receiver vs stereo forsterker - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 25 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 498
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg føler disse trådene preges for mye av brukere som kun har erfaring med en av delene og ikke har sammenlignet selv.
    Kloke ord, men det hadde da vært interessant å få dine betraktninger inn her. Vi vet jo begge at du har en del utstyrshistorie å vise til

I forhold til pris/produkt/effekt har jeg personlig ingenting som kan måle seg med min Trends t-amp på beskjedne 2x15w. Men så har den jo ingenting annet; ingen andre duppedingzer.......

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Da har du fulgt alle disse punktene hver gang ?

samme dac ble brukt (som sammenligning)

om analoge lydsignalet inn til en reciver er pure direct ( ikke digitalisert for så gjort analogt igjen )

om reciverens fronter er satt som store (å ikke små)

at man opplevde lyd reciver/stereo forsterker ved samme målte lyd (å ikke ulik volum)

å fra samme 100% lytteplass med samme høytalere i samme lytterom

at lyden ikke er farget i stereo forsterker med loudness, bass , diskant

at samme sang (kilde) ble avspillt ( samme sted i sang)

at det var kort tid mellom sammenligningene

Herregud, nei naturligvis ikke. Det er heller ikke nødvendig, da jeg ikke har noe som helst å bevise. Jeg støtter bare oppom velkjent og ikke minst grunnleggende hifikunnskap som allerede eksisterer. Det er surroundfolket som har noe å bevise når de serverer virkelighetsfjerne påstander om at surroundreceiver spiller musikk i stereo like godt (eller bedre ifølge de galeste) enn dedikert ren stereoforsterker. Som Jokris såfint sa det: Only on avforum.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Kloke ord, men det hadde da vært interessant å få dine betraktninger inn her. Vi vet jo begge at du har en del utstyrshistorie å vise til

I forhold til pris/produkt/effekt har jeg personlig ingenting som kan måle seg med min Trends t-amp på beskjedne 2x15w
    . Men så har den jo ingenting annet; ingen andre duppedingzer.......
    Enig med deg der
    ...forruten man ser på en DIY som feks, Nelson Pass F5
    ..men det blir jo noe annet igjen...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Da har du fulgt alle disse punktene hver gang ?
    Gilmour behøver ikke forholde seg til disse retningslinjene, da han ikke føler noe som helst behov for å dokumentere påstandene sine. "alle vet jo det" er da begrunnelse god nok!
    --
    Thorbjørn

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må vite om alle faktorer som kan påvirke et lytteresultat å ta forhåndsregler så de ikke påvirker (sammenligning)

Da har man bare igjen den personlige fraktoren ingen kan diskutere
    (hørsel , hukommelse , oppfattelse)

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Gilmour behøver ikke forholde seg til disse retningslinjene, da han ikke føler noe som helst behov for å dokumentere påstandene sine. "alle vet jo det" er da begrunnelse god nok!
    jo men 6-700 ganger på 2-3 mnd med så mye svada og uvenskap som skapes fordi man har lest, blitt fortalt eller synser

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris

Igjen: Det er ikke de som påstår at fisker kan puste under vann som skal dokumentere, det er de få galningene som hevder det motsatte som åpenbart har bevisbyrden. Allmenn kjent kunnskap burde de aller fleste ha fått med seg, såpass må man kunne forvente.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Igjen: Det er ikke de som påstår at fisker kan puste under vann som skal dokumentere, det er de få galningene som hevder det motsatte som åpenbart har bevisbyrden. Allmenn kjent kunnskap burde de aller fleste ha fått med seg, såpass må man kunne forvente.
    På samme måte som at det en gang var allmenn kunnskap at solen kretset rundt jorden, som i sin tur ble skapt på 168 timer. Vi kom oss opp av den grøfta, og vi skal komme oss opp av denne. Men ikke i dag tydeligvis

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    På samme måte som at det en gang var allmenn kunnskap at solen kretset rundt jorden, som i sin tur ble skapt på 168 timer. Vi kom oss opp av den grøfta, og vi skal komme oss opp av denne. Men ikke i dag tydeligvis

Det er absolutt ingenting som skulle tilsi at kunnskapen i hifiverden skulle ha forandret seg så radikalt at ikke vel forankret grunnkunnskap fortsatt er meget relevant. At folk her inne har film som høy prioritet er helt fair, men da må man også stå for den prioriteringen og ikke servere virkelighetsfjernt vås om at surroundforsterkere er like gode i musikkgjengivelse som dedikerte stereoforsterkerier. Fordi det rett og slett ikke medfører riktighet, det er surroundreceiverpropaganda i fri utfoldelse.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... og ikke servere virkelighetsfjernt vås om at surroundforsterkere er like gode i musikkgjengivelse som dedikerte stereoforsterkerier. Fordi det rett og slett ikke medfører riktighet, det er surroundreceiverpropaganda i fri utfoldelse.
    Gilmour, det er vel litt måten ting blir sagt på som gjør debatten litt "hektisk".

Ovennevnte setning kunne f.eks også vært skrevet slik:

I det store og hele kan man nok konkludere med at en dedikert stereoforsterker gir et mere riktig stereo-lydbilde - endatil et bedre lydbilde -enn om man bruker en surroundreceiver innenfor samme prisklasse.
    Når det er sagt så har man flere valgmuligheter med en surroundreceiver, noe som kan være til fordel for hele familien der det er aktuelt.
    At det vil finnes surroundreceivere som er bedre enn stereoforsterkere i noenlunne samme prisklasse, er sjeldent og kan ha mange årsaker.
    Poenget er at det generelt sett er best med dedikert utstyr om man har plass og økonomi til det. Mange sverger nettopp til en komponent som kan glede dem på både musikk og film og de nyeste produktene på markedet er også forberedt for streaming, herunder Spotify. Dette gjør valget enda mere naturlig for de aller fleste.

PK nok?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke er enn 20 år siden de aller første hjemmekinoforsterkerene kom, og de var jo egentlig integrerte forsterkere av en ganske påkostet klasse som var spekket med litt ekstra utstyr. Så noe forankret grunnkunnskap er det vel ikke akkurat snakk om, heller et gufs i fra ei gammel tid.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Nå er det vel ikke er enn 20 år siden de aller første hjemmekinoforsterkerene kom, og de var jo egentlig integrerte forsterkere av en ganske påkostet klasse som var spekket med litt ekstra utstyr. Så noe forankret grunnkunnskap er det vel ikke akkurat snakk om, heller et gufs i fra ei gammel tid.

Hahaha, er du virkelig seriøs? Gammelt gufs fra fortiden at dedikerte stereoforsterkere er bedre på musikkgjengivelse enn surroundreceivere? ))) Dette når nye høyder, selv for avforum å være.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gilmour, det er vel litt måten ting blir sagt på som gjør debatten litt "hektisk".

Ovennevnte setning kunne f.eks også vært skrevet slik:

I det store og hele kan man nok konkludere med at en dedikert stereoforsterker gir et mere riktig stereo-lydbilde - endatil et bedre lydbilde -enn om man bruker en surroundreceiver innenfor samme prisklasse.
    Når det er sagt så har man flere valgmuligheter med en surroundreceiver, noe som kan være til fordel for hele familien der det er aktuelt.
    At det vil finnes surroundreceivere som er bedre enn stereoforsterkere i noenlunne samme prisklasse, er sjeldent og kan ha mange årsaker.
    Poenget er at det generelt sett er best med dedikert utstyr om man har plass og økonomi til det. Mange sverger nettopp til en komponent som kan glede dem på både musikk og film og de nyeste produktene på markedet er også forberedt for streaming, herunder Spotify. Dette gjør valget enda mere naturlig for de aller fleste.

PK nok?

Egentlig ikke? Hvorfor komplisere enkle og velrennomerte faktakunnskaper som burde være basis for de fleste? Denne trangen til å snakke seg bort fra enkle fakta i denne problemstillingen er nærmest for desperasjon fra surroundreceiverleiren fordi man antagelig vil forsvare sin egen prioritering i forhold til musikkgjengivelse.

Edit: Nei, det låter ikke annerledes, på en annen måte osv med surroundreceiver. Det enkle faktum er : Dedikert stereoforsterker låter bedre på musikk enn surroundreceiver i samme prisklasse. Dette er hovedregelen og noe alle må forholde seg til.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke? Hvorfor komplisere enkle og velrennomerte faktakunnskaper som burde være basis for de fleste? Denne trangen til å snakke seg bort fra enkle fakta i denne problemstillingen er nærmest for desperasjon fra surroundreceiverleiren fordi man antagelig vil forsvare sin egen prioritering i forhold til musikkgjengivelse.
    Nå står det nesten det samme som det du skrev, men med et noe annerledes ordvalg...... Det er ikke komplisert skrevet, men mere "politisk korrekt".
    Alle har hver sin stil og skrivemåte men jeg tror du vil nå mere frem ved å ordlegge deg på en litt annen måte, selv om man skal respektere hverandres måte å si ting på.

Bare et godt råd, ikke noe annet

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå står det nesten det samme som det du skrev, men med et noe annerledes ordvalg...... Det er ikke komplisert skrevet, men mere "politisk korrekt".
    Alle har hver sin stil og skrivemåte men jeg tror du vil nå mere frem ved å ordlegge deg på en litt annen måte, selv om man skal respektere hverandres måte å si ting på.

Bare et godt råd, ikke noe annet

Nei, det du skrev er i min bok utvanning av hovedregelen. Man forsøker å vanne ut fakta ved å bruke andre ord og betydninger for i den hensikt å så tvil om hovedregelen.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det du skrev er i min bok utvanning av hovedregelen. Man forsøker å vanne ut fakta ved å bruke andre ord og betydninger for i den hensikt å så tvil om hovedregelen.
    Han skrev da vitterlig:

Leser du selektivt? Eller hva var hovedregelen din sa du?

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss ta en meget prisbelønt stereoforsterker fra Hegel, nemlig H200 som vel ligger på 21 000 kr nypris hos Soundgarden hvis jeg ikke husker helt feil. Dette er et beist av en stereoforsterker, strålende tester og anmeldelser har haglet i Hegels retning. Skal like å se den surroundreceiveren til 20 000 kr som matcher H200 i musikkgjengivelse. Men forskjellene er nok enda større lenger nedover i prissjiktet, hvor kompromissene man må inngå i surroundforsterkere kommer enda klarere frem. Bare vi går ned til prisklasse 15 000 kr vil forskjellene komme klarere frem, og i 10 000 kr klassen er de etter min mening virkelig store.
    I den forrige tråden hvor jeg refererte til test som viste at det ikke var mulig å skille i økonomiklassen avviste du det grunnet at det var i økonomiklassen.

Er det slik å forstå at du mener at forskjellen blir større jo billigere utstyr er?
    Hvis ja, hvorfor avviser du resultatet fra Hjemmekino hvor de har gjort en slik surround vs stereo test?

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis blindtest er det som må til for å overbevise surroundforsterkerfolket, så er det kanskje løsningen for å få en slutt på disse spekulasjonene. Personlig har jeg aldri vært det minste i tvil om at en stereoforsterker låter klart best i stereo hvis vi tenker noenlunde samme prisklasse. Men jeg registrerer at mange andre er skeptiske, hvilket jeg ikke forstår. Det er ingenting fornuftig etter min mening som skulle tilsi at en surroundreceiver skulle matche en ren dedikert stereoforsterker på musikkgjengivelse. Og som nevnt har bransjen _alt_ å tjene på å skape en etablert sannhet om at surroundreceivere er like gode. Da kan de fortsette å pumpe ut surroundreceivermodeller som har det siste av tilkoblinger, dekodingformater og funksjoner som gir enormt med klingende mynt i kassa.
    Hvis jeg er stereo mann, og tror at hjemmekinoreceiver gir best stereo lyd for pengene. Hvorfor skulle man ha behov for å oppdatere når det kom ny funksjonalitet for surround? Det bryr meg jo døyt om årets generasjon støtter Dolby Super HD surround 11.9 hvis jeg kun har stereo og bruker fjorårets generasjon.

Derfor er argumentet ugyldig basert på det du skriver slik jeg forstår det.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du snakker om en hovedregel betyr vel det at det da også finnes unntak, noe som i seg selv undergraver din egen uttalelse om at stereoforsterkere alltid er bedre enn tilsvarende prisede receivere...?

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette medfører ikke riktighet Hybris. I den jallatesten det ble linket til var det brukt blant annet budsjettforsterkere fra Yamaha til 5-6000 kr og testet de mot receiver til 10 000 kr. For det første regner jeg ikke Yamaha som en førsteklasses hifiprodusent, og for det andre skal man naturligvis teste i eksakt samme prisklasse.

Jeg mener forskjellene er merkbare i nær sagt alle prisklasser, men en topp i klassen 8-10 000 kr.
    Dette er jo ikke sant. Yamaha receivern kostet 5495,- som veil pris, men dette er en receiver som ofte ble solgt til ned mot 2995,- - 3495,- (fordi større konkurranse på receiver)

Har du i det hele tatt lest denne testen?

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første regner jeg ikke Yamaha som en førsteklasses hifiprodusent, og for det andre skal man naturligvis teste i eksakt samme prisklasse.
    Den andre testen jeg referte til sammenlignet de Yamaha Receiver med en stereo oppsett til dobbel pris. Også der var Yamah best.

Tilfeldighetene førte til at Pioneer sine
    verstinghøyttalere S-3 EX-W var tilgjengelig
    i testrommet vårt da Z11 kom inn døra
    i redaksjonen. Siden Pioneers EX-serie er
    noe av det tøffeste vi noensinne har hørt
    ble Yamahaen koblet opp mot disse, for å
    høre hvordan en multikanalsforsterker kan
    drive høyttalere som fortjener elektronikk
    på et nivå man kan mistenke ligger langt
    over hva Yamaha DSP-Z11 kan prestere,
    selv til prisen. Så feil kan man altså ta.
    Yamahaen står ikke noe tilbake for Arcam
    AV9 sammen med P7. Faktisk mener både
    artikkelforfatteren og redaktøren at Z11
    matchet S-3 bedre enn hva Arcam gjorde.
    På film, som jeg skal komme tilbake til,
    snakker vi om en total utklassing i Z11
    sin favør, men på musikk var både oppløsning,
    tonal balanse, og generell synergi
    helt på høyde med Arcam til det dobbelte
    av prisen.
    Er ikke Arcam en skikkelig hifi produsent?

Igjen, jeg er ikke interessert i å lage en sannhet om at en receiver alltid er best, det jeg er imot er en usann sannhet om at stereo er best basert på argumenter som er motbevist.

Det viktigste er uansett å matche forsterker/receiver med høyttalerne.

Side 6 av 25 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •