receiver vs stereo forsterker - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 498
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    receiver vs stereo forsterker

Stereo

Om en test , opplevelse ikke inneholder

info om at samme dac ble brukt

om analoge lydsignalet inn til en reciver er pure direct ( ikke digitalisert for så gjort analogt igjen )

om reciverens fronter er satt som store (å ikke små)

at man opplevde lyd reciver/stereo forsterker ved samme målte lyd (å ikke ulik volum)

å fra samme 100% lytteplass med samme høytalere i samme lytterom

at lyden ikke er farget i stereo forsterker med loudness, bass , diskant

så inneholder et tidligere minne eller nyere opplevd forskjell faktorer som gjør andre lytte resultater enn den virkelige forskjellen........
    ( noen gjør vel sammenligning riktig ut fra å eliminere faktorer så hvorfor ikke skrive det så blir en sammenligning, test mere fornuftig å lese/mere troverdig å forholde seg til )

Da er det bare smak og ørene som ikke forteller hva andre opplever/ikke opplever
    det bør absolutt brukes en god kilde og ikke minst ett godt opptak, allså ett ikke loudness preget opptak

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Det er ingenting å si på kraften i Emotivaen. Den har mer enn nok krefter, og kan spille høyere enn jeg orker å høre på i lengden - samtidig som den ikke forvrenger signalene. Har egentlig lite tro på det noen grunn til å erstatte den, så jeg tror ikke det er noe å hente på en ny effektforsterker i oppsettet/eksempelet mitt.
    Nå mente jeg ikke kreftene, det har den massevis av selvsagt. Men musikalitet / oppløsning / headroom osv finnes det mye bedre alternativer, men alt til sin pris.

Og er du fornøyd er det ingen som sier du skal forandre på noe .

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Nå mente jeg ikke kreftene, det har den massevis av selvsagt. Men musikalitet / oppløsning / headroom osv finnes det mye bedre alternativer, men alt til sin pris.

Og er du fornøyd er det ingen som sier du skal forandre på noe .
    Nå har jeg hørt av andre som har testet ut, tror det var en McIntosh MC275, hvor en merket et økt trykk i bassområdet i forhold til en Emotiva XPA-5. Men det samme trykket i bassområdet har også andre opplevd ved å skifte ut Emotiva XPA-5 med 2 stk XPA-1 monoblokker, og dette er en langt billigere løsning enn en McIntosh MC275.

Hvis jeg husker riktig, så ble det også det ble nevnt at det totalt sett var litt mindre krefter i McIntosh MC275 enn i Emotiva XPA-5 ved fullt trykk, men opplevdes som fyldigere på veien opp. Mulig den også har noen andre egenskaper som gjør den bedre. Har som sagt ikke hørt den selv. Alle disse effektene ble testet mot Klipsch Reference.

Men jeg vil tro det ville vært interessant i denne tråden om man delte opp sammenligninger av stereoforsterker vs receiver i to kategorier:

1. Receivere som forsterkere vs. integrerte stereoforsterkere
    2. Receivere som forforsterker vs. stereoforforsterkere - med DAC hvis nødvendig

Det kan godt tenkes at det lett kan bli misforståelser mellom disse 2 alternativene. Det er slettes ikke umulig at man lett kan gå ned i pris når det gjelder integrerte stereoforsterkere i forhold til en receiver for å oppnå den samme styrken.

Alt. 1 er nok interesant for mange, men for min del er det alternativ 2 som gjelder, og dette forbeholdt digitale tilkoblinger (og dermed benyttes også intern DAC i receiver, så dette må man ta hensyn til angående sammenligning med stereopre). I dag har jeg en Onkyo TX-NR807, men ser for meg at denne byttes inn en dag, kanskje med Onkyo TX-NR5007 (eller 5008 ) eller kanskje prosessoren onkyo pr-sc5507 (eller 5508 ). Siden jeg dermed allerede har en god effektforsterker, lurer jeg dermed mest på:

1. Hvilken stereopre er det som kan slå en receiver/prosessor som denne i 20000 klassen, hvor noen selv har erfart en markant forbedring hvis vi dermed holder oss til samme effektforsterker, la oss feks si Emotiva XPA-5?
    2. Og hva med kildene? Jeg foretrekker å koble kildene til digitalt til receiver. Og det er vel også det man er nødt til hvis man fortsatt ønsker en "i pose og sekk" -løsning hvor man ønsker full tilgang og funksjonalitet til alle kildene i et kombinert hjemmekino/stereo anlegg?

EDIT: Kanskje det bare er rørpre som har potensial til å farge pre-lyden i forhold til receiveren i nevneverdig grad? Fikk et tips om rogue rørpre som jeg ikke vet nyprisen på, men om denne gjør lyden bedre aner ikke jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hørt av andre som har testet ut, tror det var en McIntosh MC275, hvor en merket et økt trykk i bassområdet i forhold til en Emotiva XPA-5. Men det samme trykket i bassområdet har også andre opplevd ved å skifte ut Emotiva XPA-5 med 2 stk XPA-1 monoblokker, og dette er en langt billigere løsning enn en McIntosh MC275.

Hvis jeg husker riktig, så ble det også det ble nevnt at det totalt sett var litt mindre krefter i McIntosh MC275 enn i Emotiva XPA-5 ved fullt trykk, men opplevdes som fyldigere på veien opp. Mulig den også har noen andre egenskaper som gjør den bedre. Har som sagt ikke hørt den selv. Alle disse effektene ble testet mot Klipsch Reference.

Men jeg vil tror det ville vært interessant i denne tråden om man delte opp sammenligninger av stereoforsterker vs receiver i to kategorier:

2. Receivere som forforsterker vs. stereoforforsterkere - med DAC hvis nødvendig

Det kan godt tenkes at det lett kan bli misforståelser mellom disse 2 alternativene. Det er slettes ikke umulig at man lett kan gå ned i pris når det gjelder integrerte stereoforsterkere i forhold til en receiver for å oppnå den samme styrken.

Alt. 1 er nok interesant for mange, men for min del er det alternativ 2 som gjelder, og dette forbeholdt digitale tilkoblinger (og dermed benyttes også intern DAC i receiver, så dette må man ta hensyn til angående sammenligning med stereopre). I dag har jeg en Onkyo TX-NR807, men ser for meg at denne byttes inn en dag, kanskje med Onkyo TX-NR5007 (eller 5008 ) eller kanskje prosessoren onkyo pr-sc5507 (eller 5508 ). Siden jeg dermed allerede har en god effektforsterker, lurer jeg dermed mest på:

1. Hvilken stereopre er det som kan slå en receiver/prosessor som denne i 20000 klassen, hvor noen selv har erfart en markant forbedring hvis vi dermed holder oss til samme effektforsterker, la oss feks si Emotiva XPA-5?
    2. Og hva med kildene? Jeg foretrekker å koble kildene til digitalt til receiver. Og det er vel også det man er nødt til hvis man fortsatt ønsker en "i pose og sekk" -løsning hvor man ønsker full tilgang og funksjonalitet til alle kildene i et kombinert hjemmekino/stereo anlegg?

EDIT: Kanskje det bare er rørpre som har potensial til å farge pre-lyden i forhold til receiveren i nevneverdig grad? Fikk et tips om rogue rørpre som jeg ikke vet nyprisen på, men om denne gjør lyden bedre aner ikke jeg.

oh my god jeg har hatt emotiva upa 1 til rf63, og du må ikke sammenligne mc275 i det hele tatt med emotiva, alt er annerledes, alt er til det bedre fra bunn til topp
    emotiva er en genial forsterker spessiellt til kino , med alle sine krefter
    men mc275 er rett og slett en musikalsk bombe

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg er klar over at Yamaha er store og har et godt rykte, men mer innenfor musikkinstrumenter som piano og hammondorgel ......
    Meg bekjent var det kun V-serien til Hammond som ble produsert av Yamaha
    Hammond organ - Wikipedia, the free encyclopedia

Hammond Cadette var en i V serien:

Tror jammen meg vi har hatt en slik

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler disse trådene preges for mye av brukere som kun har erfaring med en av delene og ikke har sammenlignet selv.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    oh my god jeg har hatt emotiva upa 1 til rf63, og du må ikke sammenligne mc275 i det hele tatt med emotiva, alt er annerledes, alt er til det bedre fra bunn til topp
    emotiva er en genial forsterker spessiellt til kino , med alle sine krefter
    men mc275 er rett og slett en musikalsk bombe
    Men du kan heller ikke sammenligne UPA-1 med XPA-1, eller XPA-5, da UPA-1 kun har 1/4 av stømforsyningen til XPA-5 (300VA vs 1200VA, men UPA-1 har riktignok 80,000uF), så kreftene til UPA-1 kan vel ikke være spesielt sammenlignbart?

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg føler disse trådene preges for mye av brukere som kun har erfaring med en av delene og ikke har sammenlignet selv.
    Det er mye av problemet i denne lydverden. Derfor har jeg prøvd å spesifisere spørsmålet mitt nøyere rett ovenfor, og rette dem til brukere som med alle typer produkterfaringer, om de finnes.

En seriøs og stor test av
    hadde nok vært det beste, men hvem er objektive nok til å gjennomføre noe slikt? Produsentene ville nok uansett vært inhabile..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du kan heller ikke sammenligne UPA-1 med XPA-1, eller XPA-5, da UPA-1 kun har 1/4 av stømforsyningen til XPA-5 (300VA vs 1200VA), så kreftene til UPA-1 er ikke sammenlignbart i det hele tatt.

det er sant, men det er en rød tråd igjennom emotiva seriene, og de fleste holder upa 1 som bedre musikkmessig enn xpa, dessuten har upa1 kun enkanal mot xpa5 sine 5 kanaler, del så ser det ikke så voldsomt forskjellig ut, og upa1 har større lyttebank enn xpa 5 pr kanal også
    uansett så kan man ikke sammenligne noen av de med mc275, det er en konstruksjon som kom i første utgave i 1961 og selges idag.
    den inneholder en helt annen konstruksjon og er musikalsk på en helt annen måte

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nå er det ikke mange som freser igjennom så mange bomkjøp som deg heller da cyber

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ikke sant, men så er ofte preferansene styrt av hva som passer til ens eget bruk?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare for å snakke for min egen del så har jeg prøvd begge deler mange ganger i mitt liv, både hjemme hos meg selv, familie og venner. Det er ingen rakettforskning at en stereoforsterker er bedre på musikkgjengivelse enn surroundreceivere, det er som nevnt tidligere kunnskap bygget opp i bransjen gjennom mange mange år. Altså solid forankret kunnskap.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..det er som nevnt tidligere kunnskap bygget opp i bransjen gjennom mange mange år. Altså solid forankret kunnskap.
    ..og hva skal man vel med ny kunnskap når man allerede har gammel? ;-)

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    ..og hva skal man vel med ny kunnskap når man allerede har gammel? ;-)

Kunnskapen er overhodet ikke foreldet på noen måte, eller mener du kanskje at receiverne brått har fått en magisk komponent bakt inn i chassiset de siste 2-3 årene som ut av det blå gjør at de spiller musikk like godt som rene og kompromissløst byggede stereoforsterkere?

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja ikke sant, men så er ofte preferansene styrt av hva som passer til ens eget bruk?

Ja helt sant..
    Nettopp derfor forstår jeg ikke hvordan noen kan diskutere 150 sider, i 3 tåder, om denne saken

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Ja helt sant..
    Nettopp derfor forstår jeg ikke hvordan noen kan diskutere 150 sider, i 3 tåder, om denne saken

Only on avforum :-D

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunnskapen er overhodet ikke foreldet på noen måte, eller mener du kanskje at receiverne brått har fått en magisk komponent bakt inn i chassiset de siste 2-3 årene som ut av det blå gjør at de spiller musikk like godt som rene og kompromissløst byggede stereoforsterkere?
    Kanskje det har blitt slik hvis vi holder oss til pre-delen i receiverne? Det er den som jeg finner mest interessant. Og som flere har påpekt, så har receivere forbedret seg mye de siste årene, så kanskje de har blitt mer likeverdigere de siste årene - når vi snakker pre?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det har blitt slik hvis vi holder oss til pre-delen i receiverne? Det er den som jeg finner mest interessant. Og som flere har påpekt, så har receivere forbedret seg mye de siste årene, så kanskje de har blitt mer likeverdigere de siste årene - når vi snakker pre?

pre delen er vel like utsatt hvis ikke mer, pga all innmaten som innvirker på hverandre, på kompromissløse stereoprodukter finner man ofte enkle løsninger med overdimensjonert strømforsyning som utkonkurerer strømforsyningen på ganske så heftige receviere, og da snakker jeg om strøm til en stereo pre, dette medfører bla autoritet,ro,kropp,gjennomsiktighet og veldig lav støy kontra hva man kan få ut en pre del i en receiver
    på kompremissløse prossesorer ala meridian sin , finner du at videodelen er ikke inne i chassi faktisk
    hvis man beveger seg opp i kompromissløse prossesor løsninger vil forskjellene bli mindre fordi de er mer gjennomtenkt lydmessig, det må de jo være pga pris, i det segmentet holder det ikke lenger å ha mest mulig inne i chassiet, der må man ha kvalitet også for i det hele tatt å selge

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    pre delen er vel like utsatt hvis ikke mer, pga all innmaten som innvirker på hverandre, på kompromissløse stereoprodukter finner man ofte enkle løsninger med overdimensjonert strømforsyning som utkonkurerer strømforsyningen på ganske så heftige receviere, og da snakker jeg om strøm til en stereo pre, dette medfører bla autoritet,ro,kropp,gjennomsiktighet og veldig lav støy kontra hva man kan få ut en pre del i en receiver
    på kompremissløse prossesorer ala meridian sin , finner du at videodelen er ikke inne i chassi faktisk
    hvis man beveger seg opp i kompromissløse prossesor løsninger vil forskjellene bli mindre fordi de er mer gjennomtenkt lydmessig, det må de jo være pga pris, i det segmentet holder det ikke lenger å ha mest mulig inne i chassiet, der må man ha kvalitet også for i det hele tatt å selge
    Har hørt argumenter som dette før, uten at jeg har fått sammenlignet selv. Nå har jeg også lest at de som har skiftet ut en middelklasse Onkyo TX-NR807 med toppmodelen TX-NR5007 har opplevd gode forbedringer - ikke bare i romkorreksjon i hjemmekino, men også på musikk, så hvor avgjørende dette egentlig er i praksis, står nok fortsatt litt uklart - til jeg hadde fått testet dette ut selv i mitt eget anlegg iallefall.

Men av samme grunn er jeg også meget nysgjerrig på hvor god en prosessor som Onkyo PR-SC5507 ville være, og et eksempel på en stereopre som er like god som PR-SC5507 ville komme på i pris?

Er det egentlig så mye annet enn rørpre som gjelder da, siden man da får muligheten til å tune lyden? Samtidig kan man jo ha i tankene at det finnes tuningsmuligheter også på både receivere og stereopre så lenge man ikke benytter pure audio...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å snakke for min egen del så har jeg prøvd begge deler mange ganger i mitt liv, både hjemme hos meg selv, familie og venner.
    Det er ingen rakettforskning at en stereoforsterker er bedre på musikkgjengivelse enn surroundreceivere
    Da har du fulgt alle disse punktene hver gang ?

samme dac ble brukt (som sammenligning)

om analoge lydsignalet inn til en reciver er pure direct ( ikke digitalisert for så gjort analogt igjen )

om reciverens fronter er satt som store (å ikke små)

at man opplevde lyd reciver/stereo forsterker ved samme målte lyd (å ikke ulik volum)

å fra samme 100% lytteplass med samme høytalere i samme lytterom

at lyden ikke er farget i stereo forsterker med loudness, bass , diskant

at samme sang (kilde) ble avspillt ( samme sted i sang)

at det var kort tid mellom sammenligningene

Side 5 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •