receiver vs stereo forsterker - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 498
    Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

.

Personlig hadde jeg solgt Emotiva effekten og brukt Receiveren til å drive Center + Bakhøytallerene. Dette klarer den veldig fint da bakhøytallerene kun er effekter og da er det egentlig hele strømforsyningen i Receiveren som brukes til center.

Ville kjøpt en MC 275 effekt til dine høytallere da det er noe av det beste jeg har hørt på flere Klipsch Modeller i RF serien ( RF 7 / 5 og 83, de 2 sistnevnte har jeg eigt selv ) . Denne koster ca 15 - 20 000 brukt.

Finnes mange gode billige dacer, men usikker på hva for en kilde du hadde tenkt å bruke til musikk ? PC? CD? LP ? Ville uansett ventet litt med dac til du fikk prøve evnt effekt å se om du vil "tune" lyden litt i forhold til hva du får med dacen i Onkyoen ( altså klangkarakteren ).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Stemmer det RF-63. Og det er stereopre vi snakker om - ikke integrert forsterker? Regner med at en steroforsterker med integrert forsterker hadde blitt vanvittig dyr om den skulle overgå kraften til Emotiva XPA-5. Stemmer ikke dette?

synes du får mye for penga der ja, men du trenger bare koble en stereopre med loop mellom recevier og effekt så har du pose og sekk løsning
    personlig har jeg ingen erfaring med emotiva xpa5, men jeg ville lett etter en american style pre, ala parasound,emotivas egen(noen synes den gir lys lyd)
    rogue rørpre, eller en brukt AN L2 pre, selges for rundt 6-10 lapper brukt
    denne kan upgrade audio bistå deg med tuning på også, slik at du får det du ønsker lydmessig, meget dykltige og service vennlige og ikke avskrekkende arbeidspriser heller
    rørbytte i en slik an er forsvinnende enkelt og ingenting å frykte, bare plug and play

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

.

Jeg må si jeg tror ikke du vil få så veldig stor forandring med å hive på en god pre til den effekten ( emotivaen ) . Mulig jeg tar feil men den er ikke så veldig musikalsk synes jeg. Har dog kun hørt den med Surround Receivere til pre. En mc 275 f.eks er jo natt å dag i forhold

Nå er jeg veldig kritisk til 2 kanals musikk lytting, og i en hjemmekino så synes jeg den emotivaen er ett kupp, ikke misforstå meg, men ville ikke hatt den i ett seriøst 2 kanals musikk oppsett. RF 63 fortjener så mye mye mer, da denne høytalleren har veldig mye inni seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    .

Jeg må si jeg tror ikke du vil få så veldig stor forandring med å hive på en god pre til den effekten ( emotivaen ) . Mulig jeg tar feil men den er ikke så veldig musikalsk synes jeg. Har dog kun hørt den med Surround Receivere til pre. En mc 275 f.eks er jo natt å dag i forhold

en annen liga det ja :-D

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    en annen liga det ja :-D
    Måtte nok hørt den før noe sånt hadde blitt aktuelt - en eller annen gang i fremtiden, men noen slik vet ikke jeg om heromkring. Det høres ut som MC 275 ikke er en stereopre, men en effektforsterker?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte nok hørt den før noe sånt hadde blitt aktuelt - en eller annen gang i fremtiden, men noen slik vet ikke jeg om heromkring. Det høres ut som MC 275 ikke er en stereopre, men en effektforsterker?
    Det stemmer. Da måtte du brukt Onkyoen som pre.

Det med å bruke ekstern preamp til din nåværende effekt ville jeg ihvertfall prøvd ut før jeg kjøpte. Virker som effekten har mest å si for lyden i denne klassen egentlig ( vil ikke starte en laaaaaang diskusjon nå med halve avforum ) ).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Da måtte du brukt Onkyoen som pre.

Det med å bruke ekstern preamp til din nåværende effekt ville jeg ihvertfall prøvd ut før jeg kjøpte. Virker som effekten har mest å si for lyden i denne klassen egentlig ( vil ikke starte en laaaaaang diskusjon nå med halve avforum ) ).
    smart å høre først ja, men jeg er uenig med deg, uten å måtte diskutere videre da jeg resekterer at vi ikke tenker likt på preens "kraft":-D

skuler forøvrig på glenair15 om dagen

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele navnet er Mcintosh MC 275. Er en meget kjent forsterker som mange har. Hvor i landet bor du ?

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele navnet er Mcintosh MC 275. Er en meget kjent forsterker som mange har. Hvor i landet bor du ?
    Midt i mellom Kristiansand og Stavanger..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midt i mellom Kristiansand og Stavanger..

Hmm ja er jo relativt sentralt det, men er vanskelig å få hørt en slik forsterker før du evnt kjøper. Soundgarden fører jo mcintosh men spørs om de har den modellen inne osv.

Sier ikke du "MÅ" ha den forsterkeren, er mange merker du kan kikke på som vil overgå Emotivaen din til 2 kanals . Her er en liten liste av hva du kan prøve :

Mcintosh / Rogue / Copland / Parasound / Audio Note / Electrocompaniet

Alle disse merkene har bra rykte på seg til Klipsch RF serien selv om jeg ikke har hørt alle.

Det er kanskje letter eller ihvertfall billigere å kjøpe en god forforsterker å prøve til Emotivaen din dog slik Jokris sier, jeg har aldri hørt den effekten med dedikert preamp, kanskje det bor mer i den en jeg tror ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg på et svar til deg,Websen.
    Jeg er mer av typen som går på for få demoer,og i butikker har jeg slitt med at jeg må høre de sin musikk på de sitt volum.Så jeg har kjøpt og byttet mye utstyr de siste åra.Impulsiv og byttesyk rett og slett :-)

Dette blir sikkert et langdrøyd stykke :-)

-Onkyo 905,som du nevner,i brokoblet modus gruset NAD 218 på B&W 803 N.Med NAD-en som effekt og Onkyo som pre var en grusom kombo.Faktisk noe av det dårligste jeg har hørt-ever.
    -Prøvde forskjellige effekter med Onkyo som pre og det var STORE utslag i hvilken effektforsterker jeg brukte.

-På Monitor Audio GS 60, B&W 803 N og Focal Electra 946 klarte nesten ikke 905-en å drive de i stereo.

-Parasound NC2100 er en pre med processor inngang som mange liker.
    Er også æresmedlem i Audiophile,tror jeg.Jeg likte den ikke og synes den var for frempå og lys i toppen.Kanskje du liker den ?

-Hegel H200 som blir nevnt i tråden av Gilmour er en litt kilen forsterker,spør du meg.
    Sinnsykt stram i bassen med en skikkelig punch,men synes den mangler dybde i bassen og man blir fort lyttetrett av denne.Meget åpen og detaljert.Likte pre delen i H200 SVÆRT GODT når jeg prøvde det også.

-Tar man utgangspunkt i det du har nå.Ikke hørt Emotiva enda,men du kan komme ganske langt med å prøve å bytte effekttrinn.Hvis jeg MÅ velge å svare så synes jeg det er litt større forskjell på effekttrinn enn pre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en test jeg gjorde for ca 2 uker siden når jeg teste stereopre mot receiver som pre..Kopiert fra en annen tråd :

Testet en Rotel pre som koster ca 6.000 for 2 dager siden.Prøver meg på en litt vaggende forklaring av testen kontra Yamaha receiveren som pre.
    Testen ble gjort på ganske høyt volum siden eieren av Rotel-en liker det høyt og jeg testet ikke Yamaha-en samtidig,så det blir mer basert på hukommelsen og inntrykk.Testen varte ca 1,5 time.

Rotel :
    -Det første som slo meg var den voldsomme bassen.Her var det bare å hive av dekselene for å følge litt med på bassene sin slaglengde.Tar aldri sjansen på å bunne noen så dyre høyttalere.
    Til og med på sanger jeg ikke har reagert på bassen før fikk gardinen litt bak den ene høyttaleren til å blafre ganske viltert.
    Spiller man Infected Mushroom f.eks så bør man være ganske forsiktig med volumkontrollen.Går man over til f.eks Dire Straits og Pink Floyd gir den en god fylde som gjør at det blir litt mer moro og fyldig.Gir en artig punch på MA-ene på sånn musikk.

-Eieren av Rotel-en bruker B&W CM9.Jeg har alltid synes at de har en litt slapp bass kontra MA GS60 som jeg hadde før PL200.Rotel-en er såpass boomy at jeg også oppfatter bassen som litt slapp med denne pre-en.

-Lydbildet og spesielt stemmer flyter litt mer ut og sitter ikke like spikret i sweetspot.Det gir likevel en mer "scene" lyd når det skal rockes hvis noen skjønner hva jeg mener..?

-Toppen er dempa så for de som liker en saftig bunn og høyt over lang tid bør sjekke ut denne også.Høyttalerene føles generelt litt større ut.

Yamaha-en :

-Mulig hifi-politiet og "anti receiver gjengen som pre" arresterer meg nå,men jeg føler Yamaha-en er mer korrekt.Har jo ikke et referanseanlegg å gå etter.

-Bassen er mindre fet og ganske så mye strammere.

-Lydbildet er litt mer spikret og føles faktisk mer detaljert ut og plasserer ting bedre i lydbildet.Referer spesielt til 2 sanger som jeg har testet mye i det siste.
    Roger Waters - The Ballad Of Bill Hubbad
    Odd Børretzen /Myhre- Blues for gamle musikanter

-På høyt volum føler jeg Yamaha-en ramler litt i sammen.Det blir litt tynt og skarpt med denne.Så hadde jeg spilt høyt til daglig hadde nok Rotel-en vært et bedre alternativ.

--- Jeg er ute etter en forsterker som har en dempa,behagelig topp,men likevel er detaljert og åpen.Ganske fyldig,stram bunn som ikke blir for bassete.Jeg har subber som gir meg nok bass når det er ønskelig.Blitt sjeldnere og sjeldnere dog---

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    For det første regner jeg ikke Yamaha som en førsteklasses hifiprodusent
    Det vil jeg påstå er historieløst, og vitner om liten kunnskap om Yamaha sitt produktutvalg. Stereo produktene deres er nok mindre tilgjengelig enn mye annet, men å påstå at Yamaha ikke er HiFi (med stooor H), det slipper du ikke unna med ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Du kan få pose i sekk med en integrert forsterker med "prosessoringang". Det er ikke så alt for mange forsterkere som har dette men det finnes nå en del.

Det fungerer slik at du kan bruke den alene i stereo koblet helt ut fra surround receiveren. Eller den kan brukes som effektforsterker når du vil ha surround ( der surround receiveren styrer volumet ).

F.eks "Abrahamsen Audio V2.0" Ville jeg tatt en titt på med din høytaller ( om signaturen stemmer ) . Dette er en meget god forsterker til Klipsch i den prisklassen. Den har prosessor ingang.
    Thank you! Akkurat det eg lurte på...

I første omgang har eg tenkt å skaffa meg ein av onkyo toppmodellane til å driva heile noverande anlegg. Deretter vil eg sjå etter nye fronthøgtalarar, viss plassen tillet detta.

Reknar med eg då må inn med litt meir effekt til frontane. Er ikkje så gira på å ikkje bruka forsterkardelen i onkyoen i det heile, så derfor tenker eg receiver på senter og surround og effekt på frontane.

Men dersom ein stereoforsterkar kan fungera som effektforsterkar til film og gi betre lyd i stereo, vil eg absolutt vurdera det!

Kva må eg ut med for ein brukt stereoforsterkar med prosessorinngang som driver t.d. RF-63 bra?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det vil jeg påstå er historieløst, og vitner om liten kunnskap om Yamaha sitt produktutvalg. Stereo produktene deres er nok mindre tilgjengelig enn mye annet, men å påstå at Yamaha ikke er HiFi (med stooor H), det slipper du ikke unna med ;-)

Jeg er klar over at Yamaha er store og har et godt rykte, men mer innenfor musikkinstrumenter som piano og hammondorgel samt forsterkere. Innenfor hifikomponenter er det noe veldig Elkjøp og Expert over produktene deres, og gir ikke samme behagelige klang i ørene som Nad, Rotel, Denon eller Krell bare for å nevne noen få eksempler.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    receiver vs stereo forsterker

Stereo

Om en test , opplevelse ikke inneholder

info om at samme dac ble brukt

om analoge lydsignalet inn til en reciver er pure direct ( ikke digitalisert for så gjort analogt igjen )

om reciverens fronter er satt som store (å ikke små)

at man opplevde lyd reciver/stereo forsterker ved samme målte lyd (å ikke ulik volum)

å fra samme 100% lytteplass med samme høytalere i samme lytterom

at lyden ikke er farget i stereo forsterker med loudness, bass , diskant

så inneholder et tidligere minne eller nyere opplevd forskjell faktorer som gjør andre lytte resultater enn den virkelige forskjellen........
    ( noen gjør vel sammenligning riktig ut fra å eliminere faktorer så hvorfor ikke skrive det så blir en sammenligning, test mere fornuftig å lese/mere troverdig å forholde seg til )

Da er det bare smak og ørene som ikke forteller hva andre opplever/ikke opplever

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg er klar over at Yamaha er store og har et godt rykte, men mer innenfor musikkinstrumenter som piano og hammondorgel samt forsterkere. Innenfor hifikomponenter er det noe veldig Elkjøp og Expert over produktene deres, og gir ikke samme behagelige klang i ørene som Nad, Rotel, Denon eller Krell bare for å nevne noen få eksempler.
    De tar ikke inn alle produktene på elkjøp.....

A-S2000 - Amplifiers - Hi-Fi Components - Audio & Visual - Products - Yamaha United States (2500USD)

A-S1000 - Amplifiers - Hi-Fi Components - Audio & Visual - Products - Yamaha United States (1800USD)

MX-D1 - Amplifiers - Hi-Fi Components - Audio & Visual - Products - Yamaha United States (5000USD)

EDIT: Om MX-D1 i Stereophile:
    The Yamaha MX-D1 offers enormous reserves of power, low distortion, wide dynamics, bandwidth that's almost "DC to light" (well, 1Hz–100kHz, anyway), and, subjectively at least, ultra-low noise—all in an attractive, compact, cool-running package. Unlike early, anemic-sounding switch-mode power-supply amplifiers that promised power on the test bench that they couldn't deliver to a pair of actual speakers, the MX-D1 never seemed to run out of gas. Whether or not this was due to Yamaha's Active Power Control System, the MX-D1 always sounded ready to deliver more power if needed—at least driving the two high-efficiency speakers I used. I would have liked to have heard it with the 81dB-efficient mbl 101s.

The MX-D1's problem with image focus was essentially a "passive," continuous fault that was noticeable in direct comparisons with a reference costing more than five times as much, but was easy to ignore over the long haul. Otherwise, the Yamaha proved an attractive performer with a well-balanced, spacious, thoroughly musical presentation. If its faceplate didn't say "digital" and it was built on a larger chassis with a boat anchor of a power-supply transformer, no doubt more audiophiles would pay attention to this intriguing product. But even if you're a diehard vinyl fanatic, if you like and need power, the MX-D1 is definitely worth a listen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Thank you! Akkurat det eg lurte på...

I første omgang har eg tenkt å skaffa meg ein av onkyo toppmodellane til å driva heile noverande anlegg. Deretter vil eg sjå etter nye fronthøgtalarar, viss plassen tillet detta.

Reknar med eg då må inn med litt meir effekt til frontane. Er ikkje så gira på å ikkje bruka forsterkardelen i onkyoen i det heile, så derfor tenker eg receiver på senter og surround og effekt på frontane.

Men dersom ein stereoforsterkar kan fungera som effektforsterkar til film og gi betre lyd i stereo, vil eg absolutt vurdera det!

Kva må eg ut med for ein brukt stereoforsterkar med prosessorinngang som driver t.d. RF-63 bra?
    F.eks NAD M3 og Krell Kav 400xi til normalt 11-14.000 ?
    Alternativt Parasound NC2250 eller NC2125 effekt med NC 2100 som pre ? NC 2100 har processor inngang og blir det samme som en integrert med processor inngang.
    Observert at en del liker den Parasound komboen på Klipsch selv om jeg personlig ikke er fan av pre-en.

Ikke for å drive med egenreklame,men Parasounden min blir lagt ut for salg snart (ca 1 mnd til) da jeg holder på med forsterkerbytter.Ny pre ble kjøpt i dag.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm ja er jo relativt sentralt det, men er vanskelig å få hørt en slik forsterker før du evnt kjøper. Soundgarden fører jo mcintosh men spørs om de har den modellen inne osv.

Sier ikke du "MÅ" ha den forsterkeren, er mange merker du kan kikke på som vil overgå Emotivaen din til 2 kanals . Her er en liten liste av hva du kan prøve :

Mcintosh / Rogue / Copland / Parasound / Audio Note / Electrocompaniet

Alle disse merkene har bra rykte på seg til Klipsch RF serien selv om jeg ikke har hørt alle.

Det er kanskje letter eller ihvertfall billigere å kjøpe en god forforsterker å prøve til Emotivaen din dog slik Jokris sier, jeg har aldri hørt den effekten med dedikert preamp, kanskje det bor mer i den en jeg tror ?
    Det er ingenting å si på kraften i Emotivaen. Den har mer enn nok krefter, og kan spille høyere enn jeg orker å høre på i lengden - samtidig som den ikke forvrenger signalene. Har egentlig lite tro på det noen grunn til å erstatte den, så jeg tror ikke det er noe å hente på en ny effektforsterker i oppsettet/eksempelet mitt.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    receiver vs stereo forsterker

Stereo

Om en test , opplevelse ikke inneholder

info om at samme dac ble brukt

om analoge lydsignalet inn til en reciver er pure direct ( ikke digitalisert for så gjort analogt igjen )

om reciverens fronter er satt som store (å ikke små)

at man opplevde lyd reciver/stereo forsterker ved samme målte lyd (å ikke ulik volum)

å fra samme 100% lytteplass med samme høytalere i samme lytterom

at lyden ikke er farget i stereo forsterker med loudness, bass , diskant

så inneholder et tidligere minne eller nyere opplevd forskjell faktorer som gjør andre lytte resultater enn den virkelige forskjellen........
    ( noen gjør vel sammenligning riktig ut fra å eliminere faktorer så hvorfor ikke skrive det så blir en sammenligning, test mere fornuftig å lese/mere troverdig å forholde seg til )

Da er det bare smak og ørene som ikke forteller hva andre opplever/ikke opplever
    Dette er oppskriften på en test slik vi ønsker her, gjerne som blindtest.

Side 4 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •