receiver vs stereo forsterker - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 498
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det er mulig at tingene har forandret seg drastisk siden jeg gjorde mine surround-vs.-stereo-erfaringer for en 4-5 år siden. Da hadde jeg en Primare A20 integrert forsterker som ble erstattet av en Primare SPA20 surroundforsterker i TV-stuen - men jeg beholdt den gamle boksen, og hadde sånn sett fullt opp av muligheter til å sammenligne de to nevnte Primareproduktene. Noe jeg også gjorde.

Min vurdering den gangen var at SPA20 surroundforsterkeren - med en butikkpris på rundt 25.000 - brukt som stereoforsterker ikke nådde opp til det den lille integrerte A20 - med en butikkpris på tett oppunder 10.000 - presterte. Jeg holdt den langt billigere integrerte som en knapp vinner - men kan strekke meg til å bruke ordet "likeverdig" hvis jeg blir veldig hardt presset.

Testing sammen med et eksternt effekttrinn - et Lyngdorf SDA2175 - ga samme resutat: den integrerte A20 var et lite hakk bedre sammen med dette effekttrinnet enn SPA20.

Helt subjektivt og uvitenskapelig - ingen blindtester og slikt her.

Jeg er alldeles ikke overrasket, bare så det er nevnt med en gang Alikevel har nok forskjellen blitt noe mindre bare de siste 2-3 årene, men det er i høyeste grad interessant de erfaringene du har gjort deg. Og i ditt tilfelle kostet surroundforsterkeren over dobbelt så mye som stereoforsterkeren, det forteller en hel del om klasseforskjellen.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg er alldeles ikke overrasket, bare så det er nevnt med en gang Alikevel har nok forskjellen blitt noe mindre bare de siste 2-3 årene, men det er i høyeste grad interessant de erfaringene du har gjort deg. Og i ditt tilfelle kostet surroundforsterkeren over dobbelt så mye som stereoforsterkeren, det forteller en hel del om klasseforskjellen.
    I den tiden kanskje, men hva må til for å slå en Onkyo 5508 eller 5008 receiver i dag hvis man skal få noen merkbar forbedring med bruk av stereoforsterkere?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første regner jeg ikke Yamaha som en førsteklasses hifiprodusent....................
    Å, nei...

Nå ble JEG forbanna

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    I den tiden kanskje, men hva må til for å slå en Onkyo 5508 eller 5008 receiver i dag hvis man skal få noen merkbar forbedring med bruk av stereoforsterkere?

Hvor mye koster Onkyo receiveren?(jeg følger ikke så godt med på prisnivå på receivere). Å gå opp til samme prisklasse for å få bedre lyd skulle være mer enn nok.

Forøvrig vil jeg heller vri på flisa: Hva skal til av surroundforsterker for å komme opp på nivå med prisbelønnede Hegel H200 (20 K klassen) eller Cambridge 840 A v2(9 K klassen)) stereoforsterker?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Å, nei...

Nå ble JEG forbanna

Hehehe, beklager Supertramp

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt henger sammen med alt, vil jeg si

Dette kommer da litt an på hva man har av utstyr fra før også!
    Vil tro det er ganske mange "vanlige folk",som har stort sett kilder med meget middelmådige analoge utganger! Som f.eks en blu-ray spiller,sat tuner,squeezebox osv...
    Har man en receiver,kan man koble til alle disse kildene digitalt,og oppnå rimelig bra lyd! Har man en stereoforsterker,må man mest sannsynlig ha seg en brukbar Dac i tillegg!
    Da kan man jo trekke fra prisen på Dac'en i regnestykket til receiveren!

Da kan man jo f.eks sammenligne en Abrahamsen V 2.0 til 10k , plus V6.0 Dac til 4k til sammen 14 000,- med f.eks en Pio LX 83 til 14-15 000!

Da begynner det å bli ganske "dødt løp" etter mine erfaringer!
    Da handler det nok mye om smak og behag,og hvlike høyttalere man har etterhvert!

Og det da evt. marginale overtaket Abrahamsen skulle ha,det tar Receiveren igjen så det monner på bukervennlighet
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette medfører ikke riktighet Hybris. I den jallatesten det ble linket til var det brukt blant annet budsjettforsterkere fra Yamaha til 5-6000 kr og testet de mot receiver til 10 000 kr. For det første regner jeg ikke Yamaha som en førsteklasses hifiprodusent, og for det andre skal man naturligvis teste i eksakt samme prisklasse.

Jeg mener forskjellene er merkbare i nær sagt alle prisklasser, men en topp i klassen 8-10 000 kr.
    Så det er størst forskjell i den prisklassen din egen stereoforsterker ligger, altså.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Så det er størst forskjell i den prisklassen din egen stereoforsterker ligger, altså.

Min egen Marantzforsterker ligger på mellom 13 og 15 K nypris pr idag såvidt meg bekjent, altså noen få lapper over prisklassen hvor jeg mener det er størst forskjell.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, beklager Supertramp
    Nada problemas, señor.

Jeg hører det jeg hører og med mindre jeg får låne ørene til Mr_Spock klarer jeg meg utmerket med den lyden Yamaha sine "lo-fi" produkter leverer

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Meget spanande tema, for ein nyfrelst kar, med avgrensa økonomi.

Går det an å få NESTEN i pose og sekk?

Blir dette receiver og effekttrinn? Eller går det an å bruka receiver og Stereoforsterkar saman på ein vetig måte?

Har forøvrig og alltid vert av den oppfatninga av at ein god stereoforsterkar utan for mykje dill, vil gje meir/betre lyd, enn tilsvarande prisa receiver. Men har innbilla meg at dagens "gode" receivarar kan hamla opp med eldre stereoforsterkarar...

Hei.

Du kan få pose i sekk med en integrert forsterker med "prosessoringang". Det er ikke så alt for mange forsterkere som har dette men det finnes nå en del.

Det fungerer slik at du kan bruke den alene i stereo koblet helt ut fra surround receiveren. Eller den kan brukes som effektforsterker når du vil ha surround ( der surround receiveren styrer volumet ).

F.eks "Abrahamsen Audio V2.0" Ville jeg tatt en titt på med din høytaller ( om signaturen stemmer ) . Dette er en meget god forsterker til Klipsch i den prisklassen. Den har prosessor ingang.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Hei.

Du kan få pose i sekk med en integrert forsterker med "prosessoringang". Det er ikke så alt for mange forsterkere som har dette men det finnes nå en del.

Det fungerer slik at du kan bruke den alene i stereo koblet helt ut fra surround receiveren. Eller den kan brukes som effektforsterker når du vil ha surround ( der surround receiveren styrer volumet ).

F.eks "Abrahamsen Audio V2.0" Ville jeg tatt en titt på med din høytaller ( om signaturen stemmer ) . Dette er en meget god forsterker til Klipsch i den prisklassen. Den har prosessor ingang.
    La oss si han da har skaffet seg en ekstra effektforsterker: Emotiva XPA-5 til receiveren, og tilkoblet alle 5 kanalene via 5 preout fra receiveren, og 5 høyttalerkabler til 5 forskjellige høyttalere ut ifra XPA-5. Hva skjer da med de to frontkanalene som (tidligere?) ble benyttet via XPA-5? Tenker da på både pre-signalene og høyttalerutgangene via XPA-5..

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Alt henger sammen med alt, vil jeg si

Dette kommer da litt an på hva man har av utstyr fra før også!
    Vil tro det er ganske mange "vanlige folk",som har stort sett kilder med meget middelmådige analoge utganger! Som f.eks en blu-ray spiller,sat tuner,squeezebox osv...
    Har man en receiver,kan man koble til alle disse kildene digitalt,og oppnå rimelig bra lyd! Har man en stereoforsterker,må man mest sannsynlig ha seg en brukbar Dac i tillegg!
    Da kan man jo trekke fra prisen på Dac'en i regnestykket til receiveren!

Da kan man jo f.eks sammenligne en Abrahamsen V 2.0 til 10k , plus V6.0 Dac til 4k til sammen 14 000,- med f.eks en Pio LX 83 til 14-15 000!

Da begynner det å bli ganske "dødt løp" etter mine erfaringer!
    Da handler det nok mye om smak og behag,og hvlike høyttalere man har etterhvert!

Og det da evt. marginale overtaket Abrahamsen skulle ha,det tar Receiveren igjen så det monner på bukervennlighet
    Og det var nettopp poenget mitt også: Stereoforsterker + DAC vs kun receiver.

En Onkyo 5008 (eller 5007 / 906 / 905 som tidligere modeller heter) koster/kostet vel fra 18000-20000 ny. Hva tror dere ikke man må bruke av penger i tillegg til denne til stereo hvis man skal få både i "pose og sekk", dvs at også hjemmekino skal tilkobles?

Det blir dermed ikke snakk om enten/eller, men både/og. Noen erfaringer, og noen forslag? (bruker Klipsch som høyttalere)

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss si han da har skaffet seg en ekstra effektforsterker: Emotiva XPA-5 til receiveren, og tilkoblet alle 5 kanalene via 5 preout fra receiveren, og 5 høyttalerkabler til 5 forskjellige høyttalere ut ifra XPA-5. Hva skjer da med de to frontkanalene som (tidligere?) ble benyttet via XPA-5? Tenker da på både pre-signalene og høyttalerutgangene via XPA-5..
    Poenget med den integrerte med prossessor inngang er jo at den fungerer som en effektforsterker i 2 kanaler når du vil bruke den i surround.

Det vil si at du bruker allerede de 2 "pre out" til fronthøytallerene på f.eks denne Abrahamsen jeg snakket om. Da blir den en 2 kanals effektforsterker om du forstår. Så du kan ikke koble til enda en effektforsterker til disse 2 kanalene men du kan bruke en effekt til de resterende kanalene.

Se på den som en 2 kanals effektorsterker med mulighet til å bruke sin egen forforsterker når du vil høre musikk ( uten å ha receiveren på ).

misforstod jeg deg nå ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det var nettopp poenget mitt også: Stereoforsterker + DAC vs kun receiver.

En Onkyo 5008 (eller 5007 / 906 / 905 som tidligere modeller heter) koster/kostet vel fra 18000-20000 ny. Hva tror dere ikke man må bruke av penger i tillegg til denne til stereo hvis man skal få både i "pose og sekk", dvs at også hjemmekino skal tilkobles?

Det blir dermed ikke snakk om enten/eller, men både/og. Noen erfaringer, og noen forslag? (bruker Klipsch som høyttalere)

da ville jeg funnet meg en effektforsterker som passer dine behov, emotiva, parasound eller kanskje en mc275, i tillegg ville jeg begynt å kikke etter tilhørende pre etterhvert, med prossesor gjennomgang/cinamaloop
    med god signalkilde (dac) så har du virkelig dekket basene til både musikk og filmglede, alt må ikke taes på engang, receiver er ett greit sted å begynne, og for de som ikke er mer enn middels glad i å "lytte" til musikk , klarer seg man med en effekt til frontene/senter uten å egentlig legge merke til hva som mangler

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    da ville jeg funnet meg en effektforsterker som passer dine behov, emotiva, parasound eller kanskje en mc275, i tillegg ville jeg begynt å kikke etter tilhørende pre etterhvert, med prossesor gjennomgang/cinamaloop
    med god signalkilde (dac) så har du virkelig dekket basene til både musikk og filmglede, alt må ikke taes på engang, receiver er ett greit sted å begynne, og for de som ikke er mer enn middels glad i å "lytte" til musikk , klarer seg man med en effekt til frontene/senter uten å egentlig legge merke til hva som mangler
    I mitt tilfelle har jeg en Emotiva XPA-5 tilkoblet (men en middels receiver TX-NR807, og er svært godt fornøyd med komboen, men la oss si at jeg velger å bytte den ut med toppmodellen TX-NR5007 eller TX-NR5008 ).

Hvilket konkret eksempel på en stereoforsterker og DAC sitter man da igjen med hvis man ønsker å overgå komboen Onkyo TX-NR5008/Emotiva XPA-5, og ønsker en både/og løsning (i pose og sekk), som overgår dette? Ønsker altså å se et konkrete forslag, og hva ekstraprisen på en eventuell stereoeffekt/dac vil komme på, slik at man ser hvor mye dette egentlig vil utgjøre i penger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Poenget med den integrerte med prossessor inngang er jo at den fungerer som en effektforsterker i 2 kanaler når du vil bruke den i surround.

Det vil si at du bruker allerede de 2 "pre out" til fronthøytallerene på f.eks denne Abrahamsen jeg snakket om. Da blir den en 2 kanals effektforsterker om du forstår. Så du kan ikke koble til enda en effektforsterker til disse 2 kanalene men du kan bruke en effekt til de resterende kanalene.

Se på den som en 2 kanals effektorsterker med mulighet til å bruke sin egen forforsterker når du vil høre musikk ( uten å ha receiveren på ).

misforstod jeg deg nå ?
    Nei, du svarte på spørsmålet. Men som du ser i mitt neste innlegg (rett ovenfor), har jeg et relevant spørsmål. Hvilken stereopre og DAC må til for å overgå komboen Onkyo TX-NR5008 + Emotiva XPA-5? For i denne komboen er det i hver fall svært mye krefter man skal konkurrere mot, og da vil en ekstraløsning ikke akkurat være billig. Ønsker altså et konkret forslag på komponenter og hva prisen til slutt ender på.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du svarte på spørsmålet. Men som du ser i mitt neste innlegg (rett ovenfor), har jeg et relevant spørsmål. Hvilken stereopre og DAC må til for å overgå komboen Onkyo TX-NR5007 + Emotiva XPA-5? For i denne komboen er det i hver fall svært mye krefter man skal konkurrere mot..

da trenger du bare en stereo pre som matcher emotivaen din + en 3-5 tusen kroners dac så er du langt over

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da trenger du bare en stereo pre som matcher emotivaen din + en 3-5 tusen kroners dac så er du langt over
    Hvilken stereopre, og til hvilken pris? Har du egne erfaringer med komponentene jeg ønsker sammenligning med?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken stereopre, og til hvilken pris? Har du egne erfaringer med komponentene jeg ønsker sammenligning med?

hvilke ht hadde du igjen , var det rf63 ?

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke ht hadde du igjen , var det rf63 ?
    Stemmer det RF-63. Og det er stereopre vi snakker om - ikke integrert forsterker? Regner med at en steroforsterker med integrert forsterker hadde blitt vanvittig dyr om den skulle overgå kraften til Emotiva XPA-5. Stemmer ikke dette?

Side 3 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •