receiver vs stereo forsterker - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 25 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25
Viser resultater 481 til 498 av 498
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En av skribentene i L&B har Pioneer LX-82. Han skryter veldig av den, også som musikkformidler. Han bruker også en Chapter effektforsterker i tillegg som gir han ytterligere løft med enda mer gjennomsiktighet. Det er sikkert riktig.

Skulle gjerne likt å teste Hypex effektrinnet mitt mot Chapter. Tipper de vil låte mer eller mindre helt likt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ja nå tenkte jeg å dele en erfaring med dere ang dette emnet

Jeg fikk meg tak i en Chapter Precis 250S MKIII til en hyggelig pris på brukten!
    Denne har jo fått utrolige anmeldelser verden rundt,og blir ofte nevnt som "en av de beste integrerte forsterkere på markedet" ! (villedende nypris 77k)
    Denne ble valgt på grunn av muligheten med prossesorinngang,og dermed muligheten for å få det beste av to verdener - både i stereo og til film!
    Har de første par ukene brukt den som ren effekt-forsterker mellom Pio LX 82og mine Monitor Audio GS 20!
    Og når jeg koblet til denne,så var det LETT å høre at dette var en stor oppgradering! Det ble en helt annen kontroll,og "smekk" i bassen,og lydbildet vokste en del i alle retninger,og instrumenter og vokaler ble enda tydligere - en god forbedring med andre ord!

I går kom da dagen jeg hadde ventet i spenning på - jeg fikk meg en skikkelig DAC (Hegel HD10),så nå skulle Chapteren få styre "hele showet" alene!
    Dac'en ble koblet til Chapteren med XLR-kabler!
    Kilden var Sqeezebox Duet,som er koblet til Pio LX 82 med coax,og til Hegelen med optisk!

En annen "Hifi-kompis",med bred erfaring ble kalt inn,og nå skulle det testes

Vi brukte pink noise til å foreta en rimelig bra nivå matching før vi gikk i gang!

Og hva skal en si - joda i forhold til å gå via Pio når denne ble kjørt med RK innkoblet,så kunne man høre på noen innspillinger,at støyen ble noe redusert,men kjørte man Pio i "pure direct",så ble den forkjellen ikke hørbar lenger! Men i mange tilfeller,så gjorde Rk mer godt enn vondt,og det ble foretrukket å kjøre via Pio'en med Rk innkoblet på flere av låtene vi brukte!

Kompisen min ble blindtestet,og han hadde store problemer med bestemme seg om hvilken han foretrakk - det varierte fra låt til låt!

Må si at etter å ha lest både her på forumet,og andre steder om hvor "dårlige" disse receiverne er på musikk (forforsterkeren inkl),så ble det egentlig en liten aha-opplevelse dette her - både for meg,og kansje særlig for kompisen min,som er "stereo-mann"!

Så konklusjonen er at: effekttrinn har noe for seg i dette tilfellet,men at både forforsterkerdelen og den innebyde Dac'en i receiveren absolutt holder mål - også til musikk:-D

Dette gjelder selvsagt i mitt oppsett,og i min stue!

Så Dac'en blir nok solgt,og den integrerte blir byttet mot et rent effekt-trinn etterhvert!

Helt i tråd med mine erfaringer.

Receivere er veldig bra, også til stereo, i forhold til prisen.

Og man kan absolutt oppnå bedring i lyd med seriøse stereoforsterkere og slutt trinn.

Laststabilitet er viktig, og headroom.

Jeg synes det kimses for mye av dette, skylapper settes på og vurderinger rundt hvor mange watt man EGENTLIG trenger børstes under teppet.

Resultatet er nok mange svidde diskanter og mellomtoner rundt i de tusen hjem.

Selv tror jeg en laststabil 200 watter som dobler nedover er nok i de aller fleste tilfeller.

Spiller man aldri veldig høyt er 10-20 watt nok.

Jeg tror jeg trenger ca 400 watt tilgjengelig på det værste.

Jeg splitter på 80 hz mot subbene, men likevel så vi peakwatt på 2000 igår under en seanse med Nils Lofgren. Der hadde nok mange forsterkere sendt ugreie ting inn i membranene med mulighet for ødelagte elementer som følge.

Tror dette gjelder flere enn meg, lyttekveld idag også!!:-D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Helt i tråd med mine erfaringer.

Receivere er veldig bra, også til stereo, i forhold til prisen.

Og man kan absolutt oppnå bedring i lyd med seriøse stereoforsterkere og slutt trinn.

Laststabilitet er viktig, og headroom.

Jeg synes det kimses for mye av dette, skylapper settes på og vurderinger rundt hvor mange watt man EGENTLIG trenger børstes under teppet.

Resultatet er nok mange svidde diskanter og mellomtoner rundt i de tusen hjem.

Selv tror jeg en laststabil 200 watter som dobler nedover er nok i de aller fleste tilfeller.

Spiller man aldri veldig høyt er 10-20 watt nok.

Jeg tror jeg trenger ca 400 watt tilgjengelig på det værste.

Jeg splitter på 80 hz mot subbene, men likevel så vi peakwatt på 2000 igår under en seanse med Nils Lofgren. Der hadde nok mange forsterkere sendt ugreie ting inn i membranene med mulighet for ødelagte elementer som følge.

Tror dette gjelder flere enn meg, lyttekveld idag også!!:-D
    Godt å høre at det er flere med samme erfaring - da er det ikke sikkert ørene mine er så på viddene likevel
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer eirik89 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest endel her og blir ikke noe klokere

Jeg bruker en Yamaha RX-V765 og en Parasound NC2125. Kjører 5.2 nå, men lurer litt på tanken å gå over til stereo. Ettersom jeg har funnet ut at jeg spiller ca 75% musikk og ser film 25%. Vil det beste da være og bytte ut Yamahaen med Parasound Halo P3 og fortsatt bruke NC2125 som effekt? Er ikke interessert i å bytte fra reciver til forforsterker visst lyden ikke blir merkbart bedre. Høyttalere er Klipsch RF-82. Noen formeninger rundt dette? Er en nybegynner innen dette og alle svar er sannsynligvis bra rettleiing

På langsikt vil det forhåpentligvis bli P3 - A21 - RF-7.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen bra svar?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik89
    Min mening er at du ikke vil merke stor forskjell ved å bytte ut receiveren med en forforsterker hvis du allerede har ekstern effektforsterker i dag.

Andre har sikkert andre oppfatninger, fasiten får du kun ved å teste selv. Så må du vurdere om eventuell kvalitetsøkning (hvis noen) rettferdiggjør tapet av 3 surroundkanaler.
    --
    Thorbjørn

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Min mening er at du ikke vil merke stor forskjell ved å bytte ut receiveren med en forforsterker hvis du allerede har ekstern effektforsterker i dag.

Andre har sikkert andre oppfatninger, fasiten får du kun ved å teste selv. Så må du vurdere om eventuell kvalitetsøkning (hvis noen) rettferdiggjør tapet av 3 surroundkanaler.
    Jeg deler samme oppfatning som hybris på spørsmålet til eirik89.

Hvis du allikevel har lyst å teste noe annet, kan du like godt teste ut med en dyrere receiver som en dyr stereoforsterker hvis du allerede har ekstern effektforsterker tilkoblet.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Om du har mulighet til å gå over til fullbalansert system med en dedikert forforsterker vil du nok merke en forskjell. Da senkes støygulvet med 6db. Fjerner liksom ett lite slør.

Selv har jeg sansen for rør pre, slik at man kan tune lyden litt alt etter hvilken subjektive lyd / akustikk i rom / høytaller klang man har og vil ha.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man bytter ut receiveren med Onkyos PR-SC5508 prosessor som forforsterker, og feks Emotiva XPA-5 effektforsterker - som begge har balanserte koblinger, blir vel også dette et like godt alternativ..

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må teste det ut selv om det matcher eller om du syns det er verdt det. Ser gang på gang at erfaringer her av samme produkt spriker i totalt forskjellige retninger, som i denne tråden f.eks. Ta andres erfaring/opplevelse med et lydprodukt med en stor klype salt, dine egene er gull verdt i forhold.

For meg er det ingen tvil om at forforsterkere påvirker signalet, og at å teste dette mot en "svett" reciver kan være veldig lærerikt.(husket du saltet nå?)

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som tror jeg hører forskjell med denne krabaten da? Hehehe...

ARGON HA2 tube Forforsterker | Hi-Fi Klubben

Lurer på om man hører forskjell mellom hjemmekino og forforst. Med en så rimelig pre.

I værste fall får man vel en grei hodetelefon forsterker. Hifiklubben kjører ikke med så mange forforsterkere akkurat..

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Du må teste det ut selv om det matcher eller om du syns det er verdt det. Ser gang på gang at erfaringer her av samme produkt spriker i totalt forskjellige retninger, som i denne tråden f.eks. Ta andres erfaring/opplevelse med et lydprodukt med en stor klype salt, dine egene er gull verdt i forhold.

For meg er det ingen tvil om at forforsterkere påvirker signalet, og at å teste dette mot en "svett" reciver kan være veldig lærerikt.(husket du saltet nå?)
    Får tilsendt en Halo P3 om noen dager. Skal komme med noen tilbakemeldinger da:smile: Må være en forskjell på Yamaha RX-V765 og Halo P3

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får tilsendt en Halo P3 om noen dager. Skal komme med noen tilbakemeldinger da:smile: Må være en forskjell på Yamaha RX-V765 og Halo P3
    Yamaha RX-V765 er en relativt rimelig receiver, så vi ønsker gjerne dine erfaringer når du får testet dette en stund.

Men om du merker forskjell, vil jeg gjette på at du ville fått et like godt resultat med å gå opp i prisklasse i en annen receiver modell også - kanskje til og med i samme prisklasse som Halo P3 (hadde vært flott om du kunne dele også denne erfaringen med oss, om du hadde hatt muligheten til å sammenligne).

Receiveren kunne godt vært Yamaha, men også Onkyo og Marantz hadde vært gode alternativer (Marantz sies og være den mest oppløste og detaljerte av de alle, men mangler litt trykk i bassområdet, men har man ekstra effekt, tar den seg av basssen istedenfor).

Selv er jeg strålende fornøyd med min Onkyo i mellomprisklassen som pre, men kunne gjerne tenkt å bytte den ut med en prosessor - mest pga romkorreksjonen, men den har også trolig enda bedre pre til musikk enn den jeg har i dag (også andre som har skiftet ut Onkyo mellomklassen receiver med Onkyo sin toppmodell receiver hevder dette).

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Yamaha RX-V765 er en relativt rimelig receiver, så vi ønsker gjerne dine erfaringer når du får testet dette en stund.

Men om du merker forskjell, vil jeg gjette på at du ville fått et like godt resultat med å gå opp i prisklasse i en annen receiver modell også - kanskje til og med i samme prisklasse som Halo P3 (hadde vært flott om du kunne dele også denne erfaringen med oss, om du hadde hatt muligheten til å sammenligne).

Receiveren kunne godt vært Yamaha, men også Onkyo og Marantz hadde vært gode alternativer (Marantz sies og være den mest oppløste og detaljerte av de alle, men mangler litt trykk i bassområdet, men har man ekstra effekt, tar den seg av basssen istedenfor).

Selv er jeg strålende fornøyd med min Onkyo i mellomprisklassen som pre, men kunne gjerne tenkt å bytte den ut med en prosessor - mest pga romkorreksjonen, men den har også trolig enda bedre pre til musikk enn den jeg har i dag (også andre som har skiftet ut Onkyo mellomklassen receiver med Onkyo sin toppmodell receiver hevder dette).
    Erfaringer skal dere få:smile: Grunnen til at jeg bytter er egentlig pga jeg har bestemt meg for å gå over til stereo. Kjøper inn litt etterhvert. Så først P3, deretter RF-7 MkII (klarer nesten ikke å vente) så Halo A21 til slutt. Vet at min NC2125 effekt blir aaalt for lite for disse. Men har ingen planer om å spille høyt osv før jeg går til innkjøp av A21. Jeg ser egentlig for lite film i forhold til jeg hører på musikk til at jeg trenger flerkanalslyd. Så vil heller satse litt skikkelig på stereo

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest endel her og blir ikke noe klokere

Jeg bruker en Yamaha RX-V765 og en Parasound NC2125. Kjører 5.2 nå, men lurer litt på tanken å gå over til stereo. Ettersom jeg har funnet ut at jeg spiller ca 75% musikk og ser film 25%. Vil det beste da være og bytte ut Yamahaen med Parasound Halo P3 og fortsatt bruke NC2125 som effekt? Er ikke interessert i å bytte fra reciver til forforsterker visst lyden ikke blir merkbart bedre. Høyttalere er Klipsch RF-82. Noen formeninger rundt dette? Er en nybegynner innen dette og alle svar er sannsynligvis bra rettleiing

På langsikt vil det forhåpentligvis bli P3 - A21 - RF-7.
    Jeg synes ikke receiverne til Yamaha har spesielt god pre. De er ganske farget. Så dersom bedre for deg er mer transparent elektronikk, så tror jeg du har en del å gå på. Mer gjennomsiktig og nøytral elektronikk er derimot ikke bedre for alle. Det setter større krav til resten av anlegget. Så dette bør du prøve selv før kjøp.

Du kan eventuelt kjøpe en forforsterker med prosessor inngang og da beholde Yamahaen til film. Du finner mer om dette ved å søke litt.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterker med prosessorinngang er jeg på utkikk etter også.

Hvilke merker er det som er interessante der?
    Har tidligere kun sett på integrerte med prosessorinngang...

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke

Er dette et alternativ? Emotiva Audio USP-1 Stereo Preamplifier

Det er feks mange Klipsch-folk som benytter produkter av Emotiva, som kan gi videre erfaringer.

Egne Emotiva-tråd(er) finnes..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke

Oversikt over forsterkere med prosessorinngang

Mvh
    Karl Erik
    Statsautorisert prosessorinngangdetektor

Side 25 av 25 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •