receiver vs stereo forsterker - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 25 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 498
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    litt farget inntrykk tenker jeg, er jo eget utstyr :-D

Får inntrykk av att dette er hans ærlige inntrykk og meninger som han ønsker å dele med andre. Synes ikke det virker som dette er ett "farget" inntrykk av Chapteren på noen som helst måte fra hans side.

Synes det virker som Torolan beskriver det han opplever på en ryddig måte.

Det burde vært flere slike innlegg der det faktisk har blitt testet ut slik som Torolan gjorde etter min mening.

Synes ikke det virker så rart att det ble en merkbar og stor oppgradering med effektforsterkerdelen i Chapteren koblet til.

Det hadde vel vært rart om det IKKE hadde vært merkbar oppgradering på lydkvaliteten mellom effektforsterkerdelen i Chapteren og effekttrinnene i Pioneer receiveren med tanke på den STORE prisforskjellen mellom surroundreceiveren og Chapteren.

Torolan skriver jo også att effektforsterker har noe for seg og forforsterkerdelen og den innebygde Dac'en i receiveren holder mål og att dette gjelder i hans oppsett og i hans stue.

Så han skriver jo ikke innlegget som en fasit for alle heller.

Og en fasit finnes vel heller ikke for det er mange faktorer som spiller inn og det er mange meninger om det meste. Det er vel en av grunnene til att denne tråden eksisterer

Edit: Er ikke ment som kritikk av innlegget ditt jokris da eg vet veldig godt att du også mener att det kann være kvalitetsforskjeller på effektforsterkerdelen når det kommer til lydkvaliteter:-)
    Så burde bare skrevet ett innlegg og ikke sitert fra innlegget ditt.
    Beklager det:-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Enig med deg. En stor grad av folk baserer seg på andre når de handler, dette gjelder også meg.

Alle forsterkere jeg har kjøpt har jeg kjøpt uten å hørt dem selv, men basert mine valg på tester i Hjemmekino/Lyd og bilde.

Høyttalerne også. De hadde jeg aldri hørt før jeg handlet dem, men de hadde fått en del skryt i pressen. (i tilegg var de store og tøffe)

Det samme gjelder projektor og TV.

Det eneste jeg ikke har handlet grunnet andres meninger er kablene. (totalt har jeg kabler for 20-30k i anlegget) Disse har jeg kjøpt kun fordi jeg syns de var tøffe. Jeg har ingen problemer med å innrømme at disse er skryteting for å få et mer imponerende anlegg. Hadde jeg kjøpt på biltema ville resultatet vært det samme og kunne brukt 70% av kabelpengene på å spandere drinker på pene damer på byen.

Men men, vi får se hva som skjer :-)

Enig.

Hørte på en del høyttalere før jeg kjøpte mine (i butikk) men utseendet spilte også inn.
    Jeg synes audio også er et "møbel", derfor måtte de også se bra ut (om 5.1 komponenter kan se bra ut i hele tatt, med tanke på at de tar stor plass).

Forsterkeren kjøpte jeg grunnet at den (på sin tid) var en av de rimeligste som hadde to HDMI-utganger (+ annet snacks), og hadde fått gode testresultater (nå er ikke Onkyo 906 noe som kan beskrives som møbel, den er ikke akkurat pen).

Etterhvert skal jeg ha effektforsterker, men da blir det for å ha muligheten for å spille høyt (ikke for å bedre lydkvalitet på samme volum som i dag, så det blir noe lignende som Emotiva på meg).

Forrige receiveren jeg hadde var Denon AVR 3802. Testet den mot Onkyo 906, men hørte ingen forskjell i lyd. Så mine ører klarer ikke å skille lyd på samme høyttalere.

Så når jeg kjøper utstyr, så er det med edruelig blikk når det kommer til forsterkersiden og kabelsiden (jeg hører ikke forskjell på de forskjellige).

Men at det er personer som klarer å høre forskjell, det tror jeg.
    Men å bruke en del ekstra på noe jeg ikke får glede av lydmessig, gjør jeg ikke.

Men jeg er tilbøyelig til å bruke ekstra på design og kvalitet (vet at du får ett produkt med bra garanti, som holder over tid osv)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Billig surround vs dyr surround reciver (NB:fatter er veldig sterk!)

Jeg har like god lyd som alle de som ligger på topp ti på minHjemmekino med mitt Harman Kardon HS350 system til 10K, hvis jeg spiller på moderat volum og innenfor høyttalerenes og forsterkerens arbeidsområde.
    Fra alvor til revolver, jeg syns det er merkelig at det ikke diskuteres mer om forsterkerens evnen til å drive vanskelige laster, sett en surrondreciver på en litt større høyttaler enn "f.eks." B&W 804 med sine søte små 6,5" elementer og den vil fort få problemer.
    dag johnsen påstand om at i budsjettklassen er recivere ganske robuste i strømforsynings delen har jeg problemer med å skjønne. Det er vel nettopp det som er en stereoforsterker sterke side hvis man sammenlinger i lik prisklasse.

Å blindteste stereo mot surrond med nivåmatching og korte lydsnutter ser jeg på som en nitrist sak som ikke har noe med den dagligdagse musikknytelse å gjøre.
    Livet er for kort til å delta i nitriste blindtester!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg har like god lyd som alle de som ligger på topp ti på minHjemmekino med mitt Harman Kardon HS350 system til 10K, hvis jeg spiller på moderat volum og innenfor høyttalerenes og forsterkerens arbeidsområde.
    Fra alvor til revolver, jeg syns det er merkelig at det ikke diskuteres mer om forsterkerens evnen til å drive vanskelige laster, sett en surrondreciver på en litt større høyttaler enn "f.eks." B&W 804 med sine søte små 6,5" elementer og den vil fort få problemer.
    dag johnsen påstand om at i budsjettklassen er recivere ganske robuste i strømforsynings delen har jeg problemer med å skjønne. Det er vel nettopp det som er en stereoforsterker sterke side hvis man sammenlinger i lik prisklasse.

Å blindteste stereo mot surrond med nivåmatching og korte lydsnutter mot ser jeg på som en nitrist sak som ikke har noe med den dagligdagse musikknytelse å gjøre.
    Eller ta f.eks dine egne høyttalere.Helt nytteløst å drive kun med en vanlig receiver i vanlig stereo.Veldig mange effektforsterkere kneler også på disse.
    Koblet av en Chapter 2x300w og brokoblet en Onkyo 905 receiver fordi en kamerat lurte på om den klarte det.
    Den ble fort varm og pga lav impedans ved brokobling turde jeg ikke lenge.Når han lurte på hvor høyt det egentlig var tok jeg en tilfeldig sang og målte 110 db på 4 meter avstand.
    De færreste stereoanlegg har denne kapasiteten og synes det er imponerende at det var en receiver som pøste ut så mye krefter,dog brokoblet.
    PS,Chapteren som det må ha vært noe galt med og en Merdian 557 som er 2x200w med 1600 VA strømforsyning gav seg før :-) Meridian-en og Chapteren slo seg av og gikk i protection mode.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - det blir jo som å si at Petter Northug og jeg går like fort på ski - vi må bare passe på at vi går sakte nok til at jeg ikke blir andpusten.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest en del poster i denne tråden, virker det som mange her mener at det ikke er forskjeller på forsterkere utover hvor mye krefter de har.

Jeg er nok neppe blant de med mest erfaing her, men jeg har sammenlignet forsterkere et par ganger, og jeg mener absolutt at det er vesentlige forskjeller!

Den virkelige a-ha-opplevelsen fikk jeg da jeg testet hjem en Densen B-100 på mine B&W P5 for snart 15 år siden. I forhold til min Denon PMA2000R, var det som å fjerne ei gardin mellom høyttaler og lytter. Dette til tross for at sistnevnte hadde mer effekt og var mye større og tyngre.

For et par år siden hadde jeg også en sammenligningstest hjemme med Rotel, Thule, Arcam og Primare. Også her var forskjellene klart merkbare.

Siste gang var for et år siden, da jeg byttet fra Thule til Arcam og til Hegel i løpet av ganske kort tid.

Jeg sier ikke nødvendigvis at noen er bedre, men mener at det er klangforskjeller som gjør at ulike forsterkere passer til ulike høyttalere. For eksempel passet min Thule IA252B bedre til Dali Mentor6, mens Hegel H200 passer bedre til mine PSB.

Det ER forskjeller på forsterkere, også utover det som har med krefter å gjøre.

Hva blindtester eller andre teorier måtte antyde, vil ikke endre min oppfatning av dette.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig 2 hovedinteresser i denne tråden:
    1. Receivere brukt som integrert forsterker
    2. Receivere brukt som forforsterkere med ekstra effekt tilkoblet
    Hvis man sammenligner integrerte stereoforsterkere med 1, vil man sikkert oppleve mer krefter med en stereoforsterker i samme prisklasse.

Hvis man sammenligner stereoforforsterkere med 2 (selvsagt med samme ekstra effekt tilkoblet), er oppfattelsen fra mange her at det finnes liten forskjell på receivere brukt som forforsterkere i samme prisklasse (men noen vil alltid være uenige).

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Ja er fullt klar over egenlyden til diverse forsterkere, bare synes det er noe merkelig forskjellen skulle være såpass stor.
    Såpass stor?? Du vet vel strengt tatt ikke hvor stor forskjell jeg opplever:-D

Jeg opplever det som en lett hørbar forbedring - særlig når volumknappen på Pio'en passerer - 25 og oppover (nedover)!
    Men jeg vil vel ikke si den forsvarer prisdifferansen på den måten at den spiller bortimot 4 ganger så bra,men det beviser vel bare at det blir rimelig kostbart å hente ut det "siste lille ekstra",når man kommer opp på et visst nivå!

Hvis man ikke skulle opplved en oppgradering med denne Chapteren påkoblet,så hadde vel ikke blitt solgt mange effekt-trinn her i verden:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt farget inntrykk tenker jeg, er jo eget utstyr :-D
    Kan du utdype den litt er du snill?:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Mange skryter av effekten til disse Pioneer-ene.Hybris solgte vel sin EC AW250 siden han mente det ikke var noe særlig forskjell med og uten AW250,og han bruker LX81.

Hadde selv nettopp MA GS60 som er litt større enn dine GS20.Prøvde med en Onkyo 905 som det sies driver 1100 w av nettet på max,så den er ikke noen pingle på papiret.Men det var nytteløst og det var ikke bass i GS-ene med Onkyo-en.
    Når jeg solgte GS-ene til en kompis så monterte jeg de for han osv og han brukte Denon 4310.Det låt jo rett og slett patetisk dårlig.
    Lånte han en MI MosFet (som jeg har null peiling på hva den yter) og det var en STOR forskjell til det bedre.
    GS60 skal jo ikke være vanskelige å drive med minimum inpedans på 5,5 ohm.
    Så jeg har lyttet på de med 2 receivere uten ekstern effekt tilkoblet og de funker det hvertfall ikke på.

Når skal du selge Chapteren din og for hvilken pris ?
    Du kan også sende PM.

Jeg kjørte selv en Primare CD21 som kostet 10.000.Synes Hegel Dac-en gruset den på alle områder,så det er "rart" at du ikke likte den bedre.Kanskje for mange skifter og lytteinntrykk på en gang ?
    Tja,nå kjenner ikke jeg til EC AW250 så godt,men det kan vel hende at Hybris også hadde foretrukket Chapteren fremfor EC'en for alt vi vet:grin:

Når det er sagt,så hadde jeg ikke noe problem med få bass i mine GS 20 kun med Pioneeren heller - den står dempet 2-3db i 63 hz området!
    Det var bare at Chapteren er enda råere - mer smekk!

Har hatt inne Abrahamsen V 2.0 også for test,men den hadde ikke noe og tilføre vs Pioneeren i mitt oppsett - marginalt fetere i bassen,dro litt dypere,men forskjellen var for liten til at jeg beholdt den!

Om Chapteren blir solgt,og evt når, er jeg nok ikke helt sikker på ennå!
    Det kommer litt an på både det ene og det andre!
    Hvis en ren effekt blir like dyr el dyrere,så ser jeg ikke helt vitsen egentlig,men vi får se hva som skjer!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Å blindteste stereo mot surrond med nivåmatching og korte lydsnutter ser jeg på som en nitrist sak som ikke har noe med den dagligdagse musikknytelse å gjøre.
    Hvis du ikke har tid til en blindtest når du uansett har utstyret i hus,så har du det jammen travelt:grin:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Får inntrykk av att dette er hans ærlige inntrykk og meninger som han ønsker å dele med andre. Synes ikke det virker som dette er ett "farget" inntrykk av Chapteren på noen som helst måte fra hans side.

Det burde vært flere slike innlegg der det faktisk har blitt testet ut slik som Torolan gjorde etter min mening.

Synes ikke det virker så rart att det ble en merkbar og stor oppgradering med effektforsterkerdelen i Chapteren koblet til.

Det hadde vel vært rart om det IKKE hadde vært merkbar oppgradering på lydkvaliteten mellom effektforsterkerdelen i Chapteren og effekttrinnene i Pioneer receiveren med tanke på den STORE prisforskjellen mellom surroundreceiveren og Chapteren.

Torolan skriver jo også att effektforsterker har noe for seg og forforsterkerdelen og den innebygde Dac'en i receiveren holder mål og att dette gjelder i hans oppsett og i hans stue.

Og en fasit finnes vel heller ikke for det er mange faktorer som spiller inn og det er mange meninger om det meste. Det er vel en av grunnene til att denne tråden eksisterer

Edit: Er ikke ment som kritikk av innlegget ditt jokris da eg vet veldig godt att du også mener att det kann være kvalitetsforskjeller på effektforsterkerdelen når det kommer til lydkvaliteter:-)
    Virker som du tolker innlegget mitt akkurat sånn som det var ment:grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Kan du utdype den litt er du snill?:-D

mente intet galt, bare at når man beskriver eget utstyr er det vanskelig å være 100% objektiv

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hehe - det blir jo som å si at Petter Northug og jeg går like fort på ski - vi må bare passe på at vi går sakte nok til at jeg ikke blir andpusten.

artig sammenligning

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt

intet negativt tatt heller ser hva du mener og jeg er selvfølgelig enig i at det ofte er slike forskjeller (heldigvis)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mente intet galt, bare at når man beskriver eget utstyr er det vanskelig å være 100% objektiv
    Joda,kan jo vere enig i det,men jeg eier jo både Pioneeren,og Chapteren,og har ingen grunn til å favorisere den ene fremfor den andre!

Ingenting hadde vert mer gledelig enn at Pio'en hadde holdt "Chapter-nivå" - det hadde spart meg for mange kr :grin:

Når det er sagt,så er den "farlig nær" tatt i betraktning at disse receiverne er totalt ubrukelig på musikk - satt litt på spissen:grin:

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Nei, det blir som å si at du og Petter Northug går like pent på ski (noe det kan hende dere gjør), bare dere passer på å gå sakte nokk til at du ikke blir andpusten eller kommer ut av stilen.

Så i denne analogien betyr det at for dem som liker å se mennesker gå sakte og pent på ski, kan de like godt se på deg som på Petter Northug.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Joda,kan jo vere enig i det,men jeg eier jo både Pioneeren,og Chapteren,og har ingen grunn til å favorisere den ene fremfor den andre!

Ingenting hadde vert mer gledelig enn at Pio'en hadde holdt "Chapter-nivå" - det hadde spart meg for mange kr :grin:

Når det er sagt,så er den "farlig nær" tatt i betraktning at disse receiverne er totalt ubrukelig på musikk - satt litt på spissen:grin:

jeg er totalt enig med deg :-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Mange skryter av effekten til disse Pioneer-ene.Hybris solgte vel sin EC AW250 siden han mente det ikke var noe særlig forskjell med og uten AW250,og han bruker LX81.
    Når man får en effektforsterker til 70-80,000 i hus (dette er dobbelt så mye som AW250 koster og fire ganger så mye som LX-81 koster) er det vel naturlig både at det fungerer bedre OG at man har såpass høye forventninger at lyden blir enda litt bedre som følge av dette.

Så at Torolan får den opplevelsen han beskriver her overrasker meg ikke så veldig. At han får mer trøkk når han gir på med den effektforsterkeren enn med LX81 skulle vel bare mangle, og sier vel ikke så mye fra eller til om LX81.

Hva gjelder min egen opplevelse, så kjører jeg med B&W 804s som visstnok er en relativt grei last. I tillegg har jeg sub som håndterer de to laveste oktavene (20-80hz). Basert på mitt behov vil jeg derfor stå ved at LX81 har gode strømreserver, og for meg gir ikke f.eks AW250 nevneverdig merverdi. Som nevnt i andre tråder kan virkeligheten godt være annerledes med et annet oppsett og andre høyttalere.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Når man får en effektforsterker til 70-80,000 i hus (dette er dobbelt så mye som AW250 koster og fire ganger så mye som LX-81 koster) er det vel naturlig både at det fungerer bedre OG at man har såpass høye forventninger at lyden blir enda litt bedre som følge av dette.

Så at Torolan får den opplevelsen han beskriver her overrasker meg ikke så veldig. At han får mer trøkk når han gir på med den effektforsterkeren enn med LX81 skulle vel bare mangle, og sier vel ikke så mye fra eller til om LX81.

Hva gjelder min egen opplevelse, så kjører jeg med B&W 804s som visstnok er en relativt grei last. I tillegg har jeg sub som håndterer de to laveste oktavene (20-80hz). Basert på mitt behov vil jeg derfor stå ved at LX81 har gode strømreserver, og for meg gir ikke f.eks AW250 nevneverdig merverdi. Som nevnt i andre tråder kan virkeligheten godt være annerledes med et annet oppsett og andre høyttalere.
    Enig her ja:-D
    Hadde jeg ikke hørt forskjell på Pio'en (LX 82),og Chapteren,så hadde jo Chapter-produkter vert "ren svindel" prisen tatt i betraktning:-D

Men som jeg skrev før her,så spiller den ikke "4 ganger bedre",som prisen skulle tilsi:-D Det hadde aldri blitt aktuelt å kjøpt den,hvis vi snakker nypris!

Men tror nok forskjellen hadde blitt enda større på mer krevende høyttalere,og man skal vel ikke se bort fra at dette kan komme til å bli aktuelt i fremtiden!
    Greit å vite at man har en forsterker som driver "det meste" !!

Side 24 av 25 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •