receiver vs stereo forsterker - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 25 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 498
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette blir til og med litt forenklet for meg som er skeptiker og realist. Det ble skrevet at signalet som går til høyttalerne er likt uansett forsterker, og det er ikke fakta. Det er betydelige målbare forskjeller på en del typer forsterkere, særlig ved vanskelig last.

Men ja, når vi har kommet opp i noen tusenlapper og ser på forsterkere som er konstruert for mest mulig nøytral gjengivelse(måler bra) er jeg enig at det er som oftest umulig å høre forskjell i en blindtest.

Har selv linket til den blindtesten som er nevnt over her, men det betyr ikke at den er gyldig i alle tilfeller. (Du finner positive blindtester av forsterkere også hvis du leter, har selv sammenliknet en 40W rørforsterker med 500W klasse D og jeg foretrakk klasse D forsterkeren 10 av 10 ganger blindt).

Men ja generelt er fokuset på elektronikken kraftig overdrevet og lytteinntrykkene er en saus av relle forskjeller og ren placebo.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dette blir til og med litt forenklet for meg som er skeptiker og realist. Det ble skrevet at signalet som går til høyttalerne er likt uansett forsterker, og det er ikke fakta. Det er betydelige målbare forskjeller på en del typer forsterkere, særlig ved vanskelig last.

Men ja, når vi har kommet opp i noen tusenlapper og ser på forsterkere som er konstruert for mest mulig nøytral gjengivelse(måler bra) er jeg enig at det er som oftest umulig å høre forskjell i en blindtest.

Har selv linket til den blindtesten som er nevnt over her, men det betyr ikke at den er gyldig i alle tilfeller. (Du finner positive blindtester av forsterkere også hvis du leter, har selv sammenliknet en 40W rørforsterker med 500W klasse D og jeg foretrakk klasse D forsterkeren 10 av 10 ganger blindt).

Men ja generelt er fokuset på elektronikken kraftig overdrevet og lytteinntrykkene er en saus av relle forskjeller og ren placebo.
    Jeg tror ofte et valg av komponenter ofte rett og slett er hvor godt de matcher sammen med hverandre. Og ved rør, har jeg forstått det slik at de kan farge lyden alt etter hvilken produsent ("kontrollert forvrengning"?). Og er det forskjell på produktene, vil man lettere kunne velge.

Tror det blir langt vanskeligere å bestemme seg hvis vi snakker om mer nøytrale komponenter (og benytter pure audio, ingen diskant eller bass etc) og ikke forholder oss hvor det er mest krefter å hente.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Jeg tror ofte et valg av komponenter ofte rett og slett er hvor godt de matcher sammen med hverandre. Og ved rør, har jeg forstått det slik at de kan farge lyden alt etter hvilken produsent ("kontrollert forvrengning"?). Og er det forskjell på produktene, vil man lettere kunne velge.

Tror det blir langt vanskeligere å bestemme seg hvis vi snakker om mer nøytrale komponenter (og benytter pure audio, ingen diskant eller bass etc) og ikke forholder oss hvor det er mest krefter å hente.

enig i mye av teorien, men gode transistorforsterkere ligner mye på gode rørforsterkere (de fleste sier motsatt ) dessuten vil en #svak" forsterker ofte kunne få ufortjent godt ry hvis man skal se bort fra viktige faktorer som å kunne dra vanskelig last

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    enig i mye av teorien, men gode transistorforsterkere ligner mye på gode rørforsterkere (de fleste sier motsatt ) dessuten vil en #svak" forsterker ofte kunne få ufortjent godt ry hvis man skal se bort fra viktige faktorer som å kunne dra vanskelig last
    Absolutt. Merket at jeg fikk en god del mer punch i hjemmekinoen når jeg koblet til ekstra effektforsterker, en Emotriva XPA-5 til min receiver TX-NR-807 - også ved svakt volum, så selvsagt er dette også viktig.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er rimelig sikker på at langt de fleste, og også langt de fleste av oss her inne, velger produkter av helt andre grunner. Hvordan ser de ut, hva sier pressen om dem, hva sier forumet, hva sier kompiser. Så sist, hørtes det ok ut i en butikk med helt andre produkter en meg. Så kjøp. (jeg må vel inrømme at jeg har kjøpt alle mine komponenter uten å ha hørt dem hjemme først, og jeg blir veldig overasket om det er mere en 5% her inne som har hørt alle sine komponenter i eget system før kjøp.)

Da kan det bli bomkjøp, men fordi forskjellene ikke er veldig store, og fordi vi er veldig flinke til å forsvare våre "godt overveide" valg. Så er vi fornøyde.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå tenkte jeg å dele en erfaring med dere ang dette emnet

Jeg fikk meg tak i en Chapter Precis 250S MKIII til en hyggelig pris på brukten!
    Denne har jo fått utrolige anmeldelser verden rundt,og blir ofte nevnt som "en av de beste integrerte forsterkere på markedet" ! (villedende nypris 77k)
    Denne ble valgt på grunn av muligheten med prossesorinngang,og dermed muligheten for å få det beste av to verdener - både i stereo og til film!
    Har de første par ukene brukt den som ren effekt-forsterker mellom Pio LX 82og mine Monitor Audio GS 20!
    Og når jeg koblet til denne,så var det LETT å høre at dette var en stor oppgradering! Det ble en helt annen kontroll,og "smekk" i bassen,og lydbildet vokste en del i alle retninger,og instrumenter og vokaler ble enda tydligere - en god forbedring med andre ord!

I går kom da dagen jeg hadde ventet i spenning på - jeg fikk meg en skikkelig DAC (Hegel HD10),så nå skulle Chapteren få styre "hele showet" alene!
    Dac'en ble koblet til Chapteren med XLR-kabler!
    Kilden var Sqeezebox Duet,som er koblet til Pio LX 82 med coax,og til Hegelen med optisk!

En annen "Hifi-kompis",med bred erfaring ble kalt inn,og nå skulle det testes

Vi brukte pink noise til å foreta en rimelig bra nivå matching før vi gikk i gang!

Og hva skal en si - joda i forhold til å gå via Pio når denne ble kjørt med RK innkoblet,så kunne man høre på noen innspillinger,at støyen ble noe redusert,men kjørte man Pio i "pure direct",så ble den forkjellen ikke hørbar lenger! Men i mange tilfeller,så gjorde Rk mer godt enn vondt,og det ble foretrukket å kjøre via Pio'en med Rk innkoblet på flere av låtene vi brukte!

Kompisen min ble blindtestet,og han hadde store problemer med bestemme seg om hvilken han foretrakk - det varierte fra låt til låt!

Må si at etter å ha lest både her på forumet,og andre steder om hvor "dårlige" disse receiverne er på musikk (forforsterkeren inkl),så ble det egentlig en liten aha-opplevelse dette her - både for meg,og kansje særlig for kompisen min,som er "stereo-mann"!

Så konklusjonen er at: effekttrinn har noe for seg i dette tilfellet,men at både forforsterkerdelen og den innebyde Dac'en i receiveren absolutt holder mål - også til musikk:-D

Dette gjelder selvsagt i mitt oppsett,og i min stue!

Så Dac'en blir nok solgt,og den integrerte blir byttet mot et rent effekt-trinn etterhvert!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det med effekt er jo verdt å merke seg da din lx-81 skal være av de bedre på markedet med sine klasse D forsterkere. Gjaldt forskjellene på lavt nivå, rundt 80-85 db også eller var det først mot 100db og mer at forskjellene var merkbare? Man skulle jo tro at så lenge en forsterker jobber innenfor sitt arbeidsområde vil forskjellene være små eller ubetydelige.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Akkurat det med effekt er jo verdt å merke seg da din lx-81 skal være av de bedre på markedet med sine klasse D forsterkere. Gjaldt forskjellene på lavt nivå, rundt 80-85 db også eller var det først mot 100db og mer at forskjellene var merkbare? Man skulle jo tro at så lenge en forsterker jobber innenfor sitt arbeidsområde vil forskjellene være små eller ubetydelige.
    Foskjellene er nok ikke så lett hørbare på lavt volum,men blir mer og mer fremtredende dess mer man gnur på!
    Når det er sagt da,så er det jo to ganske vidt forskjellige prisklasser vi snakker om da - en receiver til 20k,og stereo/effekt til 77k!
    Og denne Chapteren har jo råe specs,med 225w i 8 ohm,og dobbler effekten i 4 ohm,og noe heftige kondensatorbanker av en annen verden,så det skulle da bare mangle om man ikke opplevde forskjeller på dette!

Et effekttrinn til 6-7 k har jeg ikke giddet å prøvd en gang
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Så konklusjonen er at: effekttrinn har noe for seg i dette tilfellet,men at både forforsterkerdelen og den innebyde Dac'en i receiveren absolutt holder mål - også til musikk:-D

Så Dac'en blir nok solgt,og den integrerte blir byttet mot et rent effekt-trinn etterhvert!
    Dette hørtes jo fantastisk ut Ingenting er jo bedre enn å klare seg med kun reciever + effekttrinn..

Men hvordan hadde dette stilt seg om man kjøper en reciever i 8-10k-klassen og effektforsterker til ca 5k, ville dette slått en stereokombo i 50-60k-klassen? (Sett i forhold til din 20k mot 77+10k test)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Dette hørtes jo fantastisk ut Ingenting er jo bedre enn å klare seg med kun reciever + effekttrinn..

Men hvordan hadde dette stilt seg om man kjøper en reciever i 8-10k-klassen og effektforsterker til ca 5k, ville dette slått en stereokombo i 50-60k-klassen? (Sett i forhold til din 20k mot 77+10k test)
    Lurer på om du kanskje missforstår litt ??
    Forsterkeren til 77 k ble benyttet hele tiden!
    Men av og til som ren effekt til receiveren,og av og til alene va Hegel Dac'en!

Så det var forforsterker-delen,og receiverens innebygde Dac som ble testet opp mot forforsterker-delen i Chapteren samt ekstern Dac!

Men har nok misstanke om at både forforsterker delen og Dac,er betydelig bedre i receiver til 20k,fremfor en til 8-10 k!
    Og et effekttrinn til 5-6 k er ikke nøvednigvis så mye bedre enn effektdelen i en god receiver heller - det kommer an på så mangt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om du kanskje missforstår litt ??
    Forsterkeren til 77 k ble benyttet hele tiden!
    Men av og til som ren effekt til receiveren,og av og til alene va Hegel Dac'en!

Så det var forforsterker-delen,og receiverens innebygde Dac som ble testet opp mot forforsterker-delen i Chapteren samt ekstern Dac!

Men har nok misstanke om at både forforsterker delen og Dac,er betydelig bedre i receiver til 20k,fremfor en til 8-10 k!
    Og et effekttrinn til 5-6 k er ikke nøvednigvis så mye bedre enn effektdelen i en god receiver heller - det kommer an på så mangt!
    Åja, sånn ja..
    Ja vil tro de har mye mer budsjett til litt av hvert når man tar dobbel pris.

Selv så sitter jeg og vurderer frem og tilbake hele tiden.

Maks budsjett for anlegg vil være 20-25000 for Dac+forsterker eller reciever og stereohøyttalere. Hjemmekino blir det nok ikke noe av før reciever er utdatert (ikke sikkert at jeg noen gang vil ha stuen full av høyttalere heller), så vil bli brukt som rent stereoppsett..

Innbiller meg liksom at jeg vil få mest for pengene ved å satse på ren stereo når budsjettet er som det er?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Åja, sånn ja..
    Ja vil tro de har mye mer budsjett til litt av hvert når man tar dobbel pris.

Selv så sitter jeg og vurderer frem og tilbake hele tiden.

Maks budsjett for anlegg vil være 20-25000 for Dac+forsterker eller reciever og stereohøyttalere. Hjemmekino blir det nok ikke noe av før reciever er utdatert (ikke sikkert at jeg noen gang vil ha stuen full av høyttalere heller), så vil bli brukt som rent stereoppsett..

Innbiller meg liksom at jeg vil få mest for pengene ved å satse på ren stereo når budsjettet er som det er?
    Hvis du har en ok receiver fra før,så hadde jeg nok kjøpt et skikkelig effekt-trinn,som du kan ha inn i fremtiden,og et par gode fronter innenfor budsjettet ditt!

Så kan du oppgradere receiver ved en senere anledning!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har en ok receiver fra før,så hadde jeg nok kjøpt et skikkelig effekt-trinn,som du kan ha inn i fremtiden,og et par gode fronter innenfor budsjettet ditt!

Så kan du oppgradere receiver ved en senere anledning!
    Per idag har jeg ikke annet enn et Logitech Z5500, så jeg må nok begynne på scratch
    Hadde i utgangspunktet sett for meg en Emotiva Dac og digitalforforsterker sammen med monoblokker fra samme produsent..

Men skal ikke bli O.T. her, selv om det er interessant for meg..hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

alle forsterkere er jo ikke like lydmessig, se bare på halo serien og nc serien, fullt mulig å skille uten å spille høyt :grin: men jo bedre kilde jo mer forskjell :grin:

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    alle forsterkere er jo ikke like lydmessig, se bare på halo serien og nc serien, fullt mulig å skille uten å spille høyt :grin: men jo bedre kilde jo mer forskjell :grin:
    Ja er fullt klar over egenlyden til diverse forsterkere, bare synes det er noe merkelig forskjellen skulle være såpass stor.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg fikk meg tak i en Chapter Precis 250S MKIII til en hyggelig pris på brukten!
    Denne har jo fått utrolige anmeldelser verden rundt,og blir ofte nevnt som "en av de beste integrerte forsterkere på markedet" ! (villedende nypris 77k)
    Denne ble valgt på grunn av muligheten med prossesorinngang,og dermed muligheten for å få det beste av to verdener - både i stereo og til film!
    Har de første par ukene brukt den som ren effekt-forsterker mellom Pio LX 82og mine Monitor Audio GS 20!
    Og når jeg koblet til denne,så var det LETT å høre at dette var en stor oppgradering! Det ble en helt annen kontroll,og "smekk" i bassen,og lydbildet vokste en del i alle retninger,og instrumenter og vokaler ble enda tydligere - en god forbedring med andre ord!

I går kom da dagen jeg hadde ventet i spenning på - jeg fikk meg en skikkelig DAC (Hegel HD10),så nå skulle Chapteren få styre "hele showet" alene!
    Kilden var Sqeezebox Duet,som er koblet til Pio LX 82 med coax,og til Hegelen med optisk!

Vi brukte pink noise til å foreta en rimelig bra nivå matching før vi gikk i gang!

Og hva skal en si - joda i forhold til å gå via Pio når denne ble kjørt med RK innkoblet,så kunne man høre på noen innspillinger,at støyen ble noe redusert,men kjørte man Pio i "pure direct",så ble den forkjellen ikke hørbar lenger! Men i mange tilfeller,så gjorde Rk mer godt enn vondt,og det ble foretrukket å kjøre via Pio'en med Rk innkoblet på flere av låtene vi brukte!

Kompisen min ble blindtestet,og han hadde store problemer med bestemme seg om hvilken han foretrakk - det varierte fra låt til låt!

Må si at etter å ha lest både her på forumet,og andre steder om hvor "dårlige" disse receiverne er på musikk (forforsterkeren inkl),så ble det egentlig en liten aha-opplevelse dette her - både for meg,og kansje særlig for kompisen min,som er "stereo-mann"!

Dette bekrefter det jeg har hatt mistanke om lenge. Forforsterkeren til en receiver i den prisklassen du har, er såpass god at receiveren like godt kan benyttes som forforsterker istedenfor en dyr stereoforforsterker med ekstern DAC!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bekrefter det jeg har hatt mistanke om lenge. Forforsterkeren til en receiver i den prisklassen du har, er såpass god at receiveren like godt kan benyttes som forforsterker istedenfor en dyr stereoforforsterker med ekstern DAC!

jeg har opplevd motsatt så ting er ikke svart hvitt

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er fullt klar over egenlyden til diverse forsterkere, bare synes det er noe merkelig forskjellen skulle være såpass stor.
    litt farget inntrykk tenker jeg, er jo eget utstyr :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange skryter av effekten til disse Pioneer-ene.Hybris solgte vel sin EC AW250 siden han mente det ikke var noe særlig forskjell med og uten AW250,og han bruker LX81.

Hadde selv nettopp MA GS60 som er litt større enn dine GS20.Prøvde med en Onkyo 905 som det sies driver 1100 w av nettet på max,så den er ikke noen pingle på papiret.Men det var nytteløst og det var ikke bass i GS-ene med Onkyo-en.
    Når jeg solgte GS-ene til en kompis så monterte jeg de for han osv og han brukte Denon 4310.Det låt jo rett og slett patetisk dårlig.
    Lånte han en MI MosFet (som jeg har null peiling på hva den yter) og det var en STOR forskjell til det bedre.
    GS60 skal jo ikke være vanskelige å drive med minimum inpedans på 5,5 ohm.
    Så jeg har lyttet på de med 2 receivere uten ekstern effekt tilkoblet og de funker det hvertfall ikke på.

Når skal du selge Chapteren din og for hvilken pris ?
    Du kan også sende PM.

Jeg kjørte selv en Primare CD21 som kostet 10.000.Synes Hegel Dac-en gruset den på alle områder,så det er "rart" at du ikke likte den bedre.Kanskje for mange skifter og lytteinntrykk på en gang ?

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Jeg er rimelig sikker på at langt de fleste, og også langt de fleste av oss her inne, velger produkter av helt andre grunner. Hvordan ser de ut, hva sier pressen om dem, hva sier forumet, hva sier kompiser. Så sist, hørtes det ok ut i en butikk med helt andre produkter en meg. Så kjøp. (jeg må vel inrømme at jeg har kjøpt alle mine komponenter uten å ha hørt dem hjemme først, og jeg blir veldig overasket om det er mere en 5% her inne som har hørt alle sine komponenter i eget system før kjøp.)

Da kan det bli bomkjøp, men fordi forskjellene ikke er veldig store, og fordi vi er veldig flinke til å forsvare våre "godt overveide" valg. Så er vi fornøyde.
    Enig med deg. En stor grad av folk baserer seg på andre når de handler, dette gjelder også meg.

Alle forsterkere jeg har kjøpt har jeg kjøpt uten å hørt dem selv, men basert mine valg på tester i Hjemmekino/Lyd og bilde.

Høyttalerne også. De hadde jeg aldri hørt før jeg handlet dem, men de hadde fått en del skryt i pressen. (i tilegg var de store og tøffe)

Det samme gjelder projektor og TV.

Det eneste jeg ikke har handlet grunnet andres meninger er kablene. (totalt har jeg kabler for 20-30k i anlegget) Disse har jeg kjøpt kun fordi jeg syns de var tøffe. Jeg har ingen problemer med å innrømme at disse er skryteting for å få et mer imponerende anlegg. Hadde jeg kjøpt på biltema ville resultatet vært det samme og kunne brukt 70% av kabelpengene på å spandere drinker på pene damer på byen.

Men men, vi får se hva som skjer :-)

Side 23 av 25 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •