receiver vs stereo forsterker - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 25 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 498
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Fant litt motstridende info. Men det var lite sikre kilder der ute.

Men hvorfor er ikke alle receiver THX-godkjent hvis det er så billig? Vil tippe ekstra utviklingskost for å møte standarden kan være høyere enn anntydet for å få godkjenning.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    THX (THX licensing program) er snart over alt.
    Mange vil finne sine produkter som thx lisensiert selv med stereo forsterker
    Consumer « Home Entertainment « Thx Certified Products « THX.com

Hvorfor en spiller har flere lisenser
    (hovedsakelig fordi spillere har lyd og video lisensierte formater som reciver ikke har.)
    Welcome to the Blu-ray Disc License Office -- Home

recivere støtter kanapt mp3
    (tok litt hardt i men meste en reciver takler er åpen kildekode + dolby og dts da)

Det er mange typer sertifiseringer og penger som må betales
    DLNA er en
    HDMI en annen
    (å ser man den økonomiske delen (HDMI) som et eksepel vil et firma som masseproduserer et produkt få veldig lite lisens utlegg pr enhet , et firma som da produserer lite må kreve mere fra kjøpere av produktene for å få inn utlegg
    HDMI :: Manufacturer :: Becoming an Adopter :: Terms
    __________________________________________________ ___
    Vet ikke regnestykke men skal feks hygen produsere 10 recivere helt like en de har på Elkjøp til 2500,- (hygen rx-v 667) vil det koste så uendilig mye i royalties,dyre delepriser, verktøy,arbeidstimer at reciveren blir svinedyr.........når du da skal selge din svinedyre reciver til butikker aner de (aha eksklusivt merke) å tredobler prisen.
    Når HFK eller andre har tredoblet prisen så sier dem til deg....beste vi har inne..skal få med kabler på kjøpet....beste lyd.....halleluja

Den var litt drøy men ment som
    Pris betyr ikke lyden du hører
    Det var jo det som var mitt poeng også. Jo flere enheter som selges, jo mindre blir kostprisen til lisenser pr enhet. Og derfor vil jeg tro lisenser er billigere på en spiller enn på en receiver, rett og slett for at det(antageligvis) lages flere spillere.

Vil også tippe det er ganske stor forskjell på pris på de forskjellige lisensene.

Men dette blir bare synsing fra begges side om du ikke har noe håndfast info du kan dele med oss andre?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var uansett ikke min mening å påstå noe annet enn at det er surt å betale for ting man ikke trenger :-D det er vel noe de fleste kan relatere seg til

det er jo ingen tvil om de fleste kostnader ved kjøp løper på etter samlebåndet
    mange som skal leve av dette, og ikke minst skal staten ha 25 % for sikker hets skyld også

mener forøvrig at min receiver takler mp3 via usb inngangen, selv om jeg ikke har bruk for den

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke gi eksakte pris men ser man en bd spiller jeg nevnte der man har lisenser, medlemmsutlegg, decoding , sertifiseringer osv osv
    /Dolby thruehd,DLNA, HDMI ,CDA ............................ MPEG LA - The Standard for Standards - MPEG-2 Agreement
    osv

Småpenger blir royalties da man selger bd spillere for hundrelapper som har thx,hdmi, dnla logo osv.

Om en spiller , reciver , forsterker koster 100 kroner mere eller mindre ut fra en produksjonslinje i taiwan , kina så hører du neppe stort til forskjell.

Jeg tror uansett om det er stereo forsterker eller reciver til feks 10 000,- utsalg her hjemme så er produksjonsprisen minimal.(i en stor produksjon....motsatt i en liten)

Hvor man kjøper og navn har innvirkning på pris + etterspørsel da

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Jeg kan ikke gi eksakte pris men ser man en bd spiller jeg nevnte der man har lisenser, medlemmsutlegg, decoding , sertifiseringer osv osv
    /Dolby thruehd,DLNA, HDMI ,CDA ............................ MPEG LA - The Standard for Standards - MPEG-2 Agreement
    osv

Småpenger blir royalties da man selger bd spillere for hundrelapper som har thx,hdmi, dnla logo osv.

Om en spiller , reciver , forsterker koster 100 kroner mere eller mindre ut fra en produksjonslinje i taiwan , kina så hører du neppe stort til forskjell.

Jeg tror uansett om det er stereo forsterker eller reciver til feks 10 000,- utsalg her hjemme så er produksjonsprisen minimal.(i en stor produksjon....motsatt i en liten)

Hvor man kjøper og navn har innvirkning på pris + etterspørsel da
    Mulig du har rett, ser logikken i det.

Geir Arne

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Hvis du kobler PC via phono på forforsterker, benytter du ikke DAC-en i receiveren, men DAC i PC, og den kan nok ikke sammenlignes med DAC-en i receiveren (stereoforsterkere mangler som oftest intern DAC), så sant du ikke har invistert i et godt lydkort.

Hva mener du med audio 1? Har du testet å koble opp PC digitalt med feks optisk inn til receiver? Anbefaler digital tilkobling, enten optisk, koaks eller HDMI fra feks ATI 5xxx-serien eller 6xxx serien da disse også har digitalt lydkort innebygd (7.1 chip).
    Bruker annet lydkort enn det som er integrert i hovedkort.

Er en av inngangene som heter "audio 1", den kan man koble seg inn med RCA.

Hvilken inngang skal jeg koble meg på om jeg kobler meg til med optisk, coax eller HDMI?

Trenger jeg noe spesielt på PCen da, altså utgang? Hva er ATI 5xxx-serie? Hovedkort?

Har det kortet her:Komplett.no - ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

Har det noe av det man trenger for å koble sånn du sier?

Newcomer Pagan sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har LX-81, og ser kanskje en film i måneden - men hører musikk hver dag.

Hei!
    funker den bra på musikk?
    Har ikon 6 mk1 høyttalere... vet ikke om det blir en feil match?
    Nå parres de med en gammel Denon AVR 3200 fra 1998 hehehe.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pagan
    Hei!
    funker den bra på musikk?
    Har ikon 6 mk1 høyttalere... vet ikke om det blir en feil match?
    Nå parres de med en gammel Denon AVR 3200 fra 1998 hehehe.
    Det korte svaret på det er vel Ja.

Jeg bruker den på B&W 804s og er svært fornøyd.
    --
    Thorbjørn

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Bruker annet lydkort enn det som er integrert i hovedkort.

Er en av inngangene som heter "audio 1", den kan man koble seg inn med RCA.

Hvilken inngang skal jeg koble meg på om jeg kobler meg til med optisk, coax eller HDMI?

Trenger jeg noe spesielt på PCen da, altså utgang? Hva er ATI 5xxx-serie? Hovedkort?

Har det kortet her:Komplett.no - ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

Har det noe av det man trenger for å koble sånn du sier?
    Hvis du har et eget lydkort, er det ikke sikkert du trenger gjøre noe hvis dette er av god kvalitet, for da kan det være den analoge utgangen gjør en god nok jobb. I ditt tilfelle benytter du nå DAC-en i lydkortet ditt.

Hvis du har lyst å teste dette opp mot DAC-en i receiveren (hvis du har), så kan du benytte den optiske utgangen du har på hovedkortet og inn i receiveren. Dermed benyttes den interne DAC-en i receiveren.

Hvis du ikke har receiver, men stereoforsterker, har man ofte ikke optiske inngang på forsterkeren. Da måtte du også hatt en ekstern DAC i tillegg som du kobler inn den optiske tilgangen til, og DAC videre til stereoforsterkeren. Hvis denne stereoforsterkeren allikevel har innebyg DAC, er det den innebygde DAC-en i stereoforsterkeren som gjør jobben.

ATI RAdeon 5xxx / 6xxx seriene er et ekstra skjermkort man setter i PC-en. ALtså ikke hovedkortets interne skjermutgang. Dette skjermkortet har også digital lydutgang med HDMI med støtte for 7.1 lyd innebygd (ikke analog lyd). Dermed er også dette et alternativ til optisk (som kun har støtte for 5.1), og HDMI kan dermed kobles direktte til receiver (hvis du har).

Dette ble egentlig litt off topic, og du finner nok mere utfyllende tråder om emnet i HTPC-kategorien på avforum.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et eget lydkort, er det ikke sikkert du trenger gjøre noe hvis dette er av god kvalitet, for da kan det være den analoge utgangen gjør en god nok jobb. I ditt tilfelle benytter du nå DAC-en i lydkortet ditt.

Hvis du har lyst å teste dette opp mot DAC-en i receiveren (hvis du har), så kan du benytte den optiske utgangen du har på hovedkortet og inn i receiveren. Dermed benyttes den interne DAC-en i receiveren.

Hvis du ikke har receiver, men stereoforsterker, har man ofte ikke optiske inngang på forsterkeren. Da måtte du også hatt en ekstern DAC i tillegg som du kobler inn den optiske tilgangen til, og DAC videre til stereoforsterkeren. Hvis denne stereoforsterkeren allikevel har innebyg DAC, er det den innebygde DAC-en i stereoforsterkeren som gjør jobben.

ATI RAdeon 5xxx / 6xxx seriene er et ekstra skjermkort man setter i PC-en. ALtså ikke hovedkortets interne skjermutgang. Dette skjermkortet har også digital lydutgang med HDMI med støtte for 7.1 lyd innebygd (ikke analog lyd). Dermed er også dette et alternativ til optisk (som kun har støtte for 5.1), og HDMI kan dermed kobles direktte til receiver (hvis du har).

Dette ble egentlig litt off topic, og du finner nok mere utfyllende tråder om emnet i HTPC-kategorien på avforum.
    Takker så meget

Er reciever jeg har, så blir vel faktisk litt ontopic hehe

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært litt stille her nå i det siste, men uten at jeg har fått testet noen andre produkter enn det jeg selv har, skisserer jeg opp hva jeg tror jeg kan konkludere med så langt.

Jeg tar for meg følgende eksempler:

A:
    Hvis vi tar for oss en receiver til ca kr 20 000,- ("normalt " priset) - Onkyo TX-NR5008 uten at ekstra effektforsterker benyttes (intern forsterker i receiveren benyttes):

En integrert stereoforsterker til ca 20 000,- ("normalt " priset) vil sannsynligvis være noe kraftigere enn receiveren, men lydkvaliteten er nødvendigvis ikke bedre og klarere ved lavere volum, men vil sannsynligvis yte mer ved maksimalt lydtrykk.

B: Hvis vi tar for oss en receiver til ca kr 20 000,- ("normalt " priset) - Onkyo TX-NR5008, eller en ren prosessor Onkyo PR-SC5508 til ca samme pris (som er uten intern forsterker), og bruker disse kun som forforsterker til en effektforsterker, feks Emotiva XPA-5 (eller XPA-2 siden det er kun stereo vi ønsker å sammenligne):

En stereoforforsterker ("normalt " priset) tilkoblet samme effektforsterker som receiveren/prosessoren, som feks XPA-5/XPA-2, vil sannsynligvis ikke ha noe bedre lydkvalitet enn receiveren/prosessoren når de tilkobles samme effektforsterker (feks XPA-5/XPA-2).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Websen.

Jeg mener at en forsterker er en forsterker, og produserer det samme signalet til høyttaleren.

Noen forsterkere klarer å spille høyere uten klipping/forvrengning, som gir "bedre" lydkvalitet på et høyt volum.

Men på likt volum innenfor "klippe-grensen" så er lyden lik.

Se link under for tester/argumentasjon.

Testing audiophile claims and myths

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har ingen kommet med den linken før?

Denne likte jeg:
    25. Stereomojo Digital amp shootout 2007
    Various amps were tested blind, in pairs where the preferred amp went through to the next round. The winner was one of the cheaper amps called the Trends Audio TA-10 at $130, which is the tiny one on the top right of the pile

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stereoforforsterker ("normalt " priset) tilkoblet samme effektforsterker som receiveren/prosessoren, som feks XPA-5/XPA-2, vil sannsynligvis ikke ha noe bedre lydkvalitet enn receiveren/prosessoren når de tilkobles samme effektforsterker (feks XPA-5/XPA-2).
    Sikker på det der?
    Er jo ofte forforsterkeren som er "dårligere" med tanke på musikk enn rene stereoforsterkere. Effekt er jo stort sett effekt så lenge du har nok av det.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Sikker på det der?
    Er jo ofte forforsterkeren som er "dårligere" med tanke på musikk enn rene stereoforsterkere. Effekt er jo stort sett effekt så lenge du har nok av det.
    Jeg skrev tror, men etter å ha lest denne testen, ser det ikke akkurat ut som om påstanden er feil: Blind Listening Tests & Amplifiers - diyAudio

"For a recent non-believer, I used an Onkyo SR500 Dolby Digital receiver--purchased reconditioned for $200 (they're $250 - $300 new) against some well regarded separates. It's rated at 65 watts x 2 stereo per the FTC guidelines into 8 ohms. Distortion is 0.08% from 20-20k from 1 watt to 65 watts into 8 ohms. It has a "direct" bypass feature that supposedly bypasses all the digital/DSP for analog stereo signals.

The Onkyo was put up against the well regarded Bryston 4B 300 wpc power amp and a Bryston 2 channel pre-amp. They were driving a pair of expensive floor standing KEF speakers and the source was a high-end Marantz CD player. The person who owns this system is very proud of it and has spent a lot of time getting what he considers to be the best sound possible.

I had the Bryston owner pick the level he wanted to do the comparison at while listening to his system. I then used pink noise to level match the Onkyo to his system while he was out of the room. The Onkyo was running in its "Stereo Direct" analog mode.

I called him back in to listen, he sat down in the sweet spot and I replayed the same CD track he'd used to pick the levels. He immediately started complaining about how bad the Onkyo sounded. He said it sounded thin, compressed, harsh and a few other things. I smiled and turned the Onkyo off and the music kept playing. He'd said all those negative things about his own Bryston gear!

With him red faced, we proceeded to do at least an hour of listening with me swapping cables, or only pretending to, when he requested a switch. He listened to his favorite audiophile CDs. I did lots of swaps and fake swaps and during each would ask him which he thought he was listening to. In the end, his answers were roughly 50% correct which is the same as if he'd been randomly guessing. He even finally admitted, he couldn't tell which was which and WAS only guessing! I took his place and also couldn't hear any difference between the lowly receiver and his prized Bryston gear."

Når det gjelder selve forforsterkeren til Onkyos toppmodeller, mener de som har prøvd dem at disse er meget gode forforsterkere som fungerer ypperlig til musikk. De er forresten også utstyret med en høyt oppløst Burr Brown 192 kHz / 32 bit DAC (men jeg tviler på at den høye oppløsningen har noen betydning), så det ser ut til at har man en slik en i hjemmekinoen, spørs det egentlig om det er noen som helst vits å supplere med en ren stereopre med prosessorinngang for å få "det beste fra to verdener", eller "i pose og sekk", som man sier.

Se også linken Testing audiophile claims and myths som også er linket til ovenfor. Spesielt dette med kabler er resultatet slik jeg alltid har ment, hvor muligens strømkabelen er det eneste man kanskje kan legge vekt på. Og retningsbestemte kabler? Du verden..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev tror, men etter å ha lest denne testen, ser det ikke akkurat ut som om påstanden er feil: Blind Listening Tests & Amplifiers - diyAudio

"For a recent non-believer, I used an Onkyo SR500 Dolby Digital receiver--purchased reconditioned for $200 (they're $250 - $300 new) against some well regarded separates. It's rated at 65 watts x 2 stereo per the FTC guidelines into 8 ohms. Distortion is 0.08% from 20-20k from 1 watt to 65 watts into 8 ohms. It has a "direct" bypass feature that supposedly bypasses all the digital/DSP for analog stereo signals.

The Onkyo was put up against the well regarded Bryston 4B 300 wpc power amp and a Bryston 2 channel pre-amp. They were driving a pair of expensive floor standing KEF speakers and the source was a high-end Marantz CD player. The person who owns this system is very proud of it and has spent a lot of time getting what he considers to be the best sound possible.

I had the Bryston owner pick the level he wanted to do the comparison at while listening to his system. I then used pink noise to level match the Onkyo to his system while he was out of the room. The Onkyo was running in its "Stereo Direct" analog mode.

I called him back in to listen, he sat down in the sweet spot and I replayed the same CD track he'd used to pick the levels. He immediately started complaining about how bad the Onkyo sounded. He said it sounded thin, compressed, harsh and a few other things. I smiled and turned the Onkyo off and the music kept playing. He'd said all those negative things about his own Bryston gear!

With him red faced, we proceeded to do at least an hour of listening with me swapping cables, or only pretending to, when he requested a switch. He listened to his favorite audiophile CDs. I did lots of swaps and fake swaps and during each would ask him which he thought he was listening to. In the end, his answers were roughly 50% correct which is the same as if he'd been randomly guessing. He even finally admitted, he couldn't tell which was which and WAS only guessing! I took his place and also couldn't hear any difference between the lowly receiver and his prized Bryston gear."

Når det gjelder selve forforsterkeren til Onkyos toppmodeller, mener de som har prøvd dem at disse er meget gode forforsterkere som fungerer ypperlig til musikk. De er forresten også utstyret med en høyt oppløst Burr Brown 192 kHz / 32 bit DAC (men jeg tviler på at den høye oppløsningen har noen betydning), så det ser ut til at har man en slik en i hjemmekinoen, spørs det egentlig om det er noen som helst vits å supplere med en ren stereopre med prosessorinngang for å få "det beste fra to verdener", eller "i pose og sekk", som man sier.

Se også linken Testing audiophile claims and myths som også er linket til ovenfor. Spesielt dette med kabler er resultatet slik jeg alltid har ment, hvor muligens strømkabelen er det eneste man kanskje kan legge vekt på. Og retningsbestemte kabler? Du verden..

dette er jo vel å bra,men å bruke denne testen som bevis for noe blir jo nob

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chamror
    Enig med Websen.

Jeg mener at en forsterker er en forsterker, og produserer det samme signalet til høyttaleren.

Noen forsterkere klarer å spille høyere uten klipping/forvrengning, som gir "bedre" lydkvalitet på et høyt volum.

Men på likt volum innenfor "klippe-grensen" så er lyden lik.

Se link under for tester/argumentasjon.

Testing audiophile claims and myths

jeg kan være med på at enkelte forsterkere kan lyde likt, men det er mange
    som vil lyde annerledes også, dette blir for enkellt å si,mener jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The overall conclusion was that the kettle lead could not be properly identified or that one cable was better than another

dette er konklusjonen på en av testene utført, ikke akkurat krystallklar dom

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    The overall conclusion was that the kettle lead could not be properly identified or that one cable was better than another

dette er konklusjonen på en av testene utført, ikke akkurat krystallklar dom
    Det som er mest interessant her, er hvor uklare, dvs tilfeldige resultatene blir når man utfører rene blindtester. Derfor hadde det fortsatt vært interesant med en stor blindtest, dvs mange lyttere til nettopp mellom stereforforsterkere og receivere som forforsterkere, som jeg finner mest interesant å teste ut i praksis, med samme effektforsterker og høyttalere tilkoblet selvsagt.

Noen ville sikkert vært interesert i forskjell mellom integrerte forsterkere og receivere uten ekstra effektforsterker, slik at man kan sammenlige kreftene i allefall..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er mest interessant her, er hvor uklare, dvs tilfeldige resultatene blir når man utfører rene blindtester. Derfor hadde det fortsatt vært interesant med en stor blindtest, dvs mange lyttere til nettopp mellom stereforforsterkere og receivere som forforsterkere, som jeg finner mest interesant å teste ut i praksis, med samme effektforsterker og høyttalere tilkoblet selvsagt.

Noen ville sikkert vært interesert i forskjell mellom integrerte forsterkere og receivere uten ekstra effektforsterker, slik at man kan sammenlige kreftene i allefall..

enig imye av det,men med blindtesting har man det faktoren for deltagerne som gjør at de ikke akkurat vil slappe av og lytte som vanlig

forsøkte bare å få om tempen litt fra sykesengen her

Side 22 av 25 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •