receiver vs stereo forsterker - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 25 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 498
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Jeg har vel ikke skrevet at det ikke eksisterer royalties på reciver ???

Lisenspenger er mye om man produserer lite.
    Det ligger mye mere lisens i en BD spiller enn reciver å de selges jo helt ned i 500,- kr her i Norge (å koster ut fra samlebånd i Kina ?)
    (lyd codec , bd disc, dvd , cd , thx , hdmi, osv)
    Blu-ray-spillere - Finn de beste tilbudene, informasjon og omtaler

Tror ikke man skal spekulere så mye i kostnad/salg å sammenligne det med hva man får høre.
    Nei, det var heller ikke det jeg mente. Kun at man har en ekstra kost man ikke får noe igjen for ved musikklytting.

Hvorfor ligger det mer lisenspenger i en BR-spiller kontra en receiver. ALLE som skal spille av en BR må ha en spiller, men hvor mange av disse vil du tippe har en receiver? Tror ikke det regnestykket henger helt sammen. Men du belyser nok et poeng med hvorfor en slik lisens koster på så mye på min prosessor. Nettopp fordi de produseres i relativt små volum.

Geir Arne

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er receiver et must, siden jeg har hjemmekino. I tillegg har jeg faktisk koblet til LP-spiller, VHS, kassett, ekstra CD-spiller osv, egentlig bare på morro 8). Men totalt sett tror jeg at jeg benytter de fleste funksjoner i receiveren.

Spørsmålet mitt blir med tiden om jeg ønsker å supplere med en ekstra stereopre med prosessorinngang som ikke koster allverden siden jeg har ekstra effektforsterker for å slippe å tenke på om receiveren har god nok effekt, og der har jeg ikke kommet fram til et svar enda. Så da får tiden bare vise hva sluttresultatet engang blir.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Kanskje det er mer rettferdig å sammenligne analogt, men allikevel er det viktig i denne sammenhengen at man har en ekstra mulighet med receiver, digital lyd pga intern DAC som ikke påvirker totalprisen for kunden.

Har man en dårlig CD-spiller (dvs dårlig DAC i CD-spiller), ender man kanskje opp med en bedre lyd med digital lyd til receivere allikevel, og det blir jo interessant for mange det også, siden intern DAC i receiver som nevnt ikke påvirker totalprisen på det man tror man trenger, som det kanskje ville gjøre om man sammenligner totalprisen med stereoforsterker, hvor man kanskje har behov for å invistere i en ekstern DAC i tillegg i ettertid.
    Helt klart et godt poeng, men jeg tror testen ville blitt veldig mye mer kompleks om man skal bruke noe annet enn analog inn.

En sak, dog litt OT, jeg har tenkt på i sammenhengen du nevner er hvordan jitter vil påvirke dette? Hvordan vil de verdiene bli med en receiver koblet til en vilkårlig spiller? Ser Denon har Denon-link og Pioneer har PQLS som skal eliminere dette, men det fordrer bruk av kompatible enheter. Som nevnt litt OT, men om noen andre syntes dette er interessant kan jeg starte en tråd om dette temaet.

Geir Arne

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er receiver et must, siden jeg har hjemmekino.
    Det hadde vært sørgelig hjemme i min stuekino også om jeg ikke hadde en receiver. Og enda sørgeligere for alle mine SACD plater. Det er jo et digert fortrinn for receivere.

Men det er jo en .......

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette toget har vel aldri vært i nærheten av skinnene.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Dette toget har vel aldri vært i nærheten av skinnene.
    Nåvel, Jan - jeg synes tråden har kommet seg greit på skinnene igjen etter en del villmannskjøring

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Enig.

En stereoforsterker har ikke DAC og skal man sammenligne lyd><lyd må man altså kjøre signalet ferdig konvertert og analogt til receiver.

CD spiller > analoge kabler > forsterker
    CD spiller > analoge kabler > receiver (med mindre man har nøayktig samme DAC i receiver som i CD spiller)

Evt. kjøre:
    CD spiller > digital kabel > ekstern DAC > analoge kabler > forsterker/receiver

Så selv om intern DAC ikke teller med i lydtesten, er dette en komponent som i realiteten fordyrer en receiver (les: komponent som gjør at andre deler av forsterkeriet i receiveren må nedprioriteres for å holde totalkostnaden nede).

Så det er viktig å ha med alle disse "dingz'ene" i totaloversikten når man skal sammenligne disse to produktene opp mot hverandre.

veldig enig, en test bør være mest mulig ukomplisert og involvere færrest mulig andre komponenter

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er receiver et must, siden jeg har hjemmekino. I tillegg har jeg faktisk koblet til LP-spiller, VHS, kassett, ekstra CD-spiller osv, egentlig bare på morro 8). Men totalt sett tror jeg at jeg benytter de fleste funksjoner i receiveren.

Spørsmålet mitt blir med tiden om jeg ønsker å supplere med en ekstra stereopre med prosessorinngang som ikke koster allverden siden jeg har ekstra effektforsterker for å slippe å tenke på om receiveren har god nok effekt, og der har jeg ikke kommet fram til et svar enda. Så da får tiden bare vise hva sluttresultatet engang blir.

det er da ingen (tror jeg) på stereo siden som ønsker å selge at stereo er best til alt selvfølgelig har en receiver fortrinn nettopp pga allsidigheten, har som sagt en selv og har hatt det nesten kontinuerlig ihvertfall i 15 år

konflikten bunner mer i om en likepriset eller dyrere receiver , i tillegg til alle andre funksjoner den skal yte, også kan være like god som en gitt stereoforsterker, eller om man bør vurdere stereoutstyr som en "byggekloss"
    for å få full tilgang til en så god som mulig musikkgjenngivelse, hvis dette i det hele tatt er ett "must" slik som det er for bla meg

er ikke mer enn ca 1 år siden jeg selv langt på vei klarte meg med receiver og stereoeffekt til musikk, men etter å ha jobbet litt med opsettet vil veien være nesten umulig å gå tilbake, allså jeg føler jeg virkelig har fått bra fra begge verdener ut av ett kombioppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Helt klart et godt poeng, men jeg tror testen ville blitt veldig mye mer kompleks om man skal bruke noe annet enn analog inn.

En sak, dog litt OT, jeg har tenkt på i sammenhengen du nevner er hvordan jitter vil påvirke dette? Hvordan vil de verdiene bli med en receiver koblet til en vilkårlig spiller? Ser Denon har Denon-link og Pioneer har PQLS som skal eliminere dette, men det fordrer bruk av kompatible enheter. Som nevnt litt OT, men om noen andre syntes dette er interessant kan jeg starte en tråd om dette temaet.

Geir Arne
    dette var faktisk ett veldig interesant spørsmål, ett som belyser det faktum at man ikke vil komme imål med en fullverdig test uten å legge hjernen i bløt for å dekke de fleste baser, kudos

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at dette blir en rettferdig sammenligning!

Men hva om man har en "dårlig kilde" da,ala en billig blu-ray spiller f.eks?

Da kan det jo fort låte bedre koblet digitalt til en receiver,enn analogt til en ren stereo forsterker! Er jo ganske mange sikkert (meg inkl) som ikke har en dyr og god cd-spiller! (Ser film på blu-ray,og streamer musikk via SB Duett)

Så da må man nesten ha en ok Dac i tillegg ved kjøp av en ren stereo forsterker!
    Dette bør da tas med i vurderingen hvis man skal starte helt "fra scratch"!
    Selv om det ikke nødvendigvis gjøres i en evt test!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan

Da kan det jo fort låte bedre koblet digitalt til en receiver,enn analogt til en ren stereo forsterker! Er jo ganske mange sikkert (meg inkl) som ikke har en dyr og god cd-spiller! (Ser film på blu-ray,og streamer musikk via SB Duett)

Så da må man nesten ha en ok Dac i tillegg ved kjøp av en ren stereo forsterker!

vi må nok gå utifra at denne testen kun vil dekke de produktene som blir testet og på ingen som helst måte vil bevise det ene eller andre angående noe mer enn det

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    vi må nok gå utifra at denne testen kun vil dekke de produktene som blir testet og på ingen som helst måte vil bevise det ene eller andre angående noe mer enn det
    Neida,enig i dette - ellers blir det jo veldig mange variabler å forholde seg til!
    Så jeg mener ikke at dette bør tas med i en test,men mener det er noe folk må ha i bakhodet på generelt grunnlag,når man skal vurderer det ene alternativet opp mot det andre!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Nåvel, Jan - jeg synes tråden har kommet seg greit på skinnene igjen etter en del villmannskjøring

Sant nok, Ole 8)

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har brukt digital kabel fra CD spilleren de siste 4-5 årene. Dette fordi at DAC i receivere (de 3 siste) oppfattes bedre, (Rotel CD spiller), optisk kabel gir galvanisk skille, og digitale kabler er mye mer ryddig. Alle kilder jeg har er digital tilkoblet. Litt synd man har en svær receiver med en masse unødvendige innganger :-)

Absolutt et relevant punkt, men man må vel begrense testen hvis man i det hele tatt skal få gjort den.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida,enig i dette - ellers blir det jo veldig mange variabler å forholde seg til!
    Så jeg mener ikke at dette bør tas med i en test,men mener det er noe folk må ha i bakhodet på generelt grunnlag,når man skal vurderer det ene alternativet opp mot det andre!

det er sant, og skal man bruke oppsettet til film,spill osv så anbefaler alltid jeg å gå utifra en receiver uansett
    ellers er det som du påpeker en del andre faktorer man bør tenke over også

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Jeg har brukt digital kabel fra CD spilleren de siste 4-5 årene. Dette fordi at DAC i receivere (de 3 siste) oppfattes bedre, (Rotel CD spiller), optisk kabel gir galvanisk skille, og digitale kabler er mye mer ryddig. Alle kilder jeg har er digital tilkoblet. Litt synd man har en svær receiver med en masse unødvendige innganger :-)

Absolutt et relevant punkt, men man må vel begrense testen hvis man i det hele tatt skal få gjort den.

er vel snart på tide at de begynner å begrense alle analoge innganger
    man kunne f.eks hatt 3 som man kunne bruke valgfritt via meny , og hoppet over resten, de fleste trenger som deg mer digitale innganger

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

stereo vs hjemmekino

helt enig med dere stereoforsterker er like bra som hjemmekinoreciver og omvendt igjen, glad dette har roet seg ned hvar heftige diskusjoner her ei stund he he

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    drar ikke inn det med lisenser og slikt for å bruke det oppmot stereo diskusjonen, det er bare ett aspekt som ikke egentlig har vært belyst
    i noe særlig grad i diskusjonen rundt hva man får for pengene når det gjelder de forskjellige produktgruppene
    Fant dette:
    THX licensing fees typically add 50 cents to $2 to the cost of a product and manufacturers build that cost into the overall cost of the component
    http://bitstream.soundandvisionmag.c...-bridge-c.html

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, Baron.
    Da vet vi at argumentet THX ikke er verdt å tenke mere på. Bare å lage sjablong for å merke utstyret med logo koster vel mer enn selve lisensen.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Nei, det var heller ikke det jeg mente. Kun at man har en ekstra kost man ikke får noe igjen for ved musikklytting.

Hvorfor ligger det mer lisenspenger i en BR-spiller kontra en receiver. ALLE som skal spille av en BR må ha en spiller, men hvor mange av disse vil du tippe har en receiver? Tror ikke det regnestykket henger helt sammen. Men du belyser nok et poeng med hvorfor en slik lisens koster på så mye på min prosessor. Nettopp fordi de produseres i relativt små volum.

Geir Arne
    THX (THX licensing program) er snart over alt.
    Mange vil finne sine produkter som thx lisensiert selv med stereo forsterker
    Consumer « Home Entertainment « Thx Certified Products « THX.com

Hvorfor en spiller har flere lisenser
    (hovedsakelig fordi spillere har lyd og video lisensierte formater som reciver ikke har.)
    Welcome to the Blu-ray Disc License Office -- Home

recivere støtter kanapt mp3
    (tok litt hardt i men meste en reciver takler er åpen kildekode + dolby og dts da)

Det er mange typer sertifiseringer og penger som må betales
    DLNA er en
    HDMI en annen
    (å ser man den økonomiske delen (HDMI) som et eksepel vil et firma som masseproduserer et produkt få veldig lite lisens utlegg pr enhet , et firma som da produserer lite må kreve mere fra kjøpere av produktene for å få inn utlegg
    HDMI :: Manufacturer :: Becoming an Adopter :: Terms
    __________________________________________________ ___
    Vet ikke regnestykke men skal feks hygen produsere 10 recivere helt like en de har på Elkjøp til 2500,- (hygen rx-v 667) vil det koste så uendilig mye i royalties,dyre delepriser, verktøy,arbeidstimer at reciveren blir svinedyr.........når du da skal selge din svinedyre reciver til butikker aner de (aha eksklusivt merke) å tredobler prisen.
    Når HFK eller andre har tredoblet prisen så sier dem til deg....beste vi har inne..skal få med kabler på kjøpet....beste lyd.....halleluja

Den var litt drøy men ment som
    Pris betyr ikke lyden du hører

Side 21 av 25 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •