receiver vs stereo forsterker - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 25 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 498
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Nei, jeg har ikke noen tall som helst angående dette med produsjon. Men det kan godt tenkes den største avansen ligger hos selgeren.

Som jeg tidligere nevnte, så solgte Elkjøp en Onkyo TX-NR807 for 6000,- på kampanje, mens den ble solgt for 12 000,- i Bankok 10 måneder etterpå. Da forstår man at her kan det være store forskjeller på fortjeneste.

Men så er det vel også slik at en større kjede oftere selger "mainstream"-produkter enn "spesial"-produkter i en mer spesialisert butikk. Av den enkle grunn kan det virke som at en forbruker kan få mer for pengene ved å kjøpe produktene gjennom en større kjede. Så nei, har ikke andre tall enn dette.

Men jeg holder fortsatt på at store kvanta gir lavere produksjonspris. Til forhandleren i hvertfall..

med tanke på all innmat som skal på plass så trenger man jo lavere delekostnader for å få til en konkuransedyktig pris, det betales og så for lisenser til slike produkter, ser man inne i de så vil man nok finne en del deler som i utgangspunktet er langt rimeligere (uansett mengde ) enn i stereoverdenen, det kan være seg tantalumer,pot metre,ladelytter, skruer, chassi, ledninger, overganger, printkort osv osv, det er vel også innlysende at noe må spares inn på for ¨klare å møte markedets krav til pris. selvfølgelig er det prismessig gunstig for konsumentene på mange måter
    ulempen er med hvilken ratio ting må byttes for å hele tiden ha det nyeste
    en ting som irriterer meg personlig som receiver kunde er å finne ett produkt som har det jeg er ute etter, uten at jeg skal behøve å betale for en del funksjoner jeg aldri bruker

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    med tanke på all innmat som skal på plass så trenger man jo lavere delekostnader for å få til en konkuransedyktig pris, det betales og så for lisenser til slike produkter, ser man inne i de så vil man nok finne en del deler som i utgangspunktet er langt rimeligere (uansett mengde ) enn i stereoverdenen, det kan være seg tantalumer,pot metre,ladelytter, skruer, chassi, ledninger, overganger, printkort osv osv, det er vel også innlysende at noe må spares inn på for ¨klare å møte markedets krav til pris. selvfølgelig er det prismessig gunstig for konsumentene på mange måter
    ulempen er med hvilken ratio ting må byttes for å hele tiden ha det nyeste
    en ting som irriterer meg personlig som receiver kunde er å finne ett produkt som har det jeg er ute etter, uten at jeg skal behøve å betale for en del funksjoner jeg aldri bruker
    Der sier du noe viktig. Receivere må byttes oftere ut enn stereoforsterkere grunnet ny teknologi som skal inn, så total sett kan det jo bli dyrt med tiden. Men det samme opplever vi jo med pc-er, mobiltelefoner, flatskjermer osv. Synes heller ikke dette er så greit

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jokris, det siste der er ubetinget "dingzer" man egentlig ikke har bruk for men kanskje med en minimal ekstrakostnad for produsent.

F.eks ProLogic eller Neo. Dette er meg bekjent dekodere som man strengt tatt ikke trenger om signalet inn er ekte surround (DD/DTS, DD TrudeHd, DTS MA), men "alle" har det. Tviler veldig på at det koster mye ekstra i lisens/chip osv.

Så her får man i pose og sekk men betaler kanskje bare for sekken

Zone 2 er en annen slik affære. Det er sikkert noen få som bruker zone 2 aktivt, men jeg vil påstå at de aller fleste aldri bruker det og derfor er unødvendig ekstrautstyr. Men koster det så mye ekstra for produsenten? Neppe.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    jokris, det siste der er ubetinget "dingzer" man egentlig ikke har bruk for men kanskje med en minimal ekstrakostnad for produsent.

F.eks ProLogic eller Neo. Dette er meg bekjent dekodere som man strengt tatt ikke trenger om signalet inn er ekte surround (DD/DTS, DD TrudeHd, DTS MA), men "alle" har det. Tviler veldig på at det koster mye ekstra i lisens/chip osv.

Så her får man i pose og sekk men betaler kanskje bare for sekken

Zone 2 er en annen slik affære. Det er sikkert noen få som bruker zone 2 aktivt, men jeg vil påstå at de aller fleste aldri bruker det og derfor er unødvendig ekstrautstyr. Men koster det så mye ekstra for produsenten? Neppe.

ingenting oppe i en slik boks koster hver for seg mye penger, tenker på radio,zone 2,14 inn og utganger jeg ikke har bruk for, streaming, formater
    som jeg personlig ikke har bruk for, og ser man da på totalen
    på produksjonssiden og vet at byggekostnaden er kanskje 20 % av total utsalgspris så kan man allså gange hver kostnad for hver ting man ikke trenger med 4-6 ganger, og da blir det litt ut av det, slik ser jeg på det ihvertfall, men slik er jo receiver verdenen, den skal tekke så mange som mulig og må presse så mye som mulig inn

edit je vet at for noen år siden var kostnaden for thx logo for forbrukerne ca 500 kr

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et eksempel på at enkelte forhandlere (neppe en butikkjede?) sannsynligvis sitter igjen med alfor store avanser (sett fra kjøpers side) kan være denne: TEST av CAV A12: Monsterforsterkeren - VG Nett om Lyd- og bildetester

Den har feks kunne feks netthandelen.no tidligere selge for noen tusenlapper (4000 - 6000 kr), så da kan man jo lure på hvor mye innkjøpsprisen egentlig er.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Lyd&Bilde test fra 2008. Da skal vel forhandlernavn oppgis - det er normalt fra deres side.

Prisen er spinnvill hvis det er samme produkt som Netthandelen solgte/selger.

Egen tråd herinne om CAV A12:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...orandring.html

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker reciever som forforsterker nå. Hvis jeg kjører lydsignalet fra PC via phono på forforsterker blir lyden veldig lik som om jeg skulle bare brukt PCen. Hvis jeg kobler via audio 1 på forforsterker blir det egen klang i lyden.

Helt greit å bruke reciever som forforsterker i mitt tilfelle.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    edit je vet at for noen år siden var kostnaden for thx logo for forbrukerne ca 500 kr
    Det er fordi en gang i gamledager hadde thx en verdi og betydde noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    kanskje, men h/k bla, brukte ikke denne logoen selv om receiverne glatt hadde bestått en slik test, da sparte man ihvertfall 500 kr på noe unødvendig
    regner med man betaler for thx logoen den dag idag forøvrig?

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Jeg bruker reciever som forforsterker nå. Hvis jeg kjører lydsignalet fra PC via phono på forforsterker blir lyden veldig lik som om jeg skulle bare brukt PCen. Hvis jeg kobler via audio 1 på forforsterker blir det egen klang i lyden.

Helt greit å bruke reciever som forforsterker i mitt tilfelle.
    Hvis du kobler PC via phono på forforsterker, benytter du ikke DAC-en i receiveren, men DAC i PC, og den kan nok ikke sammenlignes med DAC-en i receiveren (stereoforsterkere mangler som oftest intern DAC), så sant du ikke har invistert i et godt lydkort.

Hva mener du med audio 1? Har du testet å koble opp PC digitalt med feks optisk inn til receiver? Anbefaler digital tilkobling, enten optisk, koaks eller HDMI fra feks ATI 5xxx-serien eller 6xxx serien da disse også har digitalt lydkort innebygd (7.1 chip).

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel støtte Jokris her. Det eksisterer nok ennå lisenser man må betale godt for som sluttbruker. På min egen Primare må jeg ut med 3-4k for å få HD-lyd "oppgradering". Såvidt jeg har forstått det er det ikke rare jobben som gjøres(bare sette på et koblingsledd) hvis det jeg har blitt fortalt stemmer. Trekker man vekk pris for postgang, arbeidstid, deler og litt avanse vil jeg tippe man sitter igjen med minimum 1000kr som rett og slett er lisenspenger.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    drar ikke inn det med lisenser og slikt for å bruke det oppmot stereo diskusjonen, det er bare ett aspekt som ikke egentlig har vært belyst
    i noe særlig grad i diskusjonen rundt hva man får for pengene når det gjelder de forskjellige produktgruppene

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Må vel støtte Jokris her. Det eksisterer nok ennå lisenser man må betale godt for som sluttbruker. På min egen Primare må jeg ut med 3-4k for å få HD-lyd "oppgradering". Såvidt jeg har forstått det er det ikke rare jobben som gjøres(bare sette på et koblingsledd) hvis det jeg har blitt fortalt stemmer. Trekker man vekk pris for postgang, arbeidstid, deler og litt avanse vil jeg tippe man sitter igjen med minimum 1000kr som rett og slett er lisenspenger.

Geir Arne
    Jeg har vel ikke skrevet at det ikke eksisterer royalties på reciver ???

Lisenspenger er mye om man produserer lite.
    Det ligger mye mere lisens i en BD spiller enn reciver å de selges jo helt ned i 500,- kr her i Norge (å koster ut fra samlebånd i Kina ?)
    (lyd codec , bd disc, dvd , cd , thx , hdmi, osv)
    Blu-ray-spillere - Finn de beste tilbudene, informasjon og omtaler

Tror ikke man skal spekulere så mye i kostnad/salg å sammenligne det med hva man får høre.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    drar ikke inn det med lisenser og slikt for å bruke det oppmot stereo diskusjonen, det er bare ett aspekt som ikke egentlig har vært belyst
    i noe særlig grad i diskusjonen rundt hva man får for pengene når det gjelder de forskjellige produktgruppene
    Jeg mener lisenser er negativt når man snakker om kvalitet på 2ch analog kilde.

Dette er jo en diskusjon ang om en receiver er like god som en integrert forsterker på musikk eller ikke såvidt jeg har forstått. Og da er det greit å vite hvor noen av pengene forsvinner i en receiver.

Jeg har alltid ment at receiver kan være like god som en integrert om man lar den få utnytte alle sine fordeler. Men med hendene bundet på ryggen(som det jo blir ved analog kilde) tror jeg receiveren stiller en klasse eller to under den integrerte.

Men er klar over at vi prater om 2 forskjellige ting. Var kanskje dumt å quote det jeg gjorde.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg mener lisenser er negativt når man snakker om kvalitet på 2ch analog kilde.

Dette er jo en diskusjon ang om en receiver er like god som en integrert forsterker på musikk eller ikke såvidt jeg har forstått. Og da er det greit å vite hvor noen av pengene forsvinner i en receiver.

Jeg har alltid ment at receiver kan være like god som en integrert om man lar den få utnytte alle sine fordeler. Men med hendene bundet på ryggen(som det jo blir ved analog kilde) tror jeg receiveren stiller en klasse eller to under den integrerte.

Men er klar over at vi prater om 2 forskjellige ting. Var kanskje dumt å quote det jeg gjorde.

Geir Arne

synes ikke det greit å belyse dette emnet her også synes jeg da

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel ikke skrevet at det ikke eksisterer royalties på reciver ???

Lisenspenger er mye om man produserer lite.
    Det ligger mye mere lisens i en BD spiller enn reciver å de selges jo helt ned i 500,- kr her i Norge (å koster ut fra samlebånd i Kina ?)
    (lyd codec , bd disc, dvd , cd , thx , hdmi, osv)
    Blu-ray-spillere - Finn de beste tilbudene, informasjon og omtaler

Tror ikke man skal spekulere så mye i kostnad/salg å sammenligne det med hva man får høre.

hvorofr mer royalties på bd spiller enn receiver ?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes ikke det greit å belyse dette emnet her også synes jeg da

Enig.

En stereoforsterker har ikke DAC og skal man sammenligne lyd><lyd må man altså kjøre signalet ferdig konvertert og analogt til receiver.

CD spiller > analoge kabler > forsterker
    CD spiller > analoge kabler > receiver (med mindre man har nøayktig samme DAC i receiver som i CD spiller)

Evt. kjøre:
    CD spiller > digital kabel > ekstern DAC > analoge kabler > forsterker/receiver

Så selv om intern DAC ikke teller med i lydtesten, er dette en komponent som i realiteten fordyrer en receiver (les: komponent som gjør at andre deler av forsterkeriet i receiveren må nedprioriteres for å holde totalkostnaden nede).

Så det er viktig å ha med alle disse "dingz'ene" i totaloversikten når man skal sammenligne disse to produktene opp mot hverandre.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig.

En stereoforsterker har ikke DAC og skal man sammenligne lyd><lyd må man altså kjøre signalet ferdig konvertert og analogt til receiver.

CD spiller > analoge kabler > receiver (med mindre man har nøayktig samme DAC i receiver som i CD spiller)

Evt. kjøre:

Så selv om intern DAC ikke teller med i lydtesten, er dette en komponent som i realiteten fordyrer en receiver (les: komponent som gjør at andre deler av forsterkeriet i receiveren må nedprioriteres for å holde totalkostnaden nede).

Så det er viktig å ha med alle disse "dingz'ene" i totaloversikten når man skal sammenligne disse to produktene opp mot hverandre.
    Helt enig.

I en test som dette må man bruke analog-inn og da får man se hvordan pre- og effektdelen er mot hverandre.

Geir Arne

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig.

Evt. kjøre:

Kanskje det er mer rettferdig å sammenligne analogt, men allikevel er det viktig i denne sammenhengen at man har en ekstra mulighet med receiver, digital lyd pga intern DAC som ikke påvirker totalprisen for kunden.

Har man en dårlig CD-spiller (dvs dårlig DAC i CD-spiller), ender man kanskje opp med en bedre lyd med digital lyd til receivere allikevel, og det blir jo interessant for mange det også, siden intern DAC i receiver som nevnt ikke påvirker totalprisen på det man tror man trenger, som det kanskje ville gjøre om man sammenligner totalprisen med stereoforsterker, hvor man kanskje har behov for å invistere i en ekstern DAC i tillegg i ettertid.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mye sant der også, websen. Det er jo ingen som bestrider at en receiver er mere funksjonell, tar mindre plass enn flere løse komponenter (forsterker, tuner, prosessor), er kompakt og prisgunstig.

Mange foretrekker kinder-egg fremfor å kjøpe 3 separate godterier Og så får man en leke på kjøpet.....

Side 20 av 25 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •