receiver vs stereo forsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 498
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg sier ja takk begge deler, og bruker Z11 i surround, men har en svært potent integrert stereo forsterker koblet til linjeutgangene til frontene. Dermed får man det beste fra begge verdener. Balansert drift i stereo, og kun prosessorinngang når det spilles "kringlyd".

Når det gjelder nye lydformater, og oppgraderinger, så syns jeg det er mye av moroa. Det genererer ønske om oppgraderinger, og jeg må jo si at "veien mot målet" ofte er hyggeligere enn ankomsten. Er ved et punkt nå, der jeg føler det ikke er så mye mer å hente (gitt rommet), og jeg registrerer at jeg bruker mindre tid i hjemmekinoen nå, enn jeg gjorde når oppgraderings-spøkelset hang over skuldrene mine. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg sier ja takk begge deler, og bruker Z11 i surround, men har en svært potent integrert stereo forsterker koblet til linjeutgangene til frontene. Dermed får man det beste fra begge verdener. Balansert drift i stereo, og kun prosessorinngang når det spilles "kringlyd".

Har man plassmuligheter samt økonomisk frihet til å kjøre både i pose og sekk er dette utvilsomt en meget god løsning 8) Dog skal det da nevnes at man også i oppgraderingsperioder får flere komponenter å bytte ut, enn om man har valgt å gi full gass for enten stereo eller surround. Men gledelig at moderator på forumet her går i bresjen for "svært potente stereoforsterkere"

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg tilbake etter en uke velfortjent ferie også vil beklage at for min del så ble diskusjonen penset over til person istedenfor sak.
    Bra at evnet har gjennoppstått, enpose og sekk løsning mener nå jeg også er best, ellers ville jeg ikke hatt det
    Har forøvrig forsøkt å kontakte bladet hjemmekino i min pause, men ikke lett i deadline tider , ønsker at de skal lage en reportasje på dette evnet og kanskje bli noe flinkere til å tenke igjennom hvilke begrep og sammenligninger de faktisk bruker angående receivere vs stereo bruk

en receiver koblet til en stereo pre og en stereo effekt kan gi det beste fra begge verdener for de som ønsker det.

Newcomer sulamit sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Er trådstarter Gilmour som har gjenoppstått?

nei er ikke det. fant først ut etter at jeg hadde søkt litt på temaet, at det allerede var en tråd som inneholdt dette. var ikke meningen å skape noe rabalder.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    Da er jeg tilbake etter en uke velfortjent ferie også vil beklage at for min del så ble diskusjonen penset over til person istedenfor sak.
    Bra at evnet har gjennoppstått, enpose og sekk løsning mener nå jeg også er best, ellers ville jeg ikke hatt det
    Har forøvrig forsøkt å kontakte bladet hjemmekino i min pause, men ikke lett i deadline tider , ønsker at de skal lage en reportasje på dette evnet og kanskje bli noe flinkere til å tenke igjennom hvilke begrep og sammenligninger de faktisk bruker angående receivere vs stereo bruk

en receiver koblet til en stereo pre og en stereo effekt kan gi det beste fra begge verdener for de som ønsker det.

Flott at du har forsøkt å kontakte hjemmekino jokris og ikke minst godt å ha deg tilbake! Jeg lurer også på å maile lyd og bilde i forhold til denne saken også, for å høre om de kan sette fokus på dette temaet i en grundig artikkel/test.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ble det ikke gjort en test av receiver vs stereo?

Hei

Ble det ikke gjort en slik uformell test med stereo vs receiver med Ganilsen nå i helgen som var? Noen som vet?
    Hadde vært interessant med erfaringer og tlbakemelding derfra, selv om denne ble gjort på den litt lettere måten.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Ble det ikke gjort en slik uformell test med stereo vs receiver med Ganilsen nå i helgen som var? Noen som vet?
    Hadde vært interessant med erfaringer og tlbakemelding derfra, selv om denne ble gjort på den litt lettere måten.

Hei, såvidt meg bekjent ble ikke dette noe av alikevel sist helg,- av uvisse grunner. Men det kommer antagelige flere muligheter

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Propaganda. Derimot mener jeg man møter på mye propaganda som man har forskjellig mål med å ytre. Bransjen for eks har høyere fortjeneste på surroundforsterkere og ønsker derfor få flest mulig til å kjøpe dette. Derfor forsøker man å etablere en sannhet om at surroundforsterkere spiller musikk like bra i stereo som en stereoforsterker til samme pris: Hvilket er nonsens. Surroundforsterkere kommer også med nye formater, dekoding og funksjoner nesten hvert eneste år,- hvilket er helt i tråd med bransjens ønsker: De skuffer inn penger fordi kundene hele tiden "må" ha den siste modellen med de siste oppgraderingene.
    Nå oppfatter jeg dette ofte helt motsatt. Min oppfatning er at hi-fi bransjen tviholder på gamle "lover" som nødvendigvis ikke er like sanne i dag. Eksempler som eksterne DAC-tester, hvor man aldri sammenligner med digitale kilder, men kun analoge kilder, som feks innebygde pc-lydkort, som ikke er en reell sammenligning Og kabeldiskusjoner, som lengre ikke er like aktuell hvor digitale signaler benyttes, så min oppfattelse er at det er hi-fi bransjen som er mest konservativ, og jeg forholder meg derfor meget reservert hva jeg får av opplysninger fra disse produsentene.

Derfor er jeg meget interessert i en helt objektiv (blindtest?) sammenligning av reelle produkter som feks toppmodellene av Onkyo receivere mot noen stereoforsterkere. Problemet er at man ofte kanskje blir vel forutintatt, slik som feks plasma vs LCD folket, hvor jeg har merket meg en svært konservativ holdning fra plasma-klanen, mens jeg overhodet ikke er i tvil om at jeg foretrekker LCD pga skarpheten.

Så hvordan kan man da belyse temaet helt objektivt uten å ha gamle forestilllinger hengende fast i bakhodet, og nå kun se framover med nye produkter? Kanskje det må en seriøs test/blindtest til for å komme nærmere sannheten?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Nå oppfatter jeg dette ofte helt motsatt. Min oppfatning er at hi-fi bransjen tviholder på gamle "lover" som nødvendigvis ikke er like sanne i dag. Eksempler som eksterne DAC-tester, hvor man aldri sammenligner med digitale kilder, men kun analoge kilder, som feks innebygde pc-lydkort, som ikke er en reell sammenligning Og kabeldiskusjoner, som lengre ikke er like aktuell hvor digitale signaler benyttes, så min oppfattelse er at det er hi-fi bransjen som er mest konservativ, og jeg forholder meg derfor meget reservert hva jeg får av opplysninger fra disse produsentene.

Derfor er jeg meget interessert i en helt objektiv (blindtest?) sammenligning av reelle produkter som feks toppmodellene av Onkyo receivere mot noen stereoforsterkere. Problemet er at man ofte kanskje blir vel forutintatt, slik som feks plasma vs LCD folket, hvor jeg har merket meg en svært konservativ holdning fra plasma-klanen, mens jeg overhodet ikke er i tvil om at jeg foretrekker LCD pga skarpheten.

Så hvordan kan man da belyse temaet helt objektivt uten å ha gamle forestilllinger hengende fast i bakhodet, og nå kun se framover med nye produkter? Kanskje det må en seriøs test/blindtest til for å komme nærmere sannheten?

Hvis blindtest er det som må til for å overbevise surroundforsterkerfolket, så er det kanskje løsningen for å få en slutt på disse spekulasjonene. Personlig har jeg aldri vært det minste i tvil om at en stereoforsterker låter klart best i stereo hvis vi tenker noenlunde samme prisklasse. Men jeg registrerer at mange andre er skeptiske, hvilket jeg ikke forstår. Det er ingenting fornuftig etter min mening som skulle tilsi at en surroundreceiver skulle matche en ren dedikert stereoforsterker på musikkgjengivelse. Og som nevnt har bransjen _alt_ å tjene på å skape en etablert sannhet om at surroundreceivere er like gode. Da kan de fortsette å pumpe ut surroundreceivermodeller som har det siste av tilkoblinger, dekodingformater og funksjoner som gir enormt med klingende mynt i kassa.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

utifra the loudness war, skjønner jeg det dithen at forskjellene mellom utstyr ikke nødvendigvis vil være så klare med dagens snitt innspillinger som med virkelig gode innspillinger
    tror dette kan være en faktor som gjør at man ikke får det forventede resultat på såkallte "fete" oppsett som ikke imponerer iforhold til pris
    ikke en eneherskende grunn men dog.
    i lavere prisklasser vil nok dette være enda mer gjeldende, la oss si opp til 20 k
    selv opplever jeg en krystallklar forbedring med pre og effekt innkoblet
    selv om mine ht i utgangspunktet er greie å hanskes med på lytte nivå.
    det er som om lag med støy fjernes , disse lagene er ikke hørbare med receiver , men med pre så merker man at det er slik
    har i det siste hørt mye på musikk innen heavy sjangeren og synes jeg har kommet dit at det spilles slik jeg vil på denne type musikk, satte så på
    en test cd, ushers cd(høytaler merket) igår og fikk hakeslipp hvor godt det egentlig kan spille her nå

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spanande

Meget spanande tema, for ein nyfrelst kar, med avgrensa økonomi.

Går det an å få NESTEN i pose og sekk?

Blir dette receiver og effekttrinn? Eller går det an å bruka receiver og Stereoforsterkar saman på ein vetig måte?

Har forøvrig og alltid vert av den oppfatninga av at ein god stereoforsterkar utan for mykje dill, vil gje meir/betre lyd, enn tilsvarande prisa receiver. Men har innbilla meg at dagens "gode" receivarar kan hamla opp med eldre stereoforsterkarar...

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis blindtest er det som må til for å overbevise surroundforsterkerfolket, så er det kanskje løsningen for å få en slutt på disse spekulasjonene. Personlig har jeg aldri vært det minste i tvil om at en stereoforsterker låter klart best i stereo hvis vi tenker noenlunde samme prisklasse. Men jeg registrerer at mange andre er skeptiske, hvilket jeg ikke forstår. Det er ingenting fornuftig etter min mening som skulle tilsi at en surroundreceiver skulle matche en ren dedikert stereoforsterker på musikkgjengivelse. Og som nevnt har bransjen _alt_ å tjene på å skape en etablert sannhet om at surroundreceivere er like gode. Da kan de fortsette å pumpe ut surroundreceivermodeller som har det siste av tilkoblinger, dekodingformater og funksjoner som gir enormt med klingende mynt i kassa.
    Det er vel denne fastlåsingen jeg mener jeg ser nå også. Tror nok det finnes de som mener de kan strekke seg til 20 000 for en receiver, men ikke kunne tenke seg å gi det kun for stereolyd. Så hva må da til for å overgå la oss si en prosessor eller toppmodell fra Onkyo ( 5508 / 5008 ) med god margin? Tror ikke den stereoforsterkeren hadde blitt billig for å si det slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Meget spanande tema, for ein nyfrelst kar, med avgrensa økonomi.

Går det an å få NESTEN i pose og sekk?

Blir dette receiver og effekttrinn? Eller går det an å bruka receiver og Stereoforsterkar saman på ein vetig måte?

Har forøvrig og alltid vert av den oppfatninga av at ein god stereoforsterkar utan for mykje dill, vil gje meir/betre lyd, enn tilsvarande prisa receiver. Men har innbilla meg at dagens "gode" receivarar kan hamla opp med eldre stereoforsterkarar...

receiver og effekt er en løsning de aller fleste kan leve fint med

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel denne fastlåsingen jeg mener jeg ser nå også. Tror nok det finnes de som mener de kan strekke seg til 20 000 for en receiver, men ikke kunne tenke seg å gi det kun for stereolyd. Så hva må da til for å overgå la oss si en prosessor eller toppmodell fra Onkyo (5508/5008&nbsp med god margin? Tror ikke den stereoforsterkeren hadde blitt billig for å si det slik.
    ett kit sett fra an hadde klart den biffen for en billigere penge

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel denne fastlåsingen jeg mener jeg ser nå også. Tror nok det finnes de som mener de kan strekke seg til 20 000 for en receiver, men ikke kunne tenke seg å gi det kun for stereolyd. Så hva må da til for å overgå la oss si en prosessor eller toppmodell fra Onkyo ( 5508 / 5008 ) med god margin? Tror ikke den stereoforsterkeren hadde blitt billig for å si det slik.

La oss ta en meget prisbelønt stereoforsterker fra Hegel, nemlig H200 som vel ligger på 21 000 kr nypris hos Soundgarden hvis jeg ikke husker helt feil. Dette er et beist av en stereoforsterker, strålende tester og anmeldelser har haglet i Hegels retning. Skal like å se den surroundreceiveren til 20 000 kr som matcher H200 i musikkgjengivelse. Men forskjellene er nok enda større lenger nedover i prissjiktet, hvor kompromissene man må inngå i surroundforsterkere kommer enda klarere frem. Bare vi går ned til prisklasse 15 000 kr vil forskjellene komme klarere frem, og i 10 000 kr klassen er de etter min mening virkelig store.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    ett kit sett fra an hadde klart den biffen for en billigere penge
    Hva mener du? At et proff romkorreksjonsutstyr kan kalibrere en receiver til nye høyder også i stereomodus? Mener å ha lest at det kan være mye å hente for en receiver med skikkelig romkorreksjon, og romkorreksjon finner man vel knapt på en stereoforsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du? At et proff romkorreksjonsutstyr kan kalibrere en receiver til nye høyder også i stereomodus? Mener å ha lest at det kan være mye å hente for en receiver med skikkelig romkorreksjon, og romkorreksjon finner man vel knapt på en stereoforsterker?
    det finnes ikke flust av skikkelige rk systemer på receivere heller, tenkte på ett kit sett fra audio note, allså en stereo pre som man i stor grad kan tune dit man vil med proff hjelp , utifra egne ønsker

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare vi går ned til prisklasse 15 000 kr vil forskjellene komme klarere frem, og i 10 000 kr klassen er de etter min mening virkelig store.
    Men i den tråden som ble slettet så argumenterte du jo for at utstyret som ble testet var FOR BILLIG når det ble vist til en test hvor det viste seg at stereo og surroundutstyr spilte identisk?

Så er det på dyrt eller billig utstyr det er store forskjeller? Eller er det kanskje bare i mellomklassen det er mulig å høre forskjell?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at tingene har forandret seg drastisk siden jeg gjorde mine surround-vs.-stereo-erfaringer for en 4-5 år siden. Da hadde jeg en Primare A20 integrert forsterker som ble erstattet av en Primare SPA20 surroundforsterker i TV-stuen - men jeg beholdt den gamle boksen, og hadde sånn sett fullt opp av muligheter til å sammenligne de to nevnte Primareproduktene. Noe jeg også gjorde.

Min vurdering den gangen var at SPA20 surroundforsterkeren - med en butikkpris på rundt 25.000 - brukt som stereoforsterker ikke nådde opp til det den lille integrerte A20 - med en butikkpris på tett oppunder 10.000 - presterte. Jeg holdt den langt billigere integrerte som en knapp vinner - men kan strekke meg til å bruke ordet "likeverdig" hvis jeg blir veldig hardt presset.

Testing sammen med et eksternt effekttrinn - et Lyngdorf SDA2175 - ga samme resutat: den integrerte A20 var et lite hakk bedre sammen med dette effekttrinnet enn SPA20.

Helt subjektivt og uvitenskapelig - ingen blindtester og slikt her.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men i den tråden som ble slettet så argumenterte du jo for at utstyret som ble testet var FOR BILLIG når det ble vist til en test hvor det viste seg at stereo og surroundutstyr spilte identisk?

Så er det på dyrt eller billig utstyr det er store forskjeller? Eller er det kanskje bare i mellomklassen det er mulig å høre forskjell?

Dette medfører ikke riktighet Hybris. I den jallatesten det ble linket til var det brukt blant annet budsjettforsterkere fra Yamaha til 5-6000 kr og testet de mot receiver til 10 000 kr. For det første regner jeg ikke Yamaha som en førsteklasses hifiprodusent, og for det andre skal man naturligvis teste i eksakt samme prisklasse.

Jeg mener forskjellene er merkbare i nær sagt alle prisklasser, men en topp i klassen 8-10 000 kr.

Side 2 av 25 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •