receiver vs stereo forsterker - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 25 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 498
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Hvilken stereo forsterker var det snakk om da? Var inne på HFK sin nettside og de to stereoforsterkerne som lå nærmest i prisklasse til nevnte receiver var C356BEE til 5000,- og C375BEE til 9000,-. Ut ifra spesifikasjoner er det egentlig ingenting som skulle tilsi at C365 skulle yte bedre enn nevnte receiver. Synes det blir mest riktig å sammenligne receiveren med C365 her, koster 1000,- kr mer, men C375 koster 3000,- kr mer enn receiveren.
    Og pga. størrelsen på receiveren skulle man tro at det ikke skulle by på noen problemer med å sette inni en like stor/ eller større strømforsyning som i C365, og allikavell også ha plass til DAC, bildechip, ekstra høyttalerterminaler og RK. Så på papiret er det ingenting som skulle si at C365 skulle være noe bedre, kan jo selvfølgelig ta feil og det hadde vært artig å testet dette.
    En annen ting som er litt artig er jo slagordet til NAD, gjelder jo også receiverne deres, MUSIC FIRST !
    Jeg fikk ingen typebetegnelse, men tror det må ha vært C356. Men egentlig tror jeg han ville tilby meg C326 da også den ifølge selger spiller bedre enn 747 i 2 kanals stereo.

Til muffinmann; du må gjerne tro det og for meg må du gjerne kalkulere på det med allverdens oppfinnsomme regnestykker. Til syvende og sist er det kun butikken som kan gi deg fasitsvaret. Hobbyregnestykker har vi nok av eksempler på i Regjeringskvartalet

Jeg velger å tolke svaret fra den ansatte at han foreslo en rimeligere NAD stereoforsterker til ren to-kanals oppsett i tråd med definisjonen for ordet/uttrykket "salg" som benyttes av flere rådgivningsselskap, bl.a. Mercuri Urval:

"Salg er å hjelpe kunden til å ta en avgjørelse som er positiv for begge parter".

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    5 lurer på om du kan utdype dette litt mer jeg, kan ikke se hvordan f.eks naim er ett lureri produkt sammenlignet med alt dette kinarælet som selges
    de oppgir jo reelle watt, står for en særegen lyd og det er vel etter min mening en mangelvare på produsenter som tør å stikke seg ut og stå for noe eget som ikke nødvendigvis passer for massene men for noen
    de største lureproduktene imo er de som lover å klare mange ting svært godt
    og som trenger merker utvendig på boksen , som skal fungere som kvalitetsstempler thx ultra ll osv osv

greit nok hvis vi har forskjellige meninger, respekterer at du går egene veier og jeg vet du tåler å bli litt utfordret også :-D
    svarer på den snart :-D

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Til muffinmann; du må gjerne tro det og for meg må du gjerne kalkulere på det med allverdens oppfinnsomme regnestykker. Til syvende og sist er det kun butikken som kan gi deg fasitsvaret. Hobbyregnestykker har vi nok av eksempler på i Regjeringskvartalet
    Dette er jeg jammen ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke, men føler at jeg muligens blir tillagt en del ting jeg ikke har gitt uttrykk for. Så vidt jeg vet har jeg ikke kommet med noen regnestykker, hverken oppfinnsomme, profesjonelle eller på hobbybasis. Jeg kjenner heller ikke til regnemetodene som brukes i regjeringskvartalet. Det jeg derimot vet er at når en selger anbefaler et produkt er kan det være av to årsaker: 1. Han vil selge deg det beste produktet 2. Han vil selge deg det produktet som firmaet har best margin på.

Du må gjerne utdype hva du mener.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Dette er jeg jammen ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke, men føler at jeg muligens blir tillagt en del ting jeg ikke har gitt uttrykk for. Så vidt jeg vet har jeg ikke kommet med noen regnestykker, hverken oppfinnsomme, profesjonelle eller på hobbybasis. Jeg kjenner heller ikke til regnemetodene som brukes i regjeringskvartalet. Det jeg derimot vet er at når en selger anbefaler et produkt er kan det være av to årsaker: 1. Han vil selge deg det beste produktet 2. Han vil selge deg det produktet som firmaet har best margin på.

Du må gjerne utdype hva du mener med det jeg quoter.
    Vel, du kommenterte jo mitt spørsmål :
    Det interessante er at de glatt ville solgt meg den rimelige forsterkeren istedetfor 747. Forteller ikke dette ganske mye??
    slik

"Muligens om avansen på de to produktene?"

Jeg kjenner ikke butikkens kalkyler og jeg regner med at du heller ikke gjør det.

Men vi vet alle utsalgsprisen på 747 og 326 og det vil forundre meg om han kun hadde fortjeneste i tankene da han kom med sin anbefaling. Så hvorfor du kommenterte det slik må du nesten selv svare på.

Som jeg skrev sist: jeg velger å tro at han kom med sin anbefaling ut fra kriteriet å tilby meg en vare som gjør at begge parter ville blitt fornøyd med handelen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, du kommenterte jo mitt spørsmål :
    Det interessante er at de glatt ville solgt meg den rimelige forsterkeren istedetfor 747. Forteller ikke dette ganske mye??
    slik

"Muligens om avansen på de to produktene?"

Jeg kjenner ikke butikkens kalkyler og jeg regner med at du heller ikke gjør det.

Men vi vet alle utsalgsprisen på 747 og 326 og det vil forundre meg om han kun hadde fortjeneste i tankene da han kom med sin anbefaling. Så hvorfor du kommenterte det slik må du nesten selv svare på.
    Nei, jeg vet ikke utsalgsprisen på de varene. Jeg kjenner heller ikke butikkens kalkyler, og har heller ikke deltatt i noen diskusjon rundt dette. Derfor reagerer jeg når du ramser opp
    du må gjerne tro det og for meg må du gjerne kalkulere på det med allverdens oppfinnsomme regnestykker. Til syvende og sist er det kun butikken som kan gi deg fasitsvaret. Hobbyregnestykker har vi nok av eksempler på i Regjeringskvartalet
    som svar på mitt lille innlegg som vitterlig også avsluttes med et spørsmålstegn. Det kan nesten virke som om dette er hentydninger til noe du mener jeg har skrevet tidligere.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det var ikke ment til noe du hadde skrevet tidligere. Men det har versert en lang debatt her i tråden rundt et tenkt kalkyleskjema som jeg i min villfarelse vurderte slik at du hadde i tankene da du henviste til ordet "avanse".

Ikke noe mere enn det.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det var ikke det jeg hadde i tankene. Tanken var at mange butikker gjerne pusher for å selge de produktene de har best margin på, og mitt innlegg var egentlig bare et spørsmål om det kunne tenkes å være tilfelle her. Selvfølgelig kan man jo også selge et produkt med lavere margin i ett tilfelle og på lang sikt sitte igjen med mer siden en fornøyd kunde gjerne kommer tilbake - og har med seg kompisen sin.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt sant, muffinman. Det er det som er en "god handel" og innfrir tillit og ditto gjenkjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig mye diskusjon rundt utsalgspris og avanse i butikk. I mitt hode så forteller det oss lite om hva en forsterker egentlig koster å lage, og hvilken avanse og totaltfortjeneste produsentene har. Ser man bort fra når det er tilbud, så er det er vel kalkylene til produsentene som gir veiledene pris ut fra butikk.

Greit nok at dem som har stått i "kassa" kjenner til avansen og fortjeneste i den spesifike butikken, men kjenner dem til hvilken kalkyler produsentene har lagt til?? Jeg spør siden det er utrolig mye synsing her - har en selger uten økonomisk bakgrunn nok kunnskap og nok tilgang til informasjon, til å uttale seg om kalkylene til produsentene?? Jeg vil tro at enkelte har god bakgrunn som igjen kan illustrere for å få frem noen vesentlig poeng, men noen med virkelig innsyn i kalkylene så tviler jeg på at dem vil lage disse ut i en tråd her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt sant, muffinman. Det er det som er en "god handel" og innfrir tillit og ditto gjenkjøp.
    Vel, det kan være en god handel for kjøper, men nødvendigvis ikke for selger.
    For å kunne tjene til livets opphold så må butikken selge med en viss avanse.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er jo at det er god butikk å selge et produkt som kunden blir fornøyd med, selv om avansen er mindre akkurat der og da. Denne kunden vil komme tilbake, og snakke godt om butikken til omgangskretsen. Det vil gi klingende mynt i kassa på lengre sikt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    ..., men noen med virkelig innsyn i kalkylene så tviler jeg på at dem vil lage disse ut i en tråd her.
    Det tviler jeg også på. Produksjonsplanlegging og bedriftsøkonomisk analyse er så utrolig mye mer komplisert enn bildet som er tegnet i denne tråden, selv om det er beskrevet et par grunnleggende prinsipper.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er jo at det er god butikk å selge et produkt som kunden blir fornøyd med, selv om avansen er mindre akkurat der og da. Denne kunden vil komme tilbake, og snakke godt om butikken til omgangskretsen. Det vil gi klingende mynt i kassa på lengre sikt.
    +1 Halleluja,

Her har man den store forskjellen på en god og dårlig selger.

En dårlig selger tenker profitt der og da og vil helst få closet salget raskest mulig.
    "Nå kan jeg nå bonusen min denne måneden....."

En god selger tenker langsiktig og strategisk og øyner mulighetene for å knytte et langt of fruktbart kundeforhold.
    "Her kan jeg skaffe en kunde for mange år frem i tid.... En ambassadør for butikken og meg."

Jeg har selv 30 års salgserfaring og kan ganske raskt avsløre den ene selgertypen mot den andre. Min erfaring er at det er i bilbransjen man finner de beste (og dårligste) eksemplene og hvor det er lettest å gjøre avsløringene :twisted:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pagan
    Jeg kjøper iallefall en lx 73 selv om denmskal brukes mest til musikk
    Jeg har LX-81, og ser kanskje en film i måneden - men hører musikk hver dag.
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibssko
    En potensiell mulighet er dermed å kjøpe en receiver til 6-7k og en effektforsterker til tilsvarende pris. Om det blir bedre enn en receiver til 15k vil sikkert avhenge av mye, men jeg tror du da iallfall håndterer det største ankepunktet mot receivere (for de som har ankepunkt mot dem)
    Det er nok som regel forskjell på både pre og DAC delen i receiverne. Det er i alle forskjell på DACene, noe man kan se på papiret. På forforsterker delen kan det muligens variere litt fra produsent til produsent.

I grunnen synd man ikke får svar på slikt i tester. Mange bruker uansett effektrinn og har dette stor betydning. Romkorreksjonsdelen og videochipen vet vi det skiller mellom i de ulike prisklassene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, den er jeg med på. MEN i den store sammenheng, så tror jeg vi ikke er så lojale til den butikken vi en gang i tiden fikk ett godt tilbud. Bortsett fra entusiastene, som er i fåtall, så går dem fleste dit dem får best tilbud. Dermed så betyr ikke det alltid at selger har gjort et godt salg, butikker klarer heller ikke å leve kun på tilbud, dermed så må noe selges til normalpris.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens om avansen på de to produktene?
    Tenkte på det samme :-D. Så spørs det om hvilke selger man har snakket med - den gode som tenker langsiktig, eller den dårlige som tenker rask fortjeneste som supertramp har beskrevet.

Jeg var innom en expertbutikk en gang hvor de hadde Panasonic CRT-TV på kampanje (en god stund siden altså).
    • Kan du anbefale den, spurte jeg.
    • Nei, det kan jeg ikke, sier han.
    • Hvorfor ikke?
    • Fordi jeg tjener ikke penger på den!

Nå var dette en jeg kjente (han var medeier), og dette ble sagt noe humoristisk, men allikevel, så virker det som at det er slik mange forhandlere ofte tenker. Dermed må man ofte regne med at avansen for forhandleren ofte har mer betydning enn kundens tilfredshet (mest for pengene) enn man kanskje skulle tro.

Og ja - jeg tror absolutt at avansen i stereoverden er mye større enn i receiververden grunnet fordelene med store produsjonsmengder som skal til for å forsvare store utviklingskostnader som kanskje er mer nødvendig med receivere pga mye elektronikk. At stort salg gir lavere produktpriser er vel alle kjent med, så lenge man ikke har monopol. De største produsentene føler jeg er ganske fri for woodoo og snakeoil, selv om jeg ikke vet hvor stor avansen deres egentlig er. Noe må de ha, men ikke for mye .

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Tenkte på det samme :-D. Så spørs det om hvilke selger man har snakket med - den gode som tenker langsiktig, eller den dårlige som tenker rask fortjeneste som supertramp har beskrevet.

Jeg var innom en expertbutikk en gang hvor de hadde Panasonic CRT-TV på kampanje (en god stund siden altså).
    • Kan du anbefale den, spurte jeg.
    • Nei, det kan jeg ikke, sier han.
    • Hvorfor ikke?
    • Fordi jeg tjener ikke penger på den!

Nå var dette en jeg kjente (han var medeier), og dette ble sagt noe humoristisk, men allikevel, så vet jeg at det er slik mange forhandlere ofte tenker. Dermed må man ofte regne med at avansen for forhandleren ofte har mer betydning enn kundens tilfredshet (mest for pengene) enn man kanskje skulle tro.

Og ja - jeg tror absolutt at avansen i stereoverden er mye større enn i receiververden grunnet fordelene med store produsjonsmengder som skal til for å forsvare store utviklingskostnader som kanskje er mer nødvendig med receivere pga mye elektronikk. At stort salg gir lavere produktpriser er vel alle kjent med, så lenge man ikke har monopol. De største produsentene føler jeg er ganske fri for woodoo og snakeoil, selv om jeg ikke vet hvor stor avansen deres egentlig er. Noe må de ha, men ikke for mye .

i receiver verdenen går det vel mest på å integrere nye chip og slikt som dukekr opp, kruttet er oppfunnet allerede
    har flere ganger i denne tråden rett ut sagt at avansen var lik på receiver og stereo produkter, har ingen grunn som helst til å juge på dette punktet
    men allikevel blir det ikke hørt på fordi sannheten ikke er så interesang som å synse å få det slik man selv gjerne vil at det skal være

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Interessante tanker. Har du noen formening om hva du beskriver som "mye større" avanse*? Kan du tallfeste noen prosenter?

Jeg kom nemlig til å tenke på mitt NAD eksempel.

Forsterker utsalgspris er 3798,- og med fratrukket utgående mva er beløpet kr 3038,-
    Receiver utsalgspris er 5998,- og med fratrukket utgående mva er beløpet kr 4798,-

I min matematikkverden må man opp i 100% avanse (ca kr 1500,-) på stereoforsterkeren og en "normalavanse" på 30-50% (ca kr 1500) på receiveren for å få et regnestykke hvor selger tjener like mye eller mere på å selge meg stereoforsterkeren......

Faller da ikke avanse-motivet på sin egen urimelighet eller mener du at man opererer med over 100% avanse på stereoprodukter?

* fra SNL:
    avanse – forskjellen mellom salgspris og innkjøpspris. Forskjellen mellom salgspris på en vare og samme vares innkjøpspris + inngående frakt, toll osv. (inntakskostpris), eller mellom en bedrifts omsetning og inntakskostnadene av de solgte varene. Avansen uttrykkes oftest i prosent av inntakskostprisen.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke noen tall som helst angående dette med produsjon. Men det kan godt tenkes den største avansen ligger hos selgeren.

Som jeg tidligere nevnte, så solgte Elkjøp en Onkyo TX-NR807 for 6000,- på kampanje, mens den ble solgt for 12 000,- i Bangkok 10 måneder etterpå. Da forstår man at her kan det være store forskjeller på fortjeneste.

Men så er det vel også slik at en større kjede oftere selger "mainstream"-produkter enn "spesial"-produkter i en mer spesialisert butikk. Av den enkle grunn med større mengder salg, kan det virke som at en forbruker kan få mer for pengene ved å kjøpe produktene gjennom en større kjede. Så nei, har ikke andre tall enn dette.

Men jeg holder fortsatt på at store kvanta gir lavere produksjonspris. Til forhandleren i hvertfall.. (vet at mye av de lave produksjonskostnadene kan forsvinne underveis. Leste engang at det kostet feks ikke mer en en halv dollar å produsere et par Nike sko).

Side 19 av 25 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •