receiver vs stereo forsterker - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 25 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 498
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Back to track:

Er det noen som har sammenlignet en billig og dyr hjemmekinoreceiver for å se om det er mulig å høre forskjell i forforsterkerdelen.

Personlig tror jeg at forskjellen mellom en RXV-367 og en RX-V3067 når man bruker ekstern effekt for å lytte på en CD-spiller via digital inngang er null eller ikke merkbar. Noen som har erfaring?
    Jeg har hvertfall gått fra Denon 2805 til 3805 (hadde effektforsterker tilkoblet på begge) uten at jeg klarte å høre forskjell. Men disse ligger vel såpass likt hverandre i pris at det ikke er så overraskende.

Når jeg gikk til Pioneer SC-LX81 opplevde jeg denne som like bra eller bedre i både forforsterker og effektdel sammenlignet med EC AW250 tilkoblet de to ovennevnte Denon.
    --
    Thorbjørn

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har hvertfall gått fra Denon 2805 til 3805 (hadde effektforsterker tilkoblet på begge) uten at jeg klarte å høre forskjell. Men disse ligger vel såpass likt hverandre i pris at det ikke er så overraskende.

Når jeg gikk til Pioneer SC-LX81 opplevde jeg denne som like bra eller bedre i både forforsterker og effektdel sammenlignet med EC AW250 tilkoblet de to ovennevnte Denon.
    En av grunnene til at man kan merke forskjell på mellom-modellen til Onky vs toppmodellen, er nok at toppmodellen har seperate stømforsyninger til video og musikk, samt en mer oppløst DAC (men er usikker på hvor mye DAC-en egentlig har å si i denne sammenhengen).

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris

Jeg har selv hatt de samme effektforsterkerene noen år, mens jeg har byttet receivere. Eneste jeg har merket forskjell er at romkorreksjon har gitt litt forskjellig resultat. (har merket det på hvor mye bass som ble resultatet)

I pure direct mode har jeg ikke merket beviselig forskjell.

Det hadde kanskje vært en mulig blindtest og relativ enkel å få bytting. (man trenger bare en switchbox som swither mellom hvilken receiver man har tilkoblet effekt)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt en opprydding i tråden, og den åpnes igjen. Jeg har slettet det meste av diskusjonen rundt regne eksemplet til BaronRibsskog, men latt nok stå igjen sånn at de som leser tråden kan se at ikke alle er enige om tallenes troverdighet. La det nå være med det og gå videre.
    I de innlegg jeg har gjort modereringer i har jeg kun fjernet tekst som går på person istedenfor sak
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange ulike synspunkter i denne tråden og ikke helt enkelt å orientere seg. Er gammel "stereo" mann. Skal ha nytt anlegg nå og har begynt å snuse på recivere. Først og fremst fordi de er så praktiske, har kule tilleggsfunksjoner og generelt høyere WAF. Har ni komponenter under TV og enkelte synes det er i meste laget. Er på det rene at man må kompromisse ved anskaffelse av Hi-fi. Det gjelder for alle. Vi får det vi betaler for og må selv sette grensen for hvor vi må stanse. I tillegg har vi nok en noe ulik kost-nytte grense. Mange vil nok synes det er rimelig å øke kostnaden fra 5 til 10k siden det kan oppleves som relativt stor kvalitetsforskjell på det produktet man får. Slik er det ofte i de laver prissegmentene. I de øvre prissegmenter vil det ofte være slik at kostnaden stiger drastisk for å oppnå relativt små kvalitetsforbedringer. Har satt min grense til 15k + - . Har i dag en 7-8 år NAD forsterker og vurdere en Pioneer Lx83 eller tilsvarende. Ett annet alternativ er å dele det. Ca 10K på stereo og 5K på reciver. Det vil i så fall representere min vekting av viktighet. Eller blir det bare tull? Noen som har synspunkter på min kost-nytte grense og/eller erfaring med en slik eller lignende overgang?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laoc
    Mange ulike synspunkter i denne tråden og ikke helt enkelt å orientere seg. Er gammel "stereo" mann. Skal ha nytt anlegg nå og har begynt å snuse på recivere. Først og fremst fordi de er så praktiske, har kule tilleggsfunksjoner og generelt høyere WAF. Har ni komponenter under TV og enkelte synes det er i meste laget. Er på det rene at man må kompromisse ved anskaffelse av Hi-fi. Det gjelder for alle. Vi får det vi betaler for og må selv sette grensen for hvor vi må stanse. I tillegg har vi nok en noe ulik kost-nytte grense. Mange vil nok synes det er rimelig å øke kostnaden fra 5 til 10k siden det kan oppleves som relativt stor kvalitetsforskjell på det produktet man får. Slik er det ofte i de laver prissegmentene. I de øvre prissegmenter vil det ofte være slik at kostnaden stiger drastisk for å oppnå relativt små kvalitetsforbedringer. Har satt min grense til 15k + - . Har i dag en 7-8 år NAD forsterker og vurdere en Pioneer Lx83 eller tilsvarende. Ett annet alternativ er å dele det. Ca 10K på stereo og 5K på reciver. Det vil i så fall representere min vekting av viktighet. Eller blir det bare tull? Noen som har synspunkter på min kost-nytte grense og/eller erfaring med en slik eller lignende overgang?
    I dette tilfellet,så hadde jeg nok valgt receiver til 15k,i stedet for en stereo til 10k,og en receiver til 5k! I det siste tilfellet,så må du jo ha en ok Dac (kilde) i tillegg!
    Du sparer også en del kabel-salat - koster jo litt det også

Disse pengene kan da heller legges i en god sub
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laoc
    Nå er det som du nevner delte meninger om dette. Noen mener det er stor forskjell og andre mener det er umulig å høre forskjell. Det som trekkes frem som ankepunkt er at efffektdelen er svakere på hjemmekinoreceivere.

En potensiell mulighet er dermed å kjøpe en receiver til 6-7k og en effektforsterker til tilsvarende pris. Om det blir bedre enn en receiver til 15k vil sikkert avhenge av mye, men jeg tror du da iallfall håndterer det største ankepunktet mot receivere (for de som har ankepunkt mot dem)

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    forutsetningene er tilstede som du sier.

problemet er:

1. små volumer
    2. produsenter av rent stereo utstyr er ofte opptatt av å tjene penger på en voodoo faktor de prøver å skape rundt produktene sine.

Hvis man kan lage en receiver til 15000 kroner som har et utall funksjoner,
    strømforsyning på 900 VA og masse utgangstransistorer.
    2x140 watt i 8 ohm.

Hvorfor lager ingen en integrert forsterker til 15000 kroner med
    2x400 uanstrengte watt i 8 ohm, som er laststabil til tusen???

Da hadde valget vært enkelt.

Istedenfor kryr det av 150-200 wattere som byr på lite.
    Handler dette bare utelukkende om strømforsyning og effekt?

Hvis du syns 150-200 watt er lite, hva tenker du da om produsenter som lager 60-wattere i nevnte prisklasse? (eks Naim, Densen...). Er dette bare "woodoo" med tanke på at man kan få en 60-watter til en femdel av prisen? Da er det i såfall mange som har blitt "lurt" for mye penger...

Naim, f.eks, skamroses jo i hifi-pressen til tross for at det fins vesentlig "kraftigere" forsterkere til samme pris.

Lånte selv hjem en 50-watter, Shanling A40, og syns denne låt vel så bra som andre 150-wattere som jeg lånte hjem. Jeg snakker da ikke om evne til å spille høyt, men at det låter bra på de volum som jeg vanligvis lytter.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har nok selv ment at en stereoforsterker vs receiver i samme prisklasse, vil stereoforsterker spille best i stereo, og ofte være "kraftigere", ha mer watt og bedre strømforsyning. Nå må jeg si at jeg er litt mer usikker, og at dette kansje ikke er regelen lengre. En ting som også er relevant og som ikke har vært nevnt, er jo størrelsen på chassiet. Dette er jo som regel mye større for receivere enn stereoforsterkere i samme prisklasse. Dette er jo forde det skal endel mer mikk makk inn i en receiver, men samtidig tar jo ikke ekstra tilkoblinger, billedchip, DAC idag stor plass, dette er jo relativt små komponenter. Et eksempel er jo Cambridge receiver 650R og forsterker 840A, disse er noelunde samme prisklasse og yter per spesifikasjoner nokså likt.
    Skulle jo være fullt mulig å sette inn en like stor strømforsyning i 650R og andre tilkoblinger i den som i forsterkeren 840A?

650R Dimensions (H x W x D): 150 (inc feet) x 430 x 420 (inc volume knob and speaker terminals)

840A Dimensions (H x W x D): 115 x 430 x 385mm
    (4.5 x 16.9 x 15.2”)

At man i de fleste tilfeller også får en god RK ved kjøp av receiver idag, skal heller ikke undervuderes.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Handler dette bare utelukkende om strømforsyning og effekt?

Hvis du syns 150-200 watt er lite, hva tenker du da om produsenter som lager 60-wattere i nevnte prisklasse? (eks Naim, Densen...). Er dette bare "woodoo" med tanke på at man kan få en 60-watter til en femdel av prisen? Da er det i såfall mange som har blitt "lurt" for mye penger...

Naim, f.eks, skamroses jo i hifi-pressen til tross for at det fins vesentlig "kraftigere" forsterkere til samme pris.

Lånte selv hjem en 50-watter, Shanling A40, og syns denne låt vel så bra som andre 150-wattere som jeg lånte hjem. Jeg snakker da ikke om evne til å spille høyt, men at det låter bra på de volum som jeg vanligvis lytter.
    1. hva er det som IKKE er skamrost av hifipressen?

2.Vanligis spiller jeg på mellom 1 og 20 watt. Grunne til at jeg synes 150-200 watt er lite, er at det er akkurat nok når man f.eks har fest.
    Akkurat nok er snaut, og man risikerer klipping og membraner som går istykker. Eller at forsterkeren går varm og slår sg av.
    Derfor etterlyser jeg overkudd og headroom som sikrer brukeren en kvalitet han fortjener.

3. At det spiler dritbra tar jeg som en selvfølgelighet!

4. Strømforsyning og effekt er en kvalitet i seg, som produsentene sparer på i for stor grad, for å tjene mer penger.

5 Nettopp merker som du nevner er etter min mening rent lureri i pen innpakning.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp merker som du nevner er etter min mening rent lureri i pen innpakning.
    Da kan vi slå fast at det fins ulike meninger om akkurat det, men det er jo helt greit

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Da kan vi slå fast at det fins ulike meninger om akkurat det, men det er jo helt greit
    Det er det som er så fint:-D

Alle gjør sine valg og koser seg glugg med god musikk!

Dette er ofte like mye utstyrsfetish og det handler om å like filosofien bak produktene og produsentene.

Stort sett er alt man får kjøpt meget bra heldigvis.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at tråden er oppe igjen

Jeg er i begge leire da jeg har tre helt forskjellige oppsett.
    Og lyd-behovet i de tre rommene er også forskjellig.

Allikevel gjorde jeg en uhøytidelig spørsmålsstilling hos en HFK butikk om de mente det var forskjell på to kanals lyd på en receiver kontra stereoforsterker i omtrent samme prisklasse.
    Svaret var ubetinget ja og f.eks på NAD så "bankes" 747 receiveren av NAD stereoforsterker og sågar er en rimelig NAD forsterker bedre enn 747.

Dette var deres ord og ikke mine og jeg tok heller ingen lyttetest.

Det interessante er at de glatt ville solgt meg den rimelige forsterkeren istedetfor 747. Forteller ikke dette ganske mye??

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at Gimsegutten kommer en tur på besøk med Hegels H200 så vi får testet diverse oppsett:

1. Yamaha RX-V3900 (single amp)
    2. Yamaha RX-V3900 (bi amp)
    3. Yamaha RX-V3900 (pre) + Lyngdorf SDA2175 (single amp)
    (4. Yamaha RX-V3900 (pre) + 2 x Lyngdorf SDA2175 (bi amp)) - denne avhenger av om jeg får tilbake den ene fra service, den har noe trafostøy.
    5. Hegel H200 (single amp)
    6. Hegel H200 (pre) + Lyngdorf (single amp)
    7. Hegel H200 (pre) + 2 x Lyngdorf (bi amp)

Uten å si for mye om komponentene, er det noen tanker om hvilket alternativ som vil spille:

- høyest?
    - "best"? (men hva er best?)
    (- sett inn egne adjektiver for å beskrive her)

Hvis det er flere som har lyst til å være med på denne uhøytidelige testen, skrik ut for detaljer om hvor og når.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Forteller ikke dette ganske mye??
    Muligens om avansen på de to produktene?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Det ser ut til at Gimsegutten kommer en tur på besøk med Hegels H200 så vi får testet diverse oppsett:

(4. Yamaha RX-V3900 (pre) + 2 x Lyngdorf SDA2175 (bi amp)) - denne avhenger av om jeg får tilbake den ene fra service, den har noe trafostøy.

Uten å si for mye om komponentene, er det noen tanker om hvilket alternativ som vil spille:

- høyest?

Hvis det er flere som har lyst til å være med på denne uhøytidelige testen, skrik ut for detaljer om hvor og når.
    Ja dette blir spennende å høre resultatet av
    Håper dere tester Yamaha'en både med og uten RK også?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. hva er det som IKKE er skamrost av hifipressen?

2.Vanligis spiller jeg på mellom 1 og 20 watt. Grunne til at jeg synes 150-200 watt er lite, er at det er akkurat nok når man f.eks har fest.
    Akkurat nok er snaut, og man risikerer klipping og membraner som går istykker. Eller at forsterkeren går varm og slår sg av.
    Derfor etterlyser jeg overkudd og headroom som sikrer brukeren en kvalitet han fortjener.

3. At det spiler dritbra tar jeg som en selvfølgelighet!

4. Strømforsyning og effekt er en kvalitet i seg, som produsentene sparer på i for stor grad, for å tjene mer penger.

5 Nettopp merker som du nevner er etter min mening rent lureri i pen innpakning.

5 lurer på om du kan utdype dette litt mer jeg, kan ikke se hvordan f.eks naim er ett lureri produkt sammenlignet med alt dette kinarælet som selges
    de oppgir jo reelle watt, står for en særegen lyd og det er vel etter min mening en mangelvare på produsenter som tør å stikke seg ut og stå for noe eget som ikke nødvendigvis passer for massene men for noen
    de største lureproduktene imo er de som lover å klare mange ting svært godt
    og som trenger merker utvendig på boksen , som skal fungere som kvalitetsstempler thx ultra ll osv osv

greit nok hvis vi har forskjellige meninger, respekterer at du går egene veier og jeg vet du tåler å bli litt utfordret også :-D

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Bra at tråden er oppe igjen
    Allikevel gjorde jeg en uhøytidelig spørsmålsstilling hos en HFK butikk om de mente det var forskjell på to kanals lyd på en receiver kontra stereoforsterker i omtrent samme prisklasse.
    Svaret var ubetinget ja og f.eks på NAD så "bankes" 747 receiveren av NAD stereoforsterker og sågar er en rimelig NAD forsterker bedre enn 747.
    Forteller ikke dette ganske mye??
    Hei

Hvilken stereo forsterker var det snakk om da? Var inne på HFK sin nettside og de to stereoforsterkerne som lå nærmest i prisklasse til nevnte receiver var C356BEE til 5000,- og C375BEE til 9000,-. Ut ifra spesifikasjoner er det egentlig ingenting som skulle tilsi at C365 skulle yte bedre enn nevnte receiver. Synes det blir mest riktig å sammenligne receiveren med C365 her, koster 1000,- kr mer, men C375 koster 3000,- kr mer enn receiveren.
    Og pga. størrelsen på receiveren skulle man tro at det ikke skulle by på noen problemer med å sette inni en like stor/ eller større strømforsyning som i C365, og allikavell også ha plass til DAC, bildechip, ekstra høyttalerterminaler og RK. Så på papiret er det ingenting som skulle si at C365 skulle være noe bedre, kan jo selvfølgelig ta feil og det hadde vært artig å testet dette.
    En annen ting som er litt artig er jo slagordet til NAD, gjelder jo også receiverne deres, MUSIC FIRST !

Newcomer Pagan sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper iallefall en lx 73 selv om denmskal brukes mest til musikk

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve

- høyest?

Utrolig god pre del på H200.Men dere får muligens ikke spilt like høyt siden pre delen er litt "svak'".Til og med på maks var det en del å gå på når jeg testet den på Parasound NC2250.

Hva med å prøve effektdelen i H200 med Yamaha-en som pre også ? Ganske relevant siden mange bruker denne som effektforsterker til filmbruk,eller hvis de kun har sub fra receiveren og Hegel-en blir ren stereo lyd.

Side 18 av 25 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •