receiver vs stereo forsterker - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 25 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 498
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Det du kaller en hovedregel er vel den samme som jeg fikk inn fra ulike aktører, butikker, forbrukere "gamledager"

Det er bare slik at dropp disse reglene for mye er endret.

Bare se på HDMI og hvordan den harde hifi kjernern og regler satte satndard for hva man må kjøpe
    (de feilet totalt der de drømte om fyldigere bass , mere diskant)

Så det er ikke en hovedregel at en CD spiller til 20 K er bedre enn en til 10 K? Eller at en blu-ray spiller til 10 K er bedre enn en til 2 K? Pris er utvilsomt en pekepinn på hvor kvaliteten ligger. Og jeg spør på nytt: Hva er relevansen med å legge frem ekstremtilfeller som Goldmund når alle vet at dette er unntak fra hovedregelen?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg lurer mere på hva du vil fram til... Når det gjelder pris setting på et produkt er det hele tiden snakk om hva kunden er villig til å betale for det. Er en grunn til at alle konkurrerende Surround receivere ligger på nesten helt like priser, for at pris ikke skal være det som betyr noe når kunden tar sitt valg. Ser man på amerikanske produkter er de som regel 30 til 50% billigere i USA enn i resten av verden pga. de ikke har et ekstra ledd i verdigkjeden som er importøren og dermed går prisen kraftig ned på produktet.

Så pris er aldri noen pekepinne på hvor bra et produkt er!

_Selvsagt_ er det en pekepinn hva slags pris det er på et produkt sammenlignet med andre produkter. En Amerikansk priset forsterker til 20 K er naturligvis i de aller fleste tilfeller bedre enn en Amerikansk priset forsterker til 5 K. At det kan variere fra land til land pga avgifter, valuta osv er en helt annen sak og er ikke det jeg sikter til i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Så det er ikke en hovedregel at en CD spiller til 20 K er bedre enn en til 10 K? Eller at en blu-ray spiller til 10 K er bedre enn en til 2 K? Pris er utvilsomt en pekepinn på hvor kvaliteten ligger. Og jeg spør på nytt: Hva er relevansen med å legge frem ekstremtilfeller som Goldmund når alle vet at dette er unntak fra hovedregelen?

det er dessverre fler unntak, vet om andre produkter også, bla en hjemmekinosak som er basert på emotiva produkt, men koster 5 ganger mer
    osv osv

om ting er produsert i hjemlandet eller produsert i f.eks kina har også sin innvirkning, ec er jo dyrere i usa enn her , men de liker ec for det
    kvalitet er kvalitet, ikke avhengig av prislapp
    marantz er jo ett firma som handler i dollar , i usa er de jo en del billigere enn her, vet at importør jobbet hardt på de siste produktene for å få en lavere mer konkuranse dyktig pris her i norge, og klarte det også, slikt står det respekt av imb

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    det er dessverre fler unntak, vet om andre produkter også, bla en hjemmekinosak som er basert på emotiva produkt, men koster 5 ganger mer
    osv osv

b

Jepp, det finnes unntak, hvilket jeg heller aldri har protestert mot. Jeg må også da spørre deg: Hva er poenget med å fremlegge åpenbare unntak fra en gjeldende hovedregel?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ikke utbrodere det, håpet bare at det kunne bli lagt noen ufarlige fakta på bordet
    Her forstår jeg faktisk ikke hva du mener, men ca halvparten av moderatorene på avf har vel en eller annen for for tilknytning til bransjen, mens resten er private entusiaster.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det finnes unntak, hvilket jeg heller aldri har protestert mot. Jeg må også da spørre deg: Hva er poenget med å fremlegge åpenbare unntak fra en gjeldende hovedregel?

Det finnes noen hovedregler man kan etablere.

1. En forsterker med pris X fra produsent A hvor pris X > Y er kraftigere enn forsterker Z fra produsent A med pris Y.

2. En hjemmekinoforsterker med pris X fra produsent A hvor pris X > Y er kraftigere enn hjemmekinoforsterker Z fra produsent A med pris Y.

Med en gang man blander sammen produsenter er det vansklig å lage noen regler som er gyldige. (hvis man sier at skal det være en hovedregel så må minst 90% av tilfellene være slik)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Her forstår jeg faktisk ikke hva du mener, men ca halvparten av moderatorene på avf har vel en eller annen for for tilknytning til bransjen, mens resten er private entusiaster.

isted spurte jeg om ingen av moderatorne som har bransjetilknytning kunne kommentere regnestykket konkret, jeg har forsøkt med eksempler fra egen erfaring i hifi bransjen men en moderator veier kanskje tyngre slikt sett.
    angående antallet branskjetilknyttede moderatorer så har ikke det noe særskillt å si for denne tråden annet enn at det kunne vært til hjelp og det er vel en av moderatorenes oppgaver sånn prisippiellt her inne uavhengig av tilknytning?
    utover det så forteller det vel bare litt om mottoet til forumet, av entusiaster(aktører ?) for entusiaster :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eneste hovedregel her er å beholde øya oppe og øra klare

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eneste hovedregel her er å beholde øya oppe og øra klare

Hehehe

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    _Selvsagt_ er det en pekepinn hva slags pris det er på et produkt sammenlignet med andre produkter. En Amerikansk priset forsterker til 20 K er naturligvis i de aller fleste tilfeller bedre enn en Amerikansk priset forsterker til 5 K. At det kan variere fra land til land pga avgifter, valuta osv er en helt annen sak og er ikke det jeg sikter til i det hele tatt.

Det er jo du som påstår at en hovedregel er at jo dyrere en ting er jo bedre er den. Det kan ikke brukes som en hovedregel da det er store variasjoner på kvalitet i forhold til pris. Denne påstanden er fra meg med etter 25år som lyd entusiast og 100-vis av forskjellige komponenter som er testet hjemme hos meg selv, samt ufattelig mange lytterunder hos venner og bekjente.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er diffust for meg hva som egentlig er problemstillingen her.

Det er vel ikke så mange som i fullt alvor kjøper en surroundreceiver til et rent stereooppsett.

Derfor vil jeg gjette at problemstillingen snarere er å finne ut om de som ønsker et surroundanlegg til film, kan få god lyd også til stereo - eller om de trenger et dedikert stereoanlegg i tillegg. Og eventuelt hvor stor forskjellen er.

Har jeg rett i det, så kommer vi i prinsipp ingen vei før noen faktisk får ut fingeren og tester dette i praksis.
    --
    Thorbjørn

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris

Det er vel ikke så mange som i fullt alvor kjøper en surroundreceiver til et rent stereooppsett.

Derfor vil jeg gjette at problemstillingen snarere er å finne ut om de som ønsker et surroundanlegg til film, kan få god lyd også til stereo - eller om de trenger et dedikert stereoanlegg i tillegg. Og eventuelt hvor stor forskjellen er.

Har jeg rett i det, så kommer vi i prinsipp ingen vei før noen faktisk får ut fingeren og tester dette i praksis.

Ja man kan lure. Jeg hadde et tilsvarende innlegg på dette igår og det ble diskusjon rundt det også.

Konklusjonen er jo enkel, skal man ha stereo lyd, kjøp en stereo forsterker, skal du ha surround så kjøp en surround forsterker. Verre var det ikke

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke godt å si hva poenget er. Akkurat nå nyter jeg Aha på Blu-Ray i DTS-HD MA i Full-HD i 100". Det hadde vært stusselig med en integrert forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og med det samme baron, ber om unnskyldning for alle eventuelle overtramp
    jeg har begått overfor deg i denne og forrige tråd, ikke utifra at jeg mener du har rett i alt men utifra hvordan jeg ønsker å debatere og ikke minst ovenfor øvrige debatanter, har ett kne som skrangler jævlig om dagen og over tid har det gnukket seg over på humør også, som kan ha gitt seg utslag i kortere lunte her inne enn tidligere

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er akkurat det du skriver som feks jeg har hatt interesse av. Jeg letet litt på forumet etter receivere vs stereo som var aktive, og kom over denne tråden. Tråden hadde ikke vært aktiv siden desember i fjor, og jeg hev da inn et spørsmål 25 mai, og dermed tok det visst helt av her

Jeg har feks stilt meg spørsmålet om hva som skal til for at en stereopre skal gi bedre stereolyd enn feks en Onkyo 5508 processor til 20 000,- (nypris) som pre. Jeg har da Emotiva XPA-5 som effekt, dermed er integrerte forsterkere uten interesse.

Tanken er om det finnes noen som helst særlig grunn til å supplere med en sterepre for å få i både "pose og sekk", dvs både stereo og hjemmkino i ett anlegg.

Hvis jeg feks får forslag som ligger langt unna 20 000 i pris, er det ikke aktuelt, så sant ikke en som skal være bedre er langt under 20 000 for at det skulle merkes.

Reelle forslag?

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Det er akkurat det du skriver som feks jeg har hatt interesse av. Jeg letet litt på forumet etter receivere vs stereo som var aktive, og kom over denne tråden. Tråden hadde ikke vært aktiv siden desember i fjor, og jeg hev da inn et spørsmål 25 mai, og dermed tok det visst helt av her

Jeg har feks stilt meg spørsmålet om hva som skal til for at en stereopre skal gi bedre stereolyd enn feks en Onkyo 5508 processor til 20 000,- (nypris) som pre. Jeg har da Emotiva XPA-5 som effekt, dermed er integrerte forsterkere uten interesse.

Tanken er om det finnes noen som helst særlig grunn til å supplere med en sterepre for å få i både "pose og sekk", dvs både stereo og hjemmkino i ett anlegg.

Hvis jeg feks får forslag som ligger langt unna 20 000 i pris, er det ikke aktuelt, så sant ikke en som skal være bedre er langt under 20 000 for at det skulle merkes.

Reelle forslag?
    Gode tanker.
    Jeg selv lurer på hvor stor forskjell det egentlig når man lytter på billig integrert forsterker + effekt og dyr integrert forsterker + effekt fra samme produsent. Tror i mange tilfeller at forskjellene er veldig små.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Back to track:

Er det noen som har sammenlignet en billig og dyr hjemmekinoreceiver for å se om det er mulig å høre forskjell i forforsterkerdelen.

Personlig tror jeg at forskjellen mellom en RXV-367 og en RX-V3067 når man bruker ekstern effekt for å lytte på en CD-spiller via digital inngang er null eller ikke merkbar. Noen som har erfaring?

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Back to track:

Er det noen som har sammenlignet en billig og dyr hjemmekinoreceiver for å se om det er mulig å høre forskjell i forforsterkerdelen.

Personlig tror jeg at forskjellen mellom en RXV-367 og en RX-V3067 når man bruker ekstern effekt for å lytte på en CD-spiller via digital inngang er null eller ikke merkbar. Noen som har erfaring?
    Lurer litt på det samme. Det var noen her som hadde byttet mellommodellen Onkyo TX-NR807 med toppmodellen TX-NR5007, og merket godt forbedringen som pre, spesielt romkorreksjonen ble bedre. Men det ble sagt at musikken også fikk et godt løft, så det høres absolutt ut som en bedre pre.

Tidligere lånte jeg også toppmodellen til Onkyo, og jeg husker godt forskjellen i 5.1 i forhold til TX-NR807, men jeg husker ikke om musikken i stereo ble forbedret, men det kan også noe med å gjøre at mine Klipsch ble kjøpt inn i ettertid.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Lurer litt på det samme. Det var noen her som hadde byttet mellommodellen Onkyo TX-NR807 med toppmodellen TX-NR5007, og merket godt forbedringen som pre, spesielt romkorreksjonen ble bedre. Men det ble sagt at musikken også fikk et godt løft, så det høres absolutt ut som en bedre pre.

Tidligere lånte jeg også toppmodellen til Onkyo, og jeg husker godt forskjellen i 5.1 i forhold til TX-NR807, men jeg husker ikke musikken i stereo, men det kan også noe med å gjøre at mine Klipsch ble kjøpt inn i ettertid.
    Interresant. Man skulle jo tro at produsenter i stor grad baserer seg på mye samme chipper for å redusere kostnader.

Personlig kjører jeg jo selv effektforsterkere, og har 2 HDMI kilder som kjører 1080P. (XBOX og PS3). Det er derfor lite interessant om min receiver kan av oppskallering og bildebehandling for analoge kilder. Kunne jeg kanskje klart meg med den minste med 2 stk HDMI og dekoding av lyddystemer isteden for å satse på receiver i 15k klassen. (Spesielt siden man ofte bytter)

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange her i denne tråden med svært gode erfaringer og kunnskaper innen hi-fi og hjemmekino på "begge sider", og som har kunnskaper som kommer andre til gode. Jeg ønsker gjerne at det kan fortsette slik..

Side 17 av 25 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •