receiver vs stereo forsterker - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 25 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 498
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Et eksempel: Skulle kjøpe Onkyo TX-NR807 for ett år siden. Ressonans ville selge meg en for 10 000,-

Men så kom Elkjøp med sine tilbud, og den ble satt på kampanje til 7500,- for svart, og 6000,- for blank

Men så så jeg i oktober i fjor - over et halvt år etter kampanjen fra Elkjøp at den stod på et kjøpesenter i Bangkok i Thailand til 60 000 bath, dvs kr. 12 000,- som mildt sagt sjokkerte meg.

Jeg tror absolutt det er mer sunt marked i receiververden enn i hi-fi verden grunnet store kvantumer, og kjeder som kan levere produkter med langt mindre marginer enn det som har vært normalt i hi-fi butikker (og uten voodoo-faktor). Og dette bør man nok ta hensyn til i en stereo vs receiverdiskusjon, for pris bør absolutt være et av de grunnleggende kriteriene på hvor skillet mellom stereo/receiver ligger.

Men skal man ha eksperthjelp, er nok ikke Eljkøp veien å gå, så dette er selvsagt et stort dilemma i markedet både for forbrukere og spesialbutikker.

du må være klar over at elkjøp ofte kjøper opp restpartier til gunstige priser , kontra hva en ordinær butikk gjør, og som sagt ikke alt man får på elkjøp er kvalitet selv om det har ett merke på utsiden

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Orso prøver ikke å etablere nye sannheter. Bildene beviser bare at man ikke kan basere sine synspunkter på en sannhet om at A alltid er bedre enn B grunnet argument C når argument C er ugyldig.

Når det gjelder Blu-Ray spillere vil jeg vel si at spillere til 50.000 generelt er dårligere enn de til 10k. Dette fordi at de til 50K som Goldmund er dyrere spillere lagd av noen som ikke kan teknikken, men selger sine produkter på Woodo lovnader og gammel innmat fra andre produsenter.

Men tar man innenfor et merke så vil typisk en spiller til 10K være bedre enn en spiller til 2k i noen situasjoner, men i de fleste tilfeller ikke mulig å skille.

og hvor mange 50 k spillere har du testet egenhendig?

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    så du mener dette er top of the art trafoene pr dags dato?
    vikla trafoer har forsatt sin funksjon, men noe av det som brukes i dyrere konstruksjoner idag er R-Core trafoer, hva er forskjellene på disse to ?

Dette er ikke top of the art generelt. Tidligere har de vært forbunet med vanskeligere teknologi og at de ikke gir like "ren" spenning. (pga av måten de fungerer på ved å genere masse pulser ved høy frekvens).

Men her har det sikkert vært forbedringer de siste årene uten at jeg har noen info om hva som oppfattes best i forskjellige typer applikasjoner. PC'er har brukt switch mode siden tidenes morgen.
    Hifi utstyr bruker vel stort sett vanlige med trafo.

Jeg kjenner ikke til teknologen bak R-Core godt nok til å kunne si noe om kvaliteten om dette.

Newcomer Lokee sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg kunne godt tenke meg på å være med på en slik test. Har nettopp gjennomgodt en operasjon og det vil gå en stund til jeg kan være med. Blir det noe før det, så kjør på. Drøyer det, så kan jeg sikkert også være med å planlegge selve testen. Jeg kunne bl.a. se for meg at man også testet samme merke (f.eks Pioneer eller Denon) av surround og stereo. Så kunne det vært greit å gjort noen kjappe målinger i rommet og hatt utstyr som nivåmatchet mer eller mindre 100%.

Kan sende deg en pm senere.
    Det hadde vært supert det. Kommer hjem fra jobb i havet etter 14 juni.
    Har ikke fått noe annen respons, men stiller gjerne mitt hjem til disp, for å teste dette ut engang for alle.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hvor mange 50 k spillere har du testet egenhendig?

Ingen. Utvalget av slike spillere er begrenset til sære merker som Goldmund som gjenbruker andres teknikk siden de ikke klarer å lage det selv.

Denon/Pioneer/Sony/Panasonic/Philips/Samsung som lager de beste spillerene har ikke så dyre spillere.

Newcomer Lokee sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Synd du ikke fikk respons angående testing.Kanskje du fikk på PM ?
    MI MosFet har jeg en liggende av selv,den har mange gode kvaliteter synes jeg.

Har du noen gang testet Hegel Dac-en som ren pre og hoppet over en av forforsterkerene ?
    nei har ikke testet det enda Mosfet syns jeg låter veldig fint. Den er jeg veldig fornøyd med ja :-D

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må være klar over at elkjøp ofte kjøper opp restpartier til gunstige priser , kontra hva en ordinær butikk gjør, og som sagt ikke alt man får på elkjøp er kvalitet selv om det har ett merke på utsiden
    Man kan selvsagt ikke benytte kampanjepriser som utgangspunkt, men det kan gi en pekepinn hvordan fortjenesten egentlig er i en spesialbutikk.

Et annet eksempel er Emotiva som selger direkte til forbruker. Her er det meget store besparelser for forbruker på hvert produkt, og dermed mye lyd for pengene. Dette er nok mer reell i en sammenligning.

Men når det gjelder Elkjøp, er det ikke de jeg spør om kvalitet - eller en nettbutikk for den saks skyld. Det finner jeg ut andre steder først, slik som på avforum feks, og hos andre jeg kjenner som har produktkunnskaper. Men man kan ikke utelukke alt hos Elkjøp heller, for det hender de også har gode og anerkjente produkter til salg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Må bare få skyte in her Dag. Lurer litt på hvilke volumer du lytter på om du virkelig trenger så mye effekt som 400 W? For å ta dine høytallere som jeg sjekket opp har 91 db følsomhet på 1 W.

med 100 W kan du spille ca 110 db + roomgain ( som fort blir 3 db til ), trenger du virkelig å spille høyere enn det ( mer effekt ) ?. Regner med om du måler effekten når du spiller for fult hjemme så er det ikke mye av effekten som blir brukt .

Jeg for min del synes 10 W er nok da mine høytallere har 95 db følsomhet. Sjønner at noen folk vil spille høyere en 105 db men det er faktisk også ganske så høyt .

Nå snakker jeg om skikkelige watt dog, ikke slikt som faller sammen når impedansen blir vanskelig, for sannheten er nok det at de fleste anlegg hadde klart seg med med mindre en 100 W om forsterkeren var skikkelig oppbygd. (god nok transformator / matorer og kondensator banker ).

Mange klasse A forsterkere er godt eksempel på det. En 100Watter klasse A er som regel nok.

Grunnen til jeg skriver dette er at jeg synes ikke fokuset burde være å få mere effekt ut av forsterkerene, men å heller bruke kraftigere transformatorer / banker slik at effekten holder med all mulig last.
    Helt enig i det du sier.

Og 105 db er høyt ingen tvil.

Når jeg spiller høyt viser VU meterne mine ca 200 watt med peaker over det. Med min gamle MC602 viste meterne 600 watt på samme nivå, meterne var kalibrert.
    Mistanken min er at når en forsterker nærmer seg grensen vil den begynne å sende mer forvrengte signaler, som gir seg utslag spesielt i urene signaler i diskanten. Og påfølgende slitsom lyd. Samt dårligere kontroll i bassen. Aktive Subwoofere hjelper jo mot det.

Tror det er viktig med stabilitet, ikke bare mange watt.

Men jeg tror også det er en sammenheng.

Du får ikke en stabil forsterker uten ganske mange watt:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen. Utvalget av slike spillere er begrenset til sære merker som Goldmund som gjenbruker andres teknikk siden de ikke klarer å lage det selv.

Denon/Pioneer/Sony/Panasonic/Philips/Samsung som lager de beste spillerene har ikke så dyre spillere.

denon har vel noen dyre, og det er ikke uten videre sant at de lager de beste
    mange andre merker også, goldmund må jo være skikkelig snakeoil produkt
    men uansett har jeg ingen som helst problemer med å være enig at en bd spiller til 5 k er det man trenger maks
    bransjen har jo generellt mye snakeoil produkter og hvis vi hadde visst om alle hemmeligheter rundt hvem som produserer hva for hvem så hadde bildet sett annerledes ut
    ht f.eks, her finnes det jo snake oil så det holder, det finnes jo minst 1000 ht som skal være såkallt nøytrale , men når de testes opp mot hverandre kommer jo forskjellene frem tydelig
    serier forandres etter kort tid for å selge en ny serie til folket osv osv
    en god nøytral ht til 10 vil jo kunne måle seg med langt dyrere konstruksjoner i mange tilfeller, hvor utseendet og 5 lag pianolakk er grunnen til 30 k påslag

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakeoil: Da tenker jeg spesielt på kabler som nr 1, og DAC-er som en god nummer 2. Enkelte høyttalerprodusenter finner man sikker også på en slik liste.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Snakeoil: Da tenker jeg spesielt på kabler som nr 1, og DAC-er som en god nummer 2. Enkelte høyttalerprodusenter finner man sikker også på en slik liste.
    man finner nok mange produsenter på en slik liste ja

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Helt enig i det du sier.

Og 105 db er høyt ingen tvil.

Når jeg spiller høyt viser VU meterne mine ca 200 watt med peaker over det. Med min gamle MC602 viste meterne 600 watt på samme nivå, meterne var kalibrert.
    Mistanken min er at når en forsterker nærmer seg grensen vil den begynne å sende mer forvrengte signaler, som gir seg utslag spesielt i urene signaler i diskanten. Og påfølgende slitsom lyd. Samt dårligere kontroll i bassen. Aktive Subwoofere hjelper jo mot det.

Tror det er viktig med stabilitet, ikke bare mange watt.

Men jeg tror også det er en sammenheng.

Du får ikke en stabil forsterker uten ganske mange watt:-D
    eller klasse a ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det en fin tone i tråden heldigvis, vil ikke ødelegge dette , men ønsker å få svar fra moderator på tidligere spørsmål fra meg i tråden, det finnes jo ikke moderatorer på dette forumet (???) uten bransjetilknytning og derfor bør det være en smal sak å bekrefte eller avkrefte det som ble tatt opp tidligere i tråden imo
    no pun intendeed.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Riktig det

Nå er det vanlig å kjøpe en plattform når man ikke har utviklet en egen
    Denon , Yamaha , Onkyo , Marantz, har alle gjort det da de startet med bd spillere (har også tidligere gjort det med dvd spillere) å annen elektronikk.
    Ofte en plattform fra sylvania, Funai eller Samsung.
    Når Denon eller andre merkenavn med litt pris status gjør dette koster ikke spilleren lite lengere men 3-4 ganger så mye
    (litt kort forklart men viser egentlig at pris ikke betyr kvalitet på resultatet)

Goldmunn har ikke utviklet egen bd plattform men kjøpt
    Når man ser bd spillere på markedet , tester som er gjort finner man fort ut at Oppo er beste bd spiller ang bilde (å koster vel ca 4500,-)
    (goldmund kostet vel veiledende 120000,- da den kom i salg)

Jeg vil tro en Goldmund kjøper er like steil som visse andre her i tråden å formener at oppo har så mye avspillingsmuligheter/format at REGLER sier at Goldmund må gi best bilde

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Riktig det

Nå er det vanlig å kjøpe en plattform når man ikke har utviklet en egen
    Denon , Yamaha , Onkyo , Marantz, har alle gjort det da de startet med bd spillere (har også tidligere gjort det med dvd spillere) å annen elektronikk.
    Ofte en plattform fra sylvania, Funai eller Samsung.
    Når Denon eller andre merkenavn med litt pris status gjør dette koster ikke spilleren lite lengere men 3-4 ganger så mye
    (litt kort forklart men viser egentlig at pris ikke betyr kvalitet på resultatet)

Goldmunn har ikke utviklet egen bd plattform men kjøpt
    Når man ser bd spillere på markedet , tester som er gjort finner man fort ut at Oppo er beste bd spiller ang bilde (å koster vel ca 4500,-)
    (goldmund kostet vel veiledende 120000,- da den kom i salg)

Man finner som nevnt unntak innen alle aspekter innen hifi elektronikk, og således innen andre markeder også hvor varer omsettes. Dette er ingen banebrytende info, så jeg ser ikke helt relevansen for å være ærlig. Pris har utvilsomt generelt mye å si mtp kvalitet, som en hovedregel. En forsterker til 30 K vil stort sett være bedre enn en til 15 K, en cd spiller til 20 K bedre enn en til 10 K osv osv. At det finnes unntak er noe alle vet, og ikke noe å legge frem som om man skulle funnet opp kruttet på nytt. Hva vil man få frem? At det finnes unntak fra en hovedregel?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det en fin tone i tråden heldigvis, vil ikke ødelegge dette , men ønsker å få svar fra moderator på tidligere spørsmål fra meg i tråden, det finnes jo ikke moderatorer på dette forumet (???) uten bransjetilknytning og derfor bør det være en smal sak å bekrefte eller avkrefte det som ble tatt opp tidligere i tråden imo
    no pun intendeed.
    Jeg vet ikke hva du legger i uttrykket uten bransjetilknytning, men det er flere moderatorer her på forumet som ikke har eller har jobbet i bransjen og det er moderatorer her på forumet som jobber i bransjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller klasse a ?
    Varmt og godt med klasse A:-D

Gryphon Anthileon på 100 watt er tunge monoblokker som nok klarer det meste, bortsett fra å levere mange watt........som må til hvis man er russ

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Man finner som nevnt unntak innen alle aspekter innen hifi elektronikk, og således innen andre markeder også hvor varer omsettes. Dette er ingen banebrytende info, så jeg ser ikke helt relevansen for å være ærlig. Pris har utvilsomt generelt mye å si mtp kvalitet, som en hovedregel. En forsterker til 30 K vil stort sett være bedre enn en til 15 K, en cd spiller til 20 K bedre enn en til 10 K osv osv. At det finnes unntak er noe alle vet, og ikke noe å legge frem som om man skulle funnet opp kruttet på nytt. Hva vil man få frem? At det finnes unntak fra en hovedregel?
    Det du kaller en hovedregel er vel den samme som jeg fikk inn fra ulike aktører, butikker, forbrukere i "gamledager"

Det er bare slik at dropp disse reglene for mye er endret.

Bare se på HDMI og hvordan den harde hifi kjernern og regler satte standard for hva man må kjøpe
    (de feilet totalt der de drømte om fyldigere bass , mere diskant)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Pris har utvilsomt generelt mye å si mtp kvalitet, som en hovedregel. En forsterker til 30 K vil stort sett være bedre enn en til 15 K, en cd spiller til 20 K bedre enn en til 10 K osv osv. At det finnes unntak er noe alle vet, og ikke noe å legge frem som om man skulle funnet opp kruttet på nytt. Hva vil man få frem? At det finnes unntak fra en hovedregel?
    Jeg lurer mere på hva du vil fram til... Når det gjelder pris setting på et produkt er det hele tiden snakk om hva kunden er villig til å betale for det. Er en grunn til at alle konkurrerende Surround receivere ligger på nesten helt like priser, for at pris ikke skal være det som betyr noe når kunden tar sitt valg. Ser man på amerikanske produkter er de som regel 30 til 50% billigere i USA enn i resten av verden pga. de ikke har et ekstra ledd i verdigkjeden som er importøren og dermed går prisen kraftig ned på produktet.

Så pris er aldri noen pekepinne på hvor bra et produkt er!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg vet ikke hva du legger i uttrykket uten bransjetilknytning, men det er flere moderatorer her på forumet som ikke har eller har jobbet i bransjen og det er moderatorer her på forumet som jobber i bransjen.

skal ikke utbrodere det, håpet bare at det kunne bli lagt noen ufarlige fakta på bordet

Side 16 av 25 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •