receiver vs stereo forsterker - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 25 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 498
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    jeg liker marantzen din godt jeg, lydmessig, kraftmessig (hvis det er ett mål i seg selv) finnes det bedre alternativer
    Ja, så absolutt,- den er ikke noe kraftmonster. Men ville illustrere poenget ditt om at kraftressursene i stereoforsterkere er på et helt eget nivå som oftest hvis man sammenligner med likt priset surrouneceivere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Ja, så absolutt,- den er ikke noe kraftmonster. Men ville illustrere poenget ditt om at kraftressursene i stereoforsterkere er på et helt eget nivå som oftest hvis man sammenligner med likt priset surrouneceivere.

skjønte den , og kvaliteten på trofoene i den er det ingenting å si på

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    merkelige påstander fra en mann som må ha 2kw forsterkere ?
    emotiva xpa 1 bla er vel ganske så heftig leveringsmessig , til det meste ihvertfall. MI9 likeså, tviler på at du hadde levd lykkelig med en 15 k receiver på dine ht
    som jeg har påpekt så er dette ett pris segment hvor kompromiss er ordet, men ikke nødvendigvis umusikalsk for det
    mange klarer seg jo med 100-150 watt til sitt bruk og ser man på innsiden av disse boksene er det liten tvil hvem som har best strømforsyning i de fleste tilfeller
    XPA1 og emotiva er et eksempel på hva som skjer med prisene når volumet er stort og voodoo faktoren eliminert.

2KW er gøy.............

Enig med deg, de fleste klarer seg med 100-150 watt, sinte naboer, små barn og iriterte koner:-D Alle liker jo ikke å spile høyt heller.

Så produktene vi ser er klart markedstilpasset.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    XPA1 og emotiva er et eksempel på hva som skjer med prisene når volumet er stort og voodoo faktoren eliminert.

2KW er gøy.............

Enig med deg, de fleste klarer seg med 100-150 watt, sinte naboer, små barn og iriterte koner:-D Alle liker jo ikke å spile høyt heller.

Så produktene vi ser er klart markedstilpasset.

bare så det er sagt så sikler jeg på dine (for meg uoppnålige blokker )
    håper å oppleve 2301 blokkene endag hjemme her
    110 db er mer enn høyt nok for meg en sjelden gang

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare så det er sagt så sikler jeg på dine (for meg uoppnålige blokker )
    håper å oppleve 2301 blokkene endag hjemme her
    110 db er mer enn høyt nok for meg en sjelden gang

De Mcintoshblokkene er helt sinnsyke bare så det er sagt fra meg også, fyttegrisen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Hva er det for et spørsmål ? Du er klar over at han må i så fall eie disse forsterkerene og åpne de opp for å sjekke dette ?

Jeg har en Hegel H-200 som jeg har åpnet forresten, sjekket ikke spec på trafoen inni der men den er fysisk svær . Anngående lytter så husker jeg ikke hvor mye det var.

Her er forresten link til et bilde av den inni. Hentet fra Hegel Tråden på dette forumet :
    http://cybwiz.zenfolio.com/img/v7/p528935750-4.jpg
    Bare lurte på om han visste det siden han refererte til at stereoforsterkere hadde så stor strømforsyning.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvem produserer , mengde som produseres, hvor produseres det.

Hvilket land selges det, hvem selger det, etterspørsel, markedsføring

Det sier seg selv at pris ikke nødvendigvis står i samsvar med ytelse eller forskjell på billig eller dyrt

Pris kan ikke fastsette om det er eller ikke er forskjell mellom produkter innen stereo avspilling.

Pris er heller ingen rettningslinje for ytelse da det er så store variasjoner fra produksjon til salg

Sist jeg hentet pris fra kina på feks forsterker eller recivere i ca 12-16 000,- kroners klassen (samtidig i hylle i hifi butikker i Norge) lå prisene på 3-500 dollar ved kjøp av en men rabatter ved kjøp av flere
    (jeg ville helt sikkert ikke fått de inn tollen da en importør har enerett i Norge men sier litt om forskjell)

Ut fra et samlebånd i feks Kina spiller det liten rolle om en reciver koster 200 dollar å produsere å en forsterker 170 dollar

Om en microprodusent produserer tilsvarende utstyr i små mengder (noen hundre til noen tusen) for det sier seg selv at kostnadene blir større , er produksjonen i land med høyere kostnader vil det bli enda dyrere

Så skal det selges å det er selvsagt ikke kvalitet som vises i en butikkpris i Hong Kong v.s en Hifi sjappe i Drammen
    (et å samme produkt blir heller ikke dobbelt så bra forde om det koster dobbelt så mye i Norge enn en Hong Kong Butikk)

Pris sier ingen værdens ting ang hva man skal få høre
    (mange tror jo det at hvordan ting ser ut eller koster betyr kvalitet)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Bare lurte på om han visste det siden han refererte til at stereoforsterkere hadde så stor strømforsyning.

Som det er nevnt forsøk selv å sku opp chassiset i en stereoforsterker til 10 K og en surroundreceiver til 10 K og se selv. Og ikke minst lytt. Selv ekstremt moderat oppgitt effekt på stereoforsterkere kan resultere i overraskende kontrollert og god lyd selv ved høye lydnivå. Husker enda hvor imponert jeg har blitt av selv knøttsmå Nad forsterkere oppgitt til 50 eller 60 watt pr kanal, og de spiller nærmest ubegripelig bra. Mye av grunnen ligger i store og stabile strømressurser.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

Det sier seg selv at pris ikke nødvendigvis står i samsvar med ytelse eller forskjell på billig eller dyrt

Pris kan ikke fastsette om det er eller ikke er forskjell mellom produkter innen stereo avspilling.

Pris er heller ingen rettningslinje for ytelse da det er så store variasjoner fra produksjon til salg

Sist jeg hentet pris fra kina på feks forsterker eller recivere i ca 12-16 000,- kroners klassen (samtidig i hylle i hifi butikker i Norge) lå prisene på 3-500 dollar ved kjøp av en men rabatter ved kjøp av flere
    (jeg ville helt sikkert ikke fått de inn tollen da en importør har enerett i Norge men sier litt om forskjell)

Ut fra et samlebånd i feks Kina spiller det liten rolle om en reciver koster 200 dollar å produsere å en forsterker 170 dollar

Om en microprodusent produserer tilsvarende utstyr i små mengder (noen hundre til noen tusen) for det sier seg selv at kostnadene blir større , er produksjonen i land med høyere kostnader vil det bli enda dyrere

Så skal det selges å det er selvsagt ikke kvalitet som vises i en butikkpris i Hong Kong v.s en Hifi sjappe i Drammen
    (et å samme produkt blir heller ikke dobbelt så bra forde om det koster dobbelt så mye i Norge enn en Hong Kong Butikk)

gode poenger det

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    forutsetningene er tilstede som du sier.

problemet er:

1. små volumer
    2. produsenter av rent stereo utstyr er ofte opptatt av å tjene penger på en voodoo faktor de prøver å skape rundt produktene sine.

Hvis man kan lage en receiver til 15000 kroner som har et utall funksjoner,
    strømforsyning på 900 VA og masse utgangstransistorer.
    2x140 watt i 8 ohm.

Hvorfor lager ingen en integrert forsterker til 15000 kroner med
    2x400 uanstrengte watt i 8 ohm, som er laststabil til tusen???

Da hadde valget vært enkelt.

Istedenfor kryr det av 150-200 wattere som byr på lite.
    Må bare få skyte in her Dag. Lurer litt på hvilke volumer du lytter på om du virkelig trenger så mye effekt som 400 W? For å ta dine høytallere som jeg sjekket opp har 91 db følsomhet på 1 W.

med 100 W kan du spille ca 110 db + roomgain ( som fort blir 3 db til ), trenger du virkelig å spille høyere enn det ( mer effekt ) ?. Regner med om du måler effekten når du spiller for fult hjemme så er det ikke mye av effekten som blir brukt .

Jeg for min del synes 10 W er nok da mine høytallere har 95 db følsomhet. Sjønner at noen folk vil spille høyere en 105 db men det er faktisk også ganske så høyt .

Nå snakker jeg om skikkelige watt dog, ikke slikt som faller sammen når impedansen blir vanskelig, for sannheten er nok det at de fleste anlegg hadde klart seg med med mindre en 100 W om forsterkeren var skikkelig oppbygd. (god nok transformator / matorer og kondensator banker ).

Mange klasse A forsterkere er godt eksempel på det. En 100Watter klasse A er som regel nok.

Grunnen til jeg skriver dette er at jeg synes ikke fokuset burde være å få mere effekt ut av forsterkerene, men å heller bruke kraftigere transformatorer / banker slik at effekten holder med all mulig last.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til venstre i det første bilde er min "vanvittig store" strømforsyning i effekten min. Verden går fremover. Denne saken har langt bedre kontroll på bass og vanskelig laster enn forsterkere med digre trafoer.

Og så har man det kjente bilde fra Goldmund sin svindyre Blu-ray spiller. Godt ekesempel på at pris ikke alltid er så veiledende. Innmaten i Goldmund er for de uinnvidde standard Panasonic greier. Det følger til og med Panasonic sin Viera link. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Til venstre i det første bilde er min "vanvittig store" strømforsyning i effekten min. Verden går fremover. Denne saken har langt bedre kontroll på bass og vanskelig laster enn forsterkere med digre trafoer.

Og så har man det kjente bilde fra Goldmund sin svindyre Blu-ray spiller. Godt ekesempel på at pris ikke alltid er så veiledende. Innmaten i Goldmund er for de uinnvidde standard Panasonic greier. Det følger til og med Panasonic sin Viera link. :-D
    er det en r-core traf0? og det hjelper selvfølgelig ikke bare med en gigantsik trafo,kvalitet er vel ordet, selv har jeg trafo bygd utifra prinsipper langt tilbake i tid50 tallet tror jeg og de er svære , hehe, men ikke dårlige

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det en r-core traf0? og det hjelper selvfølgelig ikke bare med en gigantsik trafo,kvalitet er vel ordet, selv har jeg trafo bygd utifra prinsipper langt tilbake i tid50 tallet tror jeg og de er svære , hehe, men ikke dårlige
    Det er en switchet strømforsyning. En slik:
    SMPS400

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, men ORSO. Nå var du usaklig. Det kabinettet som Goldmun bruker som koster $20.000 gir jo selvsagt mye bedre Blu-Ray bilde. ;-)

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SMPS400
    For de som er interessert så brukes switchmode i en rekke av dagens produkter. Spesielt i produkter som kan benyttes både på 110 og 220 volt.

Fordelen er at man slipper den enorme trafoen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan vi da slå fast at disse to bildene representerer en tendens i hver sine segmenter? Eller er det slik at en blu-ray spiller som koster 50 K som oftest(som hovedregel), er bedre enn en spiller til 10 K? Hva man får ut av å forsøke etablere nye sannheter ved å grave opp bilder som helt åpenbart viser unntak fra hovedregelen er uforståelig.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

Et eksempel: Skulle kjøpe Onkyo TX-NR807 for ett år siden. Ressonans ville selge meg en for 10 000,-

Men så kom Elkjøp med sine tilbud, og den ble satt på kampanje til 7500,- for svart, og 6000,- for blank

Men så så jeg i oktober i fjor - over et halvt år etter kampanjen fra Elkjøp at den stod på et kjøpesenter i Bangkok i Thailand til 60 000 bath, dvs kr. 12 000,- som mildt sagt sjokkerte meg.

Jeg tror absolutt det er mer sunt marked i receiververden enn i hi-fi verden grunnet store kvantumer, og kjeder som kan levere produkter med langt mindre marginer enn det som har vært normalt i hi-fi butikker (og uten voodoo-faktor). Og dette bør man nok ta hensyn til i en stereo vs receiverdiskusjon, for pris bør absolutt være et av de grunnleggende kriteriene på hvor skillet mellom stereo/receiver ligger.

Men skal man ha eksperthjelp, er nok ikke Eljkøp veien å gå, så dette er selvsagt et stort dilemma i markedet både for forbrukere og spesialbutikker.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SMPS400

oki

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    For de som er interessert så brukes switchmode i en rekke av dagens produkter. Spesielt i produkter som kan benyttes både på 110 og 220 volt.

Fordelen er at man slipper den enorme trafoen.

så du mener dette er top of the art trafoene pr dags dato?
    vikla trafoer har forsatt sin funksjon, men noe av det som brukes i dyrere konstruksjoner idag er R-Core trafoer, hva er forskjellene på disse to ?

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Kan vi da slå fast at disse to bildene representerer en tendens i hver sine segmenter? Eller er det slik at en blu-ray spiller som koster 50 K som oftest(som hovedregel), er bedre enn en spiller til 10 K? Hva man får ut av å forsøke etablere nye sannheter ved å grave opp bilder som helt åpenbart viser unntak fra hovedregelen er uforståelig.
    Orso prøver ikke å etablere nye sannheter. Bildene beviser bare at man ikke kan basere sine synspunkter på en sannhet om at A alltid er bedre enn B grunnet argument C når argument C er ugyldig.

Når det gjelder Blu-Ray spillere vil jeg vel si at spillere til 50.000 generelt er dårligere enn de til 10k. Dette fordi at de til 50K som Goldmund er dyrere spillere lagd av noen som ikke kan teknikken, men selger sine produkter på Woodo lovnader og gammel innmat fra andre produsenter.

Men tar man innenfor et merke så vil typisk en spiller til 10K være bedre enn en spiller til 2k i noen situasjoner, men i de fleste tilfeller ikke mulig å skille.

Side 15 av 25 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •