receiver vs stereo forsterker - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 25 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 498
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Som sagt, jeg har vært i bransjen i 15 år og kjenner prisene godt.

Selv uten å kjenne bransjen i detaljer, er det generell akseptert økonomiske prinsipper om scale at hvis man selger mye av et produkt kan man ha lavere fortjeneste. Selvfølgelig ønsker alle butikker at fortjenesten er så høy så mulig, men i produktgrupper med stor konkurranse faller fortjenesten.

I et perfekt marked med perfekt konkurranse vil fortjenesten falle mot null. Data komponenter er et slikt marked. Stereo forsterkere er langt fjernere fra et slikt marked enn hjemmekinoreceivere. Dette mest pga av kjøpegruppen.

alt som du beskriver her gjør at jeg betviler sterkt at du lever av å selge hifi utstyr, ihvertfall er det som kasse betjener
    du beskriver en virkelighet som er helt fjern for hifi butikker generellt, nemmelig det å ta inn varer i store kvanta og ha de på lager, du beskriver derimot elkjøp /expert type kjede butikker godt
    men selv de har vel lite av de gode receiverne inne, mer lavpris segmentet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    jeg vil ikke si at rene stereoforsterkere er kompromissløse.
    de er dedikerte.
    på den måten at de er enkle og skal gjøre kun få ting.

kompromissene ligger i effekten. Og stabiliteten ved vanskelige laster og utfordrende fasevinkler.

Resultatet blir i praksis at forsterkeren mister kontroll når effekten svikter. Da låter det ikke så bra.

Stereophile, audioholics og flere andre måler forsterkere.
    Hvis man ikke vil forholde seg til dette er det greit for meg.
    Det man ikke vet har man ikke vondt av

Bilmotorer måles i effekt (HK) og moment (NM)

Ingen diskuterer eller bestrider disse målingene.

I hifi VOODOO bransjen er alt magisk og hemmelig, her er det rom for utrolig mye nonsense, kanskje derfor det er så spennende.

Diskuter videre, men hold en bedre tone og respekter de andre i tråden.
    Ta stilling til det som sies, ikke avfei med "frosken" sa ditt og "kølla" sa datt, derfor er det du sier feil.

Lykke til!!
    kjære dag, mener du da at de samme problemene i større grad gjelder for receviere som ikke har plass til ordentlig strømforsyniong engang ?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Gå och köp dig en chokladbulle. Varför kan du inte sitera hela inlägget jag gjorde i stället för att vara selektiv och ta ut någonting som du kunde trolla om?
    Skrev jag inte något om lokalen och skrev jag kanske inte något om att jag är långt i från någon fidelist? Men självklart så är det ingen bra sammanlikning att göra som jag gjorde, men det var då för ******* inte planerat, men det hade du svårt att förstå? Man går nog inte in på Elkjöp för att sätta sig ned och lyssna på hifi.

Bara för att jag tillfälligtvis hittade en färstärkare jag tyckte var bra så behöver det inte betyda att jag är enig med Gilmour.
    Jeg siterte ikke hele innlegget fordi jeg forsøkte å spare litt plass. Tungt å lese når alle siterer fire sider.

Hvis du er enig med meg at det var et dårlig sammenligningsgrunnlag, så ser jeg ikke poenget med å legge det ut her. Det er flott at du fant en stereoforsterker som låt bra, men hva er poenget i relasjon til tråden?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi ikke slutte å diskutere dette regnestykket, det avsporer hele debatten.

Primærpoenget med regnestykket (slik JEG oppfattet det), var at ting som utviklingskost og antall solgt (volum) hadde langt mer å si for sluttprisen enn den faktiske komponentkostnaden i produktet.

Dette fører videre til at argumentasjonsrekker om at et produkt i samme prisklasse som har flere komponenter enn et annet må være dårligere, ikke nødvendigvis medfører riktighet. Dette fordi antallet komponenter eller prisen på disse ikke er førende for den endelige prisen.

Er det noen som er uenig i det?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg siterte ikke hele innlegget fordi jeg forsøkte å spare litt plass. Tungt å lese når alle siterer fire sider.

Hvis du er enig med meg at det var et dårlig sammenligningsgrunnlag, så ser jeg ikke poenget med å legge det ut her. Det er flott at du fant en stereoforsterker som låt bra, men hva er poenget i relasjon til tråden?

på godt og vondt opplever jeg deg som en av de mer saklige i tråden selv om man ikke er enig med deg så legger du flid i å være saklig, kudos

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primærpoenget med regnestykket (slik JEG oppfattet det), var at ting som utviklingskost og antall solgt (volum) hadde langt mer å si for sluttprisen enn den faktiske komponentkostnaden i produktet.

Dette fører videre til at argumentasjonsrekker om at et produkt i samme prisklasse som har flere komponenter enn et annet må være dårligere, ikke nødvendigvis medfører riktighet. Dette fordi antallet komponenter eller prisen på disse ikke er førende for den endelige prisen.
    Du oppfatter regnestykket helt korrekt. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du oppfatter regnestykket helt korrekt. :-)

skru opp chassiet og se selv , anbefales på det varmeste

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi ikke slutte å diskutere dette regnestykket, det avsporer hele debatten.

Er det noen som er uenig i det?

Når det argumenteres med at komponentkostnaden i receivere er mye billigere enn i en stereoforsterker fordi man selger et større antall, er det da like relevant å påpeke at en surroundreceiver naturlig nok også trenger et større antall komponenter av forskjellig slag for å fylle alle sine funksjoner, tilbkoblingsmuligheter osv.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    alt som du beskriver her gjør at jeg betviler sterkt at du lever av å selge hifi utstyr, ihvertfall er det som kasse betjener
    du beskriver en virkelighet som er helt fjern for hifi butikker generellt, nemmelig det å ta inn varer i store kvanta og ha de på lager, du beskriver derimot elkjøp /expert type kjede butikker godt
    men selv de har vel lite av de gode receiverne inne, mer lavpris segmentet
    Nå er det vel slik at kassebetjentene er de som har best oversikt over fortjeneste av alle selgere. Bruker man elguide som de fleste elektronikk forhandlere bruker så ser kassemedarbeideren fortjensten på hvert salg i detalj når kunden betaler.

Jeg har aldri sagt at forhandlerne selv sitter på store varelagre generelt. Jeg har selv kjøpt alle mine hjemmekinoreceivere hos de store kjedene. Dette har vært bestillingsvarer som jeg har fått svært gode priser på. (dette fordi at kjedene svært sjelden har inne hjemmekinoreceivere i prisklassen 15k)
    (de store Gigant butikken har nå faktisk som regel 1-2 stk inne for å kunne selge umiddelbart)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel slik at kassebetjentene er de som har best oversikt over fortjeneste av alle selgere. Bruker man elguide som de fleste elektronikk forhandlere bruker så ser kassemedarbeideren fortjensten på hvert salg i detalj når kunden betaler.

Jeg har aldri sagt at forhandlerne selv sitter på store varelagre generelt. Jeg har selv kjøpt alle mine hjemmekinoreceivere hos de store kjedene. Dette har vært bestillingsvarer som jeg har fått svært gode priser på. (dette fordi at kjedene svært sjelden har inne hjemmekinoreceivere i prisklassen 15k)
    (de store Gigant butikken har nå faktisk som regel 1-2 stk inne for å kunne selge umiddelbart)

hvorfor da ikke kjøpe i den butikken du jobber for, etter 15 år så får du vel innkjøpspris på varene du selv skal ha ?
    det at du har fått svært god pris på bestillingsvare beviser vel min påstand om mer enn 10% avanse på produktet

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det er eksakt det jeg mener også. Stereoforsterkere er dedikerte, altså grunnleggende kompromissløse i konstruksjonen sin _sammenlignet_ med surroundforsterkere som skal fylle en hel bråte med funksjoner. Jeg er klar over at stereoforsterkere også må inngå kompromisser, men det er den grunnleggende linjen jeg forsøker få frem. En ren stereoforsterker har grunnet dette alle mulige forutsetninger for å løse musikkgjengivelsesoppgaven bedre enn en surroundreceiver.
    forutsetningene er tilstede som du sier.

problemet er:

1. små volumer
    2. produsenter av rent stereo utstyr er ofte opptatt av å tjene penger på en voodoo faktor de prøver å skape rundt produktene sine.

Hvis man kan lage en receiver til 15000 kroner som har et utall funksjoner,
    strømforsyning på 900 VA og masse utgangstransistorer.
    2x140 watt i 8 ohm.

Hvorfor lager ingen en integrert forsterker til 15000 kroner med
    2x400 uanstrengte watt i 8 ohm, som er laststabil til tusen???

Da hadde valget vært enkelt.

Istedenfor kryr det av 150-200 wattere som byr på lite.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

problemet er:

1. små volumer
    2. produsenter av rent stereo utstyr er ofte opptatt av å tjene penger på en voodoo faktor de prøver å skape rundt produktene sine.

2x140 watt i 8 ohm.

merkelige påstander fra en mann som må ha 2kw forsterkere ?
    emotiva xpa 1 bla er vel ganske så heftig leveringsmessig , til det meste ihvertfall. MI9 likeså, tviler på at du hadde levd lykkelig med en 15 k receiver på dine ht
    som jeg har påpekt så er dette ett pris segment hvor kompromiss er ordet, men ikke nødvendigvis umusikalsk for det
    mange klarer seg jo med 100-150 watt til sitt bruk og ser man på innsiden av disse boksene er det liten tvil hvem som har best strømforsyning i de fleste tilfeller

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

problemet er:

1. små volumer

2x140 watt i 8 ohm.

må også ta med at du har gjort ett merkelig valg forsterker messig da du kunne sluppet billigere unna hvis laststabilitet og watt er øverst på lista ?
    merket ditt forbindes med musikalitet spør du meg, og kvalitet på de fleste produkter pga know how og willingness to do it

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

problemet er:

1. små volumer

2x140 watt i 8 ohm.

Godt og saklig innlegg Dag, kudos! For meg personlig er en så voldsom effekt som 400 watt i 8 ohm totalt overdådig for mine behov, men alikevel forstår jeg godt hovedessensen i hva du forsøker få frem.Det er betimelig spørsmål du stiller om hvorfor det ikke blir laget mer brutale stereoforsterkere, spesielt i 15-20 000 kr klassen tenker jeg. Angående første punktet ditt merker nok markedet og produsentene at stereomarkedet har sunket mye de siste årene. Flere og flere ønsker friere tilkoblingsmuligheter og funksjonalitet i forsterkerne de kjøper.

Jeg har også en tese om at produsentene jmf markedets signaler legger såpass mye ressurser i surroundreceiverutvikling, både av ny teknologi og modeller, at dette spiser opp ressursene og at det da blir lite eller ingenting igjen til stereoleiren.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    i en recevier som koster 10 vil det sitte dårligere komponenter til f.eks strømforsyning enn i en tilsvarende priset (god) stereo forsterker.
    skal ikke være hokus pokus å skjønne det etter å ha sett oppe i en receiver
    eller tre
    For en 7.1 forsterker så skal en strømforsyning dekke altså 3,5 x så mange kanaler (7/2). Det er ingen tvil om at stømressursene pr kanal er lavere enn det som er på en integrert stereoforsterker. Men siden det i dette tilfellet er snakk om lytting i to kanaler, så er det naturlig å tro at det kan være tilsvarende krefter.

I tilegg så er det igjen snakk om antall solgte. Hvis jeg selger trafoer og har følgende priser

Trafo 1 1000VA kjøp av 1000 stk 34$ pris ved 50000 $17
    Trafo 2 2000VA kjøp av 1000 stk $56 pris ved 50000 $34

Her får man altså en langt bedre trafo til samme pris fordi man kjøper flere av dem. (igjen, dette er bare et talleksempel for å illustrere et poeng jeg sier ikke noe om hva en trafo i virkeligheten koster)

Et par gode innmats bilder
    http://www.hifiklubben.com/images/pr...VR4311BK_4.jpg

http://www.avland.co.uk/aasp/denon/0...nternallrg.jpg

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det argumenteres med at komponentkostnaden i receivere er mye billigere enn i en stereoforsterker fordi man selger et større antall, er det da like relevant å påpeke at en surroundreceiver naturlig nok også trenger et større antall komponenter av forskjellig slag for å fylle alle sine funksjoner, tilbkoblingsmuligheter osv.
    Det er da ingen som er uenig i det.

Men det er ikke slik at det er en stor fysisk komponent per funksjon i en surroundreceiver. Nå tildags er det meste innbakt i et lite antall små chiper som inneholder alskens magi i en liten pakke, og f.eks en DAC er en chip som koster kanskje 5kr å produsere.

Så merkostnadene her går til utviklingskostnaden, som fordeles over en lang rekke forskjellige produkter, da det meste av funksjonaliteten går igjen i hele produktserien til produsenten. Deretter tas det igjen ved å selge større volumer. Å produsere selve komponentene er ikke utslagsgivende i seg selv.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en 7.1 forsterker så skal en strømforsyning dekke altså 3,5 x så mange kanaler (7/2). Det er ingen tvil om at stømressursene pr kanal er lavere enn det som er på en integrert stereoforsterker. Men siden det i dette tilfellet er snakk om lytting i to kanaler, så er det naturlig å tro at det kan være tilsvarende krefter.

I tilegg så er det igjen snakk om antall solgte. Hvis jeg selger trafoer og har følgende priser

Trafo 1 1000VA kjøp av 1000 stk 34$ pris ved 50000 $17
    Trafo 2 2000VA kjøp av 1000 stk $56 pris ved 50000 $34

Her får man altså en langt bedre trafo til samme pris fordi man kjøper flere av dem. (igjen, dette er bare et talleksempel for å illustrere et poeng jeg sier ikke noe om hva en trafo i virkeligheten koster)

Et par gode innmats bilder
    http://www.hifiklubben.com/images/pr...VR4311BK_4.jpg

http://www.avland.co.uk/aasp/denon/0...nternallrg.jpg
    vær vennlig og hold tall unna
    bruk øynene og kikk innvendig i en likt priset receiver og stereoforsterker
    det er mange typer trafoer ute og går, og forsvinnende få av de bedre er å finne i receivere, mye pga varmeutvikling,plass og ikke minst støy faktoren, og kravet om å holde byggkostnadene til ett minimum pga konkuransen
    kvalitet er bedre enn kvantitetskompromisser
    mitt neste eventuelle byggeprosjekt skal ha(hvis gjennomført) trafoer alene til 20 k, da kvalitet skal være målet, det er forresten snakk om en stereopre
    ikke effekt

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jokris: Dette med overdådig strømforsyning i stereoforsterkere i klassen 10-20 000 kr får man også demonstert i min PM15S1 som kun er oppgitt til moderate 90 watt pr kanal. Men grunnet rå kraftressurser og strømforsyning spiller den med stor pondus og overbevisning på mine CM7, også på høye lydnivåer. HFK mener blant annet at PM15S1 er på nivå med 150 watteren fra Nad (9000 kr), grunnet den enorme strømforsyningen i Marantzen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da ingen som er uenig i det.

Men det er ikke slik at det er en stor fysisk komponent per funksjon i en surroundreceiver. Nå tildags er det meste innbakt i et lite antall små chiper som inneholder alskens magi i en liten pakke, og f.eks en DAC er en chip som koster kanskje 5kr å produsere.

Så merkostnadene her går til utviklingskostnaden, som fordeles over en lang rekke forskjellige produkter, da det meste av funksjonaliteten går igjen i hele produktserien til produsenten. Deretter tas det igjen ved å selge større volumer. Å produsere selve komponentene er ikke utslagsgivende i seg selv.
    utviklingskostnaden er det vel produsenten av disse chippene som tar ikke recevier produsentene, de skal vel bare få ting sammen best mulig

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jokris: Dette med overdådig strømforsyning i stereoforsterkere i klassen 10-20 000 kr får man også demonstert i min PM15S1 som kun er oppgitt til moderate 90 watt pr kanal. Men grunnet rå kraftressurser og strømforsyning spiller den med stor pondus og overbevisning på mine CM7, også på høye lydnivåer. HFK mener blant annet at PM15S1 er på nivå med 150 watteren fra Nad (9000 kr), grunnet den enorme strømforsyningen i Marantzen.

jeg liker marantzen din godt jeg, lydmessig, kraftmessig (hvis det er ett mål i seg selv) finnes det bedre alternativer

Side 14 av 25 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •