receiver vs stereo forsterker - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 25 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 498
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg kunne godt tenke meg på å være med på en slik test. Har nettopp gjennomgodt en operasjon og det vil gå en stund til jeg kan være med. Blir det noe før det, så kjør på. Drøyer det, så kan jeg sikkert også være med å planlegge selve testen. Jeg kunne bl.a. se for meg at man også testet samme merke (f.eks Pioneer eller Denon) av surround og stereo. Så kunne det vært greit å gjort noen kjappe målinger i rommet og hatt utstyr som nivåmatchet mer eller mindre 100%.

Kan sende deg en pm senere.

da vil jeg benytte anledningen til å ønske deg alt godt Orso, med operasjon og helse. Skal selv også under kniven neste uke

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Var på Elkjöp av alla ställen där de hade en liten Marantz stereoförsärkare och ett par stora Kef. Marantzen kostar ca 10,000 och högtalarna 15,000 ca.
    Det var så otroligt mycket krafter i den lilla förstärkaren att jag trodde det inte var sant.

Jag har en Onkyo TX 875 som inte har direkt dåliga strömresurser. Onkyon kostade väl ca 10,000 för 2 år sedan tippar jag. Men du världen, den Marantzen gjorde i alla fall att jag fick upp öronen för stereoförstärkare.
    Du sitter ikke i fullt alvor og sammenligner lyden på to forsterkere ved å lytte til de ved to forskjellige anledninger, på to forskjellige høyttalere, og i to forskjellige lokaler?

Hallo i luken sier jeg bare.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du sitter ikke i fullt alvor og sammenligner lyden på to forsterkere ved å lytte til de ved to forskjellige anledninger, på to forskjellige høyttalere, og i to forskjellige lokaler?

Poenget hans er like fullt meget relevant: Strømreservene til i utgangspunktet små stereoforsterkere kan overraske noen og enhver. Hvilket er helt i tråd med den i utgangspunktet kompromissløse byggemåten som ligger hos stereoforsterkere fordi de kun har en eneste rolle å fylle: Gjengi musikk best mulig i 2 kanaler.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Poenget hans er like fullt meget relevant: Strømreservene til i utgangspunktet små stereoforsterkere kan overraske noen og enhver. Hvilket er helt i tråd med den i utgangspunktet kompromissløse byggemåten som ligger hos stereoforsterkere fordi de kun har en eneste rolle å fylle: Gjengi musikk best mulig i 2 kanaler.
    Poenget hans er like relevant som de fleste av dine, dere konstruerer begge argumenter uten å basere det på noe annet enn rene antagelser og fordommer.

"Alle vet" og "Sunn fornuft" er ikke gyldig dokumentasjon på noe som helst.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget hans er like relevant som de fleste av dine, dere konstruerer begge argumenter uten å basere det på noe annet enn rene antagelser og fordommer.

"Alle vet" og "Sunn fornuft" er ikke gyldig dokumentasjon på noe som helst.

Er det ikke relevant at tilsynelatende små stereoforsterkere kan ha overraskende kraftige strømressurser? I en diskusjon som dette stereoforsterker vs surroundreceiver er da dette i høyeste grad relevant observasjon/informasjon. At enhver lytteobservasjon som presenteres i denne tråden ikke er i henhold til deg og andres nærmest krakilske kriterier for testing er nå så, men det er absolutt et relevant poeng angående den "lille" Marantzforsterkeren.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke relevant at tilsynelatende små stereoforsterkere kan ha overraskende kraftige strømressurser? I en diskusjon som dette stereoforsterker vs surroundreceiver er da dette i høyeste grad relevant observasjon/informasjon. At enhver lytteobservasjon som presenteres i denne tråden ikke er i henhold til deg og andres nærmest krakilske kriterier for testing er nå så, men det er absolutt et relevant poeng angående den "lille" Marantzforsterkeren.
    Nå skrev han ikke engang hvilken forsterker det er, og ikke hva han mener med "liten". Er den fysisk liten, eller er den liten fordi den bare koster 10,000?

For min del blir jeg ikke veldig overrasket over at en Marantz stereoforsterker til 10,000kr oppleves som strømsterk og uten problemer klarer å drive et par høyttalere til 15,000. Hvorfor vår elkjøpbesøkende venn ble det, må han gjerne utdype nærmere.

Så nei, jeg ser ikke den helt store relevansen til tråden. Spesielt ikke siden man lyttet på det i en elkjøpbutikk - noe som fjerner enhver mulighet til kritisk lytting. Han hadde ikke hørt forskjell uansett hvilken forsterker som hadde stått der.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skrev han ikke engang hvilken forsterker det er, og ikke hva han mener med "liten". Er den fysisk liten, eller er den liten fordi den bare koster 10,000?

For min del blir jeg ikke veldig overrasket over at en Marantz stereoforsterker til 10,000kr oppleves som strømsterk og uten problemer klarer å drive et par høyttalere til 15,000. Hvorfor vår elkjøpbesøkende venn ble det, må han gjerne utdype nærmere.

Så nei, jeg ser ikke den helt store relevansen til tråden. Spesielt ikke siden man lyttet på det i en elkjøpbutikk - noe som fjerner enhver mulighet til kritisk lytting. Han hadde ikke hørt forskjell uansett hvilken forsterker som hadde stått der.

Nei, jeg er enig i at vedkommende var noe sparsommelig med relevante detaljer angående modell på forsterkeren blant annet. Men jeg mener hovedpoenget som jeg dro ut er meget relevant i diskusjonen: En i utgangspunktet kompromissløs konstruksjon på stereoforsterkere gjør at flere både rimelige prismessig og fysisk små stereoforsterkere kan ha overraskende mye kraftressurser.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor strømforsyning og lyttebank har f.eks Marantzen eller Hegel H200 ?
    Primare I21 eller Hegel H1SE som ligger i 10.000 kr klassen ?

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hva er det for et spørsmål ? Du er klar over at han må i så fall eie disse forsterkerene og åpne de opp for å sjekke dette ?

Jeg har en Hegel H-200 som jeg har åpnet forresten, sjekket ikke spec på trafoen inni der men den er fysisk svær . Anngående lytter så husker jeg ikke hvor mye det var.

Her er forresten link til et bilde av den inni. Hentet fra Hegel Tråden på dette forumet :
    http://cybwiz.zenfolio.com/img/v7/p528935750-4.jpg

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978

Som Maddie nevnte under så er dette vanskelig å svare direkte på da jeg må inn i chassiset for eventuelt gi et fullgodt svar på dette.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord så er det altså helt ok å legge frem tabelldata her på forumet og presentere de som fakta når det hele er ren fantasi og man ikke underbygger tabellen med noen som helst dokumentasjon for hvor materialet er hentet fra? Det gir jo en grobunn for en hinsides lite kritisk presentasjon av feilaktig informasjon og faktaopplysninger.
    Seriøst:

Du hevder at din kunnskap er basert på allmenn kunnskap uten å kunne referere til et eneste håndfast bevis på at denne allmenne kunnskapen finnes.

Regnestykket baserer seg på aksepterte regnemåter, og de er ingen som har påvist at selve måten å regne kalkyle, fortjeneste og pris på er feil.
    Det er også akseptert hva som regnestykket baseres på.

1. Bedre kabinett på stereoforsterkere
    2. Større omsetning på hjemmekinoreceiver
    3. Lavere utviklingskostnader på forsterkere

Dere prøver å avspore beviset ved å henge dere opp i ting med eksemplet som ikke er relevant.

Det blir som jeg sier at. Jorden må være rund. Det kan bevises med at hvis jeg står på ekvator og flyr 40.100km vestover så er jeg tilbake på samme punkt.

Dere sier da: Nei, jorden må være flat for 40.100 km er ikke riktig. (40.075 er det nøyaktige tallet)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Seriøst:

Du hevder at din kunnskap er basert på allmenn kunnskap uten å kunne referere til et eneste håndfast bevis på at denne allmenne kunnskapen finnes.

Regnestykket baserer seg på aksepterte regnemåter, og de er ingen som har påvist at selve måten å regne kalkyle, fortjeneste og pris på er feil.
    Det er også akseptert hva som regnestykket baseres på.

1. Bedre kabinett på stereoforsterkere
    2. Større omsetning på hjemmekinoreceiver
    3. Lavere utviklingskostnader på forsterkere

Dere prøver å avspore beviset ved å henge dere opp i ting med eksemplet som ikke er relevant.

Det blir som jeg sier at. Jorden må være rund. Det kan bevises med at hvis jeg står på ekvator og flyr 40.100km vestover så er jeg tilbake på samme punkt.

Dere sier da: Nei, jorden må være flat for 40.100 km er ikke riktig. (40.075 er det nøyaktige tallet)
    jamen tallene dine er jo klinka feil, du påstår jo at alle som selger receivere selger de i praksis uten fortjeneste, alle er jo klar over hvilke tilbud man får på de når neste modell kommer eller det er nedgangstider og hard konkuranse, tror du virkelig at buttikker gir utstyr vekk med tap over en lav sko ? og ikke dra inn elkjøp igjen er du snill for det har jo aldri vært en hifi butikk

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gå och köp dig en chokladbulle. Varför kan du inte sitera hela inlägget jag gjorde i stället för att vara selektiv och ta ut någonting som du kunde trolla om?
    Skrev jag inte något om lokalen och skrev jag kanske inte något om att jag är långt i från någon fidelist? Men självklart så är det ingen bra sammanlikning att göra som jag gjorde, men det var då för ******* inte planerat, men det hade du svårt att förstå? Man går nog inte in på Elkjöp för att sätta sig ned och lyssna på hifi.

Bara för att jag tillfälligtvis hittade en färstärkare jag tyckte var bra så behöver det inte betyda att jag är enig med Gilmour.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Gå och köp dig en chokladbulle. Varför kan du inte sitera hela inlägget jag gjorde i stället för att vara selektiv och ta ut någonting som du kunde trolla om?
    Skrev jag inte något om lokalen och skrev jag kanske inte något om att jag är långt i från någon fidelist? Men självklart så är det ingen bra sammanlikning att göra som jag gjorde, men det var då för ******* inte planerat, men det hade du svårt att förstå? Man går nog inte in på Elkjöp för att sätta sig ned och lyssna på hifi.

Bara för att jag tillfälligtvis hittade en färstärkare jag tyckte var bra så behöver det inte betyda att jag är enig med Gilmour.

Forstår meget godt frustrasjonen din.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kan ikke se at det er noe problem å lage en tabell for å illustrere hvordan enkel bedriftsøkonomi fungerer? Hva er problemet?

Problemet er vel at det her hauses opp ett bilde av at receivere er ett produkt som nærmest selges med null fortjeneste i alle ledd, mens butikkene bla tjener grovt på stereoprosukter i sammenligning. synes noen med bransjeerfaring kunne komme inn her, du vet vel også godt at realiteten ikke er slik ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg er enig i at vedkommende var noe sparsommelig med relevante detaljer angående modell på forsterkeren blant annet. Men jeg mener hovedpoenget som jeg dro ut er meget relevant i diskusjonen: En i utgangspunktet kompromissløs konstruksjon på stereoforsterkere gjør at flere både rimelige prismessig og fysisk små stereoforsterkere kan ha overraskende mye kraftressurser.

jeg vil ikke si at rene stereoforsterkere er kompromissløse.
    de er dedikerte.
    på den måten at de er enkle og skal gjøre kun få ting.

kompromissene ligger i effekten. Og stabiliteten ved vanskelige laster og utfordrende fasevinkler.

Resultatet blir i praksis at forsterkeren mister kontroll når effekten svikter. Da låter det ikke så bra.

Stereophile, audioholics og flere andre måler forsterkere.
    Hvis man ikke vil forholde seg til dette er det greit for meg.
    Det man ikke vet har man ikke vondt av

Bilmotorer måles i effekt (HK) og moment (NM)

Ingen diskuterer eller bestrider disse målingene.

I hifi VOODOO bransjen er alt magisk og hemmelig, her er det rom for utrolig mye nonsense, kanskje derfor det er så spennende.

Diskuter videre, men hold en bedre tone og respekter de andre i tråden.
    Ta stilling til det som sies, ikke avfei med "frosken" sa ditt og "kølla" sa datt, derfor er det du sier feil.

Lykke til!!

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    jamen tallene dine er jo klinka feil, du påstår jo at alle som selger receivere selger de i praksis uten fortjeneste, alle er jo klar over hvilke tilbud man får på de når neste modell kommer eller det er nedgangstider og hard konkuranse, tror du virkelig at buttikker gir utstyr vekk med tap over en lav sko ? og ikke dra inn elkjøp igjen er du snill for det har jo aldri vært en hifi butikk
    1. Er det riktig å forstå at det er butikken hvor det selges som avgjør om det er hifi utstyr eller ikke?

2. Betyr det at når Denon hjemmekinoreceivere ble solgt på Elkjøp til med standard receiver fortjeneste som gjorde at Hifi klubben måtte redusere prisen kraftig på receiverne (lavere pris= lavere fortjenste) at Denon ikke lenger er et skikkelig merke?

3. Er du enig i at Hifi klubben reduserte prisen kraftig på receivere for å matche Elkjøp at de fikk redusert sin fortjeneste på receivere i forhold til stereo forsterkeren PMA-2010AE? Dette beviser klart argumentet, men du argumenter kanskje nå for at Hifi klubben har langt høyere forjeneste på hjemmekinoreceivere og at når elkjøp solgte dem så ble bare nivået ned på integrert pris.

4. Gjelder samme argument nettbutikker? Eller er det slik at ting bestilt på nettbutikker heller ikke er skikkelig hifi/hjemmekino?

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    Problemet er vel at det her hauses opp ett bilde av at receivere er ett produkt som nærmest selges med null fortjeneste i alle ledd, mens butikkene bla tjener grovt på stereoprosukter i sammenligning. synes noen med bransjeerfaring kunne komme inn her, du vet vel også godt at realiteten ikke er slik ?

Som sagt, jeg har vært i bransjen i 15 år og kjenner prisene godt.

Selv uten å kjenne bransjen i detaljer, er det generell akseptert økonomiske prinsipper om scale at hvis man selger mye av et produkt kan man ha lavere fortjeneste. Selvfølgelig ønsker alle butikker at fortjenesten er så høy så mulig, men i produktgrupper med stor konkurranse faller fortjenesten.

I et perfekt marked med perfekt konkurranse vil fortjenesten falle mot null. Data komponenter er et slikt marked. Stereo forsterkere er langt fjernere fra et slikt marked enn hjemmekinoreceivere. Dette mest pga av kjøpegruppen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    jeg vil ikke si at rene stereoforsterkere er kompromissløse.
    de er dedikerte.
    på den måten at de er enkle og skal gjøre kun få ting.

kompromissene ligger i effekten. Og stabiliteten ved vanskelige laster og utfordrende fasevinkler.

!

Det er eksakt det jeg mener også. Stereoforsterkere er dedikerte, altså grunnleggende kompromissløse i konstruksjonen sin _sammenlignet_ med surroundforsterkere som skal fylle en hel bråte med funksjoner. Jeg er klar over at stereoforsterkere også må inngå kompromisser, men det er den grunnleggende linjen jeg forsøker få frem. En ren stereoforsterker har grunnet dette alle mulige forutsetninger for å løse musikkgjengivelsesoppgaven bedre enn en surroundreceiver.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    1. Er det riktig å forstå at det er butikken hvor det selges som avgjør om det er hifi utstyr eller ikke?

2. Betyr det at når Denon hjemmekinoreceivere ble solgt på Elkjøp til med standard receiver fortjeneste som gjorde at Hifi klubben måtte redusere prisen kraftig på receiverne (lavere pris= lavere fortjenste) at Denon ikke lenger er et skikkelig merke?

3. Er du enig i at Hifi klubben reduserte prisen kraftig på receivere for å matche Elkjøp at de fikk redusert sin fortjeneste på receivere i forhold til stereo forsterkeren PMA-2010AE? Dette beviser klart argumentet, men du argumenter kanskje nå for at Hifi klubben har langt høyere forjeneste på hjemmekinoreceivere og at når elkjøp solgte dem så ble bare nivået ned på integrert pris.

4. Gjelder samme argument nettbutikker? Eller er det slik at ting bestilt på nettbutikker heller ikke er skikkelig hifi/hjemmekino?

1 man kan selge såkallt hifi utstyr uten å være en hifi butikk

2 dette viser bare hvilken avanse hifiklubben i utgangspunktet hadde, og som da understøtter mine argumenter, det ble jo en priskrig forøvrig mellom de to nevnte her, elkjøp gjør jo slikt over hele fjøla, de bestiller tom produkter med en lavere kvalitet og selger de som komplette produkter selv om produsenten ikke vil påta seg garantien for produktet engang

3 tilfellet med hifiklubben var spessiellt og ikke derfor noe som kan brukes som en mal for resten av bransjen, husk hifiklubben er både importør og butikk av merket og har derfor en meget god avanse på denon

4 nok engang man kan selge hifi utstyr uten å være hifi butikk, nettbutikker har ett helt annet regnestykke enn en fysisk butikk

utifra ditt solide regnskap vil jeg påpeke en ting, hvor er statens penger hen ? allså moms ?

Side 13 av 25 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •