receiver vs stereo forsterker - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 25 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 498
    Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan ikke bare de som omtaler andres innlegg som vrølv eller gjør et nummer av andres kunnskapsnivå bare avslutte diskusjonen? Her er det en i utgangspunktet spennende debatt som ødelegges helt unødvendig! (Og det kommer ufinheter begge veier, bare så det er sagt!)

Jeg så TIMC uttale seg i den forrige tråden, og det er en debatant jeg lytter til når han uttaler seg. Men nå ser jeg at det har kommet inn åpenbart erfarne folk på den andre siden av debatten også.

Jeg sliter litt med å forstå hvorfor det må større kompromisser til i en stereoforsterker enn i en receiver til samme pris!

Det eneste argumentet i favør hjemmekinoreceiverne er forholdet mellom volum og pris. Kan se for meg at store produsenter som lager i store volum (Yamaha, Denon osv) kan få ned prisen gjennom at de produserer store kvantum. På samme måte som at en 42" TV koster mindre enn en 37".

Å teste selv er nok den beste måten å komme noe nærmere en visshet om dette på.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Jeg sliter litt med å forstå hvorfor det må større kompromisser til i en stereoforsterker enn i en receiver til samme pris!

Det eneste argumentet i favør hjemmekinoreceiverne er forholdet mellom volum og pris. Kan se for meg at store produsenter som lager i store volum (Yamaha, Denon osv) kan få ned prisen gjennom at de produserer store kvantum. På samme måte som at en 42" TV koster mindre enn en 37".

Å teste selv er nok den beste måten å komme noe nærmere en visshet om dette på.

Ikke glem at surroundreceivere også trenger et langt større _antall_ komponenter i chassiset for å fylle sin rolle som alt i ett boks (spotify, 7-9 kanaler forsterkning, tilkoblingsmuligheter osv), dette spiser opp på fordelen av stort antall receivere i produksjonen. En stereoforsterker har minimalt med innganger og funksjoner, og har kun ett eneste mål: Å spille musikk i 2 kanaler best mulig.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Ikke glem at surroundreceivere også trenger et langt større _antall_ komponenter i chassiset for å fylle sin rolle som alt i ett boks, dette spiser opp på fordelen av stort antall receivere i produksjonen. En stereoforsterker minmalt med innganger og funksjoner, og har kun ett eneste mål: Å spille musikk i 2 kanaler best mulig.

Dette argumentet ble ettertrykkelig motbevist i forrige tråd med følgende regneeksempel.

Newcomer Lokee sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test

Hei

Hvis noen i Bergens området har lyst til å samles for å teste Stereo vs reciver stiller jeg gjerne mitt hus og mine komponenter tilgjengelig.

Jeg kan stille med Klipsch Rf63 ("litt " ok musikalske høytalere)
    Kan også stille med Parasound A21 + Parasound JC2 pre (rent 2 kanals stereo)
    eller Yamaha 3067 med eller uten effekt
    Samt Hegel hd 20 dac
    Eventuelt en MI Mosfet effekt isteden for A21

Jeg synes selv ikke det er store forskjeller på feks min
    Yamaha + hd20+ a21 vs JC2 + hd20 + A21 i en blindtest hadde "jeg" nok bommet på hva som er hva.

Hadde vært gøy hvis noen vil ta med andre høytalere og eller elektronikk for testing.

De som måtte Ønske er herved invitert

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem at surroundreceivere også trenger et langt større _antall_ komponenter i chassiset for å fylle sin rolle som alt i ett boks (spotify, 7-9 kanaler forsterkning, tilkoblingsmuligheter osv), dette spiser opp på fordelen av stort antall receivere i produksjonen. En stereoforsterker har minimalt med innganger og funksjoner, og har kun ett eneste mål: Å spille musikk i 2 kanaler best mulig.
    Jeg er helt enig med argumentene dine! Men når erfarne folk sier at de har opplevd like gode resultat med receivere, så vil i alle fall ikke jeg avfeie det før jeg har hørt det med egne ører. Tror det kan være lurt å være litt åpen

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Jeg er helt enig med argumentene dine! Men når erfarne folk sier at de har opplevd like gode resultat med receivere, så vil i alle fall ikke jeg avfeie det før jeg har hørt det med egne ører. Tror det kan være lurt å være litt åpen

Det er bra at du ser mine poenger, jeg vet også meget godt hva jeg snakker om. Man skal ikke avfeie alt som kommer, men ta også det meste med en klype salt. Det er en _meget_ god grunn til at det ikke finnes seriøs dokumentasjon på at surroundforsterker er like god som stereoforsterker i samme prisklasse.

Edit: Og ikke minst husk på at flere som forsvarer surrounden med nebb og klør har gått til innkjøp av dyre surroundreceivere selv, og således sitter det naturligvis meget langt inne å innrømme at man har valgt "annenrangs" utstyr hva gjelder ren lydkvalitet i 2 kanals musikkgjengivelse.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg synes også det er snodig å oppkonstruere "sider" i debatten som om det var en krig.
    Tror nok vi er langt enigere enn det ser ut som. Hadde vi bare klart å komme videre fra første argument så hadde vi kanskje alle lært noe. :-) (er det ikke derfor vi henger her på det supre forumet)

To siden oppsummert her
    A. Stereo forsterkere er alltid bedre til samme pris med noe få unntak pga av sunn fornofut

B: Stereo forsterkere er ikke alltid bedre til samme pris. Det finnes testes som viser at mange foretrekker receiver. Produksjonsmengden og utforming gjør også det slik at A ikke baserer seg på gyldige argumenter.

Mao: B hevder ikke at stereo forsterkere er dårlig, man sier bare at man kan ikke si noe skråsikkert og det avhenger av alt mulig. (og at det er like store sjans for at receiveren oppleves som bedre)

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra at du ser mine poenger, jeg vet også meget godt hva jeg snakker om. Man skal ikke avfeie alt som kommer, men ta også det meste med en klype salt. Det er en _meget_ god grunn til at det ikke finnes seriøs dokumentasjon på at surroundforsterker er like god som stereoforsterker i samme prisklasse.
    Det finnes dog ingen informasjon om det motsatte. (og det er heller ingen vilje for å dokumentere det) Dermed er det ingen som er tjent med å være skråsikker. Det finnes derimot informasjon om tester som viser at receivere kan være best i mange tilfeller.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blindtester

Her er noen linker til mange forskjellige blindester
    Links to blind listening tests - Hydrogenaudio Forums

Kos dere

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Tror nok vi er langt enigere enn det ser ut som. Hadde vi bare klart å komme videre fra første argument så hadde vi kanskje alle lært noe. :-) (er det ikke derfor vi henger her på det supre forumet)

To siden oppsummert her
    A. Stereo forsterkere er alltid bedre til samme pris med noe få unntak pga av sunn fornofut

B: Stereo forsterkere er ikke alltid bedre til samme pris. Det finnes testes som viser at mange foretrekker receiver. Produksjonsmengden og utforming gjør også det slik at A ikke baserer seg på gyldige argumenter.

Mao: B hevder ikke at stereo forsterkere er dårlig, man sier bare at man kan ikke si noe skråsikkert og det avhenger av alt mulig. (og at det er like store sjans for at receiveren oppleves som bedre)

Meget fornuftig innlegg som sier mye. Man kan ikke si med sikkerhet det ene eller det andre Vs disse to produktene. Man finner både søppel og gull til samme pris på hver av disse produkt gruppene.

Dette er to forskjellige type produkter som har to forskjellige mål grupper. Stereo for Stereo og Surround for Surround, så er jo problem stillingen at mange bruker da sin Surround forsterker til stereo. Endel av disse vil hevde at lyden deres er magisk, å det stemmer helt sikkert i forhold til den persons referanse. Det er hele tiden snakk om hva den personen personen opplever som sitt lyd nirvana. Alle har dessverre ikke råd til begge deler og da vil en god surround forsterker gjøre en god nok jobb for dem.

Men skal man høre stereo og hente maksimalt ut av musikken, vil nok i de fleste tilfeller en stereo forsterker være og foretrekke.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF

Men skal man høre stereo og hente maksimalt ut av musikken,t vil nok i de fleste tilfeller en stereo forsterker være og foretrekke.

Og for ordens skyld: Det er kun også dette som har vært mitt mantra i denne problemstillingen. Jeg kan fint forstå at mange velger surroundreceivere i oppsettet sitt, og av et utall forskjellige grunner. Men det forandrer ikke på det faktum at en ren stereoforsterker låter bedre på musikkgjengivelse i 2 kanaler som en hovedregel.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare låner tråden litt.

Var mye diskusjon her frem og tilbake, så er litt vanskelig å følge med.

Kan jeg bruke en hjemmekinoreciever som forforsterker før effektforsterker/integrert forsterker?

Eller vil det "ødelegge" for musikken?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Bare låner tråden litt.

Var mye diskusjon her frem og tilbake, så er litt vanskelig å følge med.

Kan jeg bruke en hjemmekinoreciever som forforsterker før effektforsterker/integrert forsterker?

Eller vil det "ødelegge" for musikken?

Du kan fint bruke en hjemmekinoforsterker som preamplifier ja, også slenge effekttrinn på receiveren for mer krefter.

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lokee
    "And the results indicated no audible differences."

Interessant lesning, jeg likte spesielt hvordan det var 50% correct på Futterman til 6000 dollar per kanal vs. Pioneer til 220 dollar.

I'm a skeptic believer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette argumentet ble ettertrykkelig motbevist i forrige tråd med følgende regneeksempel.

nå må ikke du legge frem dette regnestykket som ikke har noe som helst
    anker i den virkelige verden som ett bevis da, dette er jo tall tatt ut fra løse luften
    av deg som forsøk på å bevise din påstand, dette er ikke tall fra en hjemmekino receiver produsent, det er jo fri fantasi fra din side, jeg la frem egenerfaring fra hifi butikk som viste at tallene dine er mildt sagt på jordet
    når det gjelder avansen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hvis noen i Bergens området har lyst til å samles for å teste Stereo vs reciver stiller jeg gjerne mitt hus og mine komponenter tilgjengelig.

Samt Hegel hd 20 dac

Yamaha + hd20+ a21 vs JC2 + hd20 + A21 i en blindtest hadde "jeg" nok bommet på hva som er hva.

Hadde vært gøy hvis noen vil ta med andre høytalere og eller elektronikk for testing.

Synd du ikke fikk respons angående testing.Kanskje du fikk på PM ?
    MI MosFet har jeg en liggende av selv,den har mange gode kvaliteter synes jeg.

Har du noen gang testet Hegel Dac-en som ren pre og hoppet over en av forforsterkerene ?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Samt Hegel hd 20 dac

Jeg kunne godt tenke meg på å være med på en slik test. Har nettopp gjennomgodt en operasjon og det vil gå en stund til jeg kan være med. Blir det noe før det, så kjør på. Drøyer det, så kan jeg sikkert også være med å planlegge selve testen. Jeg kunne bl.a. se for meg at man også testet samme merke (f.eks Pioneer eller Denon) av surround og stereo. Så kunne det vært greit å gjort noen kjappe målinger i rommet og hatt utstyr som nivåmatchet mer eller mindre 100%.

Kan sende deg en pm senere.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    nå må ikke du legge frem dette regnestykket som ikke har noe som helst
    anker i den virkelige verden som ett bevis da, dette er jo tall tatt ut fra løse luften
    av deg som forsøk på å bevise din påstand, dette er ikke tall fra en hjemmekino receiver produsent, det er jo fri fantasi fra din side, jeg la frem egenerfaring fra hifi butikk som viste at tallene dine er mildt sagt på jordet
    når det gjelder avansen
    Som du selv ser så er det to regnestykker i den. Et som viser basert på samme avanse, og et regnestykke med forskjellig avanse. Begge viser det samme og motbeviser argumentet. Hvis du absolutt ikke vil være med på at det er lavere avanse på produktene det selges 10 x av så får du forholde deg til det første, så får vi andre forholde oss til virkeligheten slik den er på alle andre plasser enn på den lille sære butikken du har jobbet på.

Du baserer din kunnskap på svært begrenset erfaring. Du vil blant annet utelukke 95% av alle salg grunnet det ikke er solgt i riktig forretning.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du selv ser så er det to regnestykker i den. Et som viser basert på samme avanse, og et regnestykke med forskjellig avanse. Begge viser det samme og motbeviser argumentet. Hvis du absolutt ikke vil være med på at det er lavere avanse på produktene det selges 10 x av så får du forholde deg til det første, så får vi andre forholde oss til virkeligheten slik den er på alle andre plasser enn på den lille sære butikken du har jobbet på.

Du baserer din kunnskap på svært begrenset erfaring. Du vil blant annet utelukke 95% av alle salg grunnet det ikke er solgt i riktig forretning.

jeg har aldri gått med på at tallene dine i regnestykke er riktig som du hevder,
    det eneste jeg har gått med på er at chassi er dyrere på stereoforsterekere generellt
    har nok erfaring til å vite at avansen din er helt på jordet, større butikker enn den jeg jobbet i har bedre avanse enn det vi hadde , ikke dårligere.
    dessuten blir det så forbanna feil å fremstille det slik at stereoprodukter selges med større fortjeneste, vi hadde samme fortjeneste på en receiver som en stereoforsterker fra samme merke.
    en receiver som koster 10 k i butikk her hjemme i norge koster kanskje, kanskje så mye som 1500 - 2000 kr å produsere, resten går ilomma på produsent,fraktselskap,importør,butikk og den norske stat

Det eneste jeg kan se , er at du desperat prøver å dreie tråden over til enda mer usaklighet og pga du vet hvilke reasjoner regnskapet ditt gav i forrige tråd kommer du draeende med det igjen i håp om å starte bråk og utestengelser

Side 12 av 25 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •