nybegynner-spørsmål om surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nybegynner-spørsmål om surround

eg har ein avr 460 + bdp 10 + squeezebox duet + dynaudio focus 110 eg bruker til film og musikk. har planer om å kjøpe to bakhøgtalarar for å få surround. Eg lurer og på å kjøpe en rørforsterker og koble den på line out. må eg da ha dobbelt sett med kabler til høgtalarane. både fra avr og rørampen? eller må eg drive å bytte?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av biolab
    eg har ein avr 460 + bdp 10 + squeezebox duet + dynaudio focus 110 eg bruker til film og musikk. har planer om å kjøpe to bakhøgtalarar for å få surround. Eg lurer og på å kjøpe en rørforsterker og koble den på line out. må eg da ha dobbelt sett med kabler til høgtalarane. både fra avr og rørampen? eller må eg drive å bytte?
    rørforsterkere som feks cayin a-t88 har pre/cinema out eller så kan du koble på en av inngangene på rørforsterker men da må du justere volum på rørforsterker.
    Regner med at din receiver har pre out på fronthøytalere?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må eg da ha dobbelt sett med kabler til høgtalarane. både fra avr og rørampen? eller må eg drive å bytte?
    Du må i hvert fall ALDRI koble slik at høyttalerterminalene er i kontakt med to forskjellige forsterkere samtidig.

Skal du ha kabler til høyttalerne både fra røramp og fra receiver, må du koble kablene via en dertil egnet svitsjeboks - slik at du er HELT sikker på at du bryter forbindelsen til den forsterkeren du ikke bruker. Det er ikke nok bare å slå av den boksen du ikke bruker.

Hvis ikke, får du høyttalerstrøm på avveie inn der den ikke har noe gjøre, og det kan bli DYRT.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den eg sikler på er Doge 6130R KT88. kan eg berre sende signalet rett gjennom rørampen da altså, til fronthøgtalarane, og so går resten fra avr til bakhøgtalarane og evt sub? eller er det enklare med ein svitsj, og kvar ein evt finn tak i slikt

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den eg sikler på er Doge 6130R KT88. kan eg berre sende signalet rett gjennom rørampen da altså, til fronthøgtalarane, og so går resten fra avr til bakhøgtalarane og evt sub? eller er det enklare med ein svitsj, og kvar ein evt finn tak i slikt
    denne har ikke pre/cinema out så da må du koble høytalerkablene til Doge.Videre så kjører du signal kabler fra HK(pre out front) til en av inngangene på Doge.Men da må du huske på og ha volum på Doge forhåndstilt da den ikke blir koblet ut

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

med fare for å virke heilt teit, hadde eg blitt glad om nokon kunne forklart det enda meir konkret i forhold til surround. (litt flau)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

slit fortsatt med hjerna mi

prøver en gang til: når eg kobler dogen til pre out på avr , som tidlegare forklart , vil det da bli surroundlyd i alle fire høgtalarane? Må dogen vere på når eg skal sjå film for å få lyd? takk til alle som gidd å lese alle teite spørsmåla forresten

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •