Hvorfor dele ved 60/80 hz, når man har eget lydspor for sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor dele ved 60/80 hz, når man har eget lydspor for sub?

Lydsporet på film har jo et eget .1 kanal for subwooferen. En skulle tro at subwooferen har nok å gjøre med dette lydsporet om man ikke skal pøse på med bassinfo fra alle de andre 5 eller 7 kanalene i tillegg.

De fleste høyttalere spiller greit ned til 40-50 hz i hvertfall. Er ikke .1 kanalen til nettopp fordi hovedhøyttalere ikke er ment å formidle det lavere frekvensområdet?

Det høres ikke bra ut teoretisk i allefall å skulle mikse ned 6-8 kanaler, for så å presse alt sammen gjennom en og samme subwoofer..? Er det ikke bedre da å sette alle høyttalere til full range og få et renest mulig .1 signal til subben?

Noen andre som har noen tanker rundt dette?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange høyttalere som slett ikke spiller bra nok ned til 40hz til film. Dessuten så bør en høyttaler som stilles til LARGE kunne spille flatt ned til 20hz. Hvis du setter en høyttaler som ikke spiller dypt nok som LARGE så vil du miste lydinformasjon. En sub er også mer egnet til å spille bass enn det vanlige høyttalere er + at ved å dele bort bassen så sparer man receiveren for det værste av strømtrekk noe som er en fordel. Har man en skikkelig sub så har den nok kraft til å ta seg av LFE + det under x-over. Hvis ikke så har du feil sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, Takk

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg må innrømme at jeg har lyst til å prøve fullrangehøyttalere rundt om og sub bare på LFE, men Lotto'en vil ikke slå til.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Men jeg må innrømme at jeg har lyst til å prøve fullrangehøyttalere rundt om og sub bare på LFE, men Lotto'en vil ikke slå til.
    Prøvde det her med de høytalerne jeg har nå.
    Center ble for liten og tålte ikke center demo senen fra Black Hawk Down på thx nivå... :-o hehe. (rart ikke basselementene i centern bunnet)
    Men det vil la seg gjøre med en dedikert sub på centerkanalen.

Bassmestig... skremmende heftig :-D Romet bølger...
    Men lett og få problemer med utfasing av bass.

Erfaring... Det krever en sikkerlig center eller en egen sub på centerkanalen ;-) og da blir det bare morro :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd det her hjemme også. Jeg har dali helicon 300 i front og Helicon c200 center, og jeg føler ikke at jeg mister info i de tilfellene jeg har testet, men jeg leste nettopp i dolbys rettngslinjer for mixing av 5.1 (muligens en gammel sådan), at det ikke nødvendigvis trenger å være egen info i .1 lydsporet, at dette er nettopp ment for å avlaste de fem andre kanalene som det ble sagt av Gurba, og i såfall kan man risikere at man ikke får noe bass i det hele tatt i subben hvis man kjører full range som innstilling.

Uansett så er risikoen for utfasing et interessant poeng. Jeg vet ikke i hvor stor grad dette er et praktisk problem, men det høres hvertfall logisk ut.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Har prøvd det her hjemme også. Jeg har dali helicon 300 i front og Helicon c200 center, og jeg føler ikke at jeg mister info i de tilfellene jeg har testet, men jeg leste nettopp i dolbys rettngslinjer for mixing av 5.1 (muligens en gammel sådan), at det ikke nødvendigvis trenger å være egen info i .1 lydsporet, at dette er nettopp ment for å avlaste de fem andre kanalene som det ble sagt av Gurba, og i såfall kan man risikere at man ikke får noe bass i det hele tatt i subben hvis man kjører full range som innstilling.

Uansett så er risikoen for utfasing et interessant poeng. Jeg vet ikke i hvor stor grad dette er et praktisk problem, men det høres hvertfall logisk ut.

Det er det med at som regel så har ikke høytalere i en hjemmekino mulighet til og gjengi frekvenser flatt ned til 20hz eller at elementene ikke tåler den påkjenningen mange lydspor jar i bassområdet.

Som senen på Black Hack Down. Den kjører centerkanalen veldig hardt med respons ned mot rundt 5Hz. Centeren min klarer vertfall ikke holde referanse nivå uten og drives helt på grensen.

Så hvorfor tvinge høytalere som ikke klarer og gjengi frekvensene så dypt i bassen til og gjengi de ? det går på bekostning av resten av frekvensområdet da dypbass krever mye strøm...

Utfasingen kan gi så såpass store utfasinger at en kan miste en del av frekvensene.

LFE er jo mixet slik at den kraftigstee dype bassen plasseres i den kanalen ja for og spare de resterende kanalene.
    LFE ble mixet for 120Hz og ned på AC-3 / Dolby Digital med full frekvens Front og Center og surround gjengir ned til 120Hz.

THX mixet lydspor med 80Hz LFE og ned.
    Og tror det trekkes mere bass ut fra kanalene og plasseres i LFE kanalen

DTS er alle kanaler full frekvens og LFE 80Hz og ned.

Nye HD lydformetene er jeg usikker på, men tror de er nå 80Hz LFE fra både Dolby og DTS og alle kanaler fullfrekvens.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •