Logisk forhold mellom strømforbruk og effekt ut? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Forstå min totalt gjennomgående uviten på området! "Underlegen" i form av strømforsyning, gitt følgende antagelse basert på svært begrenset innsikt:

Klasse D: 330 watt strømforsyning - 95 % effektivitet - 314 watt ut
    Klasse AB: 910 watt strømforsyning - 50 % effektivitet - 455 watt ut

Men jo flere svar jeg får, jo lettere for meg blir det å svelge at det ikke finnes noen slik banal +/- formel som gjør at man kan sammenligne reel effekt ut på bakgrunn av specs. Alt er bare PR-grøt, uten mulighet for at vanlige dødelige skal kunne gjøre en enkel sammenligning.

EDIT: SC-05 er en helt annen modell. Fra 2008 virker det også som.
    SC 05 er en annen modell,men med samme forsterker moduler,så de er absolutt sammenlignbare!
    330 W er et snittforbruk,og ikke et maks forbruk! Har vel litt med å reklamere med et lavt strømforbruk også - ikke alle land som har like "lave" strømpriser som norge!
    Blir litt som med drivstoff forbruk med biler!
    Er vel ingen som oppgir hva som maks kan gå gjennom en bilmotor,men heller hva som kan forventes ved normal bruk!
    Pioneer's ice power forsterkere er veldig kraftige,og kan trekke over 1 KW ved maks belastning!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg bare takke for alle svar. Mitt håp om å kunne lese noe konkret ut av det oppgitte forbruket på receiverne er herved grundig knust. Jeg får heller lene meg på de målinger som er gjort på faktisk effekt i 5/7 kanaler, om ikke annet på tidligere modeller og håpe forholdet kan gi meg en viss peiling i forhold til de modellene som er aktuelle for meg nå.

EDIT:
    Forslag til neste diskusjonstema; AV-bransjen trenger sårt standarder for slik måling!
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT:
    Forslag til neste diskusjonstema; AV-bransjen trenger sårt standarder for slik måling!
    Det er standarder de følger. Bare ikke den samme :P

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stand corrected! :razz:

De trenger én felles standard for hver av verdiene. Even better; vi som forbrukere trenger at de har en felles standard..
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stand corrected! :razz:

De trenger én felles standard for hver av verdiene. Even better; vi som forbrukere trenger at de har en felles standard..
    Watt watt watt - it's all about the numbers.

Watt er og forblir bare et absurd tall som har ingenting med realiteten å gjøre.
    Jeg vet i hvertfall med meg selv at det skal mye til før det kommer en klasse D amp inn hos meg, til å drive frontene.

Vil nesten si det er bedre å gå etter vekten på recieveren enn på watt-tallet som blir oppgitt.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Felles standard hadde vært bra.
    Når trenger man alle kanaler i drift som gjør at men kan avspille max watt pr kanal (5/7)? Slik lyd får man ikke kjøpt vel
    Ingen gir bort watt så hvor mye man betaler er oftest det som gir utslag

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn

1: Watt er og forblir bare et absurd tall som har ingenting med realiteten å gjøre.

2: Vil nesten si det er bedre å gå etter vekten på recieveren enn på watt-tallet som blir oppgitt.
    1: Watt er absolutt ikke absurd. Watt forteller deg en hel del om en forsterkers krefter. Det viktige er å ha kontroll på hvilke watt det til enhver tid er snakk om. Watt gir deg ett direkte tall på lydtrykk VS. følsomhet.

2: Var gyldig før (til en hviss grad). Ikke nå lenger. Etter hvert som SMPS blir mer utbredt så forsvinner de store trafobeistene, og kondensatorbankene. Da er ikke vekten lenger noe kvalitetstegn i seg selv.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste interessante ved en forsterker er antall watt og forvrengningen. Problemet er bare at det fuskes en del i faget, for eksempel måles effekten nesten aldri med en høyttaler men med bare en motstand tilkoblet. Maxeffekten kan synke ganske heftig når man får en reaktiv last (en høyttaler). En annen ting er hva slags målesignaler man bruker. En eller to sinustoner er en ganske annen situasjon enn et komplekst signal. Videre måles dynamisk kompresjon statisk. Vi får jo et lite inntrykk ved å se på 3. harmonisk forvrengning, men om spenningen ut av PSU reduseres kan man få et rimelig forvrengingsfritt signal på papiret selv om det er en dB eller tre for svakt.

Effektforbruket blir en slags gjennomsnitt. En 2x800W forsterker som spiller på max vil stort sett ha korte impulser på 800W mens den i snitt leverer 100W fordi partiene mellom pulsene innebærer vesentlig mindre effekt. I tillegg kommer tapsfaktorene. På en klasse AB kan virkningsgraden være dårligere enn 20% på tunge laster. En klasse D er nesten aldri under 80% på høye effekter. På lave effekter vil tomgangseffekten gjøre at virkningsgraden blir lavere. For eksempel, om forsterkeren trekker 4W på tomgang og man lytter ved 1W vil virkningsgraden der også være rundt 20%, men varmetapet vil fortsatt være ubetydelig.

Årsaken til at klasse D ikke er så utbredt på receivermarkedet ennå er nok at de ikke akkurat ligger i forkant av utviklingen på det området. Det er også et spørsmål om kostnader. En moderat dimmensjonert klasse AB koster en slikk og ingen ting, og den krever lite mht støy-interferens inni et slikt produkt. Dermed blir det også billig å utvikle.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg bare takke for alle svar. Mitt håp om å kunne lese noe konkret ut av det oppgitte forbruket på receiverne er herved grundig knust. Jeg får heller lene meg på de målinger som er gjort på faktisk effekt i 5/7 kanaler, om ikke annet på tidligere modeller og håpe forholdet kan gi meg en viss peiling i forhold til de modellene som er aktuelle for meg nå.

EDIT:
    I denne klassen med receivere tror jeg det er bedre om du ser på features og bruker erfaringer osv ved en receiver, det er hvertfald viktigt for meg. Effekt i 7 kanaler interesserer meg egentlig ikke, både fordi jeg har stereo, og fordi at man i surround aldrig, som Hygen siger, trenger full effekt i alle kanaler samtidig.

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektivitet ut til høytaler fra klasse AB forsterker ca. 60 prosent
    Effektivitet ut til høytaler fra klasse A forsterker ca. 30 prosent
    Effektivitet ut til høytaler fra klasse D forsterker mer enn. 90 prosent

Effektivitet er tatt ut fra maks forbruk fra strømnett.

Snickers-is: Beklageligvis skrev jeg i et feil vindu her :-(

Pirium: Din beskrivelse nedenfor er helt pærium! En bedre sammenligning er ved kjøp av kraftig
    sveiseapparat,som skal brukes til eks.tykkplatesveising.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt rart å uttale seg om at tråden er bra når du ikke har lest den

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raeggis
    Dette er en bra tråd, men jeg ville alldrig ha kjøpt en reciever med 330 w srømforbruk ;-)
    Og jeg ville heller aldri ha kjøpt en bil som bruker mindre enn 1,5 liter på mila. Den beste bilen jeg har hatt i så måte var en 86-modell Pajero, med de hjulene som sto på brukte den aldri under 1,6 liter/mil uansett hvor forsiktig man var med gassen. Ei stund var den faktisk enda bedre, for det hadde rustet hull i bensintanken. DA var det en bra bil da!

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må passe på så tråden ikke blir ødelagt.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •