Bedre lyd med ren cd spiller enn dvd spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 232
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre lyd med ren cd spiller enn dvd spiller?

Hei

Får man bedre lyd om man spiller cder i en ren cd spiller enn man spiller cdene i en dvd spiller?
    Vet at det er bedre drivverk og mere påkostet elektronikk i en cd spiller, så kanskje dette sier seg selv?
    Dette gjelder å gå fra en billig dvd spiller til 400kroner til en cd spiller til rundt 1400kr på tilbud, som en venn av meg har kjøpt, og han merket forskjell med engang, kan det stemme?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg heller byttet til en dvdspiller til 1400 kroner.
    --
    Thorbjørn

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Hei

Får man bedre lyd om man spiller cder i en ren cd spiller enn man spiller cdene i en dvd spiller?
    Digitalt overført for ekstern DAC behandling....nei

DAC behandling i spiller analogt overført til forsterker ....både ja og nei
    (best DAC av cd spiller/dvd spiller avgjør det så en dvd spiller kan være bedre enn cd spiller eller motsatt)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Vet at det er bedre drivverk og mere påkostet elektronikk i en cd spiller, så kanskje dette sier seg selv?
    Dette gjelder å gå fra en billig dvd spiller til 400kroner til en cd spiller til rundt 1400kr på tilbud, som en venn av meg har kjøpt, og han merket forskjell med engang, kan det stemme?
    Hadde han kjøpt noe fordi han håbet der IKKE var forskjell da? Kanskje cd spilleren til 1400 koster det samme å produsere som din dvd spiller til 400,-, hvem vet. Men, man har jo lov å håpe at en spiller til 4 x prisen har med påkostet d/a konverter.
    Vil du ha bedre lyd fra din dvdspiller kan du kjøpe en ekstern dac, den kobler du på din dvd spillers digitale utgang.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hadde han kjøpt noe fordi han håbet der IKKE var forskjell da? Kanskje cd spilleren til 1400 koster det samme å produsere som din dvd spiller til 400,-, hvem vet. Men, man har jo lov å håpe at en spiller til 4 x prisen har med påkostet d/a konverter.
    Vil du ha bedre lyd fra din dvdspiller kan du kjøpe en ekstern dac, den kobler du på din dvd spillers digitale utgang.
    Jeg har ikke dvd spiller til 400kroner jeg, han som hadde det fra før, også kjøpte han min cd spiller, en denon.
    Men han sier at han merket bedre lyd etter han bytta ut dvden med cd spillern, koblet opp mot MA kt88 og avance høyttalere (husker ikke modellnavn)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Da ville jeg heller byttet til en dvdspiller til 1400 kroner.
    Fordi?

Geir Arne

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, gik litt fort der, ser hva du har i signaturen din jo.....
    Jo, men dette med hifi en risky business, noen ganger skifter man ut noe og hører ingen eller veldig liten forskjell, andre ganger er det bedre eller dårligere.
    Det er jo selvfølgelig normalt at en cd spiller er bedre på cd enn en dvd spiller, men digitalt ut kan du fint bruke en 400,- dvd spiller i et highend anlegg.
    På samme måte er en stereoforsterker også bedre i stereo enn en surrerundt radio.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja heh
    Han kjører ikke digitalt, men med rca kabel inn til cd inngangen på sin rørforsterker.
    Og som jeg veit, så det er ikke optisk eller spdif muligheter på rør, ikke på music angel i hvertfall

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken CD-Spiller har du tenkt å kjøpe å hvilken DVD har du ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Fordi?
    Fordi ingen ved sine fulle fem har en standalone cdspiller i 2010? Og da får han bedre dvdspiller samtidig? Han kjører sannsynligvis lyden digitalt til receiver uansett, så det vil låte likt uansett hva han gjør.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi ingen ved sine fulle fem har en standalone cdspiller i 2010?
    Å, nei - hvorfor ikke?

Jeg gjør det og kan lytte til deilig musikk fra CD spiller, mens BD/DVD spiller viser Plasmaquarium på storskjermen

Aquarium DVD - Plasmaquarium Vol. I Fish Tank DVD - Plasma Window

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi ingen ved sine fulle fem har en standalone cdspiller i 2010? Og da får han bedre dvdspiller samtidig? Han kjører sannsynligvis lyden digitalt til receiver uansett, så det vil låte likt uansett hva han gjør.
    Syntes du har noen spesielle påstander noen ganger. Han har jo også påpekt at han ikke kjører digitalt om jeg forstod det rett.

Og vil tror det er mer enn nok folk som kjøper stand-alone cd-spiller i 2010. Like dumt som å si at ingen kjøper platespiller lenger.

Geir Arne

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi ingen ved sine fulle fem har en standalone cdspiller i 2010?
    WHAT???????????

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker kun cd-spiller da jeg hører på musikk jeg

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det pågår i skrivende stund en undersøkelse her som antyder at hver femte medlem bruker cd-spiller som sin primære musikkkilde. Selv har jeg 5 anlegg i huset, og 4 av dem med dedikert cd-spiller, og det femte har dvd-audiospiller. På stuebordet ligger det strødd en rekke biter som skal ende opp som en DIY-cd-spiller.

Tror HYBRIS gikk seg på en liten smell i dag

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et problem med billigspillere til 399 er at de har en tendens til å falle i fra hverandre etter kort tids bruk.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Hybris.
    Jeg rippet mine cd`er for 6 år siden, satte kasserne med cd`er på loftet og har ikke sett meg tilbake.
    Nu ser jeg sjeldent film, er ikke så interessert i dette at jeg investerer masse penger i filmer jeg bare ser 1-2 gange, syns det er penger ut vinduet, men dvd spiller har jeg da, Philips dvd 963SA om noen husker den. Har ikke brukt den på nesten 2 år dog. Prøvde faktisk å selge noen dvd`er, en kasse med 45 stk til 800,- inkl. frakt, men ingen ville ha de jo.
    Cd spiller kjøper jeg aldri mer, derimot vil jeg ha platespiller, men konen, som jo nyter at cd`ene er borte fra stue, hun syns det er en veldig dårlig ide, den kan ikke gjemmes bort jo.....
    Var det ikke Tangen der drev hans highend oppsett med en dvd spiller fra Coop? Den kostet 400,-

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det pågår i skrivende stund en undersøkelse her som antyder at hver femte medlem bruker cd-spiller som sin primære musikkkilde. Selv har jeg 5 anlegg i huset, og 4 av dem med dedikert cd-spiller, og det femte har dvd-audiospiller. På stuebordet ligger det strødd en rekke biter som skal ende opp som en DIY-cd-spiller.

Tror HYBRIS gikk seg på en liten smell i dag
    Jeg står fullt og helt ved min uttalelse. Å spille av digitalt lagret musikk fra fysisk medium gikk av moten for lenge siden. Den samme undersøkelsen du nevner viste vel at langt over 50% bruker server/streamingtjeneste som primær kilde.

Platespiller som noen nevner er ikke umiddelbart sammenlignbart. Personlig har jeg ikke behovet, men innser at noen med en fin platesamling og litt nostalgi innabords synes det er hyggelig med platespiller.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg står fullt og helt ved min uttalelse. Å spille av digitalt lagret musikk fra fysisk medium gikk av moten for lenge siden.
    Mye som har gått av moten ifølge de selvutnevnte "trend-og-mote-forståsegpåere", men som fremdeles er kjært for mange:
    - kjøttkaker
    - sjokoladene Nero og Lohengrin
    - fiskeboller
    - badekar
    - stilongs
    - Coca Cola (med sukker!!!)
    - ostepop

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Det blir vel idag produsert 100 stk Blurayspillere mot 1 stk CD spiller sånn ca . Så cdspillerene idag er nok kanskje litt overpriset med tanke på hva som ligger inni boksen ("teknologi ifra 80 tallet").

Men du verden, ser man hva f.eks NAD har fått til med sin 545 cdspiller, så skal sant sies at det virkelig smaker godt av skikkelige CDspillere.. Det jeg dog tror, er at du kunne fått samme NAD cdspiller, med blurayfunksjon for ca 1000-1500kr mer og fått i pose og sekk.

En ren cdspiller til 1500kr vil nok løfte lyden din litt ja . DVD spillere i 500kr klassa låter oftest "piskete" og spinkelt.

Uansett, du har digital output på DVDspilleren du har nå. Gå for en god DAC istede! På bruktmarkedet dukker støtt og stadig f.eks DACMAGIC opp ifra Camebridge audio.

Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •