Bedre lyd med ren cd spiller enn dvd spiller? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 232
    Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Og tusen takk for det!
    Eller bare teste likt priset cdspiller og dvd-spiller opp mot hverandre. Case closed. Hva man foretrekker trenger ikke diskuteres. Eller om man har et inderlig ønske om å henfalle til bomull: ABX-blindtest med påfølgende evigvarende diskusjon om testforhold, psyke, veskebalanse og om integritet var akseptabel. Jeg er fristet til å gjenta oppfordringen: Drikk mer øl, og bli mindre rasjonelle - rasjonalitet kan diskuteres i vår felles situasjon.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for så vidt den. ;-)
    Men likt prisede spillere vil jo (teoretisk sett) favorisere CD-spilleren, ettersom man innenfor en gitt kostnadsramme, vil kunne benytte dyrere komponenter i et mindre komplisert oppsett for CD-spillerens del.
    Ikke slik å forstå at jeg tror at dette er tilfelle!
    Men muligheten er jo der. ;-)

Forøvrig har jo nevnte fludium en tendens til å ta brodden av det meste, ikke minst hva rasjonell tenking angår?
    Det kan jo også være en utvei.
    God natt!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akk, denne livets og selvets brodd... Ny dag og blanke ark. Ny dag og nye erkjennelser. Erfaring og irrasjonell optimisme hånd i hånd. Eller som den norske gruppen The real thing sier det med sitt album: Pleasure is an attitude

God natt

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror ikke at dette er forklaringen.

Plateselskapene er maskiner som er fin-innstilt for å tjene penger. Mange av dem mener at dersom en CD låter 2dB høyere så vil den selge mer - fordi den stikker seg ut, fordi den høres tydelig på radio, etc. Derfor har vi situasjonen i dag hvor CD som medium kan gi oss 96dB dynamikk, mens alt for mange kommersielle utgivelser nyttiggjør seg bare noen få dB dynamikk. Triste greier...

-k
    Der er vi faktisk enig - ikke dårlig
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låten ble valgt etter en avstemning på hifisentralen. Medlemmene mente at dette var det beste klippet, og en rekke personer med dyrt utstyr og stor tro på dyre kabler var positive.

Hvilken musikk ville du ha brukt? Jeg tipper at endel medlemmer her på forumet like Clapton. Hvis det er slik at kabler har betydning, men ikke på Clapton, hvor selektiv på musikk må man være før kabler har betydning? Er det f.eks slik at 99% av all musikk låter likt uavhengig av kabel-valg?

-k
    Mye bra norsk musikk som er bedre egnet, fortrinnsvis av akustisk type som Dagsland/Mena/Nergård/Bremnes som har detaljer i høye frekvenser av musikkes som skiller klint fra hvete.

Det var kable diskusjonen jeg ville folk skulle la ligge.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Mye bra norsk musikk som er bedre egnet, fortrinnsvis av akustisk type som Dagsland/Mena/Nergård/Bremnes som har detaljer i høye frekvenser av musikkes som skiller klint fra hvete.

Det var kable diskusjonen jeg ville folk skulle la ligge.
    Poenget var at flertallet av deltakerne på hifisentralen var uenig med deg, de mente (ut fra sine subjektive erfaringer) at Layla var den beste låten for å høre forskjeller. Kanskje har de rett, kanskje har du rett. Uansett: dersom kabler låter forskjellig, men _bare_ dersom man har norsk akustisk musikk ala kirkelig kulturverksted, så er det rimelig å anta at veldig mange audiofile lurer seg selv, siden KKV antagelig selger dårlig utenfor norge?

Dersom jeg skal lage en en test av kabler så er det altså din mening at jeg bør velge kildemateriale som Sigvart eller Kari?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    data eller lyddata ? ...er vel mellom 12-20 lossless codec/compressorer og over 20 lossy codec
    Lossless codecer er matematisk tapsfri - what goes in goes out.

Lossy enkodere innfører et tap - den dekodede fila er forskjellig fra originalen (akkurat som vinyl, kassett, FM-radio...). Hvorvidt dette tapet er hørbart varierer.
    Lossy encodere er ute etter samme stille perioder som mange lossless men de trenger mere å forkaste pga bitrate så de fjerner feks høy kHz (hvor mye avhenger av bitrate man velger) + fjerner myke/lyse toner rett etter kraftige da man ikke regner med at folks ører fokuserer på det osv.
    Dette er ikke en veldig presis beskrivelse av hverken lossless eller lossy enkodere.

Lossless enkodere modellerer kurveformen som et filter, og prøver å "spå" framtidige verdier (akkurat som værmeldinga). Dersom den greier å spå presist, så trenger den bare å sende over filter-parametrene og "feilen", og disse tar da opp færre bit enn å sende kurveformen direkte.
    Free Lossless Audio Codec - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    FLAC uses linear prediction to convert the audio samples to a series of small, uncorrelated numbers (known as the residual), which are stored efficiently using Golomb-Rice coding. It also uses run-length encoding for blocks of identical samples, such as silent passages.
    Lossy enkodere baserer seg på å innføre kvantiseringsfeil/unøyaktighet/"støy" i tid og frekvens hvor det ikke kan høres (evt høres minst mulig).
    MP3 - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    The compression works by reducing accuracy of certain parts of sound that are considered to be beyond the auditory resolution ability of most people. This method is commonly referred to as perceptual coding.[13] It uses psychoacoustic models to discard or reduce precision of components less audible to human hearing, and then records the remaining information in an efficient manner.
    -k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Skulle jeg bestemt, ville jeg nok valgt mer kompleks musikk. Klassisk orkestermusikk.
    Noen av de mest avslørende "killersamples" er jo enkle klipp med cembalo og slikt.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Hva bruker dere av program for å rippe cder til flac?
    Er det noen programmer å anbefale som er greie å bruke og er gratis?

Av god lyd som jeg hørte her igår, er The Beatles remastered stereo box i 24bit/44.1 khz.
    Knall lyd og mye dynamikk. Denne beatles boxen er i limited edition
    På wikipedia så står det at disse versionene av beatles er bedre enn vanlige cder

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Hei.

Hva bruker dere av program for å rippe cder til flac?
    Er det noen programmer å anbefale som er greie å bruke og er gratis?
    Sjekk første tråd, klistret i "Generelt audio og HiFi" her på forumet:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html
    På wikipedia så står det at disse versionene av beatles er bedre enn vanlige cder
    Større numerisk presisjon betyr ikke at du og jeg nødvendigvis kan høre forskjellen.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for det. Da skal jeg sjekke ut linken du gav meg.

Ok nei, men god lyd var det i hvertfall i de cdene.
    Men noen ganger er det moro å høre åssen sounden var på den tida også, så liker både å høre gamle opptak, og remastered versioner av gode gamle artister/band

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Hei.
    Av god lyd som jeg hørte her igår, er The Beatles remastered stereo box i 24bit/44.1 khz.
    Knall lyd og mye dynamikk. Denne beatles boxen er i limited edition
    Hva betyr 24/44.1? Det er vel vanlig at mix+mastering foregår i 24bit, mens cden nedskaleres til 16 bit. Om det er studio-presisjonen det siktes til så er det vel bare en pr-greie. Om cden faktisk er utgitt i 24/44.1 lurer jeg på hvilke cd-spillere som takler dette formatet. Anyone? Om boxen er lagt ut for nedlasting er det selvsagt vesentlig enklere å takle ulike rater og bit-dybder.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hva betyr 24/44.1? Det er vel vanlig at mix+mastering foregår i 24bit, mens cden nedskaleres til 16 bit. Om det er studio-presisjonen det siktes til så er det vel bare en pr-greie. Om cden faktisk er utgitt i 24/44.1 lurer jeg på hvilke cd-spillere som takler dette formatet. Anyone? Om boxen er lagt ut for nedlasting er det selvsagt vesentlig enklere å takle ulike rater og bit-dybder.
    Går ut ifra at han mener denne:
    The Beatles Stereo Box Set -Limited edition USB flash drive - Wikipedia, the free encyclopedia

-k

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Makes sense, takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Eller bare teste likt priset cdspiller og dvd-spiller opp mot hverandre. Case closed. Hva man foretrekker trenger ikke diskuteres.
    Spørsmålet her var generelt: Om CD-spillere gir bedre lyd enn DVD-spillere.

En subjektiv sammenligning vil ikke avgjøre dette; den vil bare fortelle oss om en testperson synes at han hører en forskjell. De fleste vil høre en forskjell om de forventer en.

Dette er ikke "bomull"; det er realiteter.

Diskusjonen utvikler seg fordi enkelte ikke erkjenner realitetene, men pukker på at deres egen subjektive erfaring (eller ureflekterte tro på andres subjektive erfaring) er allmenngyldig.

Det du sier, er vel egentlig at vi skal slutte å analysere og nøye oss med å tro på det tilsynelatende.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, den jeg sikter til.
    Har denne i flac, men selv syns jeg det er god lyd i dette

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Spørsmålet her var generelt: Om CD-spillere gir bedre lyd enn DVD-spillere.

En subjektiv sammenligning vil ikke avgjøre dette; den vil bare fortelle oss om en testperson synes at han hører en forskjell. De fleste vil høre en forskjell om de forventer en.

Dette er ikke "bomull"; det er realiteter.

Diskusjonen utvikler seg fordi enkelte ikke erkjenner realitetene, men pukker på at deres egen subjektive erfaring (eller ureflekterte tro på andres subjektive erfaring) er allmenngyldig.

Det du sier, er vel egentlig at vi skal slutte å analysere og nøye oss med å tro på det tilsynelatende.
    Eller vi kan akseptere at vi er bygd forskjelling. Noen ser bedre, andre smaker bedre og en ny gruppe HØRER bedre enn andre. Forsvarer eller helsevesenet kan sikker dokumenter dette, selv om det ut fra sosialpolitiske prinsipper ikke gjøres.
    Hørte Leyla på radioen på vei til jobben. Kan forsatt ikke forstå at denne ble valgt for blindtesten med mindre majoriteten av de som var med ønsket å bevise at man ikke kunne høre forskjell. Dette stemmer bra med kabel diskusjonene der det altid er de som ikke hører forskjell, "de døve", som ønsker blindtest - ikke omvendt.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:
    Testet dette grundig for rundt 10 år siden da jeg digitaliserte platesamlingen. Selv med dårligere anlegg enn i dag, hørte jeg klart forskjell på 320 kbit/s og kilden (platespiller), men konverteringsprosessen gjennom kabler, dekoder, PC tilførte noe grums og lagringsplass var dyrt, så MP3 m/320 kbit/s ble valgt. Dumt da jeg aldri hører på dette kritisk - blir til at jeg plukker frem plata i stedet.
    Edit:
    Har som nevnt ikke teste spotify, men taler av erfaring fra annen koprimert musikk - selv 320kbit/s gir i mine ører en flat lyd uten dynamikk. Greit på en mobil eller bærbar enhet med ikke på gromanlegget.
    Eller vi kan akseptere at vi er bygd forskjelling. Noen ser bedre, andre smaker bedre og en ny gruppe HØRER bedre enn andre. Forsvarer eller helsevesenet kan sikker dokumenter dette, selv om det ut fra sosialpolitiske prinsipper ikke gjøres.
    Hørte Leyla på radioen på vei til jobben. Kan forsatt ikke forstå at denne ble valgt for blindtesten med mindre majoriteten av de som var med ønsket å bevise at man ikke kunne høre forskjell. Dette stemmer bra med kabel diskusjonene der det altid er de som ikke hører forskjell, "de døve", som ønsker blindtest - ikke omvendt.

Og dette sier en som angir at han bedømmer lyden fra mp3 formatet som flatt, mens det ble rippet fra en analog kilde og medium, (Platespiller)....?

Hva brukte du som Analog til Digital konvertering den gang du testet, kan det være en årsaks sammenheng f.eks?

(Edit: Er ellers enig med deg i at det på en måte ikke føles riktig å fin lytte til kildemateriale man vet er lossy, men for min del er dette mer en prinsipp sak, og ikke noe jeg egentlig tror jeg klarer å høre forskjeller på.)

Edit: Må ellers si at jeg blir provosert av en slik utalelse som at det er ""de døve", som ønsker blindtest"

Mange selvutnevnte "gullører" har problemer med å høre noe i området 17-20 khz (noe som vel er ganske vanlig når man har opparbeidet seg noen 10års erfaring innefor hifi). kanskje du kan få "Forsvarer eller helsevesenet" til å dokumentere dette for deg også. Det kan godt tenkes at det finnes folk som hører bedre enn andre, men mye av denne forskjellen kommer vel mer av kobblinger i hjernen, noe som vel hovedsakelig skjer i de første leveårene, og marginale forskjeller med trening seinere.

Det at du tydeligvis ikke forstår den egentlige grunnen til at blindtesting faktisk er en av de beste metodene man har for å påvise hørbare forskjeller, sier kanskje litt om din evne til å forstå dette temaet som diskuteres også....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en rekke interessante sider ved det du nevner.

Det ER forskjeller på hva vi er i stand til å høre med ørene - men dersom man fjerner de som har opplagte hørselsdefekter fra testen så er ikke denne forskjellen så stor som mange skal ha det til. Med andre ord: endel av oss har svekket hørsel, men særlig gullører*) er såvidt jeg vet ikke dokumentert blant friske voksne.

En kanskje viktigere faktor er at trening og interesse gjør at man vet hva man skal lytte etter, at man gidder å konsentrere seg etc.

Det er ikke gitt at de som har råd/interesse av dyr hifi (typisk 40-årige menn med fast inntekt) er de som har best fysiske forutsetninger for å sette pris på lyden. De er heller ikke gitt at de som har best fysiske forutsetninger for å sette pris på lyden (unge musikkstudenter som har vært forsiktige med hørselen?) har økonomi til å hoppe på. Livet er urettferdig :-)
    Dersom du leser igjennom diskusjonen som ledet opp til testen så synes jeg man må være ganske konspirasjonsteoretisk for å tro noe slikt.

Men du mener altså at dersom samme test hadde vært gjennomført med Kari Bremnes og deg som en av lytterne så ville resultatet antagelig ha blitt annerledes?

-k
    *)I betydningen langt større frekvensområde enn normalen, langt større dynamisk område, etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du mener altså at dersom samme test hadde vært gjennomført med Kari Bremnes og deg som en av lytterne så ville resultatet antagelig ha blitt annerledes?
    Det er ingenting i veien for å prøve.

I motsetning til en troverdig kabeltest, er en troverdig test av filformater svært lett å få til.

Kan ikke Ingeniør'n selv velge et musikkutt -- så kan et par forummedlemmer samarbeide om å lage CD'en?

Jeg ser ikke bort fra at han klarer å høre forskjell; spesielt i hodetelefoner.

Uten at det betyr at den jevne musikkelsker vil gjøre det med høyttalere i et vanlig rom...

Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •