Bedre lyd med ren cd spiller enn dvd spiller? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 232
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Da har du bedre hørsel enn HiFi-sentralens utvalgte gullører:

Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest
    Artig lesning. Mon tro hvor mange som hadde meldt seg her til en liknende blindtest?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    . At de skal føre til lyttetretthet er vel mer usikkert.
    Lyttetretthet var bare et eksempel. Man kan tenke seg "manglende entusiasme", som igjen fører til at musikkgleden degraderes.

Vet at det blir veldig hvis og om atte, dette her. Poenget mitt blir vel bare at DERSOM det er en mulighet for at hjernen oppfatter forskjell over tid, selv om det ikke avsløres i en blindtest, er det da vits å ikke bruke fullformatet?

Men seff, hvis streaming er nøkkelen (leie, ikke eie) så skjønner jeg det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis er det folk som har bedre ører enn andre.
    Trodde alle mennesker var utstyrt med samme sett ører, som fungerer, men tydeligvis er det noen som skiller seg ut med "ekspertører"
    Og jeg syntes det er for mange som skal dra fram skalaer om ditt og datt,noe som ikke øret reagerer på i det hele tatt.
    Det viktigste er å høre på musikken og kose seg, og være fornøyd, ikke alltid leite etter feil i anlegget eller i musikken.

Men håper ikke jeg får mange etter meg etter dette utsagnet, men det er dette jeg mener! ;

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Artig lesning. Mon tro hvor mange som hadde meldt seg her til en liknende blindtest?
    Jeg vil gjerne!
    Ikke fordi jeg nødvendigvis klarer det, men morsomt å teste seg.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Testet dette grundig for rundt 10 år siden da jeg digitaliserte platesamlingen. Selv med dårligere anlegg enn i dag, hørte jeg klart forskjell på 320 kbit/s og kilden (platespiller), men konverteringsprosessen gjennom kabler, dekoder, PC tilførte noe grums og lagringsplass var dyrt, så MP3 m/320 kbit/s ble valgt. Dumt da jeg aldri hører på dette kritisk - blir til at jeg plukker frem plata i stedet.
    Hvordan ble encodingen utført? Program?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv med dårligere anlegg enn i dag, hørte jeg klart forskjell på 320 kbit/s og kilden (platespiller)
    Jeg digitaliserte også en del LPer; ikke til MP3, men til AIFF (altså full CD-kvalitet). Det høres rett og slett ikke bra ut, og faller helt igjennom i direkte sammenligning med 256 kbps AAC fra iTunes.

Forklaringen er nok helst at vinyl ikke kan matche digitale lydformater på lydkvalitet, og at den sjarmen som eventuelt gjør at vi glemmer wow & flutter, rumble & hiss mens vi fikler med plater og tonearm, forsvinner når vi kan starte låten med et museklikk sekunder etter at vi har hørt krystallklar digitallyd.

Og de går dundrende underskudd da kun 3% ønsker å betale - reste synes det er greit med musikk med bitrate 128 kbit/s
    Selv sluttet jeg å betale etter et par måneder, av følgende grunner:

Mye av musikken jeg er interessert i, finnes ikke på Spotify.

Brukergrensesnittet er elendig, sammenlignet med iTunes.

Jeg reiser mye og ønsker mest mulig musikk tilgjengelig, uansett om jeg har nettilgang eller ikke.

Dermed blir Spotify for meg et supplement; et sted jeg prøvelytter nytt stoff fr jeg evt kjøper det.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvordan ble encodingen utført? Program?
    Husker ikke hva programmet het, men det var PC basert og det som var regnet som best på den tiden.

Måtte titte litt på testen og fatter ikke helt hvorfor Clapton ble valgt - ikke akkurat den artisten jeg plukker frem når jeg skal test kabler, for å si det slik, men sikkert bra for de som ønsker å bevise at det ikke er forskjell.

Ellers er vel de fleste CD'er i dag mikset slik at det ikke skal være lett å høre forskjell . Plateselskapene ønsker vel å selge musikk på nettet og, og da er det viktig at dynamikken ikke er bedre på CD'n kontra komprimert - beklagelig vis.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Så til poenget:
    Kan det tenkes at selv om man ikke kan skille signifikant forskjell ved A/B (/X) lytting mellom 320 og fullformat, at hjernen/øret likevel kan oppfatte forskjell over tid og at det for eksempel kan føre til lyttetretthet?

Hvis det er slik ville det naturlig nok være uhyre vanskelig å dokumentere den ene eller andre veien, men tror dere det er plausibelt?
    Ymse forklaringer er lansert på hvorfor ikke blindtester later til å underbygge konklusjonene enkelte har gjort ved seende tester.

Den absolutt beste forklaringsmodellen er at når vi tester seende så lar vi oss påvirke av andre ting enn lyden. Når disse "andre tingene" fjernes, så endres oppfatningen vår.

I testen til Løkken så fikk deltakerne lydklippene tilsendt på CD. De kunne bruke veldig god tid, i sitt eget anlegg, til å gjøre hva enn de mener må til for å skille klippene - men de fikk ikke vite hva som var hva. Dersom man mener at man blir mer "lyttetrekk" av mp3 så kunne man lytte til spor X noen ganger en kveld, og spor Y noen ganger en annen kveld, og så gjøre seg opp en mening om man ble mer eller mindre lyttetrett den andre kvelden. Dersom man ikke greide det, eller trodde man greide det men besvarte "feil", hvordan mener du at blindtesten skiller seg fra praktisk bruk av musikk?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte titte litt på testen og fatter ikke helt hvorfor Clapton ble valgt - ikke akkurat den artisten jeg plukker frem når jeg skal test kabler, for å si det slik, men sikkert bra for de som ønsker å bevise at det ikke er forskjell.
    Låten ble valgt etter en avstemning på hifisentralen. Medlemmene mente at dette var det beste klippet, og en rekke personer med dyrt utstyr og stor tro på dyre kabler var positive.

Hvilken musikk ville du ha brukt? Jeg tipper at endel medlemmer her på forumet like Clapton. Hvis det er slik at kabler har betydning, men ikke på Clapton, hvor selektiv på musikk må man være før kabler har betydning? Er det f.eks slik at 99% av all musikk låter likt uavhengig av kabel-valg?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ikke begynn å diskutere dette - aksepter det og la det ligge.
    Hvis du aksepterer at dine opplevelser ikke nødvendigvis skyldes fysiske/lydmessige forhold så blir det ingen diskusjon. Hvis du ikke greier å la det ligge så blir det en diskusjon. Det er altså helt opp til deg, og du kan ikke kritisere noen for å delta i en diskusjon som du selv legger opp til.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er vel de fleste CD'er i dag mikset slik at det ikke skal være lett å høre forskjell . Plateselskapene ønsker vel å selge musikk på nettet og, og da er det viktig at dynamikken ikke er bedre på CD'n kontra komprimert - beklagelig vis.
    Jeg tror ikke at dette er forklaringen.

Plateselskapene er maskiner som er fin-innstilt for å tjene penger. Mange av dem mener at dersom en CD låter 2dB høyere så vil den selge mer - fordi den stikker seg ut, fordi den høres tydelig på radio, etc. Derfor har vi situasjonen i dag hvor CD som medium kan gi oss 96dB dynamikk, mens alt for mange kommersielle utgivelser nyttiggjør seg bare noen få dB dynamikk. Triste greier...

-k

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ymse forklaringer er lansert på hvorfor ikke blindtester later til å underbygge konklusjonene enkelte har gjort ved seende tester.

Den absolutt beste forklaringsmodellen er at når vi tester seende så lar vi oss påvirke av andre ting enn lyden. Når disse "andre tingene" fjernes, så endres oppfatningen vår.
    Jeg er ikke uenig at blinde tester er at godt verktøy. Og for meg personlig spiller det egentlig ingen rolle, jeg bruker CD.

I testen til Løkken så fikk deltakerne lydklippene tilsendt på CD. De kunne bruke veldig god tid, i sitt eget anlegg, til å gjøre hva enn de mener må til for å skille klippene - men de fikk ikke vite hva som var hva. Dersom man mener at man blir mer "lyttetrekk" av mp3 så kunne man lytte til spor X noen ganger en kveld, og spor Y noen ganger en annen kveld, og så gjøre seg opp en mening om man ble mer eller mindre lyttetrett den andre kvelden. Dersom man ikke greide det, eller trodde man greide det men besvarte "feil", hvordan mener du at blindtesten skiller seg fra praktisk bruk av musikk?

-k
    Jeg skjønner poenget ditt, men det er bare SÅ mange ganger man gidder å høre Layla i løpet av en kveld. ;-)
    Men men, for så vidt ikke noe vits å dra dette videre. Dersom noen skulle være usikker, kan dem jo gjøre det du nettopp sa (forhåpentligvis med et litt mer variert lytteprogram :-) ).

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyttetretthet var bare et eksempel. Man kan tenke seg "manglende entusiasme", som igjen fører til at musikkgleden degraderes.

Vet at det blir veldig hvis og om atte, dette her. Poenget mitt blir vel bare at DERSOM det er en mulighet for at hjernen oppfatter forskjell over tid, selv om det ikke avsløres i en blindtest, er det da vits å ikke bruke fullformatet?

Men seff, hvis streaming er nøkkelen (leie, ikke eie) så skjønner jeg det.
    Joda, mye som er mulig. Personlig har jeg masse musikkglede ved å kjøre Spotify premium på mitt anlegg, og kan strengt tatt ikke si at jeg savner noe med tanke på lydkvalitet heller.

Det kan naturligvis være at det er jeg som ikke er kresen nok, men med tanke på hva slags utstyr jeg har måttet sette sammen før jeg var fornøyd, så mistenker jeg at lydformatet ikke er det svakeste leddet i de fleste anlegg.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som allerede nevnt: En avstemning på HF-sentralen.

At et flertall av HF-sentralens interesserte skulle ønske å bevise at det ikke er forskjell på CD og MP3, er en -- hm -- tøvete antagelse. De folka er flere hakk verre enn "oss" når det gjelder tro på hi-fi-myter...

Ellers er vel de fleste CD'er i dag mikset slik at det ikke skal være lett å høre forskjell
    Det er vel heller slik at det idag er mulig å få tak i ulike mikser/masteringer av de fleste kjente innspillinger. Selv forsøker jeg å få tak i "originalen", men kjøper av og til også remastrede versjoner til sammenligning.

Ofte vil det faktisk være slik at remastrede versjoner av eldre innspillinger har flere (i alle fall for meg) hørbare detaljer, enn originalene. Kanskje skyldes dette nettopp mindre dynamikk: at de små detaljene ikke lenger drukner i de sterkeste lydelementene?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte du meg ikke første gangen? det er ikke dårligere dynamikk på MP3 kontra CD.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner poenget ditt, men det er bare SÅ mange ganger man gidder å høre Layla i løpet av en kveld. ;-)
    Men men, for så vidt ikke noe vits å dra dette videre. Dersom noen skulle være usikker, kan dem jo gjøre det du nettopp sa (forhåpentligvis med et litt mer variert lytteprogram :-) ).
    Jeg har kjørt blinde test-sesjoner over perioder på over en uke. Jeg har oppe foobar2k med foo_abx, og når jeg føler meg opplagt så lytter jeg en stund. Da føler jeg meg opplagt og motivert når jeg setter meg til rette.

Som du sier så er det ingenting i veien for å gjøre dette med flere CD-er om man ønsker det. Blinde tester kan gjøres veldig tett opp mot situasjonen man har i seende tester med ett unntak: man vet ikke hva man lytter til.

For meg er det musikken og lyden som er det viktige. Jeg forstår ikke hvorfor kunnskap om forsterkerens pris og produsent er så viktig for enkelte at de for enhver pris ikke vil lytte uten å vite det.

-k

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sier så er det ingenting i veien for å gjøre dette med flere CD-er om man ønsker det. Blinde tester kan gjøres veldig tett opp mot situasjonen man har i seende tester med ett unntak: man vet ikke hva man lytter til.
    Hehe, jeg må innrømme det gikk kaldt nedover ryggen med tanken om å høre Layla 4 uker i strekk. :-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hørte du meg ikke første gangen? det er ikke dårligere dynamikk på MP3 kontra CD.
    Flott at vi har en her med alle absolutte sannheter og fakta da , da kan vi jo bare spørre og slipper å diskutere i det hele tatt :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt blinde test-sesjoner over perioder på over en uke. Jeg har oppe foobar2k med foo_abx, og når jeg føler meg opplagt så lytter jeg en stund. Da føler jeg meg opplagt og motivert når jeg setter meg til rette.

For meg er det musikken og lyden som er det viktige. Jeg forstår ikke hvorfor kunnskap om forsterkerens pris og produsent er så viktig for enkelte at de for enhver pris ikke vil lytte uten å vite det.

-k
    Helt enig med deg der.
    Det har ikke med hvor mye hver del koster, det er hvor bra dette spiller sammen med det andre man har, og da trenger man ikke høre pris føre man hører.
    Tror ikke det er alltid store forskjellene prismessig når det gjelder lyd.
    Men de som vil kan jo betale i dyre dommer, mens vi vanlige dødelige greier oss med anlegg i 30til 40tusen klassen, og det er bra nok, så lenge dette spiller bra sammen, og man får den lyden man vil ha ut av det! Hvis noen skjønner hva jeg mener.
    Man skal ikke alltid tenke pris før lyden

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    Flott at vi har en her med alle absolutte sannheter og fakta da , da kan vi jo bare spørre og slipper å diskutere i det hele tatt :-D
    Altså, jeg påberoper meg ikke å være noe orakel her. Men hvordan MP3-komprimering fungerer er ikke noe vi trenger å diskutere eller gjette, det er relativt lett tilgjengelig informasjon.

Dynamikk er generelt misforstått som noe svært viktig som det er en utfordring å få nok av, men når det gjelder selve mediumet så har både CD og MP3 eller andre lossy formater mer enn nok av dette. (lossy formater bruker i all hovedsak 44khz/16bit format - og har dermed nøyaktig samme dynamiske rekkevidde som CD) At ikke alle innspillingene gjør bruk av dette har ingenting med selve lydformatene å gjøre. At man eventuelt ikke har forsterker nok til å skape ønsket dynamikk er heller ikke noe man kan skylde på lydformatet. Disse begrensingene er til stede uavhengig av om man hører på CD eller MP3/OGG/AAC/etc

Det kan også være verdt å nevne at de færreste spiller høyt nok til å utnytte den teoretiske dynamiske rekkevidden av CD-formatet.

Til slutt kan man jo merke seg at eventuelle svakheter som MP3 historisk led av (det er muligens mange av de som er allergiske mot MP3 som hørte det på 90-tallet, når det faktisk VAR dårlig) ikke eksisterer i formater som AAC (wimp/itunes) og OGG (spotify).
    --
    Thorbjørn

Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •