Bedre lyd med ren cd spiller enn dvd spiller? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 232
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Mulig det, men det er vel en realitet at lyden fra spotify ikke er fullt på høyde med cdlyd.
    Det er en realitet i teori, men i praksis er forskjellen så liten at jeg ikke klarer å engasjere meg.

Kanskje hadde jeg klart å høre forskjell hvis jeg satt og konsentrerte meg i en blindtest med en god innspilling, kanskje ikke. Til vanlig lytting på godmusikken i sofakroken med et glass vin - ikke sjangs.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Til vanlig lytting på godmusikken i sofakroken med et glass vin - ikke sjangs.
    Jo!

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo!
    Etter en halv flaske J.Daniels setter jeg gjerne på kassettspilleren min, låter helt suverent den da!

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    , og derfor stilte jeg spm angående hva som man fikk best lyd ut av analogt tilkoblet rørforsterker av dvd spiller og cd spiller
    Jeg har som nevnt et annet sted opplevd begge deler.
    En kvalitets DVD-spiller (under 10.000) som spiller (mye, IMO) bedre enn en enda dyrere CD-spiller. Og CD-spiller som spiller enda bedre det igjen, men som er av eldre årgang (og som den gangen var enda dyrere), men som man nå får for en slikk og ingen ting.

Min erfaring når det kommer til CD-avspilling er følgende:
    - Pris har ikke nødvendigvis så mye å si.
    - Børstet aluminium betyr ikke utelukkende at det er en bra spiller (men det SER fett ut)
    - Alder er ikke nødvendigvis en hindring.

Generelt sett er min tilnærming til denne type ting følgende:
    Dersom man kan velge mellom objekt A og B, som koster det samme, der A er designet for å utføre oppgave X, mens B er designet for å utføre oppgave X, Z og Y, er det sannsynlig at A er best på å utføre X.
    Meen, min egen erfaring tilsier at dette ikke alltid er tilfellet, og visuelt design og brandname lett kan gjøre produkter overpriset, og slettes ikke inneha de kvalitetene man skulle kunne forvente.

---

Interresant at noen er veldig på å pushe streamingløsninger etc, samtidig som vi ser på undersøkelsen på førstesiden på AVF at over 20% (av de som har svart) bruker CD som sin primære kilde.
    Det betyr antagelig også at det er en del som bruker CD som sekundær kilde.

Det sikkert rimelig å anta at brukerne på AVF er over gjennomsnittlig orientert og hva slags løsninger for avspilling som finnes, og likevel er det relativt mange som bruker CD.
    Det forteller i allefall meg at CD er langt i fra et dødt format, og det å velge en stand alone CD-spiller i mange tilfeller sikkert er godt inversterte penger (spes mht til gode brukt kjøp).

--> Forbehold om utvalget er tilstrekkelig for statistisk signifikans. Uansett kan vi vel se på det som en slags "stemningsmåling".
    Edit: Selv om det ikke viser "trend", som seff også hadde vært interessant.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her hjemme hører jeg i hvert fall forskjell fra spotify og ren cdspiller(vindstille). Spotify har ikke samme spruten i lyden. Det bør testes med en abx-blindtest sies det ja, sjå det bryr meg.
    Har som nevnt ikke teste spotify, men taler av erfaring fra annen koprimert musikk - selv 320kbit/s gir i mine ører en flat lyd uten dynamikk. Greit på en mobil eller bærbar enhet med ikke på gromanlegget.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er en realitet i teori, men i praksis er forskjellen så liten at jeg ikke klarer å engasjere meg.

Kanskje hadde jeg klart å høre forskjell hvis jeg satt og konsentrerte meg i en blindtest med en god innspilling, kanskje ikke. Til vanlig lytting på godmusikken i sofakroken med et glass vin - ikke sjangs.
    Den "lille forskjellen" ønsker jeg ikke å gå glipp av. Dessuten ser jeg ingen grunn til å betale 100 kr i mnd for at noen skal ta vare på musikken min - det klarer jeg selv.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo!
    OK, nå er jeg overbevist. *himle med øynene*
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Den "lille forskjellen" ønsker jeg ikke å gå glipp av. Dessuten ser jeg ingen grunn til å betale 100 kr i mnd for at noen skal ta vare på musikken min - det klarer jeg selv.
    Det er ingen som nekter deg å kjøpe og "ta vare på" den musikken du vil.

De 100 pr. måned gir deg i tillegg tilgang på "uendelige" mengder musikk du ikke nødvendigvis vil betale 200 kroner for hver for seg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som nevnt ikke teste spotify, men taler av erfaring fra annen koprimert musikk - selv 320kbit/s gir i mine ører en flat lyd uten dynamikk. Greit på en mobil eller bærbar enhet med ikke på gromanlegget.
    Uten at du kan begrunne disse uttalelsene med en noenlunde fornuftig blindtest, så er det helt meningsløs informasjon som ingen kan forholde seg til. Det er vel mer eller mindre ingen (ingen som i ingen i hele verden) som klarer å høre forskjell på 320kbps MP3 og CD i en blindtest.

Er det da sannsynlig at du hører så stor forskjell at det blir helt flatt og uten dynamikk? Nei, det er det ikke. Spesielt siden MP3-formatet ikke reduserer dynamikken i musikken.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig, hvis man har en god mp3 ripp, da på 320kbps, så er jo ikke det så dårlig.
    Jeg kjører det meste i flac, men har også en del mp3 filer som er av bra kvalitet, og jeg har ikke merket noe flat lyd på mitt anlegg da.
    Men øre til øre

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som nevnt ikke teste spotify, men taler av erfaring fra annen koprimert musikk - selv 320kbit/s gir i mine ører en flat lyd uten dynamikk.
    Da har du bedre hørsel enn HiFi-sentralens utvalgte gullører:

Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Sitat Opprinnelig postet av Ivar Løkken
    Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring som følge av 256kbps MP3 enkoding og dekoding.
    ...
    Èn besvarelse skiller seg ut. Vedkommende har identifisert alle tre orginalsporene og fem av syv manipulasjonsmetoder. De han ikke identifiserte riktig var MP3 og reduksjon til 14-bit oppløsning.
    Merk at den testen er noen år gammel og benyttet apples mp3 enkoder ved 256 kbps. Om du bruker dagens lame så forventer jeg at den er bedre...

-k

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Der er vel derfor jeg hører forskjell på kabler .

Men ikke begynn å diskutere dette - aksepter det og la det ligge. (har ikke lest linken - møkk lei alt snakket om blindtest fra de "døve" :-D )

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm.
    Jeg har i grunn ikke gjort meg opp nen formening om 320 skulle hørbart være dårligere enn fullformat (aldri testet).
    Men en tanke streifet meg likevel -->

Det er ikke alltid jeg nødvendigvis hører på musikk på en slik måte at jeg lytter, men mer som bakgrunn.
    Noe jeg har merket meg er at typisk lav kvalitet (128 ) fører til lyttetretthet hos meg, mens fullformat (CD) gjør det i langt mindre grad.
    Selvsagt, jeg kan aldri utelukke tilfeldigheter, sinntilstand, etc., men likefullt er det min opplevelse.

Så til poenget:
    Kan det tenkes at selv om man ikke kan skille signifikant forskjell ved A/B (/X) lytting mellom 320 og fullformat, at hjernen/øret likevel kan oppfatte forskjell over tid og at det for eksempel kan føre til lyttetretthet?

Hvis det er slik ville det naturlig nok være uhyre vanskelig å dokumentere den ene eller andre veien, men tror dere det er plausibelt?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen som nekter deg å kjøpe og "ta vare på" den musikken du vil.

De 100 pr. måned gir deg i tillegg tilgang på "uendelige" mengder musikk du ikke nødvendigvis vil betale 200 kroner for hver for seg.
    Og de går dundrende underskudd da kun 3% ønsker å betale - reste synes det er greit med musikk med bitrate 128 kbit/s eller kanskje lavere på gratisvarianten - skremmende !

Spotify taper stort - Hardware.no

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Så til poenget:
    Kan det tenkes at selv om man ikke kan skille signifikant forskjell ved A/B (/X) lytting mellom 320 og fullformat, at hjernen/øret likevel kan oppfatte forskjell over tid og at det for eksempel kan føre til lyttetretthet?

Hvis det er slik ville det naturlig nok være uhyre vanskelig å dokumentere den ene eller andre veien, men tror dere det er plausibelt?
    Det er slett ikke umulig at det er forskjeller til stede som er så små at de ikke er detekterbare i en blindtest. At de skal føre til lyttetretthet er vel mer usikkert. Det bør vel i teorien være mulig å teste det også, man kan jo blindteste i månedsvis om man ønsker det. En måned hører man mp3 uten å vite det, en annen hører man cd uten å vite det. Så rapporterer man hvorvidt man merker noen forskjell i form av lyttetretthet eller annet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og de går dundrende underskudd da kun 3% ønsker å betale - reste synes det er greit med musikk med bitrate 128 kbit/s eller kanskje lavere på gratisvarianten - skremmende !

Hadde du hørt hvor bra 128kbps OGG låter (ved f.eks å oppdage hvor vanskelig det er å skille dette fra CD hvis du ikke vet hva du hører på), så synes du nok det hadde vært mer skremmende enn det faktum at folk synes det er greit å høre på.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Hmm.
    Jeg har i grunn ikke gjort meg opp nen formening om 320 skulle hørbart være dårligere enn fullformat (aldri testet).
    Men en tanke streifet meg likevel -->

Det er ikke alltid jeg nødvendigvis hører på musikk på en slik måte at jeg lytter, men mer som bakgrunn.
    Noe jeg har merket meg er at typisk lav kvalitet (128 ) fører til lyttetretthet hos meg, mens fullformat (CD) gjør det i langt mindre grad.
    Selvsagt, jeg kan aldri utelukke tilfeldigheter, sinntilstand, etc., men likefullt er det min opplevelse.

Så til poenget:

Testet dette grundig for rundt 10 år siden da jeg digitaliserte platesamlingen. Selv med dårligere anlegg enn i dag, hørte jeg klart forskjell på 320 kbit/s og kilden (platespiller), men konverteringsprosessen gjennom kabler, dekoder, PC tilførte noe grums og lagringsplass var dyrt, så MP3 m/320 kbit/s ble valgt. Dumt da jeg aldri hører på dette kritisk - blir til at jeg plukker frem plata i stedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ikke begynn å diskutere dette - aksepter det og la det ligge.
    Det naturlige spørsmålet blir da:

Hvorfor deltar du på et diskusjonsforum?

(har ikke lest linken - møkk lei alt snakket om blindtest fra de "døve")
    Om du hadde giddet å lese linken (eller bare posten linken sto i), ville du altså ha sett at "de døve" i dette tilfellet er selvoppnevnte gullører...

Har man lærevegring, så har man vel lærevegring. Men da har man heller ikke noe fornuftig å bidra med overfor folk som faktisk ønsker å utvide kunnskapen sin.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spotify er jo enda i startgropa, antall brukere i Europa bør ihvertfall ganges med 5 før de kan kalles etablert. Da kommer nok pengene også rullende... men de hadde nok gjort lurt i å ha lavere kvalitet på gratisversionen enn hva de har nå, men ikke si det til dem da!

Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •