Bedre lyd med ren cd spiller enn dvd spiller? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 232
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av skogsraa
    Er ikke så sikker på at det er enklere med PC, jeg. Å skulle skru på PC'en og åpne diverse programmer tar tid det også, skrive inn passord her og der, CD-spilleren min krever ikke noe passord. En PC passer også dårlig inn i et rack, CD-spilleren står der naturlig. Å plassere PC'n en annen plass enn i racket er unaturlig, og jeg liker ganske så dårlig å ha en PC der.
    Bare for å presisere, jeg sitter ikke og hører på musikk på en PC. Jeg har en squeezebox koblet til anlegget i stua. Den tar ca 2 sekunder å slå på, og styres med fjernkontroll. Med denne har jeg tilgang ikke bare til min egen platesamling, men også til det aller meste av musikk i verden ved hjelp av et par tastetrykk. Jeg skriver ikke inn noe passord, jeg åpner ingen programmer, og jeg har ingen PC i stua.

Hvis man har prøvd det vil man nok vanskelig argumentere for at en cdspiller er enklere i bruk.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Å tviholde på CD'en blir litt som å stå i kaffebaren og klage over at man må velge mellom 25 ulike kaffedrikker, i stedet for bare å kunne be om "en kopp kaffe"...
    Får jo mer trim med en cd-spiller, må jo løpe frem og tilbake for å skifte cd hele tiden, sånn sett er jo cd det "sunneste" alternativet. Selv har jeg 1 kassettspiller, 4 cd-spillere, dvd-audio og sacdspiller, platespiller, spotify og winamp 2.95 (ikke nyere nei) som er operativt. Bruker nesten alt!

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en skikkelig nyttig diskusjon.... Noen liker mora og noen liker dattera. Er nok likevel mest enig med dem som liker dattera.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er mange grunner til at dere hørte forskjell, en av de mer sannsynlige er forskjellig lydnivå (regner med at dere ikke nivåmatchet med dB-måler), en annen kan være konfigurasjon og/eller støy fra PCen.

En annen sannsynlig årsak begynner på P og slutter på acebo.

Du har helt tydelig aldri brukt en streamingløsning koblet til f.eks Spotify eller Wimp. Noen få sekunder og et par trykk på fjernkontrollen, så sitter du og lytter til musikken du vil høre på, uavhengig av om du hadde musikken i platesamlingen fra før eller ikke.
    Vi nivåmatcet ikke, men det var helt andre ting som vokal, rom og luft rundt instrumenter som var i en klasse over. P var det heller ikke. Da gjenstår det PC'en og kabler.

Du har helt rett, jeg har aldri brukt en slik løsning. Legger heller pengene i god elektronikk. Cd er også et slags kunstverk med endel info, ofte med bilder. Kunne ikke tenke meg å spille bare enkeltlåter. Fryktelig enkelt og man kan gå glipp av masse musikk man ellers ville hoppe over.(sikkert noen som laster ned hele album også)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVforum er egentlig ganske morsomt. Et helt internettforum med folk som er uenige, og aldri kommer til å bli enige. Da er kunsten ganske enkel å ikke rakke ned på andres meninger/erfaringer/behov, men i stedet respektere dem, men presisere at de ikke er enige.

Nå sier jeg ikke det her for å rakke ned på noen selv, tråden her har vært grei. Likevel kan noen bli litt vel "Hva er det emd deg?! SKjønner du ikke at du tar feil?! Skjønner du ikke at det der bare er tull?!"-aktig.

Vi er i 2010, noen omfavner all ny teknologi og putter det i innerlomma, andre foretrekker det gamle de kjenner bedre, og er mer vant med.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvjorge
    Vi nivåmatcet ikke, men det var helt andre ting som vokal, rom og luft rundt instrumenter som var i en klasse over. P var det heller ikke. Da gjenstår det PC'en og kabler.

Du har helt rett, jeg har aldri brukt en slik løsning. Legger heller pengene i god elektronikk. Cd er også et slags kunstverk med endel info, ofte med bilder. Kunne ikke tenke meg å spille bare enkeltlåter. Fryktelig enkelt og man kan gå glipp av masse musikk man ellers ville hoppe over.(sikkert noen som laster ned hele album også)
    Det ligger ikke enkeltlåter på spotify og wimp, de samme albumene du har på CD ligger også der. Du burde prøve en gang.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVforum er egentlig ganske morsomt. Et helt internettforum med folk som er uenige, og aldri kommer til å bli enige. Da er kunsten ganske enkel å ikke rakke ned på andres meninger/erfaringer/behov, men i stedet respektere dem, men presisere at de ikke er enige.

Nå sier jeg ikke det her for å rakke ned på noen selv, tråden her har vært grei. Likevel kan noen bli litt vel "Hva er det emd deg?! SKjønner du ikke at du tar feil?! Skjønner du ikke at det der bare er tull?!"-aktig.

Vi er i 2010, noen omfavner all ny teknologi og putter det i innerlomma, andre foretrekker det gamle de kjenner bedre, og er mer vant med.
    Er ikke hele vitsen med forum å sitte og være uenige med hverandre da? Å være enig er da ikke noe morsomt.

On topic: Folk som allerede har et oppsett med cdspiller og er fornøyd med det må jo bare kose seg. Det jeg reagerte på at trådstarter faktisk vurderte å kjøpe seg NY cdspiller. Det virker som en svært merkelig vurdering på meg.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er jo ditt syn. Jeg er veldig fornøyd med CD-spilleren min, så for meg er ingen oppdateringer annet enn litt DACMagic aktuelt på kilden, men om CD-spilleren min var dritt, så hadde jeg kjøpt en ny, ikke en Squeesebox eller noe.

Det er det som er greia, de fleste har full forståelse for at folk holder på gamle ting, så lenge det er kvalitet over det. Jeg vet av de som fortsatt brukes kassettspilleren fortsatt, og jeg lurer på hvorfor i h****** de gjør det. Både CD, vinyl og PC(om det brukes rett) er jo bedre.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er jo ditt syn. Jeg er veldig fornøyd med CD-spilleren min, så for meg er ingen oppdateringer annet enn litt DACMagic aktuelt på kilden, men om CD-spilleren min var dritt, så hadde jeg kjøpt en ny, ikke en Squeesebox eller noe.

Det er det som er greia, de fleste har full forståelse for at folk holder på gamle ting, så lenge det er kvalitet over det. Jeg vet av de som fortsatt brukes kassettspilleren fortsatt, og jeg lurer på hvorfor i h****** de gjør det. Både CD, vinyl og PC(om det brukes rett) er jo bedre.
    Folk må da spille av på hva de vil, men fordelen med å ha tilgang til så mye musikk så enkelt er liksom ikke å komme bort fra. All den tid primærmålet med anlegget er å faktisk høre på musikk, så er jo dette en ny verden sammenlignet med en cdspiller. Har oppdaget utrolig mye ny musikk etter at tjenester som Pandora, Spotify etc kom på banen.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ideelle er vel en kombinasjon av begge deler :P

Man bruker Spotify/Wimp til å sjekke ut musikk og finne ut hva en liker og sånt, og så kan en kjøpe musikken en vil ha på CD/vinyl for kosens skyld, så kan en nyte de.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi nivåmatcet ikke, men det var helt andre ting som vokal, rom og luft rundt instrumenter som var i en klasse over.
    Det er en misforståelse at du kan analysere deg bort fra nivåforskjeller i en lyttetest. Forskjeller i nivå begynner å påvirke oss før vi blir bevisst på at det er forskjeller i nivå.

-k

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er en misforståelse at du kan analysere deg bort fra nivåforskjeller i en lyttetest. Forskjeller i nivå begynner å påvirke oss før vi blir bevisst på at det er forskjeller i nivå.

-k
    Noe slett ikke alle er klar over?
    Det er synd, ikke minst fordi man fort kan bli grundig lurt av såpass banale detaljer.
    "Målegutt" eller ei - for egen del kontrollerer / justerer jeg (om nødvendig), alltid nivåforskjeller ved sammenlikning av utstyr, hvor slike forhold kan variere.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det ligger ikke enkeltlåter på spotify og wimp, de samme albumene du har på CD ligger også der. Du burde prøve en gang.
    Har aldri prøvd hverken Spotify eller Wimp, da jeg trodde man bare fikk og kunne langre komprimert musikk der - tar jeg feil :???: ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Noe slett ikke alle er klar over?
    Det er synd, ikke minst fordi man fort kan bli grundig lurt av såpass banale detaljer.
    "Målegutt" eller ei - for egen del kontrollerer / justerer jeg (om nødvendig), alltid nivåforskjeller ved sammenlikning av utstyr, hvor slike forhold kan variere.
    Det er sikkert et godt tips og helt nødvendig når det gjelder sammenligning av utstyr med relativt små forskjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert et godt tips og helt nødvendig når det gjelder sammenligning av utstyr med relativt små forskjeller.
    Som f.eks digitale kilder.

-k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Har aldri prøvd hverken Spotify eller Wimp, da jeg trodde man bare fikk og kunne langre komprimert musikk der - tar jeg feil :???: ?
    Du har helt rett. Men begge tilbyr høy kvalitet: OGG/ACC i 256kbps. Det er transparent i forhold til CD for de aller fleste av oss.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Et spørsmål er om en ren CD-spiller låter bedre enn en dvd-spiller, men et helt annet spørsmål er hvordan en skitten CD-spiller låter.... jeg merker ingen forskjell i lyden før og etter vask av cd-spiller.
    Ops, siterte visst meg selv...

Synes både mp3 og aac/ogg låter knall enten det er 128 eller 320, og CD låter like bra. Har derimot et inntrykk at det lille jeg har på SACD og DVD-Audio låter et hakk eller to bedre, en det er vel og merke synsing.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Har derimot et inntrykk at det lille jeg har på SACD og DVD-Audio låter et hakk eller to bedre, en det er vel og merke synsing.
    Har du prøvd å konvertere disse til CD-kvalitet og sett om de låter noe mindre knall da?

Dette er ganske lett å gjøre med stereo DVD-A.

-k

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Har du prøvd å konvertere disse til CD-kvalitet og sett om de låter noe mindre knall da?

Dette er ganske lett å gjøre med stereo DVD-A.

-k
    Har ikke prøvd men det forbauser meg ikke om jeg går meg på en smell! Det er jo Neil Young og Pink Floyd det er snakk om, så god lyd er det jo ihvertfall

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes både mp3 og aac/ogg låter knall enten det er 128 eller 320, og CD låter like bra. Har derimot et inntrykk at det lille jeg har på SACD og DVD-Audio låter et hakk eller to bedre, en det er vel og merke synsing.
    Det som er gjort av noenlunde seriøs testing, tyder på at det er mulig, men vanskelig å høre forskjell på CD-kvalitet og gode, komprimerte versjoner -- og tilnærmet umulig å høre forskjell på CD- og høyere kvalitet.

Men man må være obs på at utgivelser i ulike formater kan ha ulik miksing/mastring. Skal man kunne foreta en tilnærmet rettferdig sammenligning, må man ta utgangspunkt i utgivelsen med høyest teknisk kvalitet, og kopiere denne med ulik grad av reduserte spesifikasjoner.

Jeg har gjort en god del slike sammenligninger selv, og har fortsatt til gode å finne forskjeller jeg kunne sette fingeren på og gjenkjenne ved nye forsøk -- før vi snakker om seriøs filkomprimering og/eller svært kompleks musikk.

Et trinn eller to på volumkontrollen, derimot, gir svært tydelige utslag på opplevd lydkvalitet. Så skal man sammenligne ulike kilder, er det åpenbart at nivåmatching er absolutt nødvendig.

Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •