Bedre lyd med ren cd spiller enn dvd spiller? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 232
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må si meg enig, hva Hybris´ betraktninger angår.
    All den stund man lar de digitale signalene gå via en noenlunde oppegående DAC, så spiller det fint liten rolle om bits&bytes leveres fra en harddisk eller en CD-spiller / DVD-spiller!
    Selv solgte jeg min CD-spiller for snart et år siden, og bruker unntaksvis min OPPO BDP 83 som avspiller. Men fortsatt i serie med en DAC!
    La gå at det fortsatt finnes (relativt dyre) CD-spillere som nok kan overgå ytelsen til mang en (god) DAC.
    Men:
    De pengene ville jeg nok vurdert å legge i bedre høyttalere eller forsterkeri, i stedet.

@ chrissy1989: Når kompisen din er nødt til å bruke analoge utganger fra CD- DVD-spiller til rørforsterker, så er man jo prisgitt den DAC-løsningen som finnes i de respektive spillerne!
    Og som naturlig nok - vil variere, hva resultat angår.
    Implementér en god DAC i serie med disse kildene, og prøv igjen!
    Da er det slett ikke sikkert at resultatet / forskjellene vil bli fullt så store. ;-)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvjorge
    Det jeg hørte på var signal fra en PC til en Cary 306 CD-spiller med digital inngang. Kabelen vet jeg heller ikke hva var, annet enn en coaks kabel

Alt var bedre med CD

Det er mulig kanskje, men da må du fortelle meg hva som skal til av forbedringer på en normal PC.

Personen som eier anlegget er veldig hifi interessert så jeg regner også med at filformatet på PC'en var tapsfritt.
    Det er mange årsaker til det er forskjell
    Skal man sammenligne rettferdig bør man eliminere alle faktorer som kan gi forskjell
    (putter man bare inn coax kabel kan resultatet variere fra pc til pc og fra hardware og software)

De fleste hifi intereserte som er ute etter den identiske lyden setter seg inn i sin egen pc og funksjoner , endringer å vil kunne spille identisk ut coax som det hvilken som helst cd spiller ville sendt digitalt ut.
    Selv om personen du kjenner er hifi interesert kan jo noe mangle på kunskap som endte med ulikt resultat
    (fleste "normale" pcr resampler feks 44,1 til 48 kHz som man kan ofte kan unngå men må gjøre noe selv for at det skal fungere)

Bit for bit identisk , totalt urørt lyd eller ikke blir det man sammenligner

Så er det nå slik at alle digitale innganger på komponenter behøver ikke være like bra
    (behandling av pcm optisk/coax inn) så ut pc kan jo allt være 100% fra en pc å den er helt feilfri men spilleren gjør en dårlig jobb med pcm lyd motak i forhold til avspillt rett fra disc i spiller

resampling av 44,1 til 48 eller ikke er enkelt å sjekke om man ikke har noe som viser motatt kHz men man må ha en reciver som decoder dts og avspille dts cd fra pc (dts cd er 16 bit 44,1 kHz)
    Kommer det white noise ut av høytalerene til reciver resampler pc(da har pc resamplet so reciver ikke decoder dts cd lyden riktig) , kommer det riktig lyd (musikk osv) resampler ikke pc

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Det er mange årsaker til det er forskjell
    Skal man sammenligne rettferdig bør man eliminere alle faktorer som kan gi forskjell
    (putter man bare inn coax kabel kan resultatet variere fra pc til pc og fra hardware og software)

De fleste hifi intereserte som er ute etter den identiske lyden setter seg inn i sin egen pc og funksjoner , endringer å vil kunne spille identisk ut coax som det hvilken som helst cd spiller ville sendt digitalt ut.
    Selv om personen du kjenner er hifi interesert kan jo noe mangle på kunskap som endte med ulikt resultat
    (fleste "normale" pcr resampler feks 44,1 til 48 kHz som man kan ofte kan unngå men må gjøre noe selv for at det skal fungere)

Bit for bit identisk , totalt urørt lyd eller ikke blir det man sammenligner

Så er det nå slik at alle digitale innganger på komponenter behøver ikke være like bra
    (behandling av pcm optisk/coax inn) så ut pc kan jo allt være 100% fra en pc å den er helt feilfri men spilleren gjør en dårlig jobb med pcm lyd motak i forhold til avspillt rett fra disc i spiller

resampling av 44,1 til 48 eller ikke er enkelt å sjekke om man ikke har noe som viser motatt kHz men man må ha en reciver som decoder dts og avspille dts cd fra pc (dts cd er 16 bit 44,1 kHz)
    Kommer det white noise ut av høytalerene til reciver resampler pc(da har pc resamplet so reciver ikke decoder dts cd lyden riktig) , kommer det riktig lyd (musikk osv) resampler ikke pc

Dette er én av grunnene til at CD er brukervennlig. Det kan være alt for mye for dataukyndige og halveisdatakyndige å sette seg inn i. For mange variabler. Skal man sette seg ned å ta en øl og høre musikk er man ikke spesielt forberedt for å fikse problemer som måtte oppstå. Sjansene er også store for at du ikke får maks lyd ut av PC'en,(som han jeg hørte hos)

Dette blir vel litt utenfor temaet. Vi får vel starte en ny tråd, hvis det er behov for å disk. mer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er én av grunnene til at CD er brukervennlig. Det kan være alt for mye for dataukyndige og halveisdatakyndige å sette seg inn i. For mange variabler. Skal man sette seg ned å ta en øl og høre musikk er man ikke spesielt forberedt for å fikse problemer som måtte oppstå. Sjansene er også store for at du ikke får maks lyd ut av PC'en.
    Det er jo noe du setter opp en gang for alle. Og feilkildene er ofte lette å eliminere -- ofte er det ikke verre, enn at "lydforbedring", EQ e.l. er aktivert i avspillerprogrammet.

(Ved nærmere ettertanke: Jeg bruker Mac, der "bit perfect" lyd er selvfølgelig. I Windows kreves det vel faktisk en del fikling for å få det til.)

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Fordi ingen ved sine fulle fem har en standalone cdspiller i 2010? Og da får han bedre dvdspiller samtidig? Han kjører sannsynligvis lyden digitalt til receiver uansett, så det vil låte likt uansett hva han gjør.
    Jeg synes ikke en slik kommentar hører hjemme i et AVforum.

Den ene lossless digitale avspillings hardwaren er ikke spesiellt mye bedre enn den andre, og du forutsatte at trådstarter bruker en extern og felles DA konvertering her, noe som jo ikke var tilfelle.

Poenget (som vel du på en måte også var inne på) er vel at det er DA konverteringen som avgjør mye mye av lydkvaliteten man hører da det blir den analoge kilden som resten av anlegget jobber videre med. Da kommer det jo egentlig ann på om hvilken DAC den som fungerer best er den som sitter i DVD spiller, CD spiller, Hjemmekino reciver, nettverks avspiller extern dac osv.

Jeg tror de fleste AV interesserte i 2010 har litt forskjellige løsninger for avspilling av digitale kildematerialer, samt analoge løsninger, den ene er vel ikke mer riktig i eller gal enn den andre i 2010, bare den fungerer og gir de resultatene man er ute etter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er like kos å høre på vanlig cd som nettverksbaserte løsninger, som squeezebox.
    Men moro at det har blitt en diskusjon her inne, sånn at jeg lærer mer av dette

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi vekslet mellom drivverk til Cary og PC. Alt var bedre med CD. Personen som eier anlegget er veldig hifi interessert så jeg regner også med at filformatet på PC'en var tapsfritt.
    Det er mange grunner til at dere hørte forskjell, en av de mer sannsynlige er forskjellig lydnivå (regner med at dere ikke nivåmatchet med dB-måler), en annen kan være konfigurasjon og/eller støy fra PCen.

En annen sannsynlig årsak begynner på P og slutter på acebo.

Jeg kan forresten ikke tenke meg noe mer brukervennlig enn en CD. Kjøp en CD og putt den i spilleren når du får den i posten.
    Du har helt tydelig aldri brukt en streamingløsning koblet til f.eks Spotify eller Wimp. Noen få sekunder og et par trykk på fjernkontrollen, så sitter du og lytter til musikken du vil høre på, uavhengig av om du hadde musikken i platesamlingen fra før eller ikke.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er én av grunnene til at CD er brukervennlig. Det kan være alt for mye for dataukyndige og halveisdatakyndige å sette seg inn i. For mange variabler. Skal man sette seg ned å ta en øl og høre musikk er man ikke spesielt forberedt for å fikse problemer som måtte oppstå. Sjansene er også store for at du ikke får maks lyd ut av PC'en,(som han jeg hørte hos)

Dette blir vel litt utenfor temaet. Vi får vel starte en ny tråd, hvis det er behov for å disk. mer.
    Forsåvidt sant, men bruker man f.eks en Squeezebox elimineres alle disse feilkildene, det styres automatisk. Jeg har kjørt et slikt oppsett i 5 år, og aldri opplevd at jeg har måttet fikse problemer når jeg har satt meg ned for å drikke øl og høre på musikk. It just works. Og bedre og bedre blir det jo. Nå kan man høre f.eks Wimp direkte via Squeezebox helt uten en PC/server.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Jeg synes ikke en slik kommentar hører hjemme i et AVforum.

Den ene lossless digitale avspillings hardwaren er ikke spesiellt mye bedre enn den andre, og du forutsatte at trådstarter bruker en extern og felles DA konvertering her, noe som jo ikke var tilfelle.

Poenget (som vel du på en måte også var inne på) er vel at det er DA konverteringen som avgjør mye mye av lydkvaliteten man hører da det blir den analoge kilden som resten av anlegget jobber videre med. Da kommer det jo egentlig ann på om hvilken DAC den som fungerer best er den som sitter i DVD spiller, CD spiller, Hjemmekino reciver, nettverks avspiller extern dac osv.

Jeg tror de fleste AV interesserte i 2010 har litt forskjellige løsninger for avspilling av digitale kildematerialer, samt analoge løsninger, den ene er vel ikke mer riktig i eller gal enn den andre i 2010, bare den fungerer og gir de resultatene man er ute etter.
    Ekstern eller intern DAC kan jeg ikke helt se er relevant for hvorvidt man skal velge en PC/streaming løsning eller om man skal velge en CD/DVD-spiller. Samtlige alternativer har intern DAC, og samtlige alternativer støtter å koble på en ekstern DAC.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan man høre f.eks Wimp direkte via Squeezebox helt uten en PC/server.
    Hvordan er Wimp kotra Spotify forresten?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvordan er Wimp kotra Spotify forresten?
    Er vel et par egne tråder om dette på forumet. Jeg har ikke detaljsammenlignet de selv.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å mene noe bastant om smak og behag. Noen liker å forholde seg til fysiske cover, og mener at det er en del av kunstverket. Andre liker søkbarhet og ting som ReplayGain. Jeg liker å eie fysiske eksemplarer fullt ut, derfor har jeg kjøpt så godt som all min musikk på CD, rippet dem og lagt platene i boden til backup.

Siden jeg er lydnerd så unngår jeg vanligvis lossy komprimert musikk. Ikke fordi jeg vet at det låter dårligere, men fordi potensialet for dårligere lyd er der, og kostnaden ved å være litt jålete fortoner seg som liten for meg.

Jeg synes at begge har noe for seg rent kulturelt/ergonomisk. Lydmessig har jeg ikke erfart noen forskjell når alt gjøres rett.

-k

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt sant, men bruker man f.eks en Squeezebox elimineres alle disse feilkildene, det styres automatisk.
    Squezzeboxtrådene både her og på sentralen er fulle av folk med forskjellige problemer, en cdspiller er fortsatt mye enklere og få til.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er vanskelig å mene noe bastant om smak og behag. Noen liker å forholde seg til fysiske cover, og mener at det er en del av kunstverket. Andre liker søkbarhet og ting som ReplayGain. Jeg liker å eie fysiske eksemplarer fullt ut, derfor har jeg kjøpt så godt som all min musikk på CD, rippet dem og lagt platene i boden til backup.

Siden jeg er lydnerd så unngår jeg vanligvis lossy komprimert musikk. Ikke fordi jeg vet at det låter dårligere, men fordi potensialet for dårligere lyd er der, og kostnaden ved å være litt jålete fortoner seg som liten for meg.

Jeg synes at begge har noe for seg rent kulturelt/ergonomisk. Lydmessig har jeg ikke erfart noen forskjell når alt gjøres rett.

-k
    Det var vakkert sagt Er så enig så enig og fikk nesten en liten tåre i øyekroken nå.... bare nesten heldigvis!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens noe uvanlig til 15 år å være, men all musikk spilles per dags dato fra en CD-spiller. Blir platespiller på nyåret.

Grunnen er vel ikke at jeg tviler på at en får god lyd fra en PC, finner det rett og slett bare stas med noe fysisk jeg kan ta på. Og med tanke på brukervennlighet så synes jeg ikke det er noe å si på CD-spillere, er tre knapper og inn med CD'en så er man i gang.

Kan selv ikke fordra å spille musikk på PC'er, kanskje jålefakter, men men.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skogsraa
    Muligens noe uvanlig til 15 år å være, men all musikk spilles per dags dato fra en CD-spiller. Blir platespiller på nyåret.

Grunnen er vel ikke at jeg tviler på at en får god lyd fra en PC, finner det rett og slett bare stas med noe fysisk jeg kan ta på. Og med tanke på brukervennlighet så synes jeg ikke det er noe å si på CD-spillere, er tre knapper og inn med CD'en så er man i gang.

Kan selv ikke fordra å spille musikk på PC'er, kanskje jålefakter, men men.
    Holder med deg - CD er best 8), og så står CD spilleren i stil til resten av anlegget. Den DAC'n som sitter i min kan måle seg det meste. Komprimert musikk brukes kun i nødsfall.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Squezzeboxtrådene både her og på sentralen er fulle av folk med forskjellige problemer, en cdspiller er fortsatt mye enklere og få til.
    Mulig det, men når den virker er den hvertfall enklere i bruk enn en cdspiller.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det, men når den virker er den hvertfall enklere i bruk enn en cdspiller.
    Enklere enn CD spiller kan det vel ikke bli, men er enig at HD er mer praktisk når man bare skal la musikken går i bakgrunnen eller mixs for fest bruk.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så sikker på at det er enklere med PC, jeg. Å skulle skru på PC'en og åpne diverse programmer tar tid det også, skrive inn passord her og der, CD-spilleren min krever ikke noe passord. En PC passer også dårlig inn i et rack, CD-spilleren står der naturlig. Å plassere PC'n en annen plass enn i racket er unaturlig, og jeg liker ganske så dårlig å ha en PC der.

Men er jo smakssak. PC har jo absolut sine fordeler. Alle har jo en PC i disse dager, så trenger ikke gå til innkjøp av noe annet enn evt. en DAC, og tjesenster som Spotify er jo geniale for alle som vil ha musikken sin på en plass.

Dessverre er det ikke en løsning som passer for meg, da jeg liker fysiske medier. De fleste jeg kjenner laster ned alle filmene sine, jeg har en bokhylle med rundt 280 stk. Finner bare ikke filer på en PC stas. Føles ikke påkostet på noe vis. En CD føles liksom ut som et kunstverk, en fil på en data kan jeg høyreklikke og velge kopier på.

Men for all del, noen foretrekker PC, noen CD/vinyl. Jeg tilhører sistnevnte, men respekterer fullt ut de som liker å spille fra en PC. Begge delene kan tilby knall lydkvalitet, og begge delene kan låte rompe.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Komprimert musikk brukes kun i nødsfall.
    Nå er jo ikke "komprimert musikk" alternativet til CD. Man får kjøpt musikkfiler med bedre kvalitet enn CD...

Selv har jeg ikke eid en CD-spiller på flere år. Lagring på harddisk og spilling fra Mac, foruten tilgang på musikk fra ulike nettkilder (iTunes, Linn, B&W, Spotify etc) betyr at ny musikk er lett tilgjengelig; man oppdager musikk man ikke ante at eksisterte og kan høre før man kjøper. Man kan ha en enorm musikksamling uten at den tar plass i stuen, og kan holde fullstendig oversikt og finne det man vil høre i løpet av sekunder, uten å måtte lete. Og man kan høre på musikk som ikke er interessant nok til at man gidder å bruke penger og lagringsplass på den.

Å tviholde på CD'en blir litt som å stå i kaffebaren og klage over at man må velge mellom 25 ulike kaffedrikker, i stedet for bare å kunne be om "en kopp kaffe"...

Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •