Bedre lyd med ren cd spiller enn dvd spiller? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 232
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg står fullt og helt ved min uttalelse. Å spille av digitalt lagret musikk fra fysisk medium gikk av moten for lenge siden. Den samme undersøkelsen du nevner viste vel at langt over 50% bruker server/streamingtjeneste som primær kilde.

Platespiller som noen nevner er ikke umiddelbart sammenlignbart. Personlig har jeg ikke behovet, men innser at noen med en fin platesamling og litt nostalgi innabords synes det er hyggelig med platespiller.

I går hørte jeg sammenligning av PC-basert musikk og en cd-spiller i et godt anlegg. Kan ikke i min villeste fantasi tro at jeg ville gå over til dét uten at det blir bedre. Nå skal det sies at det ikke var gjort noe spes med den PC'en for å få bedre lyd.

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    bruker kun cd-spiller da jeg hører på musikk jeg
    ja ikke sant? kunne ikke vert mer enig.. og neste steg blir iallefall ikke noe fra PC, NAS o.l.. da går jeg heller andre veien og kjøper meg en skikkelig god LP spiller...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Hei

Får man bedre lyd om man spiller cder i en ren cd spiller enn man spiller cdene i en dvd spiller?
    Vet at det er bedre drivverk og mere påkostet elektronikk i en cd spiller, så kanskje dette sier seg selv?
    Dette gjelder å gå fra en billig dvd spiller til 400kroner til en cd spiller til rundt 1400kr på tilbud, som en venn av meg har kjøpt, og han merket forskjell med engang, kan det stemme?
    Kall meg gjerne audiofil og placebo-befengt, men jeg er skeptisk til CD-spillere til 400,- De ser kjipe ut, er gjerne slarkete, og jeg _tror_ at designerne kan ha tatt noen snarveier.

Når du sammenligner de to analogt, så vær klar over at de kan ha forskjellig utgangsnivå. Det kan gjøre at den ene oppfattes som mer "punchy" eller har "mer bass" enn den andre.

-k

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Hei

Får man bedre lyd om man spiller cder i en ren cd spiller enn man spiller cdene i en dvd spiller?
    Vet at det er bedre drivverk og mere påkostet elektronikk i en cd spiller, så kanskje dette sier seg selv?
    Dette gjelder å gå fra en billig dvd spiller til 400kroner til en cd spiller til rundt 1400kr på tilbud, som en venn av meg har kjøpt, og han merket forskjell med engang, kan det stemme?
    Ikke overraskende at vennen din hørte forskjell. Men hvis skal sammenligne epler og epler, blir spørsmålet - som Hybris antyder i et senere innlegg - det er ikke sikkert at vennen din ville ha hørt forskjell på en DVDspiller til 1.400 kroner og en CDspiller til den samme prisen. Eller på en BluRay til 1.400 kroner.

Kan hende er en BluRayspiller til 1.400 kroner det beste kjøpet? Med tanke på at man kan bruke den til alle typer filmer pluss musikk. Eventuelle lydforskjeller kan bli borte i resten av signalkjeden - det spørs litt hva slags utstyr man ellers har.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    ja ikke sant? kunne ikke vert mer enig.. og neste steg blir iallefall ikke noe fra PC, NAS o.l.. da går jeg heller andre veien og kjøper meg en skikkelig god LP spiller...
    hehe nei, vil jo at det skal låte best mulig da og det føler jeg det ikke gjør i fra pc:P men jeg har ikke digital utgang på dataen min da:P men kommer nok til og sverge til cd i mange år til gitt:-D

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD-spillere er bare dritt. I mangel på noe annet så brukte jeg en gammel cd-spiller morra mi hadde kjøpt på rimi og det låt helt forjævlig!

Jeg gikk til innkjøp av en skikkelig DAC og plugget PC'en min i den og det låter helt strålende. Konklusjon - CD-spillere er boss.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    CD-spillere er bare dritt. I mangel på noe annet så brukte jeg en gammel cd-spiller morra mi hadde kjøpt på rimi og det låt helt forjævlig!

Jeg gikk til innkjøp av en skikkelig DAC og plugget PC'en min i den og det låter helt strålende. Konklusjon - CD-spillere er boss.
    Enig! Rimi-cdspillere er bare boss.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har lyst til å skrive noe frekt her siden du er så arrogant, men nøyer meg med å si at du burde tenke litt mellom det du sier. Det er en sammenheng mellom det samtlige før deg har sagt i denne tråden og virkeligheten.

Til ettertanke; vil tro du får en rimelig god CD-spiller til prisen du måtte gi for dacen og pcen din.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

All elektronikk med kvalitetskomponenter koster penger. I dyre spillere kan det sitte mye bedre DAC'er i enn de du kjøper separat. Spesielt analogdelen kan være mye bedre. Man kan ikke trekke en slutning på det grunnlaget ditt.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål er om en ren CD-spiller låter bedre enn en dvd-spiller, men et helt annet spørsmål er hvordan en skitten CD-spiller låter.... jeg merker ingen forskjell i lyden før og etter vask av cd-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Syntes du har noen spesielle påstander noen ganger. Han har jo også påpekt at han ikke kjører digitalt om jeg forstod det rett.

Og vil tror det er mer enn nok folk som kjøper stand-alone cd-spiller i 2010. Like dumt som å si at ingen kjøper platespiller lenger.

Geir Arne
    Takk, han kjører analogt, siden det er rørforsterker
    De fleste jeg kjenner kjører cd spiller som sin lydkilde

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvjorge
    All elektronikk med kvalitetskomponenter koster penger. I dyre spillere kan det sitte mye bedre DAC'er i enn de du kjøper separat. Spesielt analogdelen kan være mye bedre. Man kan ikke trekke en slutning på det grunnlaget ditt.
    Hvis Per Christian kan, hvorfor kan ikke jeg da?!! Urettferdig! :evil:

For å svare på trådstarters spm.
    1. Det spørs
    2. Nei.
    3. Ja.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Det blir vel idag produsert 100 stk Blurayspillere mot 1 stk CD spiller sånn ca . Så cdspillerene idag er nok kanskje litt overpriset med tanke på hva som ligger inni boksen ("teknologi ifra 80 tallet").

Men du verden, ser man hva f.eks NAD har fått til med sin 545 cdspiller, så skal sant sies at det virkelig smaker godt av skikkelige CDspillere.. Det jeg dog tror, er at du kunne fått samme NAD cdspiller, med blurayfunksjon for ca 1000-1500kr mer og fått i pose og sekk.

En ren cdspiller til 1500kr vil nok løfte lyden din litt ja . DVD spillere i 500kr klassa låter oftest "piskete" og spinkelt.

Uansett, du har digital output på DVDspilleren du har nå. Gå for en god DAC istede! På bruktmarkedet dukker støtt og stadig f.eks DACMAGIC opp ifra Camebridge audio.
    Det jeg også tenkte, at det låter litt spinklere og kanskje mindre detaljert?
    Han merket hvertfall en forskjell fra å spille cder fra dvd spiller til den cd spillern han kjøpte av meg, så tror ikke han juger når han merket bedre lyd etter det
    Jeg solgte cd spillern til han fordi jeg kjører squeezebox duet hjemme, og jeg har en dagmagic som jeg er veldig fornøyd med

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som kanskje burde være klarere her er om det er koblet digitalt til forsterker eller en DAC, eller om det er brukt analoge koblinger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kirkeleit
    En ting som kanskje burde være klarere her er om det er koblet digitalt til forsterker eller en DAC, eller om det er brukt analoge koblinger.
    Er koblet analogt fra cd spiller til forsterker

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvjorge
    I går hørte jeg sammenligning av PC-basert musikk og en cd-spiller i et godt anlegg. Kan ikke i min villeste fantasi tro at jeg ville gå over til dét uten at det blir bedre. Nå skal det sies at det ikke var gjort noe spes med den PC'en for å få bedre lyd.
    Det er ingen som helst grunn til at et PC / streaming-basert system ikke skal gi nøyaktig like god lyd som en cdspiller.

Det som blir bedre er naturligvis brukervennligheten, og det er i seg selv mer enn god nok grunn til å bytte.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Mye som har gått av moten ifølge de selvutnevnte "trend-og-mote-forståsegpåere", men som fremdeles er kjært for mange:
    - kjøttkaker
    - sjokoladene Nero og Lohengrin
    - fiskeboller
    - badekar
    - stilongs
    - Coca Cola (med sukker!!!)
    - ostepop

Elendig sammenligning.

Hvis det kom kjøttkaker v2.0 som var rimeligere, lettere å tilberede, ble levert fra butikken i en luke i kjøkkenveggen og smakte like godt - så tror jeg ikke mange hadde spist de gamle.

Streamet musikk er ikke en pr-jippo fra "trend-og-måte-forståsegpåere", det er et genuint bedre produkt.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er ingen som helst grunn til at et PC / streaming-basert system ikke skal gi nøyaktig like god lyd som en cdspiller.

Det som blir bedre er naturligvis brukervennligheten, og det er i seg selv mer enn god nok grunn til å bytte.

Det er mulig kanskje, men da må du fortelle meg hva som skal til av forbedringer på en normal PC. Det jeg hørte på var signal fra en PC til en Cary 306 CD-spiller med digital inngang. Kabelen vet jeg heller ikke hva var, annet enn en coaks kabel. Denne Cary'en koster i utsalg 80k og jeg regner med at dac'ene(8stk) slår det meste av Hifiklubb-dac'er. Vi vekslet mellom drivverk til Cary og PC. Alt var bedre med CD. Personen som eier anlegget er veldig hifi interessert så jeg regner også med at filformatet på PC'en var tapsfritt.

Er det kanskje spesielle programmer man må bruke?

Jeg kan forresten ikke tenke meg noe mer brukervennlig enn en CD. Kjøp en CD og putt den i spilleren når du får den i posten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres litt vagt og rart ut det oppsettet der.

På en PC har man flere feilkilder. Man har software EQ som sjeldent er satt opp rett, man har mulig støy som forstyrrer om man kjører analogt ut osv. Ikke ideelt med mindre man har kontrollen på den biten.

Om man ripper CD plater med korreksjon av feil(EAC for eks) og lagrer i et format hvor lyden ikke komprimeres(WAV) eller i et tapsfritt kompressjonsformat(FLAC, Apple Lossless), og spiller av musikken uten innblanding av EQ digitalt ut i fra avspilleren og inn i en DAC så våger eg å påstå at lyden vil være nær identisk med det som kommer fra CD spilleren.

På CD plater ligger musikken lagret digitalt på samme måte som det gjør på en harddisk. Så om man sørger for å kopiere musikken over på en harddisk på en slik måte at dataene er identiske så er forskjellen mellom disse to mediene borte. Om man så sørger for at lyddataene blir overført digitalt fra CD-spiller/avspiller til en DAC så skal resultatet være det samme.

Man kan si mye rart om CD-plater, og noen har samme forhold til CD-plater som enkelte har til vinylplater(mtp å hente frem platen og sette den på). Personlig står nå CD-platene kun å samler støv i hylla, mens selve musikken blir satt på oftere enn før, pga mer tilgjengelig fra flere lokasjoner og på flere enheter. Og det er vel musikken som er poenget?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kirkeleit
    Høres litt vagt og rart ut det oppsettet der.

På en PC har man flere feilkilder. Man har software EQ som sjeldent er satt opp rett, man har mulig støy som forstyrrer om man kjører analogt ut osv. Ikke ideelt med mindre man har kontrollen på den biten.

Om man ripper CD plater med korreksjon av feil(EAC for eks) og lagrer i et format hvor lyden ikke komprimeres(WAV) eller i et tapsfritt kompressjonsformat(FLAC, Apple Lossless), og spiller av musikken uten innblanding av EQ digitalt ut i fra avspilleren og inn i en DAC så våger eg å påstå at lyden vil være nær identisk med det som kommer fra CD spilleren.

På CD plater ligger musikken lagret digitalt på samme måte som det gjør på en harddisk. Så om man sørger for å kopiere musikken over på en harddisk på en slik måte at dataene er identiske så er forskjellen mellom disse to mediene borte. Om man så sørger for at lyddataene blir overført digitalt fra CD-spiller/avspiller til en DAC så skal resultatet være det samme.

Man kan si mye rart om CD-plater, og noen har samme forhold til CD-plater som enkelte har til vinylplater(mtp å hente frem platen og sette den på). Personlig står nå CD-platene kun å samler støv i hylla, mens selve musikken blir satt på oftere enn før, pga mer tilgjengelig fra flere lokasjoner og på flere enheter. Og det er vel musikken som er poenget?
    Bare man koser seg med favorittmusikken sin så er det bra.
    Samma om det kommer fra en cd spiller eller en pc.
    Så lenge man er fornøyd med det oppsettet man har så er det bra nok

Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •