Bedre lyd med ren cd spiller enn dvd spiller? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12
Viser resultater 221 til 232 av 232
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ser du har DAC'er til priser som tyder på at du vet hva du snakker om. Den Weiss DAC2 så intersant ut med balanseret utganger, men prisen var i overkant 8). Hva anbefaler du i prisklassen under 10' ?
    Kanskje du burde teste DACen fra Abrahamsen V6.0, den har jo også balanserte utganger.

Jeg kjøpte min på elkjøp, kanskje du kunne få med deg en 30 dagers på en slik fra din lokale elkjøp butikk også. :-D

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg forstår deg slik at du i praksis har testet analog-utgangen på SB kontra analog-utgangen på CD-spilleren, og holdt resten av signalkjeden konstant? Gjorde du noe for å matche nivå? Var det du eller noen andre som stod for svitsjingen?

Jeg bruker ikke Media Player, men jeg har vanskelig for å tro at den ikke greier ripping. Jeg har brukt EAC med gode erfaringer, og har laget en guide her på forumet hvis du har lyst til å prøve den:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html

-k
    Var ikke nødvendig med noe switching - forskjellen var påtagelig fra første klunk.... Skal ta en titt på guiden senere.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Kanskje du burde teste DACen fra Abrahamsen V6.0, den har jo også balanserte utganger.

Jeg kjøpte min på elkjøp, kanskje du kunne få med deg en 30 dagers på en slik fra din lokale elkjøp butikk også. :-D
    Kanskje, men vil teste en benchmark først, mest på grunn av hodetelefon utgangen - vet bare ikke hvilken. Vingler mellom DAC1 og Pre. Trenger egentlig ikke pre, men den har utforming og en del ting jeg liker med koster en del mer enn DAC1. Har lest noen sammenlikniger av DAC'er og forskjellene er relativt små - ser det ut til - litt smak og behag. Har teste Abrahamsen før (CD og Forsterker), men likte ikke det jeg hørte, så det er vel tvilsomt.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har DAC'er til priser som tyder på at du vet hva du snakker om. Den Weiss DAC2 så intersant ut med balanseret utganger, men prisen var i overkant 8). Hva anbefaler du i prisklassen under 10' ?
    Lavry selges med litt rabatt på Golden Age Music for tiden. Bra saker. Temmelig master/nøytral (DA11). I den grad Hegel CDP-4mkII er sammenlignbar med HD-10 (noe jeg tror den er), så er den noe mer frempå i mellomtonen enn Lavry. Begge burde ha potensiale til å spille veldig bra i rette omgivelser/hvordan resten av anlegget klinger.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje, men vil teste en benchmark først, mest på grunn av hodetelefon utgangen - vet bare ikke hvilken. Vingler mellom DAC1 og Pre. Trenger egentlig ikke pre, men den har utforming og en del ting jeg liker med koster en del mer enn DAC1. Har lest noen sammenlikniger av DAC'er og forskjellene er relativt små - ser det ut til - litt smak og behag. Har teste Abrahamsen før (CD og Forsterker), men likte ikke det jeg hørte, så det er vel tvilsomt.
    De var Benchmark DAC-1 og RME ADI-2 bestilt, vesentlig pga at de har hodetelefon utgang. Hvis en av de ikke faller i smak står den nye til Electrocompaniet, Bel Canto, Xindak eller noe annet for tur...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest igjennom hele tråden her nå og d er jo endel intressant å lese, men nå er ikke jeg noen ekspert på noen områder men kan jo dele mine erfaringer alikavel. tar bare kortversjonen så kanskje noen gidder å lese:P

Hadde i lang tid ett brukbart philipsanlegg (kjøpt for komfpengene i 1995) som jeg syns spilte utrolig godt (fa 911 forsterker og dobbel 6,5" og diskant i hver høyttaler)

Da jeg ble litt mer intressert i hifiverden (3-4år siden) kjøpte jeg nye høyttalere, Klipsch rf-25 som hadde akkurat samme bestykning som philipshøyttalerne. Men var jo bare d at Klipsch låt mye mer detaljert, mye mer trykk, kunne spille mye høyere...............kort sagt bedre på alt.

Da trodde jeg at "nå var mekka nådd" for min del, helt til jeg en dag fant en cd-spiller til en god pris fra en produsent jeg i lang tid har sikla litt på.
    Bytta ut den 15år gamle philipsen og kobla opp min nyinnkjøpte Vincent cd-s6 og hadde beskjedne forventninger til noe særlig bedre lyd, kjøpte mer bare for å teste noe nytt liksom........................men trodde ikke mine egne ører da jeg hørte på sanger jeg har hørt 428 ganger tidligere og kan hvert instrument ut og inn i sangen, for en sinnsyk forskjell.
    Her åpnet lydbildet seg opp som jeg ikke trodde var mulig, her hørte jeg instrumentene og stemmene separat MYE tydeligere, detaljene var av en helt annen verden, stereoskildringa var jo fenomenal, jeg hørte nøyaktig hvilket instrument som kom fra hvilken høyttaler............i d hele tatt en forskjell jeg ikke trodde var mulig bare på å bytte cd-spiller og i dette øyeblikk ble jeg virkelig hekta på hifi. hørte jo faktisk forskjell på å gradvis bytte ut høyttalere først, og deretter cd-spiller.

Nå er vel ikke dette noe bombe akkurat og mange tenker vel "hva har dette med saken å gjøre" men hele poenget er at jeg har også ett bra Klipsch 2.1 dataanlegg og hører mye på spotify gjennom dette og er veldig fornøyd med lyden der også. Men en dag kjøpte jeg kabel fra pc og til forsterkeren på stereoanlegget i stua og trodde at nå var alle problemer løst og jeg kunne jo bare selge cd-spilleren igjen..........satte på noen sanger jeg kjente godt for å høre om lydkvaliteten kunne matche cd-spilleren, skuffelsen ble stor. LANGT unna samme lyden med spotify premium som med min kjøre cd-spiller så denne kabelen ble returnert til Elkjøp igjen på 30dagern og siden har det vært slik at når jeg gjør masse anna og bare skal høre på musikk samtidig så går jeg på dataanlegget å spiller, men skal jeg virkelig sitte ned å slappe av å nyte musikken så må jeg sitte på stua å høre fra cd-spiller. ingen tvil i verden om at lyden på stua er krystall i forhold.

Men så kommer vel egentlig poenget med hele innlegget mitt tror jeg (hvis dere har gidda å lest til hit da)

og d er at jeg i min søken etter golyd skjønte at siden høyttalerne ga såpass mye bedre lyd og cd-spilleren ga så fantastisk mye bedre lyd, mon tro om jeg ikke får bedre lyd hvis jeg bytter forsterker også?

så fant jeg ett godt tilbud på en Parasound 7100 (som jeg skal bruke til forforsterker) og en Parasound nc 2125 og vil tro at dette hevet lyden på anlegget mitt enda ett par hakk (håper ihvertfall d)

men denne 7100 har jo en meget god DAC har jeg blitt fortalt, så da kunne d kanskje være relevant å kjøpe inn pc-kabel på nytt å spille av fra spotify på nytt for å høre om forskjellen er like stor, vil jo tro at DAC-en i 7100 vil "friske opp" lyden endel i forhold til sist jeg testa dette?

Har ikke hentet Parasounden fra Posten enda men skal gjøre det denne uka så da blir d jo spennende å høre både om dette vil gi ett løft i lydbildet generelt og også om en god DAC kan minimalisere forskjellene på min cd-spiller som jeg er så fornøyd med

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Har lest igjennom hele tråden her nå og d er jo endel intressant å lese, men nå er ikke jeg noen ekspert på noen områder men kan jo dele mine erfaringer alikavel. tar bare kortversjonen så kanskje noen gidder å lese:P

Hadde i lang tid ett brukbart philipsanlegg (kjøpt for komfpengene i 1995) som jeg syns spilte utrolig godt (fa 911 forsterker og dobbel 6,5" og diskant i hver høyttaler)

Da jeg ble litt mer intressert i hifiverden (3-4år siden) kjøpte jeg nye høyttalere, Klipsch rf-25 som hadde akkurat samme bestykning som philipshøyttalerne. Men var jo bare d at Klipsch låt mye mer detaljert, mye mer trykk, kunne spille mye høyere...............kort sagt bedre på alt.

Da trodde jeg at "nå var mekka nådd" for min del, helt til jeg en dag fant en cd-spiller til en god pris fra en produsent jeg i lang tid har sikla litt på.
    Bytta ut den 15år gamle philipsen og kobla opp min nyinnkjøpte Vincent cd-s6 og hadde beskjedne forventninger til noe særlig bedre lyd, kjøpte mer bare for å teste noe nytt liksom........................men trodde ikke mine egne ører da jeg hørte på sanger jeg har hørt 428 ganger tidligere og kan hvert instrument ut og inn i sangen, for en sinnsyk forskjell.
    Her åpnet lydbildet seg opp som jeg ikke trodde var mulig, her hørte jeg instrumentene og stemmene separat MYE tydeligere, detaljene var av en helt annen verden, stereoskildringa var jo fenomenal, jeg hørte nøyaktig hvilket instrument som kom fra hvilken høyttaler............i d hele tatt en forskjell jeg ikke trodde var mulig bare på å bytte cd-spiller og i dette øyeblikk ble jeg virkelig hekta på hifi. hørte jo faktisk forskjell på å gradvis bytte ut høyttalere først, og deretter cd-spiller.

Nå er vel ikke dette noe bombe akkurat og mange tenker vel "hva har dette med saken å gjøre" men hele poenget er at jeg har også ett bra Klipsch 2.1 dataanlegg og hører mye på spotify gjennom dette og er veldig fornøyd med lyden der også. Men en dag kjøpte jeg kabel fra pc og til forsterkeren på stereoanlegget i stua og trodde at nå var alle problemer løst og jeg kunne jo bare selge cd-spilleren igjen..........satte på noen sanger jeg kjente godt for å høre om lydkvaliteten kunne matche cd-spilleren, skuffelsen ble stor. LANGT unna samme lyden med spotify premium som med min kjøre cd-spiller så denne kabelen ble returnert til Elkjøp igjen på 30dagern og siden har det vært slik at når jeg gjør masse anna og bare skal høre på musikk samtidig så går jeg på dataanlegget å spiller, men skal jeg virkelig sitte ned å slappe av å nyte musikken så må jeg sitte på stua å høre fra cd-spiller. ingen tvil i verden om at lyden på stua er krystall i forhold.

Men så kommer vel egentlig poenget med hele innlegget mitt tror jeg (hvis dere har gidda å lest til hit da)

og d er at jeg i min søken etter golyd skjønte at siden høyttalerne ga såpass mye bedre lyd og cd-spilleren ga så fantastisk mye bedre lyd, mon tro om jeg ikke får bedre lyd hvis jeg bytter forsterker også?

så fant jeg ett godt tilbud på en Parasound 7100 (som jeg skal bruke til forforsterker) og en Parasound nc 2125 og vil tro at dette hevet lyden på anlegget mitt enda ett par hakk (håper ihvertfall d)

men denne 7100 har jo en meget god DAC har jeg blitt fortalt, så da kunne d kanskje være relevant å kjøpe inn pc-kabel på nytt å spille av fra spotify på nytt for å høre om forskjellen er like stor, vil jo tro at DAC-en i 7100 vil "friske opp" lyden endel i forhold til sist jeg testa dette?

Har ikke hentet Parasounden fra Posten enda men skal gjøre det denne uka så da blir d jo spennende å høre både om dette vil gi ett løft i lydbildet generelt og også om en god DAC kan minimalisere forskjellene på min cd-spiller som jeg er så fornøyd med
    Så du har to anlegg der forskjellen er, i tillegg til CD-spiller kontra Spotify:
    1) To ulike rom
    2) ulike forsterkere
    3) ulike høyttalere
    4) Ulike dac'er

Og så er konklusjonen din at CD-spilleren er bedre enn Spotify? Og at dette ville ordne seg med en annen kabel i pc-anlegget? Ikke mye verdi i den sammenligningen, er jeg redd.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Så du har to anlegg der forskjellen er, i tillegg til CD-spiller kontra Spotify:
    1) To ulike rom
    2) ulike forsterkere
    3) ulike høyttalere
    4) Ulike dac'er

Og så er konklusjonen din at CD-spilleren er bedre enn Spotify? Og at dette ville ordne seg med en annen kabel i pc-anlegget? Ikke mye verdi i den sammenligningen, er jeg redd.
    Nei nei, kabelen brukte han fra PC til stueanlegget. Altså samme rom, samme forsterker, samme høytaler. Men ja, ulik DAC.
    Konklusjonen var at det sikkert var noe lydmessig å hente på å kjøpe ny forsterker også (mht til gevinsten av nye høytalere og CD-spiller).
    Og når han får den håper han at DACen som sitter i også gir Spotify et løft.
    Kabelen har han levert tilbake, men nå, med ny forsterker m/DAC trenger han selvsagt å kjøpe en kabel for overføringer fra PC.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Nei nei, kabelen brukte han fra PC til stueanlegget. Altså samme rom, samme forsterker, samme høytaler. Men ja, ulik DAC.
    Konklusjonen var at det sikkert var noe lydmessig å hente på å kjøpe ny forsterker også (mht til gevinsten av nye høytalere og CD-spiller).
    Og når han får den håper han at DACen som sitter i også gir Spotify et løft.
    Kabelen har han levert tilbake, men nå, med ny forsterker m/DAC trenger han selvsagt å kjøpe en kabel for overføringer fra PC.

Da så, nok en ørliten misforståelse fra min side :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe stemmer som pegpisk sier her ja, har jo 2 pc-er...........en stasjonær på "datarommet" og en bærbar på stua, begge selvsagt med spotify på og d var jo den bærbare jeg brukte når jeg sammenligna og fant ut at cd-spiller er ca 90% bedre i lydkvalitet etter hva jeg fikk inntrykk av. men at for den ikke så kresne lytter, eller som rein bakgrunnsmusikk mens du er mer opptatt med andre ting så funker spotify på datarommet meget bra. ikke dårlig lyd der heller, mange som faktisk skryter av hvor bra lyd jeg har der også, men uansett ganske langt unna kvaliteten på "goanlegget" liksom:P

Uansett ,hvordan ser man hvor "god" en DAC er egentlig? leste både på en test på nettet samt at selger skryter veldig av den gode DAC-en på denne men finnes d noe som viser dette i klare tall? her er link til den jeg har kjøpt:

TonArt • Parasound NC-7100

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Uansett ,hvordan ser man hvor "god" en DAC er egentlig? leste både på en test på nettet samt at selger skryter veldig av den gode DAC-en på denne men finnes d noe som viser dette i klare tall? her er link til den jeg har kjøpt:

TonArt • Parasound NC-7100
    Antageligvis er det slik at man ikke kan SE det ut fra tall og kurver. De fleste DACer har fine kurver - rette frekvenskurver så langt øyet kan se. Dessuten lave tall for støy, forvrengning, jitter og slikt som vi ikke vil ha mye av. Og likevel låter de altså ikke nødvendigvis helt likt i ethvert anlegg. Unntaket må være anlegg som ekstremt lite avslørende. Da kan man trolig oppleve at alle DACer låter likt. Men i et oppegående anlegg, kan man fort vekk oppleve at DACer låter forskjellig - og da spørs det hvordan det hele spiller sammen. Alt henger sammen med alt - og henger også sammen med smak og behag til den som lytter.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og apropos forskjeller....

Fikk Squeezebox Touch i dag og etter en del testing er jeg rimelig sikker på at DAC'n i den er bedre enn i Duet. Nå pakket jeg dessverre ned Duet'n før jeg pakket opp Touch'n så de fikke jeg ikke teste mot hverandre.

Nå slet jeg faktisk litt med å høre forskjell på CD-spilleren og Touch, men den var der - mer dybde, bedre plasserte instumenter etc. Beviset for at den var bedre fikk jeg på "Over en By" sangen, der jeg nå hørte forskjell på WAW og MP3 innspillingen. Det hørte jeg knapt på Duet. Placebo sier sikker noen - men det får de bare gjøre...

Kanskje litt dumt å kjøpe en nesten ny Bel Canto i morgen...men den skal testes 8) .

Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •