Bedre lyd med ren cd spiller enn dvd spiller? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 232
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Men ikke for dem som bruker spotify.
    Som bruker av spotify premium (med hake i go'lyd ruten på options) kan jeg hvertfall berette at jeg ikke legger merke til noen forskjell om jeg spiller musikk fra spotify eller cd. Jeg synes ikke det låter flatere eller uslere fra spotify. Det er ikke en blindtest eller hurtig bytting mellom kilder så det er en subjeltiv opplevelse. Men så lenge jeg ikke sitter å legger merke til at det blir dårlig lyd av å bruke spotify, så bruker jeg mer spotify enn cd. Mulig forskjellen blir større uten premium?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Med de prisene vi ser på harddisker, 2,5GB/Kr, så er det vel like greit med WAV.
    Ulempen med WAV er at du ikke kan legge meta informasjon i selve filen. Ting som artist, album, albumartist, tittel, år osv. Og slike ting kan jo være kjekt å ha.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kirkeleit
    Ulempen med WAV er at du ikke kan legge meta informasjon i selve filen. Ting som artist, album, albumartist, tittel, år osv. Og slike ting kan jo være kjekt å ha.
    Det er jo i gunn og brun sant. Fordelen med WAV må vel i såfall være at det kan spilles av på omtrent alt. Spesielt gunstig for oldwareløker som meg selv, som på død og liv skal bruke winamp 2.95. Nå kom jeg plutselig på at det kanskje gikk an legge inn en plugin i den, og det gjorde jeg, og det funket, jippi! Ønsk meg velkommen til 2010 !

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det er jo i gunn og brun sant. Fordelen med WAV må vel i såfall være at det kan spilles av på omtrent alt. Spesielt gunstig for oldwareløker som meg selv, som på død og liv skal bruke winamp 2.95. Nå kom jeg plutselig på at det kanskje gikk an legge inn en plugin i den, og det gjorde jeg, og det funket, jippi! Ønsk meg velkommen til 2010 !
    Jøsses, så bra!
    Godt å lese at jeg ikke er alldeles alene om å være en smule akterutseilt.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jøsses, så bra!
    Godt å lese at jeg ikke er alldeles alene om å være en smule akterutseilt.
    Jeg har prøvd nyere versoner av winamp, men det blir ikke det samme. Problemer med playlist, dårlig lyd, ustabilt... uten at det er noen fornuftige forklaringer å finne.

Blir konge nå med Flaß i winamp

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minitest: CD - Squeezebox

Siden noe hevdet at Squeezebox var så bra måtte jeg jo prøve den. Handlet derfor en Squeezebox Duet på Elkjøp her om dagen - greit med 30 dager når man skal test noe. Etter noen nettverksproblemer fikk jeg satt det opp i morges. Den er koblet til min Xindak 6950 med ubalanserte Phono kabler da dette er en analog forsterker. CD spilleren er en Xindak Muse 07 som er koblet både med balanserte og ubalanserte kabler - uten at det lydmessig har stor forskjell - testet begge deler.

Nå i kveld har jeg testet noe. Rippet en CD for test - Kari Bremnes Live CD "Viser og sanger" både i WAV og MP3-320 kb/s i Windows Media Player. Dette er en CD med meget bra lyd som egner seg for testing. Testet sangen "Over en by" flere ganger i wav og MP3 over Squeezebox og CD på Xindax Muse 07 CD spiller.

Konklusjon: Lyden fra Squeezebox er grei den og jeg hørte ikke stor forskjell på WAV og MP3, men lyden fra CD spiller var vesentlig bedre - detaljer og kropp av en annen verden. Mulig Xindak fungere best med Xindak, men det var en skuffelse at Squeezebox var så mye dårligere. Har lest at DAC'n i Squeezebox er bra, med tydelig ikke like bra som Xindak. Kanskje ikke rart for en så fislete boks 8)

Planene med å legge CD'er på harddisk er forløpig lagt på is. Har planer om å bytte Duet med en Touch for å sjekke om den er bedre lydmessig. Lyden på internett radio er i alle fall bra, bedre en det jeg har tilgang på med FM og DAB slik at jeg blir nok sittende med Squeezebox. Til kritisk lytting er i alle fall CD en vinner hos meg.

Kanskje jeg skulle teste et annet rippe program - i fall hvilket ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Planene med å legge CD'er på harddisk er forløpig lagt på is. Har planer om å bytte Duet med en Touch for å sjekke om den er bedre lydmessig. Lyden på internett radio er i alle fall bra, bedre en det jeg har tilgang på med FM og DAB slik at jeg blir nok sittende med Squeezebox. Til kritisk lytting er i alle fall CD en vinner hos meg.

DACen i SB er for såvidt grei, men tangeres godt av mange dacer i moderat prisleie. Har ikke noe tro på at en Touch vil gi noen bedre opplevelse lydmessig. Da ville jeg helt klart heller ha testet en hvilken som helst Squeezebox-modell med en ekstern dac av god kvalitet. Det du kjøper med en squeezebox er først og fremst fantastisk brukervennlighet (uavhengig av modell), og en mulighet til å oppgradere lydkvaliteten selv.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Trumpetguy her!
    Man behøver ikke betale så mange kronene for en ekstern DAC for å matche den innebygde i SB.
    Legger man på noen ekstra kroner, får man et enda bedre resultat.

Medmindre man har en CD-spiller i et litt dyrere prisleie, vil også denne profitere på en god ekstern DAC.

Selv om jeg forstår Ingeniør´ns tanke bak en slik test, så vil begrepet "kritisk lytting" få en litt annen dimensjon med en god DAC i serie med både SB og "vanlig" CD-spiller.

Da tror jeg ganske sikkert at tanken omkring ripping av CD til harddisk straks vil bli mer aktuell?

Squeezebox er faktisk riktig så bra den, så lenge man legger fokus på andre ting enn den innebygde DAC´en. ;-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    DACen i SB er for såvidt grei, men tangeres godt av mange dacer i moderat prisleie. Har ikke noe tro på at en Touch vil gi noen bedre opplevelse lydmessig. Da ville jeg helt klart heller ha testet en hvilken som helst Squeezebox-modell med en ekstern dac av god kvalitet. Det du kjøper med en squeezebox er først og fremst fantastisk brukervennlighet (uavhengig av modell), og en mulighet til å oppgradere lydkvaliteten selv.
    Ser den, men har ikke planer om å skaffe en DAC for å få like bra lyd som CD spilleren. Greia var at noen hevdet av SB var like god og det er den ikke. Brukermessing synes jeg det er helt greit å lette på rompa og skifte CD. Til festbruk, bakgrunnsmusikk og teste diverse leverandøren av musikk er SB helt grei, men ikke mer. Kanskje litt urettferdig å sammenlike en SB til kr 2400.-, eller rundt kr 1200 for bare boksen, med en CD spiller til kr 8000.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den, men har ikke planer om å skaffe en DAC for å få like bra lyd som CD spilleren.
    Men hva om også lyden fra CD-spilleren blir bedre, med en ekstern DAC?
    Det synes jeg du burde prøve. ;-)

Uten å fornærme, vil jeg påstå at en CD-spiller til 8k, fort kan falle igjennom i forhold til en god ekstern DAC.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den, men har ikke planer om å skaffe en DAC for å få like bra lyd som CD spilleren. Greia var at noen hevdet av SB var like god og det er den ikke. Brukermessing synes jeg det er helt greit å lette på rompa og skifte CD. Til festbruk, bakgrunnsmusikk og teste diverse leverandøren av musikk er SB helt grei, men ikke mer. Kanskje litt urettferdig å sammenlike en SB til kr 2400.-, eller rundt kr 1200 for bare boksen, med en CD spiller til kr 8000.
    Ja, for det første ville nok squeezen tangert cdspilleren i både lyd og brukervennlighet om du kombinerte den med en DAC som gjorde at totalprisen kom opp i 8000, for det andre så var det jo dette med blindtest da. I en slik ville nok forskjellen mellom spilleren og squeezen blitt mer nyansert.

Jeg hadde ekstern DAC til min squeeze helt til jeg fikk Pioneeren som etter min mening har så hyggelig intern DAC at det er unødvendig, men synes squeezeboxens interne DAC gjør en hederlig jobb den også. Store forskjeller er det ikke snakk om.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ja, for det første ville nok squeezen tangert cdspilleren i både lyd og brukervennlighet om du kombinerte den med en DAC som gjorde at totalprisen kom opp i 8000, for det andre så var det jo dette med blindtest da. I en slik ville nok forskjellen mellom spilleren og squeezen blitt mer nyansert.

Jeg hadde ekstern DAC til min squeeze helt til jeg fikk Pioneeren som etter min mening har så hyggelig intern DAC at det er unødvendig, men synes squeezeboxens interne DAC gjør en hederlig jobb den også. Store forskjeller er det ikke snakk om.
    Jo - i alle fall i mine ører, men så hører jeg forskjell på kabler og :-). Fant nettopp fram et Hjemmekino der de testet Sonos system og konkluderte med at Squeezebox var grei men Sonos var noen hakk bedre lydmessig, men jeg vet ikke om jeg liker dette systemet. Orker ikke tanken på å plassere samlinge på harddisk og høre en lyd som er nesten like bra.

Jeg får vel teste en DAC da, men hvilken vet jeg ikke. På den annen side har jeg ikke lyst på å bruke 8000 for å få like god lyd - så mye bedre synes jeg ikke dette er. Men, nå skal jeg teste Touch først.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minitest: CD - Squeezebox

Siden noe hevdet at Squeezebox var så bra måtte jeg jo prøve den. Handlet derfor en Squeezebox Duet på Elkjøp her om dagen - greit med 30 dager når man skal test noe. Etter noen nettverksproblemer fikk jeg satt det opp i morges. Den er koblet til min Xindak 6950 med ubalanserte Phono kabler da dette er en analog forsterker. CD spilleren er en Xindak Muse 07 som er koblet både med balanserte og ubalanserte kabler - uten at det lydmessig har stor forskjell - testet begge deler.

Nå i kveld har jeg testet noe. Rippet en CD for test - Kari Bremnes Live CD "Viser og sanger" både i WAV og MP3-320 kb/s i Windows Media Player. Dette er en CD med meget bra lyd som egner seg for testing. Testet sangen "Over en by" flere ganger i wav og MP3 over Squeezebox og CD på Xindax Muse 07 CD spiller.

Konklusjon: Lyden fra Squeezebox er grei den og jeg hørte ikke stor forskjell på WAV og MP3, men lyden fra CD spiller var vesentlig bedre - detaljer og kropp av en annen verden. Mulig Xindak fungere best med Xindak, men det var en skuffelse at Squeezebox var så mye dårligere. Har lest at DAC'n i Squeezebox er bra, med tydelig ikke like bra som Xindak. Kanskje ikke rart for en så fislete boks 8)

De som hevder at DACen i Squeezeboxene er BRA, vet ikke helt hva de snakker om. Den eneste DACen som er bra, er den i Transporter - den er til gjengjeld veldig bra - de andre Squeezeboxene bør bare brukes sammen med ekstern DAC, spør dere meg. Men med en bra DAC, er det ikke noe problem å få så god lyd via Squeezebox som gjennom enhver annen kilde - CDspiller inkludert. Den mest kostnadseffektive veien til godlyd går - etter min erfaring - via relativt billige drivverk i form av en billig CD/DVD/Blu-Ray-spiller evt. Squeezebox i kombinasjon med en god DAC. Da kan man risikere å få godlyd ut av alle husets digitale kilder - PC, digital-TV, DAB, CD. Det gjelder bare å ha mange nok innganger på DACen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    De som hevder at DACen i Squeezeboxene er BRA, vet ikke helt hva de snakker om. Den eneste DACen som er bra, er den i Transporter - den er til gjengjeld veldig bra - de andre Squeezeboxene bør bare brukes sammen med ekstern DAC, spør dere meg. Men med en bra DAC, er det ikke noe problem å få så god lyd via Squeezebox som gjennom enhver annen kilde - CDspiller inkludert. Den mest kostnadseffektive veien til godlyd går - etter min erfaring - via relativt billige drivverk i form av en billig CD/DVD/Blu-Ray-spiller evt. Squeezebox i kombinasjon med en god DAC. Da kan man risikere å få godlyd ut av alle husets digitale kilder - PC, digital-TV, DAB, CD. Det gjelder bare å ha mange nok innganger på DACen.
    Ser du har DAC'er til priser som tyder på at du vet hva du snakker om. Den Weiss DAC2 så intersant ut med balanseret utganger, men prisen var i overkant 8). Hva anbefaler du i prisklassen under 10' ?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har DAC'er til priser som tyder på at du vet hva du snakker om. Den Weiss DAC2 så intersant ut med balanseret utganger, men prisen var i overkant 8). Hva anbefaler du i prisklassen under 10' ?
    Sammen med Xindak ville jeg kan hende gått for Benchmark DAC-1 Pre - min kjøpte jeg brukt for 8.000 kroner. Den har "alt" - en god DAC, en god analog forforsterker (riktignok uten fjernkontroll), USB-inngang og en veldig god hodetelefonutgang. Ellers har du den "vanlige" listen. Hegel HD10 synes jeg gir mye for pengene. Brukte Lavry og Stello. RME ADI-2 holder fortsatt koken - men den er jo stygg som juling, da. En brukt Transporter får du for under 10.000, tror jeg. Den kan foruten å brukes som frittstående DAC, brukes til å hente musikk fra PC og internett - pluss at den fungerer som en utmerket forforsterker. Det ligger en DCS Delius ute på bruktbørsene for tiden - den burde holde et bra nivå lydmessig, til tross for alderen. Ellers kan både Abrahamsen- og Arcam-DACene være verdt å prøve.

Vanskelig å anbefale sånn på stående fot - det å velge DAC blir også et spørsmål om matching til resten av utstyret ditt og til hvordan du liker lyden.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Sammen med Xindak ville jeg kan hende gått for Benchmark DAC-1 Pre - min kjøpte jeg brukt for 8.000 kroner. Den har "alt" - en god DAC, en god analog forforsterker (riktignok uten fjernkontroll), USB-inngang og en veldig god hodetelefonutgang. Ellers har du den "vanlige" listen. Hegel HD10 synes jeg gir mye for pengene. Brukte Lavry og Stello. RME ADI-2 holder fortsatt koken - men den er jo stygg som juling, da. En brukt Transporter får du for under 10.000, tror jeg. Den kan foruten å brukes som frittstående DAC, brukes til å hente musikk fra PC og internett - pluss at den fungerer som en utmerket forforsterker. Det ligger en DCS Delius ute på bruktbørsene for tiden - den burde holde et bra nivå lydmessig, til tross for alderen. Ellers kan både Abrahamsen- og Arcam-DACene være verdt å prøve.

Vanskelig å anbefale sånn på stående fot - det å velge DAC blir også et spørsmål om matching til resten av utstyret ditt og til hvordan du liker lyden.
    Nettopp, det er det som er problem. Jeg vet jeg har en god match CD-forsterker. Takker for tips - Benchmark'n her jeg hørt mye bra om og skal sjekke ut den. Trenger og en hodtetelefon forsterker da Xiang Sheng'n jeg kjøpte ikke falt helt i smak - litt som Squeezebox'n - grei men ikke wow slik jeg fikk og forsatt har med Xindak'ene.

Hva slags Squeezebox har du, og hvis man kjører digitalt ut så spille det kanskje ikke stor rolle ?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp, det er det som er problem. Jeg vet jeg har en god match CD-forsterker. Takker for tips - Benchmark'n her jeg hørt mye bra om og skal sjekke ut den. Trenger og en hodtetelefon forsterker da Xiang Sheng'n jeg kjøpte ikke falt helt i smak - litt som Squeezebox'n - grei men ikke wow slik jeg fikk og forsatt har med Xindak'ene.

Hva slags Squeezebox har du, og hvis man kjører digitalt ut så spille det kanskje ikke stor rolle ?
    Jeg kjører Squeezebox Classic rundt baut. Datteren min og mannen hennes har Duet - og jeg kan ikke si at vi har hørt hørt noe forskjell de få gangene vi har sammenlignet med digitalt ut. Ikke noe forskjell på Squeezeboxer og CDspillere heller, forresten - når man kjører digitalt ut - det testet jeg veldig grundig før jeg solgte alle CDspillerne mine. Ikke på moderne, "jitter-immune" DACer.

Jeg bruker et par Denon AHD-2000 hodetelefoner sammen med Benchmark'en min - og det låter veldig bra. Mer etter min smak enn f.eks. et Stax hodetelefonsett jeg hadde for noen år siden.

PS: Benchmark får en helt annen klang - når man bruker de balanserte utgangene, vel å merke - hvis man reduserer den fabrikkinnstilte dempingen på de balanserte utgangene. Jeg har forklart hvordan dette gjøres i Benchmark-tråden på Hifisentralen. Det forutsetter naturligvis at forsterkeren tåler det litt høyere nivået på signalet man da får ut.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo - i alle fall i mine ører, men så hører jeg forskjell på kabler og :-). .
    Hehe, vel selve boksen er uansett så billig at man fortsatt kan få en hyggelig totalpris med en ekstern DAC koblet til.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hehe, vel selve boksen er uansett så billig at man fortsatt kan få en hyggelig totalpris med en ekstern DAC koblet til.
    Jepp ! Tenker i de baner nå og har derfor blitt sittende foran PC'n i stedet for skitur - ikke så farlig så lenge jeg gikk 2 mil i går og så er det kaldt ute, skyer, ikke nykjørte spor etc 8).

Nå heller jeg litt i retning av Xindak Dac 5 siden jeg er så godt fornøyd med Xindak lyden, eller Benchmark, eller.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er koblet til min Xindak 6950 med ubalanserte Phono kabler da dette er en analog forsterker. CD spilleren er en Xindak Muse 07 som er koblet både med balanserte og ubalanserte kabler - uten at det lydmessig har stor forskjell - testet begge deler.

Jeg forstår deg slik at du i praksis har testet analog-utgangen på SB kontra analog-utgangen på CD-spilleren, og holdt resten av signalkjeden konstant? Gjorde du noe for å matche nivå? Var det du eller noen andre som stod for svitsjingen?
    Jeg bruker ikke Media Player, men jeg har vanskelig for å tro at den ikke greier ripping. Jeg har brukt EAC med gode erfaringer, og har laget en guide her på forumet hvis du har lyst til å prøve den:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html

-k

Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •