Bedre lyd med ren cd spiller enn dvd spiller? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 232
    Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er ingenting i veien for å prøve.

I motsetning til en troverdig kabeltest, er en troverdig test av filformater svært lett å få til.

Kan ikke Ingeniør'n selv velge et musikkutt -- så kan et par forummedlemmer samarbeide om å lage CD'en?

Jeg ser ikke bort fra at han klarer å høre forskjell; spesielt i hodetelefoner.

Uten at det betyr at den jevne musikkelsker vil gjøre det med høyttalere i et vanlig rom...
    Jeg vil også prøve! Spytter selvsagt i porto og kost for disc.

Egentlig, om noen gidder, hadde vært flott om det ble laget en slags generell avforum-testdisc, for forskjellige formater og "artifakter" som enkelt kan brennes ut i flere kopier, slik at hvis andre/nye brukere har lyst å teste så kan dem få en kopi. Men denne ildsjelen påtar seg jo samtidig oppgaven med å ta i mot og presentere data etterpå...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Edit:

Edit:

Og dette sier en som angir at han bedømmer lyden fra mp3 formatet som flatt, mens det ble rippet fra en analog kilde og medium, (Platespiller)....?

Hva brukte du som Analog til Digital konvertering den gang du testet, kan det være en årsaks sammenheng f.eks?

(Edit: Er ellers enig med deg i at det på en måte ikke føles riktig å fin lytte til kildemateriale man vet er lossy, men for min del er dette mer en prinsipp sak, og ikke noe jeg egentlig tror jeg klarer å høre forskjeller på.)

Edit: Må ellers si at jeg blir provosert av en slik utalelse som at det er "de døve", som ønsker blindtest"

Mange selvutnevnte "gullører" har problemer med å høre noe i området 17-20 khz (noe som vel er ganske vanlig når man har opparbeidet seg noen 10års erfaring innefor hifi). kanskje du kan få "Forsvarer eller helsevesenet" til å dokumentere dette for deg også. Det kan godt tenkes at det finnes folk som hører bedre enn andre, men mye av denne forskjellen kommer vel mer av kobblinger i hjernen, noe som vel hovedsakelig skjer i de første leveårene, og marginale forskjeller med trening seinere.

Det at du tydeligvis ikke forstår den egentlige grunnen til at blindtesting faktisk er en av de beste metodene man har for å påvise hørbare forskjeller, sier kanskje litt om din evne til å forstå dette temaet som diskuteres også....
    Angrer litt på den !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Jeg vil også prøve! Spytter selvsagt i porto og kost for disc.

Egentlig, om noen gidder, hadde vært flott om det ble laget en slags generell avforum-testdisc, for forskjellige formater og "artifakter" som enkelt kan brennes ut i flere kopier, slik at hvis andre/nye brukere har lyst å teste så kan dem få en kopi. Men denne ildsjelen påtar seg jo samtidig oppgaven med å ta i mot og presentere data etterpå...
    Jeg har vært inne på tanken mange ganger.

Spørsmålet bør være:
    Hva ønsker man å besvare som ikke ble besvart i Løkkens test? Selv om noen av oss nå bruker endel tid på å gjøre Ingeniøren "til lags" med en test-skive med Kari Bræmnes, så vil det ett år etter komme en eller annen som hevder at "Jaja, men dere testet jo med Kari Bremnes, alle vet jo at man må lytte til Bjørn Eidsvåg for å høre forskjell på kabler".

Hvis noen har noen gode ideer til hvordan man kan gjøre ting bedre enn Løkken, og på en slik måte at resultatet blir mer respektert i begge leire så er jeg gjerne med.

Lydfilene bør gjøres tilgjengelig på nett etterpå slik at alle som vil, for "all framtid" kan lytte og gjøre sin egen mening (uten nødvendigvis å bli tatt med i konklusjonen av testen). Jeg gjorde den tabben med en test av mp2/DAB-kvalitet, hvor mange i ettertid ønsker å lytte selv istedetfor å lese en konklusjon om andres lytting. Jeg har gjort en avtale med Linn records om å bruke snutter av hirez-materialet deres til offentlige blindtester, jeg er usikker på hva som skjer om man legger ut 10 eller 30 sekunder av Kari Bremnes på nett uten å spørre.

Hello
    This should be fine - can you confirm which samples you are using? Also,
    will you be hosting the samples on your own site?
    Thanks
    Caroline
    Linn Records

-----Original Message-----
    Sent: 09 July 2007 10:04
    To: Linn Records
    Subject: Message from linnrecords.com

Hello, I am interested in using your excellent material in a public
    blindtest. I wonder if I can get your permission to publish samples of
    your material no longer than 30 seconds on a hifi-related forum. You
    will, of course, be credited and duely linked to.

Chances are that this will give you publicity and generate more
    traffic/sales on your site.

with best regards
    knutinh
    -k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Lydfilene bør gjøres tilgjengelig på nett etterpå slik at alle som vil, for "all framtid" kan lytte og gjøre sin egen mening (uten nødvendigvis å bli tatt med i konklusjonen av testen).
    Et poeng med å legge dem på CD, er vel at det da -- forutsatt at den spilles på en CD-spiller -- er vanskelig å sjekke filene nærmere.

Alt som legges ut på nett, hentes ned og spilles av på en datamaskin, kan mye lettere identifiseres gjennom metadata eller ved analyser.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et poeng med å legge dem på CD, er vel at det da -- forutsatt at den spilles på en CD-spiller -- er vanskelig å sjekke filene nærmere.

Alt som legges ut på nett, hentes ned og spilles av på en datamaskin, kan mye lettere identifiseres gjennom metadata eller ved analyser.
    Det var også mulig å jukse på denne måten i Ivar Løkkens test - rippe CD-ene og analysere resultatet. Resultatet tilsier vel at ingen falt for fristelsen. Er det noen som er så teite at de vil sabotere en slik test? Dersom jeg tar feil om noe så ønsker jeg å vite det så fort som mulig, og så oppdatere mitt verdenssyn. Jeg tar bare for gitt at det er slik andre fungerer også?

Det er mulig å "oppdatere" de opplastede filene ved å omdøpe filnavnene en gang i måneden. Man kan også skyte inn et lite, tilfeldig antall 0-samples i for/bakkant av hver fil. Men dersom noen har teknisk kompetanse til å gjøre en analyse, og samtidig ikke har noensomhelst interesse av at sannheten skal fram så vil det alltid være mulig å jukse. Derfor vil ikke resultatet av en slik test kunne publiseres i Nature eller Science. Men man kan jo tenke seg at testen fungerer som en forhåndssiling av fenomener, utstyr og lyttere til en senere, mer seriøs test om man skulle finne noe spennende.

-k

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært inne på tanken mange ganger.

Spørsmålet bør være:
    Hva ønsker man å besvare som ikke ble besvart i Løkkens test? Selv om noen av oss nå bruker endel tid på å gjøre Ingeniøren "til lags" med en test-skive med Kari Bræmnes, så vil det ett år etter komme en eller annen som hevder at "Jaja, men dere testet jo med Kari Bremnes, alle vet jo at man må lytte til Bjørn Eidsvåg for å høre forskjell på kabler".

Hvis noen har noen gode ideer til hvordan man kan gjøre ting bedre enn Løkken, og på en slik måte at resultatet blir mer respektert i begge leire så er jeg gjerne med.

Lydfilene bør gjøres tilgjengelig på nett etterpå slik at alle som vil, for "all framtid" kan lytte og gjøre sin egen mening (uten nødvendigvis å bli tatt med i konklusjonen av testen). Jeg gjorde den tabben med en test av mp2/DAB-kvalitet, hvor mange i ettertid ønsker å lytte selv istedetfor å lese en konklusjon om andres lytting. Jeg har gjort en avtale med Linn records om å bruke snutter av hirez-materialet deres til offentlige blindtester, jeg er usikker på hva som skjer om man legger ut 10 eller 30 sekunder av Kari Bremnes på nett uten å spørre.

-k
    Så lenge snuttene ikke er lenger enn 30 sek burde det vel være greit å få tillatalse, det er jo tross alt i "utdannings"øyemed. Og like lange som preview'en til f.eks. platekompaniet og CDON. Og som du skrev i din e-post til Linn: Sannsligvis skape blest om artist/innspilling.

Men jeg tenkte på det. Ivar Løkken sin test bestod jo egentlig av ganske mange tester.
    Jeg personlig ville ikke hatt forutsetning for å si hva som er fasevendt osv. Mine forutsetninger er i beste fall at jeg klarer å skille originalen (raw-filen) fra dem som er endret.
    For å kunne skille slike ting (mer enn bare original - ikke original) er det vel en forusetning av testpersonen faktisk har lekt litt med slike ting tidligere, kjenner teorien, og dermed også som kan forventes.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kunne skille slike ting (mer enn bare original - ikke original) er det vel en forusetning av testpersonen faktisk har lekt litt med slike ting tidligere, kjenner teorien, og dermed også som kan forventes.
    Jeg ville da tro det holdt lenge med selverklærte gullører. Egentlig ser jeg ikke nytten i å bruke påkostede hodetelefoner når man hører etter forskjeller heller. Med mindre det hovedsakelig er slik man hører musikk. Har man gullører, plukker man ut hva som er hva og hva som er tuklet med lett som en plett. Og det er sikkert derfor gullører (meg bekjent) er en myte. Slike gullører har en tendens til å bli til gråsteinsører med en gang de ikke vet hva de lytter til.
    Selv bruker jeg en blu-ray spiller som cd spiller og synes egentlig ikke at det låter veldig ille. Faktisk synes jeg det spiller riktig så bra. Men jeg har da altså ikke gullører, så gudene vet hvordan det egentlig høres ut

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Jeg ville da tro det holdt lenge med selverklærte gullører. Egentlig ser jeg ikke nytten i å bruke påkostede hodetelefoner når man hører etter forskjeller heller. Med mindre det hovedsakelig er slik man hører musikk. Har man gullører, plukker man ut hva som er hva og hva som er tuklet med lett som en plett. Og det er sikkert derfor gullører (meg bekjent) er en myte. Slike gullører har en tendens til å bli til gråsteinsører med en gang de ikke vet hva de lytter til.
    Selv bruker jeg en blu-ray spiller som cd spiller og synes egentlig ikke at det låter veldig ille. Faktisk synes jeg det spiller riktig så bra. Men jeg har da altså ikke gullører, så gudene vet hvordan det egentlig høres ut
    Med blu-ray kjører du trolig signalet digitalt ut og da spiller det fint lite rolle om det er CD/DVD/Blu-ray. Kjøres signalet analogt ut er det DAC'n i spilleren som betyr mest ikke om spilleren handterer CD/DVD etc. - tror nå jeg...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Men det er jo det jeg sier.
    Selv om man klarer å plukke ut hvilke spor som er tuklet med, er det ikke sikkert på kan peke ÅRSAKEN til at dem låter annerledes, dersom man ikke har inngående kjennskap til dette.
    Ang. selveklærte gullører så håper jeg ikke du sikter til meg, for det ville i alle fall være bom.
    Når det er sagt, er jeg av den oppfatning at for å lære må man teste. Om ikke annet enn for å lære å kjenne seg selv og ørene bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg tenkte på det. Ivar Løkken sin test bestod jo egentlig av ganske mange tester.
    Jeg personlig ville ikke hatt forutsetning for å si hva som er fasevendt osv. Mine forutsetninger er i beste fall at jeg klarer å skille originalen (raw-filen) fra dem som er endret.
    Testen til Løkken gikk på å skille degradert fra original, ikke å beskrive hva som var gjort med de degraderte. Spor 1 var oppgitt som referanse, resten av sporene inneholdt en blanding av skjulte referanser og degraderte spor. Når man besvarer at et spor som er en identisk kopi med referansen er "forskjellig", mens et spor som er en 256kbps mp3-fil er "lik referansen" så uttrykker det betydelig mer usikkerhet enn bastante påstander om at mp3-formatet mangler dynamikk, eller låter skrikete.

Påstanden fra de audiofile var f.eks at Layla låt betydelig bedre dersom den ble fasevendt. Når de fikk servert låten i begge versjoner så greide de ikke å påvise at det var noen forskjell.

Å teste det samme som Ivar en gang til ser jeg ikke poenget med. Men dersom kabel-entusiaster og andre kan komme med forslag til hvordan testen kan modifiseres slik at de til en viss grad kan stille seg bak resultatet så er jeg interessert. Så langt har det ikke kommet så mange forslag, det kan tolkes som om man mener at testen til Ivar var bra nok, eller at man uansett ikke er interessert i å teste slike ting.

-k

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testen til Løkken gikk på å skille degradert fra original, ikke å beskrive hva som var gjort med de degraderte.
    -k
    Aha, og da er det bare velstand.!
    Å teste det samme som Ivar en gang til ser jeg ikke poenget med. Men dersom kabel-entusiaster og andre kan komme med forslag til hvordan testen kan modifiseres slik at de til en viss grad kan stille seg bak resultatet så er jeg interessert. Så langt har det ikke kommet så mange forslag, det kan tolkes som om man mener at testen til Ivar var bra nok, eller at man uansett ikke er interessert i å teste slike ting.
    Som nevnt, jeg vil gjerne være med på test uansett, men forslag til modifikasjoner i retning "kabel" kan jeg ikke komme på.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Har vel ikke noe grunnlag for å si at testen til Ivar ikke var god nok, da jeg bare har lest om den, men det hadde kanskje vært litt interessant å fått testet noe slikt selv, hvis noen som kjenner svakhetene til slik lossy komprimering ville lage en slik blintest iso file som kan brennes til en audio CD-r plate.

Softwaren til å lage lossy og lossless filer, samt brenne programmer osv er vel blitt bedre siden den forrige testen, samt at de som har kunnskap om enkoderens svakheter kanskje kunne brukt noen andre lydspor som kan sette lossy formatene litt mer på prøve også.

Hvordan ville det f.eks vært å lage flere lossy generasjoner konvertert frem og tilbake til wav av en inspilling, og sett hvor mange ganger man kunne kjøre slike konverteringer før dette ble 100% detekterbart ved forskjellige kvalitets settinger.

Fra video verdenen er det typisk slik at når man først har lagt merke til forskjellige synlige svakheter ved komprimerings algoritmer og bildevisnings teknologi (f.eks makroblokking, regnbue effekt for dlp, konvergens osv), så blir man på en måte opplært til å legge merke til disse feilene. kanskje en slik "multigenerasjons" test kan vise om det finnes en slik opplærings effekt for hørsel og lossy også?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel ikke noe grunnlag for å si at testen til Ivar ikke var god nok, da jeg bare har lest om den, men det hadde kanskje vært litt interessant å fått testet noe slikt selv, hvis noen som kjenner svakhetene til slik lossy komprimering ville lage en slik blintest iso file som kan brennes til en audio CD-r plate.

Softwaren til å lage lossy og lossless filer, samt brenne programmer osv er vel blitt bedre siden den forrige testen, samt at de som har kunnskap om enkoderens svakheter kanskje kunne brukt noen andre lydspor som kan sette lossy formatene litt mer på prøve også.
    Absolutt. Samtidig har kanskje lossy audio blitt litt mindre aktuelt for hifi (?). Jeg bruker tapsfri flac, og mange vurderer harddisk-priser som så billige i forhold til antall album man kan tenke seg å lovlig kjøpe at det uansett ikke er noe problem.

På håndholdte enheter er det selvsagt litt mer begrenset med plass, men der er kanskje ikke uber-hifi-kravene like store?
    Hvordan ville det f.eks vært å lage flere lossy generasjoner konvertert frem og tilbake til wav av en inspilling, og sett hvor mange ganger man kunne kjøre slike konverteringer før dette ble 100% detekterbart ved forskjellige kvalitets settinger.
    Jeg tror at for lossy koding kan man finne interessante fenomener som ikke nødvendigvis har noen relevans for lytting til førstegenerasjons-koding. Med mindre man virkelig vet hva man driver med, dvs er utvikler av lame eller lignende.

Jeg tror at det er mer fornuftig å variere bitrate fra veldig lave rater, til veldig høye bitrater og så lytte til førstegenerasjons-kodinger. Ved hvilken bitrate blir besvarelsene "som å kaste terning"? Dersom terskelen f.eks er ved 192kbps for en gitt koder og materiale, så er jeg villig til å stole på at codecen er minst like god ved høyere rater, og mest sannsynlig har mer margin før jeg kan høre artifakter under samme betingelser.
    Fra video verdenen er det typisk slik at når man først har lagt merke til forskjellige synlige svakheter ved komprimerings algoritmer og bildevisnings teknologi (f.eks makroblokking, regnbue effekt for dlp, konvergens osv), så blir man på en måte opplært til å legge merke til disse feilene. kanskje en slik "multigenerasjons" test kan vise om det finnes en slik opplærings effekt for hørsel og lossy også?
    Det er interessant at du nevner dette, for jeg har akkurat kjøpt 120 meter kabel og driver nå og lytter til loopback mellom lyd og ut og lyd inn på lydkortet mitt. Målet er å påvise hørbar degradasjon med lange kabler. Jeg skal rapportere tilbake når jeg har noe å melde.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. selveklærte gullører så håper jeg ikke du sikter til meg, for det ville i alle fall være bom.
    Nei, gjorde ikke det. Jeg har i alle fall ikke registrert at du har kommet med en slik påstand. Kommentaren var generellt myntet på det knippe man har her med etablerte "gullører"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos "gullører":

Så nettopp en TV-reportasje om en butikkeier som var lei av at en tenåringsgjeng hang rundt butikken hans.

Han løste problemet ved å sette opp høyttalere som sendte ut høy lyd over 16 kHz.

Tenåringene klagde over bråket og forsvant. Ingen av de voksne kundene merket noe...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos "gullører":

Så nettopp en TV-reportasje om en butikkeier som var lei av at en tenåringsgjeng hang rundt butikken hans.

Han løste problemet ved å sette opp høyttalere som sendte ut høy lyd over 16 kHz.

Tenåringene klagde over bråket og forsvant. Ingen av de voksne kundene merket noe...
    Fantastisk bra !!!

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos "gullører":

Vanlig triks i Japan. Har vært i Tokyo en gang for noen år siden - prøv å ta en spasertur langs bankgaten (=posh strøk). Der piper det som besatt slik at folk ikke stopper opp og lager "rot" i gatebildet!

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt. Samtidig har kanskje lossy audio blitt litt mindre aktuelt for hifi (?). Jeg bruker tapsfri flac, og mange vurderer harddisk-priser som så billige i forhold til antall album man kan tenke seg å lovlig kjøpe at det uansett ikke er noe problem.
    Ja det er jo et meget godt poeng, har vel også gått over til Flac for rippede CDer, så sånn sett er vel en slik lossy test litt foreldet ja.

Det er interessant at du nevner dette, for jeg har akkurat kjøpt 120 meter kabel og driver nå og lytter til loopback mellom lyd og ut og lyd inn på lydkortet mitt. Målet er å påvise hørbar degradasjon med lange kabler. Jeg skal rapportere tilbake når jeg har noe å melde.

-k
    120meter med loopback skulle vel tilsvare og gi en 100x faktor for eventuelle hørbare/målbare kabelpåvirkning vs en 1,2m interkonnect cabel.
    Dette blir interessant. :-D Et spørsmål, vil denne kabelen jobbe som en toleder dvs gi et 240meter med signalkjede, eller blir det bare 120m?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo et meget godt poeng, har vel også gått over til Flac for rippede CDer, så sånn sett er vel en slik lossy test litt foreldet ja.
    Men ikke for dem som bruker spotify.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med de prisene vi ser på harddisker, 2,5GB/Kr, så er det vel like greit med WAV.

DVD-spillere begynner å bli overkommelige i pris nå, koster det samme som et par sokker:

Matsui DVD-spiller - Lefdal

Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •