Noen vits å kjøre Bi-wire fra effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen vits å kjøre Bi-wire fra effektforsterker?

Da jeg ikke hadde effektforsterkeren (Vincent SP-331) benyttet jeg bi-wiring fra Yamaha'en til Klipschene. Hadde også selvsagt denne funksjonen slått på på forsterkeren. Gjorde det samme når jeg fikk effekttrinnet, altså kjører to ledningpar til hver høyttaler fra de doble parene med terminaler på effekttrinnet. Har dette egentlig noen lydmessig fordel eller kan jeg like godt montere broene igjen og kjøre enkelt par til hver høyttaler?
    Takker for alle svar

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her bør man kan hende ikke uttale seg altfor bastant - men jeg har aldri klart å høre noen forskjell de gangene jeg har prøvd biwiring hjemme hos meg. Jeg kjenner noen som kjører biwiring - og de fleste av dem innrømmer at dette er noe de gjør "for sikkerhets skyld". Har du kabel til biwiring, skader det naturligvis ikke å bruke den - misforstå meg rett - men jeg tror ikke man trenger å styrte avgårde til kabelbutikken for å kjøpe seg en biwiring-kabel hvis man skulle mangle noe slikt.

Derimot har biamping som regel en tydelig hørbar effekt - men det var ikke det du spurte om.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper at det er Bi-Amp'ing TS sikter til, slik som han formulerer posten.

Vil det isåfall da hjelpe? gitt at vi har en 5 kanals effektforsterker, vil det da hjelpe og kjøre 2 og 2 kanaler på hver av frontene?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører du noen forskjell da?

Jeg kjører biamp fra pioneeren min selv, men forskjellen i lydkvalitet er såvidt jeg kan høre i beste fall marginale.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ihvertfall ikke finne på å bruke preout og ha høyttalere på de samme kanalene på Yamaha. Det kan fort bli lyd/lys&røyk-show beentheredonethat

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    Tipper at det er Bi-Amp'ing TS sikter til, slik som han formulerer posten.

Vil det isåfall da hjelpe? gitt at vi har en 5 kanals effektforsterker, vil det da hjelpe og kjøre 2 og 2 kanaler på hver av frontene?
    Det avhenger av hvordan effekttrinnet er konstruert. Snakker vi fem kanaler med én felles, spinkel strømforsyning, vil biamping trolig ha lite for seg. Da kan strømforsyningen fort bli flaskehalsen her. Har de fem kanalene hver sin veldimensjonerte strømforsyning, blir det en helt annen skål - da ville jeg absolutt ha prøvd biamping, ja.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulf, tenker i mitt tilfelle på min Emotiva UPA-5 :-) Hvordan tror du den saken stiller seg? Ikke det at jeg føler at blir presset spesielt den dag idag, siden jeg knapt får lunk på den. men artig å prøve, og evnt koble opp en UPA-2 for å drive bak-kanalene istedet.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker som en velvoksen sak - så jeg ville nok ha prøvd biamping, ja. Hvis du likevel har en slik med to kanaler til overs.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •