Denon PMA-2010: Et 17.000-kroners unikum..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon PMA-2010: Et 17.000-kroners unikum..?

Hei sveis!

Jeg har sett på en del ulike stereoforsterkere i det siste, og ble anbefalt Denon PMA-2010. Forsterkeren skal fungere som effekttrinn til et par Mentor 6 eller CM9 (eller kanskje Helicon 400 MKII?).

Jeg har lest noen anmeldelser, og den får jevnt over svært god omtale . Det eneste som slår meg som litt merkelig er at den har en unormalt lav utgangseffekt for prisklassen; skarve 2 x 80 W! Selvfølgelig er ikke spesifikasjoner alt, men jeg lurer på om det er andre her som har erfaring med Denons PMA-serie, og kunne tenke seg å si noen ord.

Hvorfor skulle man f.eks. ikke heller kjøpe en Cambridge 840W eller Hegel H1, gitt at man like lydbildet til alle tre?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Hei sveis!

Jeg har sett på en del ulike stereoforsterkere i det siste, og ble anbefalt Denon PMA-2010. Forsterkeren skal fungere som effekttrinn til et par Mentor 6 eller CM9 (eller kanskje Helicon 400 MKII?).

Jeg har lest noen anmeldelser, og den får jevnt over svært god omtale . Det eneste som slår meg som litt merkelig er at den har en unormalt lav utgangseffekt for prisklassen; skarve 2 x 80 W! Selvfølgelig er ikke spesifikasjoner alt, men jeg lurer på om det er andre her som har erfaring med Denons PMA-serie, og kunne tenke seg å si noen ord.

Hvorfor skulle man f.eks. ikke heller kjøpe en Cambridge 840W eller Hegel H1, gitt at man like lydbildet til alle tre?
    Hvis du er ute etter et rent effekttrinn, er Denon PMA-2010 en real overkill. PMA-2010 er en integrert forsterker - en utmerket sådan, til tross for den beskjedne Watt-angivelsen.

Men hvis det er er en integrert forsterker du er ute etter, er Denon'en vel verdt å vurdere - vel å merke i skarp konkurranse med mange andre kandidater i denne prisklassen. Her er det bare å velge og vrake - du finner helt sikkert noe som kan passe til dine behov og til din smak.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hvis du er ute etter et rent effekttrinn, er Denon PMA-2010 en real overkill. PMA-2010 er en integrert forsterker - en utmerket sådan, til tross for den beskjedne Watt-angivelsen.

Men hvis det er er en integrert forsterker du er ute etter, er Denon'en vel verdt å vurdere - vel å merke i skarp konkurranse med mange andre kandidater i denne prisklassen. Her er det bare å velge og vrake - du finner helt sikkert noe som kan passe til dine behov og til din smak.
    Ja det begynner å høres ut som om det er vanskelig å begå et dårlig kjøp i denne prisklassen, hvilket er betryggende . Jeg skal prøve å få lånt en Hegel H100 på Soundgarden, da det er flere som mener den er egnet til å vise CM9 fra sin beste side .

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har planer om å kjøre musikk og video i et oppsett som tar utgangspunkt i HTPC-->DAC-->forsterkeri, så jeg har vel ikke bruk for en integrert forsterker i tillegg til surroundreceiveren, eller hva? Grunnen til at jeg står på PMA-2010 for tiden er simpelthen at jeg liker Denons lydbilde =), men jeg går gjerne for et rent effekt-alternativ dersom det kan oppdrives.

Og et tilleggsspørsmål: Er det mulig å si noe om hvor mye en forforsterker har å si for farging av lydbildet i forhold til en effektforsterker?

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Jeg har planer om å kjøre musikk og video i et oppsett som tar utgangspunkt i HTPC-->DAC-->forsterkeri, så jeg har vel ikke bruk for en integrert forsterker i tillegg til surroundreceiveren, eller hva? Grunnen til at jeg står på PMA-2010 for tiden er simpelthen at jeg liker Denons lydbilde =), men jeg går gjerne for et rent effekt-alternativ dersom det kan oppdrives.

Og et tilleggsspørsmål: Er det mulig å si noe om hvor mye en forforsterker har å si for farging av lydbildet i forhold til en effektforsterker?
    For å ta det første spørsmålet først: Det er ikke umulig at du kan ha glede av en slik integrert forsterker - hvis lydkvaliteten i stereo er viktig for deg, og du har et anlegg som er i stand til å formidle denne ekstra godlyden. Da kobler du stereo-kildene til den integrerte på vanlig måte - og så bruker du prosessorinngangen/HT-inngangen/Power in... - kjært barn har mange navn - til film- og surroundlyden. Denon forsterkeren har denne muligheten - sånn sett kan du godt kjøpe en slik. Da får fronthøyttalerne dine det best mulige signalet til enhver tid. Grunnen til at jeg påpekte at Denon'en var en integrert forsterker, var at jeg oppfattet dette som en mulig misforståelse - siden du i utgangspunktet var ute etter et rent effekttrinn. Men hvis forholdene ellers ligger til rette for det, kan du få litt "ja takk begge deler her".

M.h.t. det siste spørsmålet, er svaret at "det kommer an på". Vanskelig å si noe generelt. Min erfaring er at forforsterkeren betyr mer enn mange har det med å tro. Dog ikke uten videre. Alt avhenger av kvalitetene i resten av anlegget. Fra kilden til høyttalerne. Jeg har vært borti anlegg hvor det har vært vanskelig å høre store forskjeller - i hvert fall forskjeller som er verdt veldig mye penger - men har også erfaring fra hjemmefronten at en forforsterker kan gjøre underverker med lyden.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for meget utfyllende svar .

hvis lydkvaliteten i stereo er viktig for deg [...] kobler du stereo-kildene til den integrerte på vanlig måte - og så bruker du HT-inngangen [...] til film- og surroundlyden. [H]vis forholdene ellers ligger til rette for det, kan du få litt "ja takk begge deler her".
    Det høres ut som en fornuftig løsning, men lar det seg gjøre å bruke HTPCen til både film og musikk i stereo i et slikt oppsett? Er det mulig å koble PCen til både receiveren for filmavspilling, og den integrerte forsterkeren for stereo, for så å veksle mellom disse enhetene etter behov?

Alternativt kobler jeg slik:
    HTPC --> DAC --> PMA-2010
    og
    PS3 --> Receiver --> PMA-2010 (HT-inngang)

Da brukes PCen utelukkende til avspilling i stereo, mens filmmateriale streames til PS3 og avspilles derfra. Det er dog en mindre enn optimal løsning, ettersom streaming med PS3 media player fungerer dårlig over 720p :\.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være grei skuring, det. Du kan t.o.m. splitte et signal og kjøre samme signalet inn på begge - både på receiver og den integrerte - og så velger du bare hvilken signalvei du vil bruke. Via receiver eller via den integrerte. Det gjør ingenting - verken for receiver eller for den integrerte - å få et signal inn på en inngang, selv om denne ingangen ikke er aktivt i bruk.

Det eneste du må unngå - og det er viktig - er å koble signaler fra forskjellige kilder inn på én og samme inngang. Å splitte et signal går bra - å samle flere signaler kan bli dyrt. Dette gjelder selv om du slår av den boksen du ikke bruker.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, da blir det en integrert sak =)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •