Forsterkar til Dynabel Exact?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterkar til Dynabel Exact?

[Moderatoredit: Flytter denne til Receivere/forsterkere siden det er forsterkeranbefalinger som er temaet her]

Eg har tenkt å byggje meg eit sett Dynabel Exact høgtalarar. Desse høgtalarane får eg litt rabatt på, og eg har den oppfatninga at desse speler svært bra i forhold til prisen. Eg har bare så vidt høyrt på høgtalarane sjølv, og baserer kjøpet på anbefalingar, testar osv.
    Men Exact er visstnok ein svært tungdreven høgtalar, så kva forsterkar kan anbefalast? Sjølv har eg tenkt litt på Arcam A80 og Elektrocompagniet ECI-3, men eg er redd for at desse blir litt for små (begge ca 75W).
    Ein fyr på HiFicenteret i Stavanger meinte at eg burde bruke Hegel H-1, men ein forsterkar til 13000kr er litt i overkant av det budsjettet eg hadde tenkt å bruke.
    Anlegget skal ikkje brukast til å spele spesielt høgt, og blir ståande på eit lite rom.
    Kan nokon hjelpe meg?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hørt at Hegel skal være en god match til disse uten å selv ha hørt denne kombinasjonen

Ellers kan du se etter gode brukte forsterkere her:

http://www.audioforum.no/ks/

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til AVforum, Helge!

dynaBel Exact har lav følsomhet (84dB). Det er ikke dermed sagt at de er så vanskelige å drive. Utfordringen er at de nok ikke er dynamikkbomber. Leser i enkelte tester at bassmellomtonene bunner i krevende basspassasjer(!) Men presis og god audiofil lyd er det sikkert.
    Jeg tror man kommer langt med kvalitetsforsterkere på 2x100W eller mer. Merker jeg kommer på i farten: Electrocompaniet, Hegel, Thule, Holfi, Vincent, Rotel etc.
    Kjenner ikke disse høyttalerne så veldig godt, så det er ikke sikkert alle disse matcher Exactene like bra lydmessig. Noen flere erfaringer?

AVforum har jo et eget brukmarked her:

http://www.avforum.no/pp-classifieds/

Newcomer cochise sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cayin 252B ville jeg gått for! Gjør rent bord i så og si alt av tester. Prisen ligger på omkring 8000kr, og effekten på 2x150W.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke skal spille høyt og kraftig tror jeg electrocompaniet eci 3 er et godt valg, Audio (eller var det Fidelity?) mente ECI 3 og Exact/super exact var en god kombinasjon.

Med cayin 252b kan får du jo dynamikk, evenen til å spille litt høyere uten forvrengning, men til så små høyttalere tror jeg jeg ville prioritert godlyd fremfor kraft.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Med cayin 252b kan får du jo dynamikk, evenen til å spille litt høyere uten forvrengning, men til så små høyttalere tror jeg jeg ville prioritert godlyd fremfor kraft.
    Små høyttalere=stor forsterker. Og i hvertfall disse, de har en ganske lav følsomhet og trenger mye kraft. De har en så lav følsomhet som 84 dB, mao de skriker etter et kraftverk. Cayin er nok ikke et dumt valg i så måte.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over det, men jeg lurer på om det er bedre lyd i electrocompaniet eci 3 hvis man ser bort fra dynamikk og krefter......

Men jeg kan jo godt anbefale cayin! Funker veldig bra, detalgjert diskant/mellomtone, bassen går dypt, bra dynamikk og krefter, pen lyd.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ifølge audio måtte eci3 totalt knele og kuttet av den ene kanalen på superexact når man skrudde opp bare litt :lol:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ifølge audio måtte eci3 totalt knele og kuttet av den ene kanalen på superexact når man skrudde opp bare litt :lol:
    Tviler ikke......Tror Cayin eller Vincent SV 233 er et bra valg.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp brukt, da får du mer for pengene.