Svak dialog på film

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svak dialog på film

Har et problem med at dialoger på film virker svake og ikke så tilstedeværende som jeg skulle ønske. Har Klipsch RF-64 senter så det er ikke høyttaleren som er for liten heller. Har benyttet Auto Setup på min Yamaha rx-v861 og er fornøyd med lyden ellers til musikk o.l. Har ikke sub så jeg kjører bass til frontene.
    Tok en kikk på "Sound Menu" på forsterkeren i dag og under "EQ Type Select" sto den selvsagt på Auto PEQ. Har også valgene Center Geq og EQ off. Hva vil disse ha å si for lyden?

Vil også nevne at foresterker kun drar senterkanal og bakhøyttalere mens frontene drives av Vincent SP-331

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå over med dB måler og sjekk nivået på kanalene... Prøv med Center som Large da den tåler det

Så er en del filmer er mixet med dempet vokal... -4dB er vel da mest normalt. Men har også vært bort i en dvd der vokal var dempet -7dB i forhold til normalt.

( det er lyd og bilde info som er mulig og får på en del recivere )

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv litt forskjellige eq innstillinger og se hva som blir best. mange stiller opp lyden på senteren ett par db også. I værste fall så kan du jo kjøre 4.1 isteden når du ser film alene.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter forslaget om å gå over med dB-måler. Eventuelt skru opp senterkanalen litt. Jeg har også Yamaha og volumet på de forskjellige kanalene etter YPAO var veldig forskjellig. PEQ er, litt forenklet, det YPAO stiller til for å få lik lyd i de forskjellige høyttalerne. GEQ er en EQ du selv kan leke deg med. EQ off ligger vel litt i navnet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Støtter forslaget om å gå over med dB-måler. Eventuelt skru opp senterkanalen litt. Jeg har også Yamaha og volumet på de forskjellige kanalene etter YPAO var veldig forskjellig. PEQ er, litt forenklet, det YPAO stiller til for å få lik lyd i de forskjellige høyttalerne. GEQ er en EQ du selv kan leke deg med. EQ off ligger vel litt i navnet.
    For å kommentere det ang. ulike verdier så er disse helt like hos meg på frontene og senter samt lik verdi på bakhøyttalerne. Nå står mine høyttalere i nøyaktig lik vinkel mot sweetspot og nøyaktig like langt fra bak og sideveggene. Prøvd å få bevare symmetrien på hele lyd og bilde-veggen.
    Satte EQ til Center EQ så får jeg lytte litt igjen.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et lignende problem med min 665, senterkanalen svekkes periodisk! Noen ganger blir den plutselig veldig svak! Jeg har koblet akkurat sånn som deg, med effektforsterker på front (og sub). Du kan prøve å koble alt på yamahaen og se om det blir bedre.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Har et lignende problem med min 665, senterkanalen svekkes periodisk! Noen ganger blir den plutselig veldig svak! Jeg har koblet akkurat sånn som deg, med effektforsterker på front (og sub). Du kan prøve å koble alt på yamahaen og se om det blir bedre.
    Yamaha'en drar ikke frontene hvis jeg spiller høyt og det blir for mye kabelkrøll hvis jeg skal koble om alt igjen. Men det kan ha noe med effektforsterkeren å gjøre kanskje.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke disse Yamahaene våre liker at vi kobler noe på preout og noen høyttalere rett på. Det er et eller annet med de preout'ene på Yamaha...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    For å kommentere det ang. ulike verdier så er disse helt like hos meg på frontene og senter samt lik verdi på bakhøyttalerne. Nå står mine høyttalere i nøyaktig lik vinkel mot sweetspot og nøyaktig like langt fra bak og sideveggene. Prøvd å få bevare symmetrien på hele lyd og bilde-veggen.
    Satte EQ til Center EQ så får jeg lytte litt igjen.
    Nå er det ikke verdiene som står på receiveren som bestemmer om kanalene spiller like høyt. De blir alle påvirket av rommet så du må kjøre testtone på hver kanal og justere til de spiller likt uansett hva verdien er. Jeg har +4dB på front L og +3dB på front R og +4dB på senter. Nå er dette bare små variasjoner, men hos deg kan de være mye større.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel mye med filmene og gjøre og. Noen filmer har mere inne stengt lyd enn andre synest eg. Senter er på -5.0 her hos meg, og tar eg den høyere så blir den for dominerende under film... fronter er på - 3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •