Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 1 av 38 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 745
    Newcomer kringlyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din.

Synes det er på tide at vi lager en tekst og bildetråd som omhandler fremgangsmåte under kalibrering av receiver for best mulig resultat
    Her er det bare å fyre løs med spørsmål, så skal vi svare og forklare etter beste evne.

Et rimelig og riktig justert lydanlegg kan låte langt bedre enn et anlegg som er mange ganger så dyrt, men feil innstilt.

– Det er to prinsipper for plassering av høyttalerne i hjemmekinoen din. Enten setter du dem der du får lov (av kona) eller der du får mest ut av dem.

Slik åpner Bård Ivar Flageborg lydworkshopen for innpå et dusin lydfriker som har funnet veien til testlokalene på Økern i Oslo. Flere av dem jobber profesjonelt med lyd til daglig. Sammen med Roger Kolbu driver Flageborg det de kaller Kringlyd, for å lære folk å få mer ut av lydanleggene sine.

KRINGLYD
    Kringlyds spesialitet er demonstrasjoner av lyd og bilde for å få fram hvordan ting virkelig skal låte og sees. Kringlyd består av Bård Flageborg og Roger Kolbu.

Det lille ekstra
    Kringlyd, som er det norske ordet for surroundlyd, er et idealistisk foretak. Ingen av gutta som deltar på seminaret har betalt noe for de 8-10 timene Kringlyd gir dem. Derimot er det fritt fram å ta seg noen brødblingser fra maten som Flageborg har kjøpt inn privat for anledningen. Lokalene har bladet Hjemmekino stilt til disposisjon, og høyttalersettet de kalibrerer får de låne av en annen entusiast, Roger Engelstad.

Ekstra bass
    Seansen begynner med at to digre sub-er skal på plass i rommet. Flageborg forteller at de to sub-ene optimalt vil gi 6 db kraftigere lyd enn om man bare brukte én sub. For å finne den gunstigste plasseringen og justeringen bruker han en frekvensgenerator og en lydtrykksmåler. Frekvensgeneratoren sender lyd av en gitt frekvens gjennom forsterkeren og lydtrykksmåleren plukker opp resultatet som kommer fra sub-ene. Målet er at lydtrykket som måles skal være jevnt ettersom frekvensen går fra 10 Hz og oppover, gjennom sub-ens frekvensområde.

Til å begynne med hører man ikke lyden, man merker bare vibrasjonene i beina og magen.

– Det kommer av at de står på gulvet, forklarer Flageborg. Han holder verdiene i den ene sub-en fast og justerer den andre. Så innstiller han dem i riktig fase i forhold til hverandre, og etter hvert som fasen forandres, blir lyden borte og kommer igjen.

– Kom hit og kjenn, sier han.

Vi både hører og kjenner at enkelte steder i rommet ikke har basslyd i det hele tatt, det er omtrent stille, mens andre steder rumler det så det kribler i magen.

– Står den på gulvet, ryster de dype 10 hz-vibrasjonene beina, med to kasser når de opp til brystet, og med tre oppå hverandre løsner hårrøttene, kommenterer Flageborg.

Lydens Mythbusters
    Blant de mange problemer hjemmekinoentusiastene sliter med er alle reglene og mytene om hva som er gode og dårlige plasseringer, ifølge Kringlyd-gutta, som ser seg selv som en slags lydens Mythbusters.

– En av disse mytene, som til og med etablerte eksperter forfekter, er at man kan sette sub-en der en selv normalt skal sitte og høre (sweet spot), gå rundt i rommet og høre hvor lyden er best, og så plassere den der. Det kan ”høres ut” som det stemmer i noen tilfeller, men kontrollmåling viser at dette sjeldent er tilfelle, forteller Flageborg.

Testmusikk på nettet
    Turen kommer til grovoppsettet av stereoanlegget.

– Still alt så riktig som mulig først, sier Flageborg. Grunnregelen er å plassere de to fronthøyttalerne i en likesidet trekant med lytteposisjonen i den tredje vinkelen. Avstanden mellom høyttalerne skal være like lang som fra hver høyttaler til nesen på den som skal lytte, ikke til brystet eller magen, presiserer han.

Senterhøyttalere skal plasseres like langt unna. Da blir hver av stereohøyttalerne stående i 30 graders vinkel på midtlinjen til senterhøyttaleren, og de to ekstra høyttalerne for ”front wide” står 60 grader med samme avstand, og med riktig vinkel mot lytteren.

Flageborg får opp en grafisk oversikt over det grovinnstilte anlegget på skjermen sin. Den projiserer han på lerretet foran gruppa, som suger inn forklaringene hans. Her definerer han lyttepunktet med høyttalere, sender testlydene gjennom de forskjellige høyttalerne og måler hvordan denne lyden kommer fram til lyttepunktet.

Fungerer i praksis
    Deretter kommer det morsomste – å se og oppleve hvordan det funker i praksis. Kringlyd har lyttet til og samlet en lang rekke lydeksempler fra forskjellige CD-er med karakteristiske og krevende lydinnspillinger for å testkjøre anlegg. Disse klippene har de også lagt ut på nettet, til fri bruk for alle som trenger å prøvelytte anleggene sine.

– Her skal det første trommeslaget komme til venstre for venstre høyttaler, det andre til høyre for venstre høyttaler, det fjerde i midten. Deretter samme symmetri på den andre siden...

Flageborg forklarer.

I lyttepunktet fungerer det perfekt. Så kjører han et kutt med musikk der en kvinnestemme plutselig kommer inn og snakker. I lyttepunktet hører vi stemmen hennes fra venstre side, nesten bak der hvor vi sitter, langt til siden for fronthøyttalerne. Undertegnede trodde faktisk lyden kom fra surroundanlegget, fra bakhøyttalere, eller fra sidehøyttalere, og ikke fra fronthøyttalerne.

Men hele lyden var frembrakt av stereoanlegget, de andre høyttalerne var slått av. Flyttet vi oss litt utenfor det finjusterte lyttepunktet, klappet hele opplevelsen sammen, og stemmen kom direkte fra venstre høyttaler.

Som i katedralen
    Er stereoanlegget riktig innstilt, har du ingen følelse av hvor høyttalerne befinner seg, forklarer Flageborg.

– Bare hør på dette kirkekoret. Med feil innstilling opplever du at solisten og koret kommer fra midt mellom fronthøyttalerne. Hvordan høres det ut nå?

Lyden kommer fra overalt, som i en katedral. Flytter du deg bare litt til siden, så kommer den rett fra høyttalerne i stedet, og katedralen forsvinner. Forbløffende. Og slik fortsetter det.

Fintuning
    Til slutt fintunes det totale lydsystemet. Med noen helt bestemte målepunkter i salen sendes testtoner til de forskjellige høyttalerne i hele 7.1-anlegget, og de justeres og balanseres. Så begynner moroa for alvor. Gutta har samlet de mest krevende, dypeste, råeste
    klippene fra en lang rekke DVD- og Blu-ray-filmer.

– Rotorbladene i filmen Black Hawk Down begynner på 6 Hz, forklarer Flageborg i det flere helikoptre tar av som en bisverm, og vi merker hvordan vibrasjonene fra de tunge basskassene røsker i bein og mellomgulv, samtidig som resten av høyttalerne gir retning, bevegelse og fart. Slik fortsetter det utover kvelden...

KRINGLYDS 10 BUD
    STEREO

•Plasser fronthøyttalerne i symmetrisk avstand – både fra bakvegg og sidevegger
    •Lytteposisjonen skal være i lik avstand fra både venstre og høyre høyttaler som avstanden mellom høyttalerne – dvs. en likesidet trekant
    •Ørene skal være plassert horisontalt i høyde med mellomtone/diskant
    •Unngå stol/sofa med nakkestøtte som er høyere enn skuldrene i lytteposisjon. Dette for å hindre refleksjoner fra nakkestøtten
    •Unngå reflekterende flater mellom høyttalerne og lytteposisjon, for eksempel bord foran lytteposisjon, lampeskjermer, vaser, skap og hyller, peisutspring, vedovner og så videre.
    •Bruk teppe på harde gulv foran lytteposisjon – for å dempe refleksjoner
    •Bruk scenemolton (lyddempende teppe/stoff) eller lignende på sideveggene for å dempe refleksjoner.

KRINGLYD
    •Plasser alle høyttalere optimalt FØR automatisk romkorreksjon utføres
    •Benytt ALLE målepunktene receiveren har tilgjengelig, og plasser ALDRI mikrofonen nærmere veggflater enn 1 meter
    •Benytt stereo testlydspor for å verifisere at resultatet av utført romkorreksjon er korrekt

Newcomer kringlyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dette innlegget vil bilder og tekstforklaring bli lagt inn. Vis litt tålmodighet så skal vi få lagt ut stoff fortløpende.

En tripod med videohode er et billig og nyttig verktøy for plassering av målemikrofonen som er beregnet for receiveren din. Det benyttes universal-gjenger som passer alle målemikrofoner, fotoapparater osv.

Plassering av målemikrofon i 1.ste punkt enten på tripod eller toppen av sofaputa

Plassering av målepunkt 2 og 3, enten på tripod eller på toppen av sofaputa

Plassering av målepunkt 4 og 5 på tripod. Resten av målingene(6-32) bør foretas innenfor området av målepunkt 1 til 5

Denon 4311 og har Dynamisk EQ, som en av flere receivermodeller.
    Les mer om Dynamisk EQ her:

Legger ved et bilde som viser hvordan Dynamisk EQ/Dynamisk Volume med MultEQ XT32 virker i de forskjellige modus i dette oppsettet.

Rød kurve: Dynamisk EQ = off, Dynamisk Volume = off
    Grønn kurve: Dynamisk EQ = on, Dynamisk Volume = Midnight
    Blå kurve: Dynamisk EQ = on, Dynamisk Volume = Evening
    Lilla kurve: Dynamisk EQ = on, Dynamisk Volume = Day

Legger ved bilder som viser hvordan Dynamisk EQ/Dynamisk Volume med MultEQ XT32 i kombinasjon med å heve SubLevel i Receiver virker i de forskjellige modus i dette oppsettet.

Rød kurve: SubLevel = Auto, Dynamisk EQ = off, Dynamisk Volume = off
    Grønn kurve: SubLevel = Auto, Dynamisk EQ = on, Dynamisk Volume = Day
    Blå kurve: SubLevel = +8dB, Dynamisk EQ = on, Dynamisk Volume = Day

Grønn kurve: SubLevel = +6dB, Dynamisk EQ = off, Dynamisk Volume = off
    Blå kurve: SubLevel = +8dB, Dynamisk EQ = off, Dynamisk Volume = off

Grønn kurve: SubLevel = +6dB, Dynamisk EQ = off, Dynamisk Volume = off
    Blå kurve: SubLevel = +8dB, Dynamisk EQ = off, Dynamisk Volume = off
    Lilla kurve: SubLevel = Auto, Dynamisk EQ = on, Dynamisk Volume = Day

Til kontroll av frekvensresponsen ETTER utført romkorreksjon kan du bruke eks. PC, M-AUDIO FireWire Solo og Behringer ECM8000 målemikrofon for å kontrollere resultatet.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg kan bli en veldig interessant tråd, skal følge med her
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott. jeg starter med et spørsmål.:-D
    Dere sier en skal flytte mest mulig møbler, sofaputer ol for å få mest mulig flate frekvenskurver ved kalibrering.

Når alt dette er på plass igjen, vil vel reciveren jobbe utifra feil målinger?

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Dere sier en skal flytte mest mulig møbler, sofaputer ol for å få mest mulig flate frekvenskurver ved kalibrering.

Det stemmer....jeg lar alltid fronttrekk være på under kalibrering, og møbler får stå på sin plass før kalibrering.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raeggis
    Det stemmer....jeg lar alltid fronttrekk være på under kalibrering, og møbler får stå på sin plass før kalibrering.
    Sier meg absolutt ingenting! Hva gjør du "under kalibreringen"...?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med fjerning av møbler etc er hva gutta har kommet frem til ved prøving og feiling så vidt jeg har forstått. Selv får jeg absolutt best resultat ved å gjøre det på denne måten. Test med og uten og sjekk sluttresultatet. Hos meg er det hvertfall ikke tvil
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller

Neida... Både du og raeggis tar feil.

Receiveren gjør MER ugagn dersom den skal forsøke å lage korrigeringer for ting som "står i veien".
    Altså gjør møblene MINDRE skade for lyden dersom de kommer inn i etterkant.

Erfaring, erfaring... ;-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Receiveren gjør MER ugagn dersom den skal forsøke å lage korrigeringer for ting som "står i veien".

Stoler på erfaringene deres, men forstår ikke logikken:-|
    Dersom det står et sofabord mellom ht og lytteposisjon vil reciveren prøve å korrigere for den, men dere mener at reciveren ikke klarer den jobben og gjør vondt verre.
    Skal kjøre en full runde til uka med min nyinnkjøpte reciver, så da bør jeg ta ut teppe, bord, sofaputer og lenestolen.
    Da vil det kun stå en 3 seter igjen til å plassere mikrofonen på.
    Sofaen bør vel også flyttes ca.30cm ut fra bakvegg.

Om dette er den beste måten å gjøre det på så fyrer jeg igang:-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjerne STORE møbler/ting som reflekterer/hindrer lyden ja.

Kjører altid YPAO med NAKENE høytalere da en som regel ikke har dekslene på når en virkelig skal kose seg med film på realistiske lyd nivåer ;-D

Tomstokk/målebånd brukes før en kjører auto korrigering/kalibrering for og ha samme avstand til fronter - surround - suber - center lar jeg stå i den beste posisonen sentrert til bilde.

Men vær ups på at eks Klipsch har kraftigere deksel som påvirker lyden en del...
    -------------------------------------------------------------

Ups, det minner meg på at jeg fortsatt kjører med de middlertidige korrigeringene ypao gjorde etter jeg flyttet anlegget opp igjen :-s

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fjerner alt unødige reflekterende og absorberende flater fra rommet før kalibrering. Trekker også sofa frem slik at jeg får en avstand til bakvegg slik at den ikke påvirker mikrofonen. Teppet på gulvet lar jeg derimot ligge. Du har jo selv hørt sluttresultatet av dette hjemme hos meg Kriller.
    Med rommet i daglig stand er min erfaring at lyden lett blir lukket etter kalibrering, noe som er irriterende da man må begynne helt på nytt igjen. Er jo også viktig at man lærer seg å høre forskjell på et godt og dårlig resultat, så litt prøving og feiling anbefales
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette stemmer også med min snevre erfaring. Eneste jeg gjør(som muligens ikke er helt rett) er å legge ett teppe i sofa(skinn sofa) og bruker mikrofon på stativ. For å holde mikrofonen litt over og fremfor sofa rygg. Ca 30cm opp og 30cm fremfor. Har hvert litt forskjell på målene, men begynner iallefall rundt der.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det sikkert meningen at Kringlyd skal legge ut en guide har, så får vel vente med diskusjonen til etter den er lagt ut.
    Måtte bare stille spørsmålet, ettersom jeg har lurt litt på dette.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier meg absolutt ingenting! Hva gjør du "under kalibreringen"...?
    Jeg lar alltid recieveren gjøre kalibreringen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raeggis
    Jeg lar alltid recieveren gjøre kalibreringen.
    Var det et forsøk på å være morsom? :-?
    I så fall tok jeg den ikke, og fikk ei heller svar på mitt spørsmål.

Jeg merkerte/uthevet teksten "og møbler får stå på sin plass før kalibrering" og mente selvfølgelig; hva gjør du med møblene under selve kalibreringen...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det et forsøk på å være morsom? :-?
    I så fall tok jeg den ikke, og fikk ei heller svar på mitt spørsmål.

Jeg merkerte/uthevet teksten "og møbler får stå på sin plass før kalibrering" og mente selvfølgelig; hva gjør du med møblene under selve kalibreringen...
    Jeg beklager det korte svaret
    Det eneste som står mellom meg og høytalere ved kalibrering er: Stuebord, den får stå på sin plass. Målemikrofon blir satt på stativ i ørehøyde der sitteplasser er. Puter blir fordelt på sofarygg. Deretter lagrer jeg de 3 forskjellige lydmodus (natural, flat og front)

Det eneste negative etter kalibrering er for mye diskant, men dette skrur jeg ned til akseptabelt nivå, for så å lagre dette igjen.
    Dette må jeg gjøre på de 3 forskjellige lydmodus (natural, flat og front)

Dette med for mye diskant, har jeg opplevd på både Denon og Onkyo sine recievere.
    Noe kan sikkert gjøres bedre i forarbeid?

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken romkorreksjon (YPAO, Audussey, MCACC osv) regnes som best? Ta helst utgangspunkt i de versjonene som man får i recievere (Yamaha 3067, Onkyo 5008, LX83 osv).

Newcomer chras sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

receiver kalibrering og radio shack

Jeg får snart min radio shack og lurer derfor hvilken rekkefølge jeg skal gjøre de to kalibreringene.

Logikken i midt hode mener det er receivern som gjør jobben først, så går man til verks med radio shack.
    Eller er jeg heelt på bærtur nå?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heanwi
    Hvilken romkorreksjon (YPAO, Audussey, MCACC osv) regnes som best? Ta helst utgangspunkt i de versjonene som man får i recievere (Yamaha 3067, Onkyo 5008, LX83 osv).
    Pioneer`s mcaac er vel på nippet til og ta audussey på nøyaktighet nå.
    Men audussey er fortsatt det mest omfattende.

Mens til film holder jeg jeg fortsatt en knapp på at ypao gir mest morro :-D

Både mcacc og ypao har muligheten for og lagre flere korrigeringer, auto og manuel til de forskjellige lydformatene en bruker... og det anbefales ;-)

Side 1 av 38 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •