Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 8 av 38 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 745
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978

3.Med manuelle innstillinger mener jeg demping i mellomtone og diskant området med eq etter romkorreksjonen er kjørt.Her har jeg kun muligheten til å dempe og øke bass og diskant med tone-kontroller.

-Ved observerte tester og målinger så har f.eks Vienna opptil 10 db dipp ved ca 1000 hz .Mulig derfor de er kjent for den behagelige klangen.
    Synes å huske at det er ca 5 db økning ved ca 4000 hz på MA GS60 som jeg har.I et udempa rom blir det neppe eleminert for å si det sånn.
    Synes anlegget begynner å komme seg nå,men det er den lyse klangen jeg skulle ha gjort noe med.
    Romkorreksjon har en target curve som reduserer toppen.

Hvis lyden blir "bassfattig" bør du revurdere plassering/metode for målemikrofon og betingelser rundt dette. Manuell ratting skal ikke være nødvendig, med unntak å øke nivået i receiveren på sub-utgangen med noen dB, veldig ofte er 6dB-8dB nok.

1kHz - 2kHz er det mest følsomme området for ørene våre, og derfor vil en nedjustering i det området gi en mer behagelig lydopplevelse fra en høyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvis lyden blir "bassfattig" bør du revurdere plassering/metode for målemikrofon og betingelser rundt dette. Manuell ratting skal ikke være nødvendig, med unntak å øke nivået i receiveren på sub-utgangen med noen dB, veldig ofte er 6dB-8dB nok.
    Dette med bassheving er jo et evig tilbakevendene problemstilling.
    6-8dB er svært signifikant, og jeg mener det ikke bør anbefales å kjøre subben(e) så hett uten noen form for 'advarsel'. Mange nyere prosessorer kommer jo med dynamisk 'loudness' nå, som vil gjøre dette der det trengs. Etter min mening kan det å kjøre subbene såpass hot være en oppskrift på romling og dårlig integrert subwoofer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Dette med bassheving er jo et evig tilbakevendene problemstilling.
    6-8dB er svært signifikant, og jeg mener det ikke bør anbefales å kjøre subben(e) så hett uten noen form for 'advarsel'. Mange nyere prosessorer kommer jo med dynamisk 'loudness' nå, som vil gjøre dette der det trengs. Etter min mening kan det å kjøre subbene såpass hot være en oppskrift på romling og dårlig integrert subwoofer.

Enig. Må ikke glemmet at 6dB boost betyr 4 ganger så mye effekt gjennom elementet. Da blir det mer varme, lengre vandring, høyere kompresjon, og dårligere lyd.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Da er du herved invitert hit om du skulle havne i Porsgrunn en gang.

Geir Arne
    Vil det si at du har fått løst utfasingsproblemet du slet med etter at du flyttet høyttalerene dine? (ref. tråden din på sentralen)
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    De bør stå til SMALL, jeg har hørt flere forskjellige høytalere og receivere, og jeg har aldri hørt noe som låt bra med høytalerne til large. Regner med du har subwoofer? Har du det så lar du subwoofer kjøre LFE og lavfrekvente lyder. Gjør du det så er det null vits å kjøre høytalere på large.
    Jeg mener det er best å bruke høytalerne som small selv uten sub, fronthøytalere er ikke noe tess på LFE.
    Testet litt nå i kveld, og endte opp med alle på small. Receiveren foreslo å kjøre front og bak som large, mens senter stod som small. Det virket som bassen ble noe fyldigere når ht ble satt lit small. Merket det allerede ved å kjøre bakhøyttalerne som small mens frontene var large.
    Uansett ble løsningen min å kjøre alle som small og x-over på 60Hz. Kjører RF-63, og 2x10" xtz subber, og det virker i mine ører som 60Hz er å foretrekke over 80Hz. Endte vel opp med å øke LFE signalet med rundt 8db. Ser enkelte mener dette er nye mye. Får se et par filmer til å se om dynamikken blir for stor for subbene på dette nivået.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier

1. Dette med bassheving er jo et evig tilbakevendene problemstilling. 6-8dB er svært signifikant,

2. jeg mener det ikke bør anbefales å kjøre subben(e) så hett uten noen form for 'advarsel'.

3. Mange nyere prosessorer kommer jo med dynamisk 'loudness' nå, som vil gjøre dette der det trengs.

4. Etter min mening kan det å kjøre subbene såpass hot være en oppskrift på romling og dårlig integrert subwoofer.
    1. Ja, det er en kraftig økning, men som du ser av målinger i oppdatert Post#2 er subnivået etter Autokalibrering for lavt.

2. Det er ingen av romkorreksjonsprodusentene som mener det er noen grunn til advarsel......

3. Som du ser av kurvene i Post#2 så gjør Dynamisk EQ/Dynamisk volum en veldig bra jobb med å gi et korrekt nivå i subben

4. Nei, det er det ikke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc

1. Må ikke glemmet at 6dB boost betyr 4 ganger så mye effekt gjennom elementet.

2. Da blir det mer varme, lengre vandring, høyere kompresjon, og

3. dårligere lyd.
    1. Ja, det gjør vel det, men det har vel egentlig ingen betydning siden headroomet i suben etter manuell kalibrering er så høyt som det i all praktisk bruk viser seg å være...

2. Ja, men det blir vel heller en teoretisk betrakting som i praksis ikke utgjør noen nevneverdig faktor i forbindelse med bruk av romkorreksjon.

3. Nei, det er nok bare din subjektive synsing, som ikke har rot i virkeligheten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Ja, det er en kraftig økning, men som du ser av målinger i oppdatert Post#2 er subnivået etter Autokalibrering for lavt.
    I det enkelte tilfelle, ja.

2. Det er ingen av romkorreksjonsprodusentene som mener det er noen grunn til advarsel......
    Fordi de ikke anbefaler å heve subnivå etter kalibrering

3. Som du ser av kurvene i Post#2 så gjør Dynamisk EQ/Dynamisk volum en veldig bra jobb med å gi et korrekt nivå i subben
    Enig, og det er derfor disse ble utviklet. En ytterligere heving blir etter mitt skjønn for mye.

4. Nei, det er det ikke.
    Det KAN være. Har man en sub/romkombinasjon som ikke har optimal ringing så kan en heving på 6-10db eller mer gjøre dette fenomenet svært fremtredende.

Poenget mitt her er at det ikke er rett eller galt. Hvert tilfelle er unikt, og å poste èn kurve og så si at 'slik er det' blir ALT for lettvint. Utsagnene må modereres til at slik KAN det være, og at slik PLEIER det å fungere. Det er flere her inne som tar det kringlydgutta sier for god fisk uansett, men sånn er det dessverre ikke.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med 6db økning på LFE må være veldig rom avhengig tror jeg. Kjører mine uten økning til musikk, og med ca 2db økning på film, og dette er nok til at hele rommet er i bevegelse og folk flest sitter igjen å måper når jeg skrur opp. Hos meg hadde ihvertfall uten tvil en +6db økning på LFE vært alt for mye.....

Kjører forøvrig ett RF-7 /RC-7 /RS-7 oppsett fra Klispch med 2 x Ultra som først går igjennom en ASEQ1 så Onkyo reciveren min.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har helle ikke hatt behov for å øke LFE eller sub. De fleste som har vært innom hos meg har vært mer enn fornøyd med lydnivået.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Ja, det gjør vel det, men det har vel egentlig ingen betydning siden headroomet i suben etter manuell kalibrering er så høyt som det i all praktisk bruk viser seg å være...

2. Ja, men det blir vel heller en teoretisk betrakting som i praksis ikke utgjør noen nevneverdig faktor i forbindelse med bruk av romkorreksjon.

3. Nei, det er nok bare din subjektive synsing, som ikke har rot i virkeligheten.
    1: Dette vil avhenge av nivået du spiller på, og hvilke/hvor mange suber du har. Å si det du sier på generelt grunnlag blir helt feil. Ikke glem regelen om 4 ganger slaglengde ved halvvering av frekvens.

2: Overhodet ikke bare teoretisk. Kompresjon er meget undervurdert i subsammenheng. Det er en grunn til at det benyttes enorm membranareal til PA bruk, selv om man ikke skal spille noe særlig høyere enn det en SVS sub er oppgitt til. En annen ting som endrer seg drastisk når slaglengden øker er BL produktet. BL definerer elementets motorstyrke. Terminsk kompresjon, samt reduksjon i BL, samt økende compliance i oppheng/spider gjør at jo mer watt du dytter inn, jo mindre lydtrykk får du igjen pr. watt. Det er ikke unormalt med 4-5dB svinn ved oppgitt effekt på en sub. MAO. Over halvparten bare forsvinner i varme.

3: Du kan ikke seriøst mene at høyere forvrengning, og høyre ulineariteter kan ha annet enn negativ påvirkning? Nå må du tenke deg om en gang til. Dette er absolutt ikke synsing. Det er lett målbart, og det er gjort mye arbeid rundt dette med ulineariteter i høyttalersystemer. voishvillo og Klippel er en god plass å starte.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane

Dette med 6db økning på LFE må være veldig rom avhengig tror jeg. Kjører mine uten økning til musikk, og med ca 2db økning på film, og dette er nok til at hele rommet er i bevegelse og folk flest sitter igjen å måper når jeg skrur opp. Hos meg hadde ihvertfall uten tvil en +6db økning på LFE vært alt for mye.....
    Det avgjørende er om du følger standarden og stiller nivået på subben til 85dB med MV lik -20dB målt i sweetspot før korreksjonen starter.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avgjørende er om du følger standarden og stiller nivået på subben til 85dB med MV lik -20dB målt i sweetspot før korreksjonen starter.
    Gjør ikke det nei. Følger jo manualen til ASEQ1 jeg, å denne har egen oppskrift for hva nivået skal være, noe som passer meg veldig bra. Som sagt, etter at ASEQ1 og Onkyo'en er ferdig med kalibreringen er nivået "SPOT ON" på musikk, men siden jeg er glad i litt mer futt til film øker jeg det her ett par hakk her.

Mulig det er her forskjellen ligger, men jeg så det på som du mente man måtte øke nivået 6 - 8 db etter Recieveren var ferdig med kalibreringen. Recieveren og ASEQ1 er faktisk enige med hverandre i hva de anbefaler, og jeg kjører da det. Funker ihvertfall helt konge for meg, og som jeg har sagt i andre tråder også, har aldri hatt så bra lyd noen sinne som når jeg nå kjører med ASEQ1 som SUB kalibrering, og Onkyo'en til resten. Rett å slett knallfornøyd, og det er absolutt det viktigste

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For høyt nivå på sub/lfe tar bort noe av detaljene, spessielt i mass/mellomtone.
    Men kan gjøre lyden litt mykere og bløtere om en kan si det slik.

Har i de siste uken dempet sub litt etter litt.
    Har endt opp med og dempe sms-1 med 5 hakk fra 30 til 25, og reciver 2 hakk på musikk og dempet 1 hakk på film.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    For høyt nivå på sub/lfe tar bort noe av detaljene, spessielt i mass/mellomtone.
    Men kan gjøre lyden litt mykere og bløtere om en kan si det slik.

Har i de siste uken dempet sub litt etter litt.
    Har endt opp med og dempe sms-1 med 5 hakk fra 30 til 25, og reciver 2 hakk på musikk og dempet 1 hakk på film.
    Du har omtrent halvert nivået på SUB'ene med andre ord eller?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Du har omtrent halvert nivået på SUB'ene med andre ord eller?
    Halvert... tja, nesten kansje, har brukt bare ørene til det.
    Har x-over 60Hz på film så vanskelig og få det helt rett i ørene...
    Enkelte filmer er det for mye og andre for lite.

Musikk er lettere da jeg bruker x-over 80Hz.
    Men syns da at en god del cder har for svakt bass spor i forhold til de som har et mere ønsket bass spor. Det er med orginale cder.

På sms-1 går da volumet fra 1 til 99 så 5 hakk utgjør kansje ikke så mye

Har plassert sweetspot mere midt i romet for og nå i q-sound effekten og en likesidet trekant med frontene.
    Har nå mindre headroom på subene og tviler veldig sterket på de klarer å nå 118dB med Pluse og puls Transformers demoene uten og starte og lage de rare ulydene igjen.

Kunne selfølgelig flytte fronter og center lengere ut på golvet og fått sweetspot bakover i romet der det var, men ender da opp med en enda større housecurve... stiger jo 9dB fra 80hz og ned til ca 18hz i den plasseringen når en manuelt justerer kurven med sms-1.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste i tråden her, at man kunne enten flytte ut møblene under kalibreringen, eller trekke de ut i rommet, vist man f.eks har stoler/sofa inntil bakveggen.

Hvorfor skal man flytte ting vekk ved kalibrering? er det ikke bedre å ta den rom.kor med rommet slik det skal brukes til dagli?

Vil ikke lyden bli "feil" der man sitter, vist man måler 1-2m fra bakvegg å uten møbler i rommet f.eks, når man sitter 0.5-1m fra bakvegg eller når man ser film?

Hilsen en nysgjerrig ny-begynner.(finnes jo ingen dårlige spm heter det så.. )

YNWA

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les deg bakover i tråden, så slippe du å spørre om slike ting...!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YNWA

Hvorfor skal man flytte ting vekk ved kalibrering?

Hilsen en nysgjerrig ny-begynner.(finnes jo ingen dårlige spm heter det så.. )
    For bedre lydopplevelse
    Hvis du virkelig er nysgjerrig, tester du nok dette i ditt eget oppsett ?!

Vi jakter på alle faktorer som gir en best mulig lydopplevelse, og i denne sammenheng har vi et ferskt resultat som mest sannsynlig kommer på trykk i magasinet Hjemmekino, først.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YNWA

1: Hvorfor skal man flytte ting vekk ved kalibrering? er det ikke bedre å ta den rom.kor med rommet slik det skal brukes til dagli?

2: Vil ikke lyden bli "feil" der man sitter, vist man måler 1-2m fra bakvegg å uten møbler i rommet f.eks, når man sitter 0.5-1m fra bakvegg eller når man ser film?

YNWA

1: Du har helt rett. Du bør måle med akustikken slik den normalt sett er. Det finnes noen unntak, men de hører til skjeldenhetene, og du vil høre det med en gang om det blir helt galt.

2: Igjen. Helt korrekt. Hva er hensikten med å korrigere for ett rom, får så å sitte å lytte i et helt annet (akustisk sett)? Igjen, det finnes enkelte unntak, men som sagt bør du høre det med en gang etter korreksjon om det blir så galt.

Side 8 av 38 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •