Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 7 av 38 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 745
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Bruker audyssey på en denon receiver. etter romkorreksjon setter den alt til large og subwoofer: lfe. Akkurat slik jeg vil ha det forøvrig

På film spiller da subwoofer kun lfe sporet. På musikk i stereo spiller ikke subwoofer. Hvis jeg vil ha fronter som large på musikk, går jeg inn på subwoofer setup og velger lfe+main. Da spiller sub for full pupp også på musikk.

Så hvorfor audyssey mener at du må sette høyttalere til small for å få bass i suben skjønner jeg ikke.
    Samme erfaring jeg har med 3808A.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan legger man inn innlegg?:???:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mrtim
    Cirka slik.

Eller mente du noe annet?

Geir Arne

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Antar du mener "hvordan starter man ny tråd?"

Sitat Opprinnelig postet av Mrtim
    Du starter en ny tråd (topic) ved å trykke på knappen øverst til venstre på skjermen som heter "Start ny tråd". Denne knappen kommer frem når du er i et hvilketsomhelst underforum.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja, det er derfor jeg anbefaler at du sender kona ut på tur, mens du kalibrerer. Flytting av møbler, og det å trekke sofaen fram er kun for kalibreringens del. Når kalibreringen er ferdig settes alt tilbake, før fruen dukker opp.
    Surroundhøyttalerne bør flyttes permanent.

Jeg har en liten kino som er 5.5m lang og 3.5m bred. Fronthøyttalerne står på kortvegg. Det er 2.40m mellom høyttalerne. Jeg har satt sitteplassene 4m unna, det er der jeg føler lyden er best. Fra stolene er det 50cm til bakvegg.
    Er det meningen at jeg skal flytte sitteplassene frem mot høyt. så det står i en likesidet trekant, kjøre kalibrering og så flytte de tilbake til der jeg mener det låter best?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 625
    Jeg har en liten kino som er 5.5m lang og 3.5m bred. Fronthøyttalerne står på kortvegg. Det er 2.40m mellom høyttalerne. Jeg har satt sitteplassene 4m unna, det er der jeg føler lyden er best. Fra stolene er det 50cm til bakvegg.
    Er det meningen at jeg skal flytte sitteplassene frem mot høyt. så det står i en likesidet trekant, kjøre kalibrering og så flytte de tilbake til der jeg mener det låter best?
    Upedagogisk tvetydighet er noe fjas ;P.

Still alt så riktig som mulig først, sier Flageborg. Grunnregelen er å plassere de to fronthøyttalerne i en likesidet trekant med lytteposisjonen i den tredje vinkelen. Avstanden mellom høyttalerne skal være like lang som fra hver høyttaler til nesen på den som skal lytte, ikke til brystet eller magen, presiserer han.
    Dette gjelder for oppsett av en optimal lytteposisjon, slik jeg har forstått det. Den beste plassen å sitte når du lytter, er i den ene vinkelen av den likesidede trekanten.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er derfor jeg anbefaler at du sender kona ut på tur, mens du kalibrerer. Flytting av møbler, og det å trekke sofaen fram er kun for kalibreringens del. Når kalibreringen er ferdig settes alt tilbake, før fruen dukker opp.
    Surroundhøyttalerne bør flyttes permanent.
    Kriller har jo to valg her da, han MÅ ikke flytte sofaen fram i midten for å få en likesidet trekant.
    Han kan jo feks også flytte fronthøytalerne lenger ut mot sidene og på denne måten også få en tilnærmet likesidet trekant..

Tror ikke han ville merket mye forskjell på å flytte surrounhøytalerne bak, til det er det for lite område til at han merker større forskjell. Dessuten blir det mye rot og slit for så liten forskjell når han nå har fått det så fint med skjulte kabler mm.

Senterhøytaleren er jeg enig i at ville hatt det bedre ved å løftes opp. Et tips er at han bør se etter et fint senterstativ som kona godtar...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Kriller har jo to valg her da, han MÅ ikke flytte sofaen fram i midten for å få en likesidet trekant.
    Han kan jo feks også flytte fronthøytalerne lenger ut mot sidene og på denne måten også få en tilnærmet likesidet trekant.
    Nei. Jeg foreslo det samme for noen sider siden, men det ville medføre at sweetspot kom nærmere veggen enn 1 meter, hvilket er ugunstig, jf. Flageborg.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Nei. Jeg foreslo det samme for noen sider siden, men det ville medføre at sweetspot kom nærmere veggen enn 1 meter, hvilket er ugunstig, jf. Flageborg.
    Jo ugunstig kan det være, men det finner du først ut når du prøver...
    Mye resonans kan også unngås ved at du bruker dempende materialer på gulv og vegg. Samt at du kan vinkle høytalerne innover...

Han finner det jo fint ut hvor mye Kriller vinner eller taper på noe sånt.

Med høytalerne lenger ut mot siden samt med vinkling så får han jo sjangsen til bedre sweetspot.. da iregnet at han ikke får problemer med resonans med høytalerne for nerme veggen.

For nerme veggen er nok ikke bra, enig i det. Men det er jo lov å prøve og høre etter...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er vel om det er noe tema å flytte høyttalerene pga waf. Det å flytte sitteplassen frem er vel for å unngå veggenes forstyrrelser på micen under kalibrering. Bakveggen vil gi forstyrrelser i målekurvene.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer tomstra3 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, vil starte med å si at dette er en utrolig bra tråd. Har gått opp et par lys for å si det sånn

Har i kveld fjernet liggedel av sofa og stuebord og prøvd tipsene angående subwoofer kalibrering. Kom ikke helt i mål, Målte 85 dB ved 30 Hz og 81 dB ved 50 Hz. Da var lydtrykkmåler vinklet i en 45 graders vinkel mot taket i sweetspot. Prøvde å flytte sub i alle retinger og vinkler, men dette var det beste jeg klarte å oppnå.

Måtte da desverre gi meg det resultatet i kveld, da samboer ikke hadde blitt særlig fornøyd hadde halve stua vært demontert når hun kom hjem:roll:

Etter litt testing må jeg si at det allerede har blitt klare forbedringer i bassen. Så ser frem til å få kåken for meg selv igjen :wink:

Har et par spørsmål jeg håper noen kan svare på da dette ikke er helt klart for meg.

1: Bør radioshack lydtrykksmåleren kalibreres før jeg bruker den og hvordan gjør jeg i såfall det?

2: På suben er det en egen automatisk kalibrering, bør jeg kalibrere med eller uten bruk av denne?

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Beklager litt OT i tråden.
    @TheCableGuy
    Jeg stusset litt over det at projektoren din ikke henger midt i rommet.
    Bruker du veldig mye keystone-korreksjon? I så fall kan det lønne seg å flytte den en god halvmeter mot midten.
    Har en luke opp til loftet som hindrer optimal plassering. Derimot har jeg lense-shift som korrigerer akkurat nok til at jeg treffer senter på lerretet. Har ikke blitt skadelidende så vidt jeg kan se det.
    Samtidig ville jeg ha den hengende i noe annet enn kun takplata.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forøvrig brukt litt tid til å kalibrere nå i kveld etter de tips jeg har fått i tråden, og første tegn på at noe gikk i riktig retning var vel at nå regnet yamahaen seg frem til like avstander til fronthøyttalerne. Før har jeg måttet gå inn å korrigert litt.
    Også hos meg foreslo den å kjøre fronter til large, samt en x-over på hele 140HZ. Det syntes jeg var noe i meste laget, så satte det ned til 80 Hz. Har ikke endret ht størrelsen, men blir nok å bestemme det etter å ha hørt litt mer på de nye innstillingene.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheCableGuy
    Har forøvrig brukt litt tid til å kalibrere nå i kveld etter de tips jeg har fått i tråden, og første tegn på at noe gikk i riktig retning var vel at nå regnet yamahaen seg frem til like avstander til fronthøyttalerne. Før har jeg måttet gå inn å korrigert litt.
    Også hos meg foreslo den å kjøre fronter til large, samt en x-over på hele 140HZ. Det syntes jeg var noe i meste laget, så satte det ned til 80 Hz. Har ikke endret ht størrelsen, men blir nok å bestemme det etter å ha hørt litt mer på de nye innstillingene.
    De bør stå til SMALL, jeg har hørt flere forskjellige høytalere og receivere, og jeg har aldri hørt noe som låt bra med høytalerne til large. Regner med du har subwoofer? Har du det så lar du subwoofer kjøre LFE og lavfrekvente lyder. Gjør du det så er det null vits å kjøre høytalere på large.
    Jeg mener det er best å bruke høytalerne som small selv uten sub, fronthøytalere er ikke noe tess på LFE.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    De bør stå til SMALL, jeg har hørt flere forskjellige høytalere og receivere, og jeg har aldri hørt noe som låt bra med høytalerne til large.
    Da er du herved invitert hit om du skulle havne i Porsgrunn en gang.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interressant tråd.
    Er det noen her inne som har kjennskap til ARC romkorreksjon fra Anthem? Anthem har nylig kommet ut med nye receivere og MRX 500 eller 700 frister opp mot Denon 4311 og Yamaha RX-V3067. Selv om den "kun" er 7.1.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978

Har kjørt romkorreksjon i dag.Har dessverre ikke Tripod,så det ble bygd opp med puter.8 punkter ble målt.
    1. Blir det helt feil ?

Ellers tok jeg ut sofaen og bordet som anbefalt.
    2.Er det normalt og få lysere klang ? Det vil si at noe er feil ?

Lydbildet ble bedre osv,men det var ikke noe ankepunkt her fra før heller.Subbene ble også strammet opp og forsterkeren fant riktig nivå og avstand i forhold til det som var forhåndsmålt.
    3.Kan man stille manuelt på dagens Denon XX11 receivere etter romkorreksjonen ?
    Hifi-klubben mente at alle Audessey receivere kunne det hvis man kjente systemet.Får ikke til det her og lurer på hva de trykker på for noe lurt da :-)
    1. Du plasserte mikrofonen på toppen av en liten bassfelle.....
    Du bør vente med kalibrering til tripod er på plass

Hvis du måler med dB-måler og finner ut at målemikrofonen er plassert i en dipp som skyldes rommet, bør du kartlegge mulighetene i rommet først.

2. Se pkt. 1

3. Både ja og nei, men hvilken manuell innstilling er det du sikter til?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HellBoundGR
    Slenger inn et spørsmål her eg og...etter mye frem og tilbake har eg komt frem til at eg får best lyd når fronter er delt på 40hz, senter på 60hz og surround på 80hz.
    1. Har dette noe ulemper?
    Audyssey sitter alt på 40hz etter romkorreksjonen.

2. Og vil bassen bli "fyldigere" med to subwoofere?
    1. Du bør sette alle høyttalere til SMALL med deling på 80Hz fordi en sub kan levere lyd mer uanstrengt opp til 80Hz enn en fronthøyttaler kan levere ned til 40Hz.

2. Ja, som i at den vil bli jevnere fordelt i rommet, og derfor gi en bedre lydopplevelse

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomstra3

1: Bør radioshack lydtrykksmåleren kalibreres før jeg bruker den og hvordan gjør jeg i såfall det?

2: På suben er det en egen automatisk kalibrering, bør jeg kalibrere med eller uten bruk av denne?
    1. Nei, det er ikke nødvendig å kalibrere en Radio Shack før kalibrering. Vi har registrert at det kan forekomme et lite avvik mellom 2 målere. Radio Shack har en justeringsskrue på siden, så hvis du har en annen "kontrollmåler" du vil tilpasse ift. så er bare å skru.

2. Uten, fordi du bør unngå at det utføres korrigering på mer enn ett sted i kjeden. Receiveren er enheten som bør foreta korrigeringen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Så du plasserte mikrofonen på toppen av en liten bassfelle.....
    Du bør vente med kalibrering til tripod er på plass

Hvis du måler med dB-måler og finner ut at målemikrofonen er plassert i en dipp som skyldes rommet, bør du kartlegge mulighetene i rommet først.

2. Se pkt. 1

3. Både ja og nei, men hvilken manuell innstilling er det du sikter til?
    Takk for svar :-)

3.Med manuelle innstillinger mener jeg demping i mellomtone og diskant området med eq etter romkorreksjonen er kjørt.Her har jeg kun muligheten til å dempe og øke bass og diskant med tone-kontroller.

-Ved observerte tester og målinger så har f.eks Vienna opptil 10 db dipp ved ca 1000 hz .Mulig derfor de er kjent for den behagelige klangen.
    Synes å huske at det er ca 5 db økning ved ca 4000 hz på MA GS60 som jeg har.I et udempa rom blir det neppe eleminert for å si det sånn.
    Synes anlegget begynner å komme seg nå,men det er den lyse klangen jeg skulle ha gjort noe med.

Side 7 av 38 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •