Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 6 av 38 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 745
    Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Beklager litt OT i tråden.
    @TheCableGuy
    Jeg stusset litt over det at projektoren din ikke henger midt i rommet.
    Bruker du veldig mye keystone-korreksjon? I så fall kan det lønne seg å flytte den en god halvmeter mot midten.

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg gjerne vil ha oppklart er hvor første måling skal foretas ved kalibrering, og hvorfor:

Flageborgs fremgangsmåte: Ta første måling i sweetspot, og mål deretter i et symmetrisk mønster nær sweetspot.
    timcs fremgangsmåte: Ta første måling der du sitter, og resten 1m ut fra veggen.

1. Jeg mener å kunne se fordeler og ulemper ved begge fremgangsmåtene, men er interessert i å høre de to fagkyndiges begrunnelser for sine fremgangsmåter. Kom gjerne med korreksjoner dersom jeg har misforstått.

2. Flageborg: Jeg var vitne til en heftig demo av romkorrigering i regi av Bose under en tur gjennom Texas. Der ble allskens møbler plassert i veien for høyttalerne, hvorpå receiveren korrigerte for disse hindringene i sanntid med svært imponerende resultater. Du anbefaler å flytte møbler før kalibrering, og jeg ser logikken i at receiveren forsøk på korrigering for møbler kan skape mer ugagn enn gode resultater. Men, kan det tenkes at det finnes et skjæringspunkt hvor mengden møbler, evt. receiverens overlegne romkorreksjon, gjør at det endelige resultatet blir bedre dersom korreksjonen gjøres uten å flytte møblene?

3. Stemmer det ikke at Kriller burde flytte sofaen 1 meter ut fra veggen, og inn i sweetspot, for å få sofaen i en optimal lytteposisjon? Det er selvsagt et hypotetisk spørsmål, gitt at tøffelhensyn vanskeliggjør en praktisk gjennomføring.

Ellers vil jeg rette en stor takk til Flageborg for første innlegg, slikt er uvurderlig for stakkarer med lite erfaring . Jeg benytter også anledningen til å komme med et tips om å være mer pedagogisk, da enkelte svar har en tendens til å være tvetydige og fort kan tolkes misvisende.

Eksempelvis kan "Du bør ikke tenke "sitteplasser" når en receiver skal kalibrere et lytteområde - benytt et område rundt sweetspot ref. bilder først i tråden" tolkes til å bety at det er ett fett hvor sweetspot er i relasjon til sitteplassen, så lenge man kalibrerer ut fra sweetspot. Dette er selvsagt misvisende, da man bør prøve å plassere høyttalerene slik at sweetspot havner så nær sitteplassen(e) som mulig, uten å komme for nær veggene. Det er småpirk, men Flageborg later til å være en heller detaljorientert sjel, så jeg tillater meg selv å spikke flis .

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Eksempelvis kan "Du bør ikke tenke "sitteplasser" når en receiver skal kalibrere et lytteområde - benytt et område rundt sweetspot ref. bilder først i tråden" tolkes til å bety at det er ett fett hvor sweetspot er i relasjon til sitteplassen, så lenge man kalibrerer ut fra sweetspot. Dette er selvsagt misvisende, da man bør prøve å plassere høyttalerene slik at sweetspot havner så nær sitteplassen(e) som mulig, uten å komme for nær veggene. Det er småpirk, men Flageborg later til å være en heller detaljorientert sjel, så jeg tillater meg selv å spikke flis .
    Du kan lese mer om anbefalt plassering av målemikrofon her:
    MultEQ room correction how to guide - Audyssey | How to MultEQ

Og denne skissen illustrerer hva som anbefales når det gjelder plassering av målemikrofon - OG hvilken posisjon som er den primære/sweetspot(1) - av de som utvikler romkorreksjon.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Kaller du DET "lykkelig"...?
    Jeg kaller det heller "selvmotsigende argumentasjon"... tøffel! ;-)
    Missforsto Flagerborg litt. Trodde han mente at sofaen skulle stå en meter fra bakvedgg hele tiden og ikke bare under målingen.

En liten sammenligning rundt det å være gift. Forrige fruen (ja,har vært gift før) aksepterte kun midianlegg med bokhylleht gjemt mest mulig. Måtte grine meg til en 32" tv da hun mente at 28" holdt. For å si det slik, hun fikk det med seg da hun måtte flytte:twisted:

Ny kone: Etter at vi kjøpte 55" på veggen sier jeg at dette holder og lerettet og prosjektor kunne selges, men hun svarte: kjøp heller en prosjektor som gir like bra bilde som LED tv`n

Litt OT dette her, men som sagt, missforsto Flagerborg.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kriller; Det kan virke som om du har funnet en ekte AVkone

Hvor finner man disse?

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Kriller; Det kan virke som om du har funnet en ekte AVkone

Hvor finner man disse?
    Jeg fant a i barnehagen til guttungen. Blond å Svensk er a også

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Ja! Noen skal bare få alt

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes litt pussig ut egentlig, men vi regner med at hun var en av de som jobber der...

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En utrolig bra tråd dette her! Jeg trodde jeg hadde god lyd jeg, men jeg ser jo nå at det kansje kan komme en del forbedringer i lydbildet mitt utifra dette.

Jeg har også gjort litt "feil" ved å være litt "egoistisk" i henhold til kalibrering. kansje alle sitteplassene skal få likt grunnlag. Da vet man hva man skal gjøre i dag.

Et spørsmål har jeg vel å merke. Dette med å måle sub før kalibrering med radioshack. Hvis jeg gjør som beskrevet å justere gain til å måle 85 db ved 30 og 50 hz på -20 på reciver. Vil dette si det samme som at suben måler 75 db med reciver sin tone når man kjører autokalibreing?

Om det ikke er poenget så er jeg ikke helt med. La oss si gain er justert som beskrevet over, starter da auto kal. Reciver ber meg stille sub til 75 db... Om da sub måler 80 db f.eks i følge reciver, skal jeg da se bort i fra reciverens måling å bare gå videre i kalibreringen?

Jeg bare spør siden jeg ikke har skaffet meg radioshack enda så jeg har ikke mulighet til å sjekke. Men skal definitivt kjøpe en.

Takker så mye for denne tråden, tror det er mange som setter stor pris på den.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dette hørtes litt pussig ut egentlig, men vi regner med at hun var en av de som jobber der...
    +1

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å se at tråden bidrar slik intensjonen var når vi ble enige om å opprette den.
    Selv har jeg lært veldig mye ved å høre på rådene til Flageborg/RoKo, og anbefaler alle som vil hente litt mer ut av anlegget sitt å hvertfall forsøke dette for en sammenligning mot det man har idag. Man har uansett ingenting å tape på dette da man alltid kan gjøre det på gamlemåten igjen om man ikke blir fornøyd
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike

Et spørsmål har jeg vel å merke. Dette med å måle sub før kalibrering med radioshack. Hvis jeg gjør som beskrevet å justere gain til å måle 85 db ved 30 og 50 hz på -20 på reciver.

1. Vil dette si det samme som at suben måler 75 db med reciver sin tone når man kjører autokalibreing?
    Ja.
    75dB pink noise tilsvarer nivået ved bruk av 85dB sinustone.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja.
    75dB pink noise tilsvarer nivået ved bruk av 85dB sinustone.
    Aha, da er jeg med på sakene vettu. =)

Nå driver jeg å om møblerer hele stua så får vi se hva hva vi kan få ut av dette. Btw jeg hadde foresten råflaks. Pga ugunstige løsninger i stua så kan jeg ikke ha lerretet på en kortvegg, så sitteposisjonen blir da på en motsatt side av hva jeg egentlig ønsker som igjen fører til mindre møbelplass, men vi får se.

Tilbake til flaksen, starta med å flytte lerretet litt mer mot midten,flytta fronter etter, 1 meter ut fra bak vegg og sidevegger, mellom frontene er det da 183cm. sofaen blir flyttet på en annen vegg og er ca 50 cm fra den bakveggen og kan ikke settes lenger bak. jeg var da spent på hvordan dette skulle gå siden det var såpass langt mellom frontene, og fra fontene til bakvegg. Jeg trodde nesten sweetspot kom til å havne ut i gangen som er bak veggen, (som hadde vært veldig ugunstig...) men når jeg måler fra center til sofaen, det som kansje blir det nye sweetspot, trur du jaggu det ikke er akkurat 183 cm da! 8)

Så dette blir spennende. Fortsatt en god stund til jeg kan starte kalibreringen, da jeg må rydde og sette på pass ting, siden dette ble bare gjort sånn i full fart. Jeg skulle jo uansett rydde så dette var jo en fin unnskylding til å få det gjort.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forrige fruen (ja,har vært gift før) aksepterte kun midianlegg med bokhylleht gjemt mest mulig. Måtte grine meg til en 32" tv da hun mente at 28" holdt. For å si det slik, hun fikk det med seg da hun måtte flytte:twisted:

Ny kone: Etter at vi kjøpte 55" på veggen sier jeg at dette holder og lerettet og prosjektor kunne selges, men hun svarte: kjøp heller en prosjektor som gir like bra bilde som LED tv`n
    Er det ikke det vi kaller å oppgradere

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Er det ikke det vi kaller å oppgradere
    Helt klart en Viktig Oppgradering :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt romkorreksjon i dag.Har dessverre ikke Tripod,så det ble bygd opp med puter.8 punkter ble målt.
    1. Blir det helt feil ?
    Ellers tok jeg ut sofaen og bordet som anbefalt.
    2.Er det normalt og få lysere klang ? Det vil si at noe er feil ?
    Lydbildet ble bedre osv,men det var ikke noe ankepunkt her fra før heller.Subbene ble også strammet opp og forsterkeren fant riktig nivå og avstand i forhold til det som var forhåndsmålt.
    3.Kan man stille manuelt på dagens Denon XX11 receivere etter romkorreksjonen ?
    Hifi-klubben mente at alle Audessey receivere kunne det hvis man kjente systemet.Får ikke til det her og lurer på hva de trykker på for noe lurt da :-)

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du kan lese mer om anbefalt plassering av målemikrofon her:
    MultEQ room correction how to guide - Audyssey | How to MultEQ
    Der var det mye lurt gitt .

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste igjennom MultEQ room correction how to guide - Audyssey | How to MultEQ

Her er ett lite utdrag: After MultEQ is finished, check your speaker settings in the Setup Menu. If your AVR has set any speakers to “Large” or “Full Range”, change them to “Small”. If you don’t, then there will be no bass playing from your subwoofer!

Det der er jo bare tull. Subwooferene jobber på høygir her hjemme og høyttalerne mine er satt til large. Merkelig at de skriver det på den måten, de burde jo heller forklart hva som skjer og hvorfor de anbefaler og sette ht til small.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    leste igjennom MultEQ room correction how to guide - Audyssey | How to MultEQ

Her er ett lite utdrag: After MultEQ is finished, check your speaker settings in the Setup Menu. If your AVR has set any speakers to “Large” or “Full Range”, change them to “Small”. If you don’t, then there will be no bass playing from your subwoofer!

Det der er jo bare tull. Subwooferene jobber på høygir her hjemme og høyttalerne mine er satt til large. Merkelig at de skriver det på den måten, de burde jo heller forklart hva som skjer og hvorfor de anbefaler og sette ht til small.
    Bruker du Audyssey eller annen romkorreksjon?
    Hos meg skjedde akkurat det som står beskrevet.
    AVR'en satte samtlige høyttalere i oppsettet til large, så jeg måtte sette de til small manuelt i etterkant.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger inn et spørsmål her eg og...etter mye frem og tilbake har eg komt frem til at eg får best lyd når fronter er delt på 40hz, senter på 60hz og surround på 80hz. Har dette noe ulemper? Audyssey sitter alt på 40hz etter romkorreksjonen. Og vil bassen bli "fyldigere" med to subwoofere? Eller evt. skaffe noe bedre enn den eg har nå.....føler eg ikke får til den gode bassen.

Og har eg noe å hente på lyd i film om eg bytter til en nyere receiver?

Har tenkt kjøpe inn noen slike akustikk plater som du lager til selv. Skal slenge opp et bilde av rommet til uken, kunne trengt noen tips hvor dere tror det hadde vert best å plassere dette.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Bruker du Audyssey eller annen romkorreksjon?
    Hos meg skjedde akkurat det som står beskrevet.
    AVR'en satte samtlige høyttalere i oppsettet til large, så jeg måtte sette de til small manuelt i etterkant.
    Bruker audyssey på en denon receiver. etter romkorreksjon setter den alt til large og subwoofer: lfe. Akkurat slik jeg vil ha det forøvrig

På film spiller da subwoofer kun lfe sporet. På musikk i stereo spiller ikke subwoofer. Hvis jeg vil ha fronter som large på musikk, går jeg inn på subwoofer setup og velger lfe+main. Da spiller sub for full pupp også på musikk.

Så hvorfor audyssey mener at du må sette høyttalere til small for å få bass i suben skjønner jeg ikke.

Side 6 av 38 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •