Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 4 av 38 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 745
    Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mulig jeg har misforstått noe her, men jeg trodde "sweetspot" var det stedet hvor lytteren opplever lydbildet som optimalt. Med andre ord at det var ønsket plassering for lytterens ører . I den sammenheng har jeg noen kjappe spørsmål:

1. I Krillers tilfelle er sweetspot på stuebordet. Vil det ikke da være ønskelig å øke avstanden mellom fronthøyttalerne, slik at sweetspot havner i sofaen?

2. Dersom man plasserer målemikrofonen i et sweetspot som ikke er i brukerens lytteposisjon, vil ikke receiveren da kalibrer på en måte som gjør at lyden høres bra ut på sweetspot, altså et annet sted enn der man faktisk sitter?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere skrive noe grunnleggende info rundt forarbeide med reviver og sub før kalibreringen starter.
    Mastervolum i reciver.
    Innstilling av volum på sub (radioshack)
    Evt. andre viktige ting

Mvh
    Hans

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Angående de videohodene som er på bildene i starten av tråden. Har de 3/8" gjenger i bunn slik at jeg kan feste de på mikrofonstativet mitt. Har letet lenge etter en overgang fra 3/8" til 1/4" (er det dimmen på kameraer og målemikrofoner?) Hva heter den avbildede modellen evt. link?
    Kjøper bare en helt vanlig overgang - slik som på bildet:
    Les mer her

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller

Blir bakht etterhvert også. Gamle reciveren taklet ikke dette med precens i front i tillegg.
    Hvis du mener Surround Back, ville jeg ikke montert det i tillegg. Det er viktigere å få de vanlige Surround kanalene BAK lytteposisjonen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve

Mulig jeg har misforstått noe her, men jeg trodde "sweetspot" var det stedet hvor lytteren opplever lydbildet som optimalt. Med andre ord at det var ønsket plassering for lytterens ører . I den sammenheng har jeg noen kjappe spørsmål:

1. I Krillers tilfelle er sweetspot på stuebordet. Vil det ikke da være ønskelig å øke avstanden mellom fronthøyttalerne, slik at sweetspot havner i sofaen?

2. Dersom man plasserer målemikrofonen i et sweetspot som ikke er i brukerens lytteposisjon, vil ikke receiveren da kalibrer på en måte som gjør at lyden høres bra ut på sweetspot, altså et annet sted enn der man faktisk sitter?
    Sweetspot er "lyttepunktet" i en likesidet trekant basert på avstanden mellom fronthøyttalerne. Det betyr at avstanden mellom fronthøyttalerne bestemmer Sweetspot.

1. Nei, fordi det er best med minst 1 meter avstand til bak/sidevegger for å unngå refleksjoner som har en negativ innvirkning på målemikrofonen og lyden etter kalibrering.

2. Det første målepunktet er Sweetspot - uansett. De resterende målepunktene vil danne grunnlag for Receiveren til å lage en mye større "sone" med go'lyd - inkludert hele 3-seteren.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvis du mener Surround Back, ville jeg ikke montert det i tillegg. Det er viktigere å få de vanlige Surround kanalene BAK lytteposisjonen.
    Enn så lenge er jeg lykkelig gift, så fruen har litt å si når jeg har anlegget i stua.
    Sofaen må nok stå inntil bakvegg, og jeg kan ikke flytte frontene lengere ut.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hifikompis

Kan dere skrive noe grunnleggende info rundt forarbeide med reviver og sub før kalibreringen starter.
    1. Mastervolum i reciver.
    2. Innstilling av volum på sub (radioshack)
    3. Evt. andre viktige ting
    1. Mastervolum i Receiver har ingen betydning hva den står på før kalibrering, hvis du bruker en Denon med innebygget subjustering.
    Ellers skal MV stå på -20dB når du måler 85dB ved både 50Hz og 30Hz når sub justeres med signal via receiver.

2. Volum på sub skal justeres opp til du måler 85dB ved både 50Hz og 30Hz i Sweetspot - Receiveren håndterer alt annet automatisk.

3. Plasseringen av subben er det viktigste, og derfor må man måle seg fram til hvor den har optimal plassering i rommet.
    Her finner du nødvendige hjelpemidler til bruk med RadioShack

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweetspot er "lyttepunktet" i en likesidet trekant basert på avstanden mellom fronthøyttalerne. Det betyr at avstanden mellom fronthøyttalerne bestemmer Sweetspot.

1. Nei, fordi det er best med minst 1 meter avstand til bak/sidevegger for å unngå refleksjoner som har en negativ innvirkning på målemikrofonen og lyden etter kalibrering.

2. Det første målepunktet er Sweetspot - uansett. De resterende målepunktene vil danne grunnlag for Receiveren til å lage en mye større "sone" med go'lyd - inkludert hele 3-seteren.
    Jeg skjønner virkelig ikke logikken i dette, og er enig med Lurve.

Du kan jo ikke ta første måling(avstandsmålingen) en plass du ikke skal ha sweetspot. Da er det vel bedre å ta 1. måling der han sitter, og resten 1m ut fra veggen?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt feil. Sweetspot er der lyden er optimalisert. Det har ingenting med plassering av noe som helst å gjøre.

Plasseringen er med på å definere hvor sweetspot èr, men har ingenting med begrepet å gjøre.

Det er langt fra alle høyttalere som liker seg best i en likesidet trekant. Likebenet derimot må den være, for ikke å få tidsforskyvelser. Dette vil også variere kolosalt fra rom til rom.

Normalt kan det være lurt å dra høyttaleren ut 1/8 av bølgelengden til grunnmoden til rommet. Både i lengde og bredderetning. Lytteposisjon bør også da legges på 1/8 bølgelengde fra bakveggen. Da vil ikke man få like store påvirkninger av grunnmoden i rommet. Andre moder kan være trøbblete, men det er mye lettere å justere høyere ordens moder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg skjønner virkelig ikke logikken i dette, og er enig med Lurve.

Du kan jo ikke ta første måling(avstandsmålingen) en plass du ikke skal ha sweetspot. Da er det vel bedre å ta 1. måling der han sitter, og resten 1m ut fra veggen?

Geir Arne

Du har helt rett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller

Enn så lenge er jeg lykkelig gift, så fruen har litt å si når jeg har anlegget i stua.
    Sofaen må nok stå inntil bakvegg, og jeg kan ikke flytte frontene lengere ut.
    Ja, det er derfor jeg anbefaler at du sender kona ut på tur, mens du kalibrerer. Flytting av møbler, og det å trekke sofaen fram er kun for kalibreringens del. Når kalibreringen er ferdig settes alt tilbake, før fruen dukker opp.
    Surroundhøyttalerne bør flyttes permanent.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er hensikten med å kalibrere stuen under andre forhold enn når den skal brukes? Dersom sofaen står inntil veggen når man ser film, bør den også stå der under kalibrering.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å finne SweetSpot kan det hjelpe å lese denne artikkelen:
    http://avforum.no/forum/artikler-aud...e-g-punkt.html

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke relvansen. Å finne sweetspot, er noe helt annet enn å si noe om hva sweetspot èr.

Sweetspot er det punktet der lyden "oppfører" seg best. Dette kan justeres og tunes til en viss grad. Guiden du linker til går på justeringen.

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    *snip*
    Normalt kan det være lurt å dra høyttaleren ut 1/8 av bølgelengden til grunnmoden til rommet. Både i lengde og bredderetning. Lytteposisjon bør også da legges på 1/8 bølgelengde fra bakveggen. Da vil ikke man få like store påvirkninger av grunnmoden i rommet. Andre moder kan være trøbblete, men det er mye lettere å justere høyere ordens moder.
    På lettfattelig norsk, takk! 1/8 av bølgelengden? Grunnmoden? Kunne du skissert et eksempel?
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnmoden er den frekvensen som er dobbel så lang som rommet er bredt, langt eller høyt. Det man kaller en stående bølge.

For å "fase ut" denne frekvensen kan du dra høyttalerne 1/8 av bølgelengden ut fra front- og sidevegg. Tak/gulv problemet er litt værre.

Denne frekvensen kan beregnes. Skriv opp målene på rommet, så kan du nok få tips til konkret avstand.

Edit: Etter rettelse fra timc.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det noen tips som skal prøves. Blant annet har jeg tydeligvis tatt feil mtp sweetspot som første målepunkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnmoden er den frekvensen som er akkurat så lang som rommet er bredt, langt eller høyt. Det man kaller en stående bølge.

For å "fase ut" denne frekvensen kan du dra høyttalerne 1/8 av bølgelengden ut fra front- og sidevegg. Tak/gulv problemet er litt værre.

Denne frekvensen kan beregnes. Skriv opp målene på rommet, så kan du nok få tips til konkret avstand.

Geir Arne
    Nei.
    Grunnmoden er den bølgelengden som er dobbelt så lang som rommet. Den laveste moden du har over rommet kalles for 1st moden. Da er trykket maks positivt ved ène veggen, og maks negativt ved den andre. Altså dekker den en halvbølge.

Ut av dette så kan du se at du får nullpunkt på midten av rommet. Du har altså "snittrykk" (er feil uttrykk men illustrerende). 1/4 ut i rommet (heelt ca. Egentlig er det litt mer). Siden rommet dekker en halvbølge, vil 1/4 av rommet tilsvare 1/8 bølgelengde. (1/4)/2=1/8.

Dette er bare sånn ca, og stemmer ikke helt. Trykkmessig blir betrakningen korrekt, men lydtrykket øker ikke linært med trykket. Så i praksis er nok rundt 1/3 ut i rommet mer korrekt. Tilsvarende bør lytteposisjon 1/3 ut fra bakvegg.

Huff....ble mye dette, men er ikke så lett å forklare på en enkel måte.

Her kan dere bare dytte inn dimensjonene på rommet så får dere opp de nederste modene.
    hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For å "fase ut" denne frekvensen kan du dra høyttalerne 1/8 av bølgelengden ut fra front- og sidevegg.

Geir Arne

Troooor ikke dette stemmer helt. Du faser ikke ut noe såvidt jeg har forstått det (skal sjekke i morgen). Det som skjer (slik jeg har oppfattet det) er at du plasserer høyttaleren ett sted som gjør at du ikke får samme trykkoppbygging. Dersom du hadde plassert høyttaleren i ett nullpunkt, ville bidraget til en stående bølge blitt minimert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    På lettfattelig norsk, takk! 1/8 av bølgelengden? Grunnmoden? Kunne du skissert et eksempel?

Mode er en stående bølge. Det kan også betegne resonansfrekvenser. Dette er to sider av samme sak.

Side 4 av 38 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •