Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 37 av 38 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 745
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    Ja selvfølgelig! Glemte at disse innstillingene fortsatt gjaldt . Tror du REW med justeringer, som regel vil avdekke feil også etter YPAO kalibrering?
    Er REW det enkleste og rimeligste alternativet ?
    Ja og ja.

Den største fordelen med Yamaha i mine øyne er nettopp det at man kan fintune lydbildet slik man selv ønsker. Man får slikt på andre receivere (f.eks. m/Audssey) men da må man ofte ha både dyrere receiver og PRO-lisens. YPAO i seg selv er ikke spesielt god og jeg har fortsatt tilgode å høre god lyd rett ut av en YPAO-justering.

Når det er sagt, så blir ingen av disse automatiske romkorrigeringene bedre enn programvaren og det idealet den er innprogrammert med. Ikke alle HT skal korrigeres slik slike automatiske systemer gjør. Ofte kan (og skal) hørselen være et bedre instrument til å gjøre korrigeringer. Man kan holde på så lenge man vil med REW, YPAO og Audussey -- men det hjelper så lite om det låter dårlig. Derfor er alle disse metodene verktøy for å hjelpe deg identifisere, korrigere, justere, fikse lyden - men til slutt er det din opplevelse og hørsel som er viktig. Og der er Yamaha aldeles ypperlig fordi den tilbyr den mest fleksible justeringen av lydbildet som jeg kjenner til, også på veldig rimelige modeller.
    Sist endret av Midas; 08-15-2014 kl 21:27
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active Mikaelft sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man stole på audyssey sine innstillinger? Før hadde jeg høyttalerne på level 0 og center på +4.
    Etter audysset er front på -9 og center på -6.
    Nå må jeg justere volumet veldig høyt for å få bra lyd.
    ---
    Onkyo & Cerwin-Vega hjemmekino
    http://avforum.no/myhometheater/mikaelft

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har 75db målt med pinknoise med MV -20dB er det korrekt

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Ja og ja.

Den største fordelen med Yamaha i mine øyne er nettopp det at man kan fintune lydbildet slik man selv ønsker. Man får slikt på andre receivere (f.eks. m/Audssey) men da må man ofte ha både dyrere receiver og PRO-lisens. YPAO i seg selv er ikke spesielt god og jeg har fortsatt tilgode å høre god lyd rett ut av en YPAO-justering.

Når det er sagt, så blir ingen av disse automatiske romkorrigeringene bedre enn programvaren og det idealet den er innprogrammert med. Ikke alle HT skal korrigeres slik slike automatiske systemer gjør. Ofte kan (og skal) hørselen være et bedre instrument til å gjøre korrigeringer. Man kan holde på så lenge man vil med REW, YPAO og Audussey -- men det hjelper så lite om det låter dårlig. Derfor er alle disse metodene verktøy for å hjelpe deg identifisere, korrigere, justere, fikse lyden - men til slutt er det din opplevelse og hørsel som er viktig. Og der er Yamaha aldeles ypperlig fordi den tilbyr den mest fleksible justeringen av lydbildet som jeg kjenner til, også på veldig rimelige modeller.
    Takk for gode svar "Midas" og "Torolan" ! Er litt gira på å sette meg inn i REW, så kan en ivertfall se visuelt om noe ser veldig "galt" ut!
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke morsomt at en ikke kan lagre flere Audyssey kalibreringer på min NAD receiver T787 (toppmodellen intergrerte receiver)

Syntes svaret fra NAD sin helpdesk var enda mindre morsomt:

Hej Kim

Jeg har selv haft samme interesse for nogle år tilbage da jeg startede vores "grundlæggende Surround" træning. Dengang ville jeg bruge det til at butikkerne kunne sætte op en Audyssey måling for f.x. et IKON av system og en anden måling til B&W CM av system. Så kunne man skifte mellem dem når man skiftede i butikkens lytterum.

Men....det kan ikke lade sig gøre. Hverken i NAD eller Denon eller nogen andre AV receivere. Problemet er at datamængden for en Audyssey måling er enorm. Og skulle man gemme to målinger skulle data processor og lager kapaciteten fordobles. Og det vil koste nogle tusinde kroner i udsalgspris på en AV receiver.

Best regards/Med venlig hilsen

Jens Holst Larsen
    Product Director
    Les Datamengden er enorm - ja ja..

I tillegg anbefalte de meg pro utgaven til Audyssey.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Les Datamengden er enorm - ja ja..
    Vel. Det er nå helt på bærtur og markedsføringssvada. Er det noe som er billig, så er det lagring. For å demonstrere et drøyt eksempel: Hvis man seier man har hele 10000 korrigeringspunkter per kanal (til sammenligning har Yamaha YPAO 7) og 11 kanaler til sammen, snakker vi om et lagringsbehov på 3,3Mb med data. Når ble en Mb dyrt? 1 Gb er jo billig i dag.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte raskt at dette var svada svar, lurer på om de bare tror de svarer til guttunger, er ihverfall noe av inntrykket jeg sitter med.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: Neida, ikke så uvanlig. Det er en kombinasjon av at 1. linje support og markedsavdelingene ofte ikke har full teknisk kompetanse på utstyret de selger, eller at de bevisst unnlater å svare fornuftig på spørsmålet fordi de ikke ønsker å oppgi hvorfor.

La oss bare si det slik at jeg har førstehåndserfaring med dette. At produktutviklerene har høy teknisk kompetanse på produktet de lager (naturligvis), mens markedavdelingen og support ikke har det samme detaljnivået av kunnskap. Derfor hender det ofte at man har misforstått, ikke forstår problemet til kunden, e.l. og svarer kunden litt sånn god dag mann økseskaft. Det handler mye om hvor bra kommunikasjonen er internt mellom marked og utviklingsavdelingene.

Når det er sagt, så er det ingenting som provoserer meg som consumer mer enn når jeg som "alminnelig" kunde med en halv ettermiddag på internett kan mer om produktet enn selger eller support gjør. Det syns jeg er respektløst mot kundene.

Active Mikaelft sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Om du har 75db målt med pinknoise med MV -20dB er det korrekt
    Kan jeg justere opp alle "levels"?
    Slik at front, center etc går fra minus til 0? (alle økes tilsvarende mye)
    ---
    Onkyo & Cerwin-Vega hjemmekino
    http://avforum.no/myhometheater/mikaelft

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan mann gjøre, men det er ikke nødvendig.

Vært og ta en liten ettersjekk med dB måler om mann justerer litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har tenkt å kalibrere recieveren min på nytt da det er lenge siden sist.Har ikkje surround lengre,men kun stereo. 2.1. Pioneer sc lx81 sammen med b&w dm683 bi-amp,og ein svs sub (nsd 10 trur eg den heiter).

Er som sagt ein stund siden eg har kalibrert så har nok glemt ein del tjuvtriks

Så hadde vært supert om noen kunne gitt meg noen tips angående plassering,kalibrering av receiver (innstilinnger og slikt),inntegrering/kalibrering av subwoofer.Kunne tenkt meg at det låt bra til musikk og film med suben på Suben står rett foran eine høytalleren sidelengs.Bør den flyttes?

Ps:Ein ting som eg synest er litt irriterende,er at eg må skru so høgt opp på reciever for å høre bra.Da eg hadde hegel hd20,slapp eg dette.Men den er solgt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps: Har også decibel måler liggende,om eg bør finne den fram

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en antimode 8033. Marantz sr 6008 er kjøpt inn. Er antimode fortsatt et bedre verktøy enn romkoreksjonen i 6008? Eller bør jeg bare bruke 6008 til kalibrering?

Newcomer syppegjøken sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Drammen
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laptop versus RX-A1030
    Hvordan kan jeg kople min pc- laptop direkte til min 1030 med en HDMI kabel for både se og høre på i mitt surround oppsett ( 5.1)?

Laptop er direkte koplet med kabel til/fra modem.
    Jeg har bredbånd wifi og Altibox dekoder.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gjelder jo for dem med Yamaha receivere , men kan jo være greit å legge det inn her også som et tips.

Kom over denne ang. hvordan YPAO virker , og forskjellen mellom basic og varianten med R.S.C.
    Dette gjelder jo ikke bare den nye 5100 , men synes det virket interessant hvertfall.
    Det er meldt dårlig vær i morgen , så det spørs om det ikke kan bli litt forsking på dette
    Yamaha YPAO and YPAO R.S.C. (Advanced Topic) | Simple Home Cinema

Har nå fått testet det ang dette som ble beskrevet i linken over her , og kan bekrefte at dette virker
    Dette var jo litt moro , og helt nytt for min del hvertfall.

Det jeg gjorde , var å kjøre fullt auto-oppsett med 8 målepunkter og med "boomerangen". Deretter kopierte jeg "flat" korrigeringen over til manuell , og så nullet jeg ut alle EQ-innstillingene. Så kjørte jeg måling og sammenlignet "trough" med "flat" uten EQ.
    Og det er liten tvil om at YPAO gjør en del triks i bakgrunn som ikke kommer frem , og at det har med fasen å gjøre.

Her er målingen , og gul er "flat-korrigeringen" uten EQ.
    .-rsc-jpg
    Og så etterpå gikk jeg på med manuell EQ , og da ble det slik. og da har jeg kun brukt 4 EQ-punkter
    -rsc-med-eq-jpg

Målingene er vist med "psycoacustic glatting" , og gjelder kun for frontene fullrange.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om man bør rekalibrere når man bytter mellom flat, natural og front på yamaha receiver? (Rx-a2050)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tofo87 Vis post
    Noen som vet om man bør rekalibrere når man bytter mellom flat, natural og front på yamaha receiver? (Rx-a2050)
    Det behøver man ikke. Dette er forskjellige lagrede innstillinger man kan velge mellom etter kalibrering.
    Man bruker ganske enkelt den man liker best. Videre kan man kopiere den over til manuell for ytterligere tweeking hvis man ønsker det.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Dette gjelder jo for dem med Yamaha receivere , men kan jo være greit å legge det inn her også som et tips.

Kom over denne ang. hvordan YPAO virker , og forskjellen mellom basic og varianten med R.S.C.
    Dette gjelder jo ikke bare den nye 5100 , men synes det virket interessant hvertfall.
    Det er meldt dårlig vær i morgen , så det spørs om det ikke kan bli litt forsking på dette
    Yamaha YPAO and YPAO R.S.C. (Advanced Topic) | Simple Home Cinema

Har nå fått testet det ang dette som ble beskrevet i linken over her , og kan bekrefte at dette virker
    Dette var jo litt moro , og helt nytt for min del hvertfall.

Det jeg gjorde , var å kjøre fullt auto-oppsett med 8 målepunkter og med "boomerangen". Deretter kopierte jeg "flat" korrigeringen over til manuell , og så nullet jeg ut alle EQ-innstillingene. Så kjørte jeg måling og sammenlignet "trough" med "flat" uten EQ.
    Og det er liten tvil om at YPAO gjør en del triks i bakgrunn som ikke kommer frem , og at det har med fasen å gjøre.

Her er målingen , og gul er "flat-korrigeringen" uten EQ.
    .-rsc-jpg
    Og så etterpå gikk jeg på med manuell EQ , og da ble det slik. og da har jeg kun brukt 4 EQ-punkter
    -rsc-med-eq-jpg

Målingene er vist med "psycoacustic glatting" , og gjelder kun for frontene fullrange.
    Ja den gjør en del triks!

Her er det jeg la ut på AVS forum (sorry på engelsk)

I have been using XT32 in my stereo for a couple of years, and just cannot live with it anymore.

Have had YPAO before and still have it in my cinema room, works great.

My goal is to improve the sound in my stereo in my living room, and to use room correction.
    I also REALLY want to play a lot of music without subwoofers, since I really want to enjoy the full potential of my front speakers. (Now it is B&W 800 Diamond, amps are McIntosh MC2KW)

Now I have set up the Yamaha CX-A5100 and done calibrations, then copied the result to manual EQ. This was my plan and it seems to work out! 8 positions around the sweet spot, just moving 5 inches out on each side.
    With Audyssey XT32 you are stuck with the Audyssey sound, and have to use the subwoofers to get decent bass, also turn them up some dB to get enough bass.

But the highs are just too much and the bass for the front speakers are just boring and sterile.
    Using the Pro kit did not help enough.

With YPAO the sound also gets a little too Bright and too little bass. (in natural)
    But I just copied the calibrations to Manual EQ, took away all corrections above 100 hz and then tuned up the bass on the 31 hz band (1,5 dB) and 78 hz band (1 dB), just a little bit.That worked great!

The INTERESTING thing is that the sound when copied to manual and nulling all the EQ values, is very different from PURE DIRECT.
    So the YPAO does a lot (but hidden) with the standing waves that I have at 49 hz ( a huge peak that destroys the sound, the main reason why I need room correction) and it also improves a lot the mid bass, BUT without this being displayed anywhere. I guess it is working with both reflections and impulse respons.

So far I am very happy, and surprised since a lot of people say YPAO does not take care of bass problems below 100 hz. WELL IT DOES NOW :-)

Overall I like the sound from the Yamaha a lot, and have switched the DAC setting to the slow roll off type since someone here have done research and found that filter to be the best. I also liked it, but did not spend a lot of time. Will do that later when the settings in manual EQ are Perfect.

I have not studied what excactly the YPAO does with the subs, but for me that is not that important since I use subs for Movies and Yello/ Infected Mushrooms kind of Music.
    The subs seems to work well for that, and of course I can use the PEQ on my SVS Ultra tubes and also the manual YPAO using REW to correct more.
    This will be done later.

Dag

19. Liker Torolan, Midas har likt denne posten
    Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halla.

Jeg har en 3060 plus effekttrinn for R, C L samt 15" sub som jeg kjør via MiniDSP-HD før kalibrering.

Lure på om noen kan tipse om hvilke frekvenser jeg kan teste å heve/senke i PEQ da jeg ikke er førnøyd med sentern.
    Det er ikke mye, men ett hint til att tale blir noe "som å snakke i en burk" f.eks i WonderWoman der mamman forteller historien og jeg lytter i sirka -18 og der stemmen blir noe høy i volum så er det ett hint till burk/skurr. Det er veldig lite som skal til tror jeg, men er usikker på hvilke frekvenser stemmer går i? Jeg tror det er rett over "bass" da jeg ikke merker mye forskjell hvis jeg laborerer med small/large eller deling ved 40 mot 200 så er det veldigt likt, derfor misstenker jeg att det er høyre en dette som jeg må justere.

Jeg har REW og UMIK men har læart att det som ser bra ut som kurve ikke alltid låter bra. Min YPAO måling ser ikke helt flat ut med rare senkinger av nivå mellom 200-500 og 700-4k, resten er flate. Dette er ikke vanskelig å justere slik att det måler veldig flatt med REW og PEQ men det låter helt bedrøvelig. Jeg tror det har en god del å gjøre med att YPAO gjør andre instillinger og att dette da vil bli en suppe hvis du endrer masse i nivåer da lyden er ett system med rommet. Den fine kurven låter innestengt og dårlig medens FLAT låter åpent og fint vilket burde vare tvertemot når man ser på att den senket så mye. Har ligende erfarenhet med subben som måler nesten perfekt med deling på160 men låter helt latterligt med den delingen.

Jeg har også lest den artikkeln som det linkes til. Jeg skjønner det slik att forfatteren har kontakt med Yamahas engineers direkte og dette gir en del tyngde til det han sier. Jeg har selv prøvd og er enig med bla. dette:

Flat - skal brukes når man lytter med mindre en -17 (nesten alltid på normle kvelder for meg)
    Natural - hvis du lytter høyre en -17

YPAO volume - hvir du hører på volum under -20, justerer nivåer slik att du ikke mister lydinfo hvis du hører på lavere volumer og vil automatisk "gå nermere null påvirken" ju nermere -20 du lytter.

Dynamic range skal vare på maks. Hvis ikke så blir det ikke skikkelig trøkk i scener der det skal vare trøkk.

----

Jeg kjører nå FLAT, YPAO volume ON, Dyniamic range MAX.
    Syns ikke det har påvirkt lyden negativt og spesiellt FLAT er for meg overlegen alle de andre og stemmer godt med att jeg sjeldent spiller opp mot -15 eller -10.

Jeg har gjort min kalibrering på stativ i sofaen nerme vegg med alle gjenstander tilstede. Jeg skal prøve å fjerne stuebordet som vel er det eneste i veien samt måle 45cm framfør vegg selvom dette blir framfør hvor jeg sitter for å se om det blir en forbedring hos meg. Som det e nå fikser den avstand helt på centimetern på alle høyttalere men subben er sirka 3m for langt bort og den har jeg ikke rørt da det vel har med timig å gjøre så får bare stole på Yamahaen her.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett PEQ til trough og se(hør) om du opplever det samme der?
    Med flat og natural innstillingen skjer det en del ting i bakgrunn av PEQ som man ikke kan se i menyen , og den kan av og til gjøre mer skade enn godt.

Selv bruker jeg trough og kopierer alt over i manuel for deretter å tune det hele manuelt sammen med både REW og ører.
    Men det kan nok skille fra rom til rom og oppsett til oppsett hva som funker best. Men den "flatkorrigeringen" kan nok stjele en god del headroom i mange tilfeller ofr å gjøre kurven mest mulig jevn , men det er som du sier ikke alltid det som låter best

Side 37 av 38 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •