Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 36 av 38 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 745
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    DSP på være aktivert for mest effekt.

5.2.1 skal det stå i info menyen når presence er aktivert.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DSP på være aktivert for mest effekt. ( Engelsk Manual side 35 og 43 )

5.2.1 skal det stå i info menyen når presence er aktivert.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ser i min 1900 manual men finner ikke om Presence på de sidene. Bare Silent Cinema og Pure direct.

Hva med Stereo 7.1 funksjonen? Får man lyd i Presence da? Bruker litt av den til rock, liveopptak eller Spotify på selskap etc, ting der det er greit med litt lyd rundt seg... Men ikke til kritisk lytting da.
    Sist endret av Danke; 05-01-2014 kl 15:53

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe var ikke bare, bare å sette opp høytalere. WAF faktoren styrtet ned når kona skjønte at det skulle ledninger til høytalerne... hehehe. Nå har jeg gått i 3 måneder å fått klarsignal til å kjøpe XTZ surround. Nå fikk jeg tak i noen Jamo surround ht... Som var mye mindre enn de svære gulvstående Dynavoice surrounden jeg hadde i den gamle leiligheten med kabelsalat som var akseptert, så var det til diskusjon på høyt sint nivå....

Jeg overbeviste henne om at begge ledningene skal gå langs veggen klipset sammen med de andre veggledningene.... puh.

Liksomt aktuelt etter at man har målt og skrudd opp alle høytalerne, att de skal ned igjen... NEI! Høytalerne BLIR!! Nå har vi diskutert dette i 3 måneder og aldri hørt noen klager.. Waf ikke skyhøy, men høytalerne står nå skrudd opp på veggene og der blir de.. hehehe.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper noen kan hjelpe litt igjen. Presence er satt opp, nå skal jeg prøve meg på surroundhøytalerne. Spørsmålet er. Hva lønner seg best når man har presence. Jeg skal vel da ha vanlige Surroundhøytalere bak/på siden og ikke back surround?

Et annet spørsmål, pga WAF så må ledningene til surround gå langs ene veggen, dermed bruker jeg mye mer ledning på ene surroundhøytaleren. Er dette ok? Sikkert mange som har samme situasjon når de legger ledning i vegg osv.

Fint med kjapt svar da jeg holder på...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Håper noen kan hjelpe litt igjen. Presence er satt opp, nå skal jeg prøve meg på surroundhøytalerne. Spørsmålet er. Hva lønner seg best når man har presence. Jeg skal vel da ha vanlige Surroundhøytalere bak/på siden og ikke back surround?

Et annet spørsmål, pga WAF så må ledningene til surround gå langs ene veggen, dermed bruker jeg mye mer ledning på ene surroundhøytaleren. Er dette ok? Sikkert mange som har samme situasjon når de legger ledning i vegg osv.

Fint med kjapt svar da jeg holder på...

Med presence så er det vel 5.1 som kan brukes om den er som 3800.
    Så Surround høytalere plassert på ca 110 - 120 grader.

Forskjellen blir ikke så stor om lengden på ledningen er forskjellig. YPAO korrigerer for eventuelt forskjeller.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det oppe og går 5.1 med presence, skal kjøre målemic i morgen og justere litt. Surround er montert litt høyt på veggen bak, egentlig der surr.back skulle hengt. Men er ikke alene om det. Med en liten junior i huset som snart krabber rundt så er d best sånn..
    Sist endret av Danke; 05-13-2014 kl 16:03

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre med litt for høyt en for laft plassert surround

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk feilmeldingen LP speaker out of phase. Det betyr vel at rød og svart +- er byttet/feil men sjekket pluss og minus på venstre presence og alt så bra ut. Tror jeg alltid har fått sånn feilmelding uten at jeg finner feil. Virker som Yamaha ikke alltid har rett i testene...

pluss og og minus var riktig iaf og lyden høres grei ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Fikk feilmeldingen LP speaker out of phase. Det betyr vel at rød og svart +- er byttet/feil men sjekket pluss og minus på venstre presence og alt så bra ut. Tror jeg alltid har fått sånn feilmelding uten at jeg finner feil. Virker som Yamaha ikke alltid har rett i testene...

pluss og og minus var riktig iaf og lyden høres grei ut.
    Jeg kallibrerte også mitt anlegg i går. Har gått til innkjøp av Marantz sr7008. fikk samme feilmelding som deg, men på begge fronthøytaleren. Sjekket og alt så ut til å være koplet riktig. Noen andre som har erfaring med dette?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er phasefeil så høres vel lyden helt forferdelig ut, og det gjør den ikke her iaf. Mener å huske at det har vært snakk om dette før og at det bare er hjemmekinoen som leser feil...

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at kringlyd forsvant med pro kittet?
    Skulle gjerne sett mer av hva dere gutta opplevde der kontra XT32

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen funderinger anng YPAO og PEQ.
    Har forstått det slik at PEQ kommer "på toppen" av YPAO kalkuleringen.
    På innstilling Trough, vil da kun kalkuleringen til YPAO gjelde?

Når jeg har kjørt kalkuleringen booster forsterkeren, 250hrtz med 3 db på alle modus på sub. Hvorfor?
    Blir det riktigere å senke denne ned på 0, og evt heller øke db på Level ?
    Er det noen måte å se at sub kalkuleringen er gjort riktig (lineær) eller må en da ha REW?

Har prøvd å Google spm, men finner ikke svar på dette..

Fant en interesang artikkel her:http://www.stereophile.com/content/music-round-65
    Her blir det påstått at YPAO gjør lite med sub nivåer...
    Sist endret av Biring; 08-15-2014 kl 17:02 Begrunnelse: Tillegg
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    Har noen funderinger anng YPAO og PEQ.
    Har forstått det slik at PEQ kommer "på toppen" av YPAO kalkuleringen.
    På innstilling Trough, vil da kun kalkuleringen til YPAO gjelde?

Når jeg har kjørt kalkuleringen booster forsterkeren, 250hrtz med 3 db på alle modus på sub. Hvorfor?
    Blir det riktigere å senke denne ned på 0, og evt heller øke db på Level ?
    Er det noen måte å se at sub kalkuleringen er gjort riktig (lineær) eller må en da ha REW?

Har prøvd å Google spm, men finner ikke svar på dette..

Fant en interesang artikkel her:http://www.stereophile.com/content/music-round-65
    Her blir det påstått at YPAO gjør lite med sub nivåer...
    Ved bruk av "trough" , så er det kun nivå og avstand , samt x-over som brukes - ingen EQ innstillinger.
    Jeg så også at min Yamaha hadde boostet i subområdet langt over dens arbeidsområde - dette er selvsagt bare å nullstille.
    Ellers er det ikke så lett å vite om EQ innstillingene som er gjort er riktige uten å måle nei...

PEQ til Yamaha er bra når du tar det manuelt sammen med f.eks REW , men de automatiske justeringene er jeg ikke så imponert over...
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 til Torolan

YPAO har 4 innstillinger: Flat, front, natural, manual og through. De 3 første tar i bruk korrigeringene avlest av YPAO. Flat fokuserer på maksimal flat respons (som ikke alltid er et godt ideal). Natural, som er en litt nedtonet korrigering. Front er at det er kun frontene som er korrigert. Manual overlater kontrollen totalt til manuelle innstillinger, og det supre med Yamaha, er at man kan kopiere en YPAO-innstilling inn i de manuell PEQ-innstillingene og så tweake selv etter behov. Den siste er through, hvor man frakobler hele EQ-modulen. Som Torolan skriver, så er avstand og delefilter intakt. Ønsker du å bypasse også dette må du over i Pure Direct.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    +1 til Torolan

YPAO har 4 innstillinger: Flat, front, natural, manual og through. De 3 første tar i bruk korrigeringene avlest av YPAO. Flat fokuserer på maksimal flat respons (som ikke alltid er et godt ideal). Natural, som er en litt nedtonet korrigering. Front er at det er kun frontene som er korrigert. Manual overlater kontrollen totalt til manuelle innstillinger, og det supre med Yamaha, er at man kan kopiere en YPAO-innstilling inn i de manuell PEQ-innstillingene og så tweake selv etter behov. Den siste er through, hvor man frakobler hele EQ-modulen. Som Torolan skriver, så er avstand og delefilter intakt. Ønsker du å bypasse også dette må du over i Pure Direct.
    En liten korrigering her Midas
    Ved "Front" er kun frontene som IKKE er korrigert , og de andre HT er kalibrert for å ha samme klangbalanse som frontene.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    En liten korrigering her Midas
    Ved "Front" er kun frontene som IKKE er korrigert , og de andre HT er kalibrert for å ha samme klangbalanse som frontene.
    Selvsagt. Gikk litt fort der. Takk.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    +1 til Torolan

Men en hvorfor lyder Pure Direct da så mye mer "blodfattig" enn through ? Kan det ikke være slik , at grunn EQ ligger i bunn også i Through innstilling etter YPAO, så kommer muligheten for PEQ manuell bare som en liten justering oppå denne?
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    Men en hvorfor lyder Pure Direct da så mye mer "blodfattig" enn through ? Kan det ikke være slik , at grunn EQ ligger i bunn også i Through innstilling etter YPAO, så kommer muligheten for PEQ manuell bare som en liten justering oppå denne?
    Nei det gjør nok ikke det.
    Men du har kanskje aktivert "enhancer" , "dialog adjust" osv ? Det booster litt på noen områder.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Nei det gjør nok ikke det.
    Men du har kanskje aktivert "enhancer" , "dialog adjust" osv ? Det booster litt på noen områder.
    Ja selvfølgelig! Glemte at disse innstillingene fortsatt gjaldt . Tror du REW med justeringer, som regel vil avdekke feil også etter YPAO kalibrering?
    Er REW det enkleste og rimeligste alternativet ?

Side 36 av 38 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •