Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 34 av 38 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 745
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Prøvde en gang til i dag med en litt annen vri. Justerte subber til å spille 90db på MV -20 hver for seg slik at jeg fikk 96db når de spilte sammen. Kjørte så mcacc og nå justerte receiver bare ned sub til -3.0. Satte så i ene proppen i bassisten på ene suben og justerte volumet opp ørlite på den og nå låter det veldig bra syns jeg. Fjernet ingenting fra rommet under kalibrering og når jeg går ifra stereo til pure direct så hører jeg kun forskjell på bassen, ingenting annet.

På film virker det som om det ble skikkelig bra, har bare testet ett par scener fra transformers 3 og 3:10 to yuma. Blir åbforske å teste litt mer i helga for å få til det siste med subbene..
    Høres ut som du begynner å nærme deg noe da ja !

Men har du sjekket nivået på flere frekvenser for å se hvordan frekvensgangen din er ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett over frekvenser enda, skal se på det til helga tenkte jeg. Får besøk av en som jobber med lyd da så da kan han bli med på det og kanskje lære meg en ting eller ti i samme slengen
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha hatt litt justeringshjelp her nå så ble det veldig bra!
    Koblet på igjen Emotiva effekten, hørte stor forskjell på basstoner med denne på igjen. Frontene går mye dypere nå og har mer snert over det hele samtidig som diskanten ble dempet littegrann. Eldste subben (W12.) blir solgt da det er såpass mye forskjell på denne og W12.16 at de ikke spiller helt 100% i sammen og vi oppnådde ett mye bedre resultat med kun 1 sub faktisk. Da ble overgangen mellom sub og fronter tilnærmet sømløs. Alle høyttalere står til large med deling på 50hz til sub, dette gjorde mye

Ellers ble det gjort lite eller ingen forandringer på hva romkorreksjon og EQ da LX83 gjorde en bra jobb med dette selv. Ble forandret ørlitt på channel level på fronter. Har ikke testet det på film enda men på musikk låter det veldig bra! Så da regner jeg med det låter bra på film også men det skal testet litt senere

Så hvis noen trenger enten en XTZ 99w12 eller Yamaha RXV1800 får dere sende en PM
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Justeringshjelp ønskes

Hei,har noen spm til innstilling av høytallere å receiver. Flott om noen hadde hatt hatt litt tid i forklare mej litt

Har solgt mitt 10 år gamle utstyr å ser de he blitt MYE bedre og fleire justeringer av lyd.

Har kjøpt meg Samsung UE46ES8005,Onkyo TX-NR616, Dynavoice magic f-5 EX, Canton movie 130 (igrunn kun for dei 5 satelittene) litt skeptisk om ej får de "trykket" eg er ute etter av den 8" suben. Her lyst å kjøpe XTZ 99W10.16 i kvit piano.

Frontene er har frekvensområde 32 – 32.000 Hz. (-3 dB )
    Sattelittene 5 (stk) 120 Hz-25000 Hz
    Subben 38 Hz-140 Hz
    De eg lurer på er innstilling av delefrekvens. På forsterkeren er alle høytallerene innstillt på 80hz(THX).For frontene står de i menyen at "For tower speakers,set to Full-band.For smaller speakers,sett crossover depend on size of the speakers" Tenkte siden de ikke er store basselement på frontene bør ikke disse stå på full-band å heller overlate dei fleste lavere frekvensene til subben.? Kva skal eg stille dei forskjellige på og ka skal eg stille suben på. Leste noe om at stiller man Crossover(Hz) på subben på fullt(150hz på min) så styrer forsterkeren delingen.Stemmer dette.

Noe andre innstillinger eg må ver oppmerksom på? Har ikke hatt autokalibrering då eg ikke har fått plassert ting der dei skal stå enda.Men de tar vel ikke ikke av delingsfrekvensen heller?

På forhånd takk for svar

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olsen.2r
    Hei,har noen spm til innstilling av høytallere å receiver. Flott om noen hadde hatt hatt litt tid i forklare mej litt

Har solgt mitt 10 år gamle utstyr å ser de he blitt MYE bedre og fleire justeringer av lyd.

Har kjøpt meg Samsung UE46ES8005,Onkyo TX-NR616, Dynavoice magic f-5 EX, Canton movie 130 (igrunn kun for dei 5 satelittene) litt skeptisk om ej får de "trykket" eg er ute etter av den 8" suben. Her lyst å kjøpe XTZ 99W10.16 i kvit piano.

Frontene er har frekvensområde 32 – 32.000 Hz. (-3 dB )
    Sattelittene 5 (stk) 120 Hz-25000 Hz
    Subben 38 Hz-140 Hz
    De eg lurer på er innstilling av delefrekvens. På forsterkeren er alle høytallerene innstillt på 80hz(THX).For frontene står de i menyen at "For tower speakers,set to Full-band.For smaller speakers,sett crossover depend on size of the speakers" Tenkte siden de ikke er store basselement på frontene bør ikke disse stå på full-band å heller overlate dei fleste lavere frekvensene til subben.? Kva skal eg stille dei forskjellige på og ka skal eg stille suben på. Leste noe om at stiller man Crossover(Hz) på subben på fullt(150hz på min) så styrer forsterkeren delingen.Stemmer dette.

Noe andre innstillinger eg må ver oppmerksom på? Har ikke hatt autokalibrering då eg ikke har fått plassert ting der dei skal stå enda.Men de tar vel ikke ikke av delingsfrekvensen heller?

På forhånd takk for svar
    Mye er gjort slik jeg også ville gjort det, og syntes du det fungerer er det ikke mye å bekymre seg for.

Du kan jo teste å sette satelittene til 100hz eller 120hz og se om det låter bedre. Men jeg tror ikke jeg ville satt de frontene du har til full-band. La disse stå på 80hz.

En annen problematikk er jo at suben du har valgt ikke er spesielt kraftig. Jeg ville nok vurdert en størelse eller to større om du skal spille litt høyt og/eller ønsker skikkelig dyp bass.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Mye er gjort slik jeg også ville gjort det, og syntes du det fungerer er det ikke mye å bekymre seg for.

Du kan jo teste å sette satelittene til 100hz eller 120hz og se om det låter bedre. Men jeg tror ikke jeg ville satt de frontene du har til full-band. La disse stå på 80hz.

En annen problematikk er jo at suben du har valgt ikke er spesielt kraftig. Jeg ville nok vurdert en størelse eller to større om du skal spille litt høyt og/eller ønsker skikkelig dyp bass.

Geir Arne
    Flott:-) Veldig fin lyd,men må uten tvil oppgradere suben ja.De var ej egentlig klar over,men valgte den pakken pga sattelitt høytalerene. Hadde problem å finne noen små i kvit pianolakk til en grei pris. Har prioritert en del utseende og at de skal ver ganske kompakte høytallere. las seff en del anmeldelser før ej he kjøpt dei. Men føler at sub e en veldig viktig del so den nye får ta den plassen den tar uansett!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skal suben stilles på 80hz eller på fullt(150) hz?og styrer då forsterkeren delingen?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olsen.2r
    Men skal suben stilles på 80hz eller på fullt(150) hz?og styrer då forsterkeren delingen?
    La den stå på fult ja,og la receiveren styre dette !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på med et lite spørsmål her. Må/bør frontene ha lik avstand til bildekilden, eller kan man "forskyve" en av frontene for å få sweetspot nærmere der man faktisk sitter? Altså slik at man får en større likebent trekant, uten å måtte flytte på tv'n. Jeg har mulighet til å dra den venstre fronthøyttaleren litt lengre ut mot siden, og flytte sub på innsiden av denne, men er usikker på om dette faktisk har noe for seg:???:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tjommi
    Hiver meg på med et lite spørsmål her. Må/bør frontene ha lik avstand til bildekilden, eller kan man "forskyve" en av frontene for å få sweetspot nærmere der man faktisk sitter? Altså slik at man får en større likebent trekant, uten å måtte flytte på tv'n. Jeg har mulighet til å dra den venstre fronthøyttaleren litt lengre ut mot siden, og flytte sub på innsiden av denne, men er usikker på om dette faktisk har noe for seg:???:
    Det kan du selvsagt gjøre hvis du vil - du vil vel få mer korrekt lyd i stereo,på bekostning av det rent visuelle , så det blir opp til deg det

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linker til min egen tråd i håp om litt ekspertise til riktig kalibrering og innstilling av blandt annet crossover på min nye receiver og subwoofer.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...librering.html

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har et lite problem etter RK i forsterkeren min Onkyo 709. Den setter fronter og center til -12 db som er minimum. Sub står på +1,5 db.
    Men ettersom -12 og +12 er maks så kan man vel ikke vite om det skulle f.eks vært -15 på en ht?
    Er det greit å justere opp db slik at det blir mellom -12 - +12 med Radioshack?
    Da burde alle ha helt riktig nivå sånn jeg forestiller meg?
    Forandrer ikke noe på korrigeringen da?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan plasseres målemikrofonen når sweetspot er ca 2 meter foran lyttepososjonen? Holder det at jeg flytter 2 seteren 1 meter fram når den er plassert helt ved bakveggen eller må den helt fram til sweetspot? Legger ved et par bilder. Sweetspot er rett ved der puffen står, hvis jeg har forstått det riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm kom bare et bilde her, oh well her er bilde nr 2....

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruke Audyssey mic til korrigering av Ypao ?

Er micene så fintjunet til de forskjellige programmene ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Denon avr 2311 receiver så det er vel Audyssey.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stoneman
    Har en Denon avr 2311 receiver så det er vel Audyssey.
    Du kan se her : How to MultEQ | Audyssey

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stoneman
    Hvordan plasseres målemikrofonen når sweetspot er ca 2 meter foran lyttepososjonen? Holder det at jeg flytter 2 seteren 1 meter fram når den er plassert helt ved bakveggen eller må den helt fram til sweetspot? Legger ved et par bilder. Sweetspot er rett ved der puffen står, hvis jeg har forstått det riktig.
    Tror jeg ville prøvd å sette mic'en i fremkant på sofaen - det er jo litt viktig at du får noenlunde riktige avstander , men har du micen for nære bakveggen kan den nok fort dempe for mye i bassen !

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye Denon avr-X4000 ser ut til og være av interesse.

DSX/MultEQ-XT32), Audyssey Dynamic Volume/Dynamic EQ/LFC, Audyssey Pro-forberedt
    + mye mer

Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Den nye Denon avr-X4000 ser ut til og være av interesse.
    DSX/MultEQ-XT32), Audyssey Dynamic Volume/Dynamic EQ/LFC, Audyssey Pro-forberedt
    + mye mer
    Noen som vet og kan bekrefte at denne også har Audyssey SubEQ HT?
    Denon USA sier at den har det:
    DENON US
    Denon UK sier ikke noe om dette:
    DENON UK | AVR-X4000
    Kan det være forskjell på USA og Europa utgave?

Side 34 av 38 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •