Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 33 av 38 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 745
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I min søken på stativ, har jeg ikke funnet det rette. Kan noen fortelle meg hvilket stativ dette er
    http://avforum.no/forum/attachments/...198_680_cr.jpg

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    I min søken på stativ, har jeg ikke funnet det rette. Kan noen fortelle meg hvilket stativ dette er
    Jepp - det er et Manfrotto 785B.
    Manfrotto 785B - Kamerastativ - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte dette stativet for ikke så lenge siden,og det gjør jobben greit det,
    billig er det også König TRIPOD19 Fotostativ med 4-delte teleskopben
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Jeg kjøpte dette stativet for ikke så lenge siden,og det gjør jobben greit det,
    billig er det også König TRIPOD19 Fotostativ med 4-delte teleskopben
    Har dette kulehode med vater begge veier eller et rundt et? Mitt har vater bare en vei på kulehode.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dette kulehode med vater begge veier eller et rundt et? Mitt har vater bare en vei på kulehode.
    Dette er vel simpleste sort med kun et enkelt vater, vil jeg tro.
    Ei heller kan man justere vinkelen på de enkelte bena. Da blir det fort litt kronglete når man skal utføre slike målinger.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ei heller kan man justere vinkelen på de enkelte bena. Da blir det fort litt kronglete når man skal utføre slike målinger.
    Jepp, det er fryktelig kronglete. Syntes det til Bård virket bedre, så ikke ut til at han hadde noen problemer når han satt stativet i sofa.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp.
    Det er akkurat derfor vi foretrekker stativer med ben som kan justeres i alle mulige vinkler (og lengder) :-)

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstremt fin tråd med mange gode tips Skal låne en RS av en kompis på torsdag og lurer da på noe angående volumjustering av 2 subber.
    Jeg har 1 stk xtz 12.16 og 1 stk w12. w12 har en port tettet or å lage litt mer trøkk enn 12.16 som har begge porter åpne.
    Når jeg skal juster 85db på de, burde jeg da ta ut proppene av bassportene eller la den være i? Burde jeg også stille alt av innstillinger bakpå de helt likt selv om de ikke er helt like?
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Ekstremt fin tråd med mange gode tips Skal låne en RS av en kompis på torsdag og lurer da på noe angående volumjustering av 2 subber.
    Jeg har 1 stk xtz 12.16 og 1 stk w12. w12 har en port tettet or å lage litt mer trøkk enn 12.16 som har begge porter åpne.
    Når jeg skal juster 85db på de, burde jeg da ta ut proppene av bassportene eller la den være i? Burde jeg også stille alt av innstillinger bakpå de helt likt selv om de ikke er helt like?
    Har du målt at det er best at den ene suben bør ha i en plugg,men ikke den andre ?
    Sørg for å plugge dem slik at dem spiller jevnest hver enkelt av dem!
    Etterpå kan du justere dem til 85 db for hver sub , eller et nivå som passer,slik at du ikke får for høyt når du kjører RK i Receiver!

Så justerer du fasen subene i mellom til du får 6 db økning i 50 hz området - så kjører du RK i receiver til slutt !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke målt noe før nei. Ene suben har fått tettet ene porten kun for å bli tightere enn den andre. Burde vel sikkert justere med porten tettet da det er slik den blir brukt ellers. Og så justerer jeg hver enkelt sub til 85db ved MV20? Og hvis jeg skjønner riktig med fasejustering så skal jeg da måle 91db på sub når de spiller i samme fase?
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke målt noe før nei. Ene suben har fått tettet ene porten kun for å bli tightere enn den andre. Burde vel sikkert justere med porten tettet da det er slik den blir brukt ellers. Og så justerer jeg hver enkelt sub til 85db ved MV20? Og hvis jeg skjønner riktig med fasejustering så skal jeg da måle 91db på sub når de spiller i samme fase?
    Det er riktig - når dem er i 100% fase,så skal du få 6 db økning ja!
    Men det er ikke sikkert du får 6 db på alle frekvenser!

Og det er nok best å kalibrere volumet med den port tuningen du kommer til å bruke ja !
    Men hvilken tuning du bør bruke , bør du vel måle deg frem til - og er subene symetrisk plassert,så bør dem ha samme tuningen,da dette også vil ha en del å si for subens maxytelse!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal prøve meg frem litt på dette enten i dag eller i morgen og se hva jeg får til

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet litt nå men fikk det ikke helt til virker det som...
    Begynte med sub 1 og stilte inn den så jeg hadde 85db ved MV -20 på 50hz. Så det samme med sub nr 2. Prøvde så med 30hz men det var så lavt at volum på subber måtte skrus opp en del for å få 85db, men da stemte det jo ikke lenger med 50hz målingen...Hvordan er det meningen at man skal gjøre det?

Gikk tilbake til 50hz målingen og slo på begge subber for å måle fase. Når jeg fikk 6db økning så står fasen på nr 1 på 0 og fase på sub nr 2 står på 180 grader.Er det riktig? Det var iallefall da jeg fikk 6db økning opp til 91db ved MV -20.

Bar så ut mye av puter, dempeplater og andre ting før jeg kjørte MCACC. Bar så alt inn igjen og satte på litt musikk. Mcacc har justert ned diskanten forholdsvis mye så det høres litt innestengt ut. Sitter i sweetspot og veksler mellom stereo og pure direct. I stereo er subbene med men alikevel er det mye mer bass og trøkk i pure direct uten subber... Det er også mye mer åpen og klar lyd da, da kommer lyden mer fra senter av rommet og i stereo så blir det litt innesluttet og kjedelig. MCACC har tydeligvis gjort en dårlig jobb på denne kalibreringen her...

Receiver har også økt SW level til +11.0 og den går til 12.0. Forrige gang jeg kjørte MCACC med subbene slik de var jsutert før så satte receiver SW level til -10.0. Kan ikke si jeg er overbevist om dette slik i første omgang men jeg regner med at jeg har gjort noe galt siden alle andre har fått ett mye bedre resultat enn hva de hadde før.

Men tips til hvordan det kan gjøres bedre tas imot...

EDIT: MCACC har satt alle høyttalere til Large og x over til 80hz. Slik hadde jeg også på yamahen min og syns det låt mye bedre enn med HT satt til small.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet litt nå men fikk det ikke helt til virker det som...
    Begynte med sub 1 og stilte inn den så jeg hadde 85db ved MV -20 på 50hz. Så det samme med sub nr 2. Prøvde så med 30hz men det var så lavt at volum på subber måtte skrus opp en del for å få 85db, men da stemte det jo ikke lenger med 50hz målingen...Hvordan er det meningen at man skal gjøre det?

Gikk tilbake til 50hz målingen og slo på begge subber for å måle fase. Når jeg fikk 6db økning så står fasen på nr 1 på 0 og fase på sub nr 2 står på 180 grader.Er det riktig? Det var iallefall da jeg fikk 6db økning opp til 91db ved MV -20.

Bar så ut mye av puter, dempeplater og andre ting før jeg kjørte MCACC. Bar så alt inn igjen og satte på litt musikk. Mcacc har justert ned diskanten forholdsvis mye så det høres litt innestengt ut. Sitter i sweetspot og veksler mellom stereo og pure direct. I stereo er subbene med men alikevel er det mye mer bass og trøkk i pure direct uten subber... Det er også mye mer åpen og klar lyd da, da kommer lyden mer fra senter av rommet og i stereo så blir det litt innesluttet og kjedelig. MCACC har tydeligvis gjort en dårlig jobb på denne kalibreringen her...

Receiver har også økt SW level til +11.0 og den går til 12.0. Forrige gang jeg kjørte MCACC med subbene slik de var jsutert før så satte receiver SW level til -10.0. Kan ikke si jeg er overbevist om dette slik i første omgang men jeg regner med at jeg har gjort noe galt siden alle andre har fått ett mye bedre resultat enn hva de hadde før.

Men tips til hvordan det kan gjøres bedre tas imot...

EDIT: MCACC har satt alle høyttalere til Large og x over til 80hz. Slik hadde jeg også på yamahen min og syns det låt mye bedre enn med HT satt til small.
    Det er mulig at 50 hz er helt feil frekvens å bruke i ditt oppsett, du kan jo prøve med f.eks 63 hz!
    Har du lik port tuning på subene når du har gjort dette?
    Står subene symmetrisk i rommet ?

Det er nok mye som tyder på at det er en skikkelig fasefeil her,siden RK har boostet subkanalen såpass mye!

Og du må ikke fjerne dempeplater , puter osv. som du har i rommet til vanlig når du kjører kalibrering!

ikke rart den dempet mye i diskantområdet da i forhold til sist - et nakent rom vil ha mye lysere klang!

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Vet at det er et billig og ikke den beste kvalitet,men det funker fint,og har nok justeringer for meg og mitt bruk iallefall og ja,det har bare en vater,noe som er litt kjipt
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torolan: jeg skal prøve igjen i morgen og ikke fjerne en eneste ting i rommet, skal også stille subbene litt høyere og prøve å kjøre mcacc igjen. Slik det ble nå ble det helt latterlig dårlig faktisk... Har nok mye å si at jeg heller ikke har blitt no særlig kjent med pioneer'n enda.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Torolan sier så er det ikke sikkert 50hz er det beste utgangspunktet. Du har jo tydeligvis en peak på 50hz eller en dipp på 30hz.

Hvis subene står symetrisk blir det ofte riktig med samme fase på begge. Du kan jo prøve å sette fase på 0 på begge og la MCACC ta seg av fase justeringen. Det er ikke sikkert den treffer korrekt men den kan like gjerne ødelegge fasen selv om du justerer den riktig før du starter.

Du må sjekke at fase er riktig etter at MCACC er ferdig. Er fasen feil så justerer du den i receiver ved å forandre på subwoofer avstand.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser jo det nå at jeg har gjort flere feil mtp kalibreringen så jeg skal prøve en gang til i kveld tenkte jeg.
    Har også lest mye i manualen til receiveren i dag for å få litt mer tak på forskjellige settings.

Newcomer Pagan sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alltid fulgt anvisningen i førte post i denne tråden og bruker al tj adj.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde en gang til i dag med en litt annen vri. Justerte subber til å spille 90db på MV -20 hver for seg slik at jeg fikk 96db når de spilte sammen. Kjørte så mcacc og nå justerte receiver bare ned sub til -3.0. Satte så i ene proppen i bassisten på ene suben og justerte volumet opp ørlite på den og nå låter det veldig bra syns jeg. Fjernet ingenting fra rommet under kalibrering og når jeg går ifra stereo til pure direct så hører jeg kun forskjell på bassen, ingenting annet.

På film virker det som om det ble skikkelig bra, har bare testet ett par scener fra transformers 3 og 3:10 to yuma. Blir åbforske å teste litt mer i helga for å få til det siste med subbene..

Side 33 av 38 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •