Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 31 av 38 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 745
    Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ikke engang i "auto-setup" menyen under "AMP Assign" eller "channel select"?

Geir Arne
    Nope.
    Alt er koblet etter manualen, men det kan fort glippe noe.
    Kan det ha noe med at frontene er koblet til effekt? Høres rart ut, men mener jeg husker å ha lest noe om det........

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er grunnen. Men det er jo litt rart, og lite fremtidsrettet.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    PS3 har jeg ikke,så er ikke helt stødig på det - det bør du ta i en annen tråd,f.eks er det vel en egen tråd om PS3 her inne!

Kjør YPAO ja,og gjør det skikkelig!
    Sett HT til small etterpå,og x-over 80-100 hz,og evt. øk sub nivå noen db!
    Og sjekk hva den har gjort av EQ for sub - kopier over til manuell,og se om du kan justere litt selv etter egne preferanser!

Prøvd suben i det andre hjørnet foran - kan jo vere den spiller bedre der ?

Hva er det du er missfornøyd med da - er det kun for lite bass,eller er det mer ?
    Det er skjennerelt i mine øyne for lite trykk i hele annlegget, egentlig ikke suben for den kan jeg stille men mener at det er for lite punsh i totalpakken må nok bare stille og stille kan du hjelpe meg og finne linken til ps3 her inne, søker jeg men finner den liksom ikke. Garantert bare jeg som er teit:twisted:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til moderator: Dette innlegget skal være nederst i post #2,
    (men på grunn av noe utløpt på tid fikk jeg ikke gjort det selv, fint om dere fixer.)

Like viktig som posisjonen for første målepunkt er også vinklingen på mikrofonen.

Mikrofonen må stå "rett opp" og det beste er hvis du har et vater/libelle innebygget i mikrofonstativhodet, se vedlagte bilde.

Husk at mikrofonen skal være i vater på ALLE målepunktene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vellykket YAPO kalibrering

Jeg har kommet frem til følgende metode for å få best mulig resultat med YAPO i min kino;

Tøm rommet for alle møbler, men behold tepper, vegghyller og akkustikk plater. Sett sub(ber) til level 50%, og med flat kurve (all EQ til "0").
    Plasser målemikrofonen i sweetspot, og ta i tillegg flest mulig ulike tilleggsmålinger +/- ca. 40cm FORAN OG BAK denne, samt i ulike høyder i det samme området. Altså ingen målinger på sidene av "sweet spot", kun flest mulig foran/bak, og i tillegg over/under dette punktet i rommet.

Verdt å prøve, fremfor å plassere mikrofonen på flere "sitteplasser". Noe som hos meg, gir et diffust og ufokusert lydbilde, siden YAPO da legger inn ulik avstand og level på høytalerne, for å gi flest mulig "sitteplasser" en akseptabel lyd, uten at noen får optimal lyd.

Jeg betaler for morroa, så da skal også "min plass" ha den beste lyden:twisted: Neida - opplever fakstisk at ALLE plasser får bedre og mer fokusert lyd med denne metode.

FYR LØS........

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger du da en faste rekkefølge for plasseringen, Gingolf, eller er det tilfeldig hvilken rekkefølge man flytter mikrofonen?

Jeg må egentlig si at jeg ikke har vært så fornøyd med YPAO-kalibreringen, og jeg har forsøkt flere ganger. Lydnivået til de forskjellige kanalene har vært merkelig, noe jeg har fått bekreftet og justert manuelt etterpå med kalibrert måleutstyr. Da har jeg fulgt oppskriften som står i manualen med plass 1, 2, 3 osv. Men i motsetning til deg har jeg satt mikrofonen på de forskjellige sitteplassene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Følger du da en faste rekkefølge for plasseringen, Gingolf, eller er det tilfeldig hvilken rekkefølge man flytter mikrofonen?

Jeg må egentlig si at jeg ikke har vært så fornøyd med YPAO-kalibreringen, og jeg har forsøkt flere ganger. Lydnivået til de forskjellige kanalene har vært merkelig, noe jeg har fått bekreftet og justert manuelt etterpå med kalibrert måleutstyr. Da har jeg fulgt oppskriften som står i manualen med plass 1, 2, 3 osv. Men i motsetning til deg har jeg satt mikrofonen på de forskjellige sitteplassene.
    Jeg tar den første og den siste målingen i "sweet spot", og måler også "høytaler vinkel" i denne posisjon. Ellers er det en "random" rekkefølge, men ingen målinger er lengre unna "sweet spot" enn ca. 40cm.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, fint.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mikrofonene som følger med nyere Onkyo, og sikkert andre receivere, har fått ny utforming enn den mer flate varianten som fulgte med min aldrende Onkyo 905. Dempingen på bunnen så bedre ut, samt at det på toppen er noe filt.

Vil disse nye audyssey-mikrofonene være kompitabel med gamle audyssey-receivere? Vurderer å teste en rekalibrering da jeg har fått en slik ny mik medfølgende med en onkyo 307. Har flyttet en del rundt på frontene for bedre stereoperspektiv så må kjøre ny kalibrering for kringlyd uansett, samt stereo med sub.

EDIT:

Fant det på Audyssey etter litt leting;

Sitat Opprinnelig postet av Audyssey
    Can I use any mic for MultEQ? Can I use a mic from my previous AVR on my new AVR?
    No. To both questions. The Audyssey mic that was included with your AVR has been specially calibrated to your AVR model. Using another microphone for your MultEQ calibration will not produce accurate results. If you can't find the microphone that was included with your AVR contact the manufacturer for a replacement.

Newcomer DonSacco sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin tråd som jeg har fått en del hjelp fra. Fant ut at det var en del ting jeg hadde misforstått/gjort feil tidligere. Men jeg har fortsatt et par spm. Jeg har tidligere bare brukt Auto setup på reciver, men vurdere å kjøpe en radioshack etter å ha lest her at den kan lønne seg. Da lurer jeg på:

1. Hvis jeg bruker metoden til kringlyd og flytter sofa frem. Skal jeg da måle opp med målebånd og justere avstander manuelt etter at jeg har flyttet sofaen tilbake på plass? Eller vil dette ødlegge romkorreksjonen?

2. Hvis jeg har en radioshack vil det være en fordel å måle med den, og justere kanal nivå, etter Auto setup og jeg har flyttet tilbake sofaen for å få helt likt lydnivå på plassen jeg sitter? Eller vil dette ødlegge oppsettet til reciver?

3. Hvis jeg måler med radioshack etterpå skal jeg da gjøre det med testtone fra reciver og master volume satt til -20db?

Reciver er Denon AVR-3311. Min sitte plass er midt foran TV'n, så jeg sitter midt mellom fronter og rett foran center. Men surrondhøytallerene står litt skjevt. Vet at det ikke er optimalt men sånn må det være.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert andre som kan svare mer utfyllende på dette, men min erfaring med autokalibrering er litt varierende. Jeg har Yamaha med 7 (eller er det 8?)-punkts YPAO og har fulgt oppskriften både her og i manualen ved flere anledninger.

Rommet er imidlertid ganske godt satt opp i forhold til anvisningene fra Dolby mtp. plassering av høyttalere og plassering av sweetspot. Men jeg ble aldri helt fornøyd, så da jeg gikk over og sjekket nivåene til den enkelte høyttaler med RadioShack etterpå, måtte jeg faktisk korrigere flere dB både i center og surround. Jeg synes det henger mye bedre sammen nå.

Du bruker den innebygde testtonen (støy-generatoren) og justerer kanalene individuelt i forhold til frontene. Hvilket lydnivå man har på testtonen er vel egentlig likegyldig så lenge du justerer inn likt nivå på alle kanalene.

Avstanden har jeg imidlertid ikke justert, den ble ganske riktig i YPAO.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstandene ble ganske riktige her også, men det er ikke det jeg sitter når jeg er ferdig å kalibrere. Blir jo ca 50 cm lenger til der jeg sitter i forhold til der mikrofonen står ved første måling. Fordi jeg brukte metoden til kringlyd hvor man flytter sofaen ut fra bakvegg.
    Kanskje noen andre vet mer om dette med avstander?

Takk for hjelpen tols Får vel gå til innkjøp av en radioshack. Er det bare å måle med den rett ut av esken? Kan denne også festes på et kamerastativ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om kringlyd anbefaler å flytte lytteposisjon ved måling er jeg og flere andre uenig i den prosedyren. Det var en lengre diskusjon om dette tidligere i tråden.

De som er sertifisert på bl.a. Audyssey anbefaler måling så nære lytteposisjon som mulig, men om du sitter inntil en vegg anbefales minimum 1fot(ca 30cm) fra veggen. Jeg mener Yamaha også har spesifisert avstand til nærmeste flate i sin manual.

Deretter justerer du nivå i ettertid med radioshack til det du ønsker selv. Ideelt sett burde nivåene være like, men om du ønsker litt mer, eller mindre, liv fra f.eks. bakkanalene justerer du dette i henhold til dine ønsker.

Geir Arne

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest hele tråden så jeg har sett diskusjonen. Jeg brukte vel egentlig en liten mellomting. Jeg flyttet ikke sofaen frem fra veggen, men jeg målte ikke hel inntil ryggen for å unngå å ha mikrofonen fornære veggen. Jeg vil at nivåene skal være like men jeg føler at de ikke er det hundreprosent nå.

Lurer fortsatt på dette med avstander, hvordan blir det med timing for når lyden treffer meg i forhold til når den skulle? Er ikke store avstander det er snakk om så kan vel ikke ha så mye å si vil jeg tro. Blir det riktig av seg selv når jeg justerer db?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DonSacco
    Jeg har lest hele tråden så jeg har sett diskusjonen. Jeg brukte vel egentlig en liten mellomting. Jeg flyttet ikke sofaen frem fra veggen, men jeg målte ikke hel inntil ryggen for å unngå å ha mikrofonen fornære veggen. Jeg vil at nivåene skal være like men jeg føler at de ikke er det hundreprosent nå.

Lurer fortsatt på dette med avstander, hvordan blir det med timing for når lyden treffer meg i forhold til når den skulle? Er ikke store avstander det er snakk om så kan vel ikke ha så mye å si vil jeg tro. Blir det riktig av seg selv når jeg justerer db?
    Når vi snakker om små avstander er ikke dette et betydelig problem, men det kan korrigeres i ettertid om du ønsker. RK kalkulerer det hele sammen uansett.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lx 85

Hallo. Jeg hadde litt ferie penger til overs,så Har nå byttet ut min gamle denon forsterker med pioneer lx 85. På film er det en sykt bra forbedring i lyd..men for en bygde-kar som er mer handy,enn teknisk dukker det opp noen problemer...Så:syntes det er dårlig trøkk i stereo,spiller høyt nok,men savner smell i bassen:? (bruker airplay og spotify) Får ikke den wi fi adapteren til å funke,så nå ligger det en 15 m lang ledning over gulvet her. Når jeg setter på en film med min bdp 55 kommer det en slags knatre lyd ut av høyttalerne.. Noen som har noen hjelpende og forklarende ord?? Har forresten gamle dali 109 front,og dali senter og bak høyttalere.. På tide å bytte ut høyttalerne også, noen tips hva jeg bør gå for? Går mest i rock/pop... Og jeg liker trøkk... Mvh Borris

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kyllingen
    Hallo. Jeg hadde litt ferie penger til overs,så Har nå byttet ut min gamle denon forsterker med pioneer lx 85. På film er det en sykt bra forbedring i lyd..men for en bygde-kar som er mer handy,enn teknisk dukker det opp noen problemer...Så:syntes det er dårlig trøkk i stereo,spiller høyt nok,men savner smell i bassen:? (bruker airplay og spotify) Får ikke den wi fi adapteren til å funke,så nå ligger det en 15 m lang ledning over gulvet her. Når jeg setter på en film med min bdp 55 kommer det en slags knatre lyd ut av høyttalerne.. Noen som har noen hjelpende og forklarende ord?? Har forresten gamle dali 109 front,og dali senter og bak høyttalere.. På tide å bytte ut høyttalerne også, noen tips hva jeg bør gå for? Går mest i rock/pop... Og jeg liker trøkk... Mvh Borris
    Har du kjørt MCACC ? Har du sub?
    Låter det tamt i "pure direct" også?

Knatrelyd sier du ? Er det bare et par små lyder akkurat med det samme du skal starte filmen,for så å fungere som normalt under selve filmen?

I så fall,så har jeg hørt det samme her hos meg,uten at jeg har brydd meg med det !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lx 85

Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Har du kjørt MCACC ? Har du sub?
    Låter det tamt i "pure direct" også?

Knatrelyd sier du ? Er det bare et par små lyder akkurat med det samme du skal starte filmen,for så å fungere som normalt under selve filmen?

I så fall,så har jeg hørt det samme her hos meg,uten at jeg har brydd meg med det !
    Takker så mye for kjapt svar har kjørt MCACC,og spiller av spotify i pure direct. ja den knatre lyden kommer da jeg starter filmen,blir borte da filmen starter.. Syntes bare det var litt merkelig att det låt sånn,Men da er det ikke noe alvorlig feil,så jeg får l det gå.. Jepp,har en 10" sub også..virker som det er den som sørger for bassen, men har jo 2x10" bass element i hver høyttaler,så jeg trodde ikke sub skulle være nødvendig i stereo med en reciver som er så kraftig.og en annen ting som irriterte vettet av meg i dag: lasta ned en film på iPad'n koblet iPad til reciver med medfølgende kabel,men fikk jo ikke bilde.. Så endte med att jeg måtte nappe ut en hdmi kabel på ps3 og plugge i iPad'n. Skal da vel være mulig å få bilde gjennom IPod/USB inngangen også? Får jo heller ikke bilde om jeg kjører f.eks YouTube på AirPlay... Noen som vet og kan gi meg noen råd om dette?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kyllingen
    Takker så mye for kjapt svar har kjørt MCACC,og spiller av spotify i pure direct. ja den knatre lyden kommer da jeg starter filmen,blir borte da filmen starter.. Syntes bare det var litt merkelig att det låt sånn,Men da er det ikke noe alvorlig feil,så jeg får l det gå.. Jepp,har en 10" sub også..virker som det er den som sørger for bassen, men har jo 2x10" bass element i hver høyttaler,så jeg trodde ikke sub skulle være nødvendig i stereo med en reciver som er så kraftig.og en annen ting som irriterte vettet av meg i dag: lasta ned en film på iPad'n koblet iPad til reciver med medfølgende kabel,men fikk jo ikke bilde.. Så endte med att jeg måtte nappe ut en hdmi kabel på ps3 og plugge i iPad'n. Skal da vel være mulig å få bilde gjennom IPod/USB inngangen også? Får jo heller ikke bilde om jeg kjører f.eks YouTube på AirPlay... Noen som vet og kan gi meg noen råd om dette?
    Du får ikke noe bilde via usb eller airplay nei!
    Så vidt jeg vet er det ingen receivere som støtter dette !

Hvis du kjører pure direct,så skal ikke bassen komme fra suben,men kun fra frontene!
    I direct derimot er suben med,så sant du har fronter som small,eller sub til plus!

Mangel på bass,kan vere mer rommet sin skyld enn utstyret!

Har du hatt tilfredstillende bass i dette rommet før?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer knutte79 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mer svar til han som savnet trykk,noe denne recieveren og pioneer generlt er dårlig på,jeg har hatt det "samme" rommet med bra trykk,intil en lx85 kom i hus,på samme høytaler og igrunn,bare å få det returnert tul Dynabel ;-)

Side 31 av 38 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •