Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 29 av 38 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 745
    Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Målet til kalibrerings / korrigerings justeringene som gjøres har jo til mål og flate ut kurven så mye som mulig.
    Det er jo ikke altid det lykkes 100% til musikk.

Selv merker jeg også at med ypao så er det dempet til og ble ganske flat lyd når det kommer til og spille musikk som pressenterer et stort og detaljert lydbilde.

Har du testet med de forskjellige pre eq settingene ? Front - Flatt - Natural ? om det fortsatt kalles det.
    Japp...har prøvd med Straight, det er det nærmeste jeg kommer Flat tror jeg, og Natural da. Ingen av dem gir den dynamikken i Stereo som Pure Direct gjør. Rare greier. Lærer stadig noe nytt merker jeg (har ikke holdt på med dette så lenge akkurat ). Nå føler jeg plutselig at jeg har kjøpt en psycho overkill av en sub, hehe. For Pure Direct-knappen ga meg plutselig all den bassen i RF-82Mk2 jeg har savnet og skriki og grini etter i frustrasjon inne på forumet her :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,978
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Japp...har prøvd med Straight, det er det nærmeste jeg kommer Flat tror jeg, og Natural da. Ingen av dem gir den dynamikken i Stereo som Pure Direct gjør. Rare greier. Lærer stadig noe nytt merker jeg (har ikke holdt på med dette så lenge akkurat ). Nå føler jeg plutselig at jeg har kjøpt en psycho overkill av en sub, hehe. For Pure Direct-knappen ga meg plutselig all den bassen i RF-82Mk2 jeg har savnet og skriki og grini etter i frustrasjon inne på forumet her :roll:
    ikke noe å grine for det!

Subben tar jo bassen på film, men frontene har bass så det holder til musikk!
    Kjører selv Pure direct på stort sett all musikk!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Straigt funker også best på stereo hos meg når jeg har med subbene.

Men har en dipp i frekvensresponsen som ødelegger litt for pure direct uten sub.
    Kan si at det av og til er fint og spille pure direct også :-D
    Ingenting skal påvirke lydsingnalet når en kjører pure direct som lar dynamikken forbli som når musikken ble laget :-)

Hva som passer best for DIN stue er det du som avgjør ;-)

PS... Du lager 1 korrigering for hvert lydformat du benytter ja :-)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde inne en 3067 på prøve for en stund siden,og min erfaring er også at Yamaha spiller absolutt best i "pure direct" til musikk !

Den mistet liksom spruten og go'klangen med RK aktivert!

Med Pioneer derimot,så kjører jeg alltid med RK aktivert!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter de ordene ang. Yamaha´en Torolan... : )

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kjører RK, har det veldig mye å si om du måler rundt en plass hvor du har "god" respons i bassen. Da vil det veldig ofte høres flat og kjedelig ut etterpå for oss som liker trykk:wink: Kan kjøre RK flere ganger og få det litt forskjellig nesten hver gang.

Har du flyttet på sofa eller høyttalere?
    Du kan event, prøve throughout(hvordan skrives dette?)

Newcomer BendxITG sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denon 1912

Jeg har hatt en del problemer med kalibrering med medfølgende mic. på min denon 1912 reciever: målingene den fortar viser avstander mellom høytaler og lytteposisjon som er helt på tryne, og etter at den har regnet ut alle verdier, er det ikke mulig med justering av subwoofer på selve recieveren (det virker egentlig som den blir satt automatisk til -12db). Har etter beste evne prøvd å gjøre det manuelt, ble greit fornøyd med resultatet, men regner med at det er litt å gå på.

Flere som har slitt med det samme? og hva er det jeg gjør feil? :???:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BendxITG

1...det virker egentlig som den blir satt automatisk til -12db

2...og hva er det jeg gjør feil? :???:
    1. Det betyr at du har minst 12dB for høyt nivå på selve subben(e)

2. Det kan være mye, men hvis du kan poste et bilde av rommet med markering for hvor du har plassert micen under målingene - er det stor sannsynlighet for at du kan få mye hjelp

Newcomer BendxITG sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fant en løsning

Oi, det var rask respons!:grin:

Du hadde nok rett i at problemet lå i innstillingene på subben, tok en sjekk bak der og selv om volum var midtstilt var også frekvensen midtstilt (aner ikke hvorfor) og av en eller annen merkelig grunn var den stilt in på 180 grader :roll: . Kjørte setup wiz. en gang til etter å ha aktivert en funksjon inne i audyssey (husker ikke hvilken), og avstandene ser ut til å være riktige nå.

Tusen takk for hjelpen!

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Når du kjører RK, har det veldig mye å si om du måler rundt en plass hvor du har "god" respons i bassen. Da vil det veldig ofte høres flat og kjedelig ut etterpå for oss som liker trykk:wink: Kan kjøre RK flere ganger og få det litt forskjellig nesten hver gang.

Har flytta litt rundt nå ja og funnet en plassering hvor frontene spiller veldig bra I Pure Direct vel og merke, hehe!

Burde jeg kjøre målinger i et område i rommet som ikke eier bass, er det det du mener?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er naturligvis rundt sweetspot det skal måles. Benytt da alle målepossisonene.

En ting som kan prøves om en har tid er og flytte unna bord og sofa og sånne store ting på golvet for så og gjøre en måling av sveetspot.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har flytta litt rundt nå ja og funnet en plassering hvor frontene spiller veldig bra I Pure Direct vel og merke, hehe!

Burde jeg kjøre målinger i et område i rommet som ikke eier bass, er det det du mener?
    Det er selvfølgelig som Harman/kardon sier, at det skal måles i sweetspot. Det er ofte veldig små marginer med tanke på "bassen" hvor en måler. Det jeg har erfart
    er at det å flytte mic noen cm fremover eller bakover kan gjøre underverker.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg skal hive meg ut på en ny måling i kveld for morro skyld

Bruker dere den vinkelmålingen til Yamaha forresten? Jeg har kjørt hele pakka likegodt.

Og en annen ting; om man ikke har noe skikkelig stativ for hånden til kalibereing akkurat i dag (ikke skyt meg), hva funkerer bra å bruke? Svær trekubbe? Stålampe uten skjerm? Hehe :P Ikke sofaputer antar jeg

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk

Nå prøvde jeg Trough, som du snakket om. Regner hvertfall med det var det du mente :P Og nå spiller det BEDRE enn Pure Direct! LYKKE! Da kan jeg også intregere sub´en, tenkte å prøve med 40 eller 60Hz siden Klipschene imponerte meg litt igrunn hvor dypt de faktisk gikk..!

Hvorfor spiller det bedre med Trough, hva gjør denne EQ-funskjonen? EDIT: Fant ut ved å lese litt i boka, ligger vel i navnet også (skrur av EQ). Blir jo omtrent som å kjøre PD, bare med deling på fronter da. (og seff littegrann forskjell i lyden men det er vel ikke til å unngå)

Newcomer Pagan sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Anti-Mode komode bestilt
    Håper på litt bedre trykk i bassen...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..
    har en Onkyo 709 og hegel h 200 som effekt, jeg kjørte kalibrering på onkyoen men mistet alt trykket i subben, kjørte kalibrering igjen nå med subben koblet til hegeln med høytalerne satt til full range og ingen sub. fikk mere trykk i hele annleget etter dette, hvordan skal jeg kalibrere subben opp mot frontene viss jeg vil beholde oppsettet som dette? Vil jeg miste noe go lyd (Bass) når jeg ser film med denne oppkoblingen? har aldri kalibrert sub før så all råd tas i mot mes Stor takk!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tarvidsen
    Hei..
    har en Onkyo 709 og hegel h 200 som effekt, jeg kjørte kalibrering på onkyoen men mistet alt trykket i subben, kjørte kalibrering igjen nå med subben koblet til hegeln med høytalerne satt til full range og ingen sub. fikk mere trykk i hele annleget etter dette, hvordan skal jeg kalibrere subben opp mot frontene viss jeg vil beholde oppsettet som dette? Vil jeg miste noe go lyd (Bass) når jeg ser film med denne oppkoblingen? har aldri kalibrert sub før så all råd tas i mot mes Stor takk!!
    Hei,
    Jeg har selv en 709 fra Onkyo, men jeg har ikke rukket å kalibrere det enda.
    Har dog. vært inne å satt opp høyttalerene.

Sånn som jeg kjenner det fra mine tidligere recievere med kalibrering (både Pioneer og Harman Kardon), er det slik at om du setter full range (ev. large) på høyttalere, spiller de alle frekvensene de klarer å gjengi.

Om man kjører kalibrering, kan recieveren sette de til et gitt HZ. I så tilfelle klarer mest sannsynlig ikke de aktuelle høyttalerene å spille lavere hz på en fullverdig måte.

Man kan velge å fremdeles kjøre de som fullrange/large, men da vil man få et unaturlig "boost" i midbassen som regel. Om du vil ha dette, kjør kalibrering og gå så inn å se at de står som fullrange/large hva enn det heter i onkyoen.

Jeg kommer vel til å kalibrere mitt anlegg i dag, tenker jeg.. Men jeg skal kjøre THX crossover på alle kanalene, da jeg liker dette best - erfaringsmessig. Men jeg kjører små høyttalere også.. Scandyna the drop, scandyna micropod se + 2 x mirage prestige s10 subber.

Newcomer Pagan sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Da har jeg hadd min Anti-Mode i drift i tre-fire dag.
    Nå sitter bassen som et skudd med front HT.
    Bassen er kjappere fastere og ikke minst er det slutt på romlingen.
    Alt høres mer ryddig ut.

Den lille boksen er rett å slett et funn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Målet til kalibrerings / korrigerings justeringene som gjøres har jo til mål og flate ut kurven så mye som mulig.
    Å gjøre kurven tilnærmet "flat" i ett målepunkt er trivielt. Det koster 3 linjer kode. Å gjøre "lyden bra" innenfor et lyttevolum er vanskeligere.

-k

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pagan
    Da har jeg hadd min Anti-Mode i drift i tre-fire dag.
    Nå sitter bassen som et skudd med front HT.
    Bassen er kjappere fastere og ikke minst er det slutt på romlingen.
    Alt høres mer ryddig ut.

Den lille boksen er rett å slett et funn
    Har du prøvd Lift funksjonen,kan anbefale og prøve den8)
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Side 29 av 38 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •