Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 26 av 38 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 745
    Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    vet ikke, jeg lastet ned en db måler på min HTC engang, flere faktiskt, de var helt på trynet og målte totalt feil.

Men om hans måler med avvik på si 30dB men den likevel måler dB riktig, så vil han jo på en måte kunne justere til samme nivå på alle sammen :P
    Har prøvd det samme, og disse målerne er helt ubrukelig ja..

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dere forstår at jeg brukte automatisk romkorreksjon på alt, så fikk jeg et tips at du kunne laste ned db måler på marked, så tenkte jeg skulle prøve det,det er alt,jeg har ikke brukt tlf til og måle alt med den....skulle bare sjekke om det gikk ant jeg,sånn da håper jeg dere har forstått dette,eller så gi opp og skriv tilbake off

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holm_thomas@hotmail.com
    dere forstår at jeg brukte automatisk romkorreksjon på alt, så fikk jeg et tips at du kunne laste ned db måler på marked, så tenkte jeg skulle prøve det,det er alt,jeg har ikke brukt tlf til og måle alt med den....skulle bare sjekke om det gikk ant jeg,sånn da håper jeg dere har forstått dette,eller så gi opp og skriv tilbake off
    Vi har alle skjønt helt eksat hva du har gjort. Det DU ikke skjønner er at telefonen din ikke har samme innstrålingsmønster som mikrofonen til recieveren. Selv om du KUN måler lydtrykksnivået (db), så kan det bli store avvik.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Vi har alle skjønt helt eksat hva du har gjort. Det DU ikke skjønner er at telefonen din ikke har samme innstrålingsmønster som mikrofonen til recieveren. Selv om du KUN måler lydtrykksnivået (db), så kan det bli store avvik.
    nei jeg skjønner dette,men det hvar artig og prøve det da, jeg brukte mikrofonen på nytt igjen etter jeg prøvde dette

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt rom, nye muligheter, loftstue med skråtak, 5.80 i bredden og 6 meter i lengden, symentrien i rommet er 99%, og subbene har fått hver sitt hjørne i form av yttervegger.

Oppdager at ting skjer under 50 hz, se litt på følgende tall.

Venstre Sub
    50hz 85 db
    40hz 71 db
    31hz 71 db

Høyre Sub
    50hz 85 db
    40hz 70 db
    31hz 78 db

Ser ut som hele skiten dipper under 50 hz, tenkte å droppe 50hz og justere meg inn på 40 hz mv-20 men da kom gain faretruende nært klokken 12, og alt over 50 hz blir hinsides all fornuft på målingene. Har vært vant med i det andre rommet at gain ligger mellom klokken 9 og 10, men 12 så er det noe som sier meg at noe er feil...

Har kjørt RK med tallene ovenfor, ting beveger seg definitivt i rommet, men er det mere å hente? Må vel hoste opp noen grafer i løpet av dagen....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat fra første post i denne tråden :-)

Sitat Opprinnelig postet av kringlyd
    Testmusikk på nettet
    Turen kommer til grovoppsettet av stereoanlegget.

– Still alt så riktig som mulig først, sier Flageborg. Grunnregelen er å plassere de to fronthøyttalerne i en likesidet trekant med lytteposisjonen i den tredje vinkelen. Avstanden mellom høyttalerne skal være like lang som fra hver høyttaler til nesen på den som skal lytte, ikke til brystet eller magen, presiserer han.

Senterhøyttalere skal plasseres like langt unna. Da blir hver av stereohøyttalerne stående i 30 graders vinkel på midtlinjen til senterhøyttaleren, og de to ekstra høyttalerne for ”front wide” står 60 grader med samme avstand, og med riktig vinkel mot lytteren.

[...]

Fungerer i praksis
    Deretter kommer det morsomste – å se og oppleve hvordan det funker i praksis. Kringlyd har lyttet til og samlet en lang rekke lydeksempler fra forskjellige CD-er med karakteristiske og krevende lydinnspillinger for å testkjøre anlegg. Disse klippene har de også lagt ut på nettet, til fri bruk for alle som trenger å prøvelytte anleggene sine.
    1. Hvor ligger disse klippene det er snakk om? Jeg var på kringlyd.no, men fant de ikke...

2. Hvis en har perfekt stereo-oppsett, skal da "Virtual Barbershop" og "Matchbox Rattle" (Top 10 Incredible Sound Illusions) fungere like bra som om en hadde brukt øreklokker?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sitron

1. Hvor ligger disse klippene det er snakk om? Jeg var på kringlyd.no, men fant de ikke...

2. Hvis en har perfekt stereo-oppsett, skal da "Virtual Barbershop" og "Matchbox Rattle" (Top 10 Incredible Sound Illusions) fungere like bra som om en hadde brukt øreklokker?
    1. Du finner de i menyen på webbens venstre side - Stereo Calibration Tools

2. Nei.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    2. Nei.
    Hvorfor ikke?

Geir Arne

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Hvorfor ikke?
    På grunn av innspilling/opptaksteknikken.

Les mer her: Binaural recording - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    På grunn av innspilling/opptaksteknikken.

Les mer her: Binaural recording - Wikipedia, the free encyclopedia
    Dette var nytt for meg. Takk for info.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fulgt oppskriften i første post i denne tråden: Satt frontene mine like langt fra meg, tilsvarende distansen mellom de. Og lydbildet ble veldig mye bedre, mye mer "åpen" lyd. Så jeg ble positivt overrasket.

Dessverre er hjemmekinoen en stor del av leiligheten min, og oppsettet førte til at stuebordet ble satt bak sofaen, ikke foran. Veldig bra lyd, men utrolig lite praktisk. Så nå ønsker jeg å jakte på den beste lyden jeg kan få, men innenfor et bestemt område i leiligheten min. Og i den forbindelse har en drøss spørsmål:

1. Er det noen plasser i leiligheten jeg bør unngå? Jeg antar at midt i rommet (lengderetning), samt inntil bakvegg er lite lurt?
    2. Er det noen plasser som er gode utgangspunkt? Jeg antar midt mellom fronthøyttalerne, og rett foran senteren er riktig? (Breddeaksen)
    3. Hva skal man begynne med? Kalibrering av subben? Av frontene?
    4. Hvis lyden ikke er bra, skal jeg flytte på lytteposisjon eller høyttalerne (og evt i hvilken rekkefølge)?
    5. Hvilken vinkel skal frontene ha?
    6. Skal jeg kjøre YAPO og AntiMode (kalibrering) hver gang jeg forflytter noe (Sub, lytteposisjon, frontene)
    7. Når jeg lytter til sporet "OutOfPhase" ifra Kringlyd-CD'en, skal lyden også komme "bakfra"? Slik det er nå sliter jeg med å plassere den, men hører jo at den kommer forfra en plass.

PS: Jeg har REW og RadioShack SPL som jeg kan bruke. Jeg har også forstått prinsippet med HouseCurve. Bortsett fra det, så forstår dere sikkert at jeg er nybegynner på området og har mange spørsmål!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fulgt oppskriften i første post i denne tråden: Satt frontene mine like langt fra meg, tilsvarende distansen mellom de. Og lydbildet ble veldig mye bedre, mye mer "åpen" lyd. Så jeg ble positivt overrasket.

Dessverre er hjemmekinoen en stor del av leiligheten min, og oppsettet førte til at stuebordet ble satt bak sofaen, ikke foran. Veldig bra lyd, men utrolig lite praktisk. Så nå ønsker jeg å jakte på den beste lyden jeg kan få, men innenfor et bestemt område i leiligheten min. Og i den forbindelse har en drøss spørsmål:

1. Er det noen plasser i leiligheten jeg bør unngå? Jeg antar at midt i rommet (lengderetning), samt inntil bakvegg er lite lurt?
    2. Er det noen plasser som er gode utgangspunkt? Jeg antar midt mellom fronthøyttalerne, og rett foran senteren er riktig? (Breddeaksen)
    3. Hva skal man begynne med? Kalibrering av subben? Av frontene?
    4. Hvis lyden ikke er bra, skal jeg flytte på lytteposisjon eller høyttalerne (og evt i hvilken rekkefølge)?
    5. Hvilken vinkel skal frontene ha?
    6. Skal jeg kjøre YAPO og AntiMode (kalibrering) hver gang jeg forflytter noe (Sub, lytteposisjon, frontene)
    7. Når jeg lytter til sporet "OutOfPhase" ifra Kringlyd-CD'en, skal lyden også komme "bakfra"? Slik det er nå sliter jeg med å plassere den, men hører jo at den kommer forfra en plass.

PS: Jeg har REW og RadioShack SPL som jeg kan bruke. Jeg har også forstått prinsippet med HouseCurve. Bortsett fra det, så forstår dere sikkert at jeg er nybegynner på området og har mange spørsmål!
    1. midt i rommet kan fungere bra det - må prøve deg frem selvsagt!
    2. ja - midt mellom HT er jo et must!
    3. begynn med frontene ja - det er der du får "stereo perspektivet" - suben tar du etterpå!
    4. der må du bare prøve deg frem til du kommer i mål - flytter du høyttalere,så flytter du deg selv etter!
    5. Monitor Audio trenger vanligvis ganske lite toe in (vinkling)
    6. Ja det må du,men for å finne den beste plasseringen av frontene,så kan du gjerne bruke "pure direct" til du er i mål,så kan du ta resten av kalibreringen etterpå!
    7. den skal komme fra "overalt"!

Når det er sagt,så kan det hende du kommer veldig langt med å plassere deg litt lengre fra frontene,enn en liksidet trekant - ikke alltid det er et must!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar, Torolan. Så jeg bør egentlig spille av "OutOfPhase" om og om igjen, mens jeg flytter på høyttalerne til det høres best ut (samtidig som Pure Direct er påslått). Deretter er det å kalibrere suben (med AntiMode), og til slutt hele anlegget?

Eller bør man kanskje gjøre noe i en annen rekkefølge.

Jeg fulgte Flageborg sin løsning med å flytte ut alt av møblement, også sofaputene. Fikk kalibrert det bra, linja på REW var ikke så verst... Men så flytta jeg (kun) sofaputene tilbake igjen, og da så ikke grafen ut. Ved 70 og 150Hz falt lyden med over 20dB :-/ Enten har jeg gjort noe galt, eller så fungerer ikke den løsningen i mitt hjem.

Jeg får prøve meg fram i kveld, før naboene kommer hjem :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar, Torolan. Så jeg bør egentlig spille av "OutOfPhase" om og om igjen, mens jeg flytter på høyttalerne til det høres best ut (samtidig som Pure Direct er påslått). Deretter er det å kalibrere suben (med AntiMode), og til slutt hele anlegget?

Eller bør man kanskje gjøre noe i en annen rekkefølge.

Jeg fulgte Flageborg sin løsning med å flytte ut alt av møblement, også sofaputene. Fikk kalibrert det bra, linja på REW var ikke så verst... Men så flytta jeg (kun) sofaputene tilbake igjen, og da så ikke grafen ut. Ved 70 og 150Hz falt lyden med over 20dB :-/ Enten har jeg gjort noe galt, eller så fungerer ikke den løsningen i mitt hjem.

Jeg får prøve meg fram i kveld, før naboene kommer hjem :-)
    Det vil nok vere en fornuftig fremgangsmåte ja!

Men du behøver ikke nødvendigvis å bruke kun "out of phase" når du skal finstille frontene!

Prøv også Amused to death albumet til Roger Waters!
    Det er innspilt med Q-sound teknikk,og er greit å bruke for å få på plass stereo-perspektivet!
    F.eks første sporet - der hører du litt svakt (helt i starten) et par hunder som gjør!
    Har du fått det riktig,så skal disse gjø omtrent rett til høyre for deg et stykke unna!
    Prøv (mål) også hvordan bassen sitter kun med frontene!

Har du muligheten,så sørg for at frontene har helt lik avstand både til bakvegg,og sidevegger!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Prøv også Amused to death albumet til Roger Waters!
    Det er innspilt med Q-sound teknikk,og er greit å bruke for å få på plass stereo-perspektivet!
    F.eks første sporet - der hører du litt svakt (helt i starten) et par hunder som gjør!
    Har du fått det riktig,så skal disse gjø omtrent rett til høyre for deg et stykke unna!
    Ok, de skal være rett til høyre for meg? Altså 90 grader ut? For nå er de mellom 45-60 grader til høyre for meg.

På sporet "Three Wishes", ho dama som snakker i begynnelsen? Skal ho være 90 grader rett venstre? Eller skal ho være litt "over alt" på venstre hånd?

Da jeg flyttet høyttalerne bakover mot bakveggen skjedde sistnevnte.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, de skal være rett til høyre for meg? Altså 90 grader ut? For nå er de mellom 45-60 grader til høyre for meg.

På sporet "Three Wishes", ho dama som snakker i begynnelsen? Skal ho være 90 grader rett venstre? Eller skal ho være litt "over alt" på venstre hånd?

Da jeg flyttet høyttalerne bakover mot bakveggen skjedde sistnevnte.
    Er bikkjene 60 grader ut til høyre,så er du "langt på vei" !
    Er omtrent samme som hos meg da,men mener at dem skal vere omtrent 90 grader ut når alt klaffer 100%!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå har jeg flyttet på høyttalerene, og tror det ble bedre (da jeg ikke vet hvor lyden skal komme fra). Nå er det i allefall slik at bikkjene høres langt ute til høyre (70 grader), mens ho dama på "Three Wishes" er 1-2 meter til venstre for meg.

Tror jeg lar de stå der :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, igjen, det har hjulpet mye!

Her er en måling etter jeg har satt opp høyttalerne slik at de gir det beste lydbildet. Men som man ser, har jeg et stort problemområde:

Hvordan går man fram for å få has på slikt? Den dippen mellom 70 og 80 Hz kom når jeg satt tilbake sofaputene.

PS: Bildet er av måling der AntiMode har påslått sin "Lift 35", og der AntiMode er slått av.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er en måling etter jeg har satt opp høyttalerne slik at de gir det beste lydbildet. Men som man ser, har jeg et stort problemområde:

Hvordan går man fram for å få has på slikt? Den dippen mellom 70 og 80 Hz kom når jeg satt tilbake sofaputene.

PS: Bildet er av måling der AntiMode har påslått sin "Lift 35", og der AntiMode er slått av.
    Se der ja - ser da ikke så altfor ille ut det der!
    Den dippen er ikke SÅ bred - har sett det langt verre for å si det sånn!

Men det ser ut til at frontene har litt mer output der alene,enn sammen med sub,så det er nok litt utfasing ute å går!
    Du kan jo prøve å justere fasen på suben til du får maks utslag ved 75 hz,og se hvordan det slår ut?

Og evt slå av lift 35,og heller øke gain på sub en smule i stedet!

Man må bare prøve seg frem rett og slett!

Men det aller viktigste - hva sier ørene ??
    Man må ikke bli altfor opphengt i sånne grafer heller;-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan ser det ut om du hever delefrekvensen til 90hz? Evt senker den til 40hz.

Geir Arne

Side 26 av 38 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •