Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 25 av 38 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 745
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg gir opp. Du forstår ikke hva jeg sier.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Jeg gir opp. Du forstår ikke hva jeg sier.
    ja da må jeg si det samme

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holm_thomas@hotmail.com
    er det mulig,ingen ting som er stilt skjevere her,hvordan har jeg kunnet gjort det da,når jeg brukte automatisk rom korreksjon først,alt jeg gjorde etterpå hva og stilte litt manuelt på frontene,centeren,bakhøytalerene,og subwooferene,klipsch f20 syngery høytalerene er veldig brae di,har ikke kjøpt di vist ikke vettu,men men du får nå ha dine teorier,om romkorreksjon... det finnes mange muligheter og stille inn et hjemmekino på:-D
    Det han mener er at en telefon som db måler er ett veldig dårlig verktøy, og at du derfor antagligvis har justert til helt vilt forskjellige nivåer på de forskjellige høytalerene. Hadde man gått over med en skikkelig db måler, hadde man sett dette. Skjønner ikke helt hva du ikke forstod i innlegget han sitt....?

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Det han mener er at en telefon som db måler er ett veldig dårlig verktøy, og at du derfor antagligvis har justert til helt vilt forskjellige nivåer på de forskjellige høytalerene. Hadde man gått over med en skikkelig db måler, hadde man sett dette. Skjønner ikke helt hva du ikke forstod i innlegget han sitt....?
    jeg trur heller ikke dere forstår hva jeg mener med dette,jeg brukte automatisk rommkorreksjon først,så jeg har ikke fåkket noe med di innstillingen,jeg tok bare denne db måleren som jeg har på tlf og stilte den akkurat, der mikrofonen stod,og så tok jeg og sjekket db målingene på hver høytaler manuelt,så fikk jeg se at det var noen høytalere som var høyre db enn andre,så gjorde jeg sånn at jeg fikk lik db på alle høytalerene,jeg fikk jo dette rådet av ein hifi expert da,men vist ingen trur meg på at det fungerte,så hva så,dere skulle hørt lyden her dere tenker jeg,men hvet dere hva nå gidder jeg ikke å diskutere denne saken lengere,vi har alle forskjellige meninger om romkorreksjon ser jeg

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg trur heller ikke dere forstår hva jeg mener med dette,jeg brukte automatisk rommkorreksjon først,så jeg har ikke fåkket noe med di innstillingen,jeg tok bare denne db måleren som jeg har på tlf og stilte den akkurat, der mikrofonen stod,og så tok jeg og sjekket db målingene på hver høytaler manuelt,så fikk jeg se at det var noen høytalere som var høyre db enn andre,så gjorde jeg sånn at jeg fikk lik db på alle høytalerene,jeg fikk jo dette rådet av ein hifi expert da,men vist ingen trur meg på at det fungerte,så hva så,dere skulle hørt lyden her dere tenker jeg,men hvet dere hva nå gidder jeg ikke å diskutere denne saken lengere,vi har alle forskjellige meninger om romkorreksjon ser jeg
    Hva er det med at en mobiltelefon er en dårlig db måler er det du ikke forstår? At du bringer opp at du har snakket med en hifi expert, eller at vi skulle hørt lyden hos deg har absolutt ingenting med saken å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Liten korreksjon.

At telefonen måler feil er ikke poenget her. Er signalet inn, det samme hele veien, så er det greit, siden han bare ser på relativ verdi, og ikke absolutt.

Problemet er innstrålingsvinkelen til mikrofonen til telefonen. Den er neppe omnidireksjonell i hele området til den lyden forsterkeren lager. Dette betyr at hvor/hvordan telefonen er plassert er superviktig. Siden vi ikke har kalibreringkurver for den, så er hele greia bingo. Å bare plasserer den der hvor kalibreringsmiken til forsterkeren stod, er ingen garanti.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten korreksjon.

At telefonen måler feil er ikke poenget her. Er signalet inn, det samme hele veien, så er det greit, siden han bare ser på relativ verdi, og ikke absolutt.

Problemet er innstrålingsvinkelen til mikrofonen til telefonen. Den er neppe omnidireksjonell i hele området til den lyden forsterkeren lager. Dette betyr at hvor/hvordan telefonen er plassert er superviktig. Siden vi ikke har kalibreringkurver for den, så er hele greia bingo. Å bare plasserer den der hvor kalibreringsmiken til forsterkeren stod, er ingen garanti.
    det er ikke garanti på noe,til og med ein mikrofon til fleire tusen kan gjøre feil,på mange måter,det er sikkert over 90 prosent som går inn og gjør noen,manuelle innstillinger etter dem har tatt automatisk kalebring/romkorreksjon

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke garanti på noe,til og med ein mikrofon til fleire tusen kan gjøre feil
    Forskjellen er at vi da vet hva disse feilene er, og kan kompensere for det. Feilen som innføres av en god målemikrofon, er også veldig liten. Typisk innenfor noen tidels dB (ref kalibreringskurven).

En god mikrofon leveres med kalibreringskort. iPhone, HTC, Samsung +++ gjør ikke det.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjellen er at vi da vet hva disse feilene er, og kan kompensere for det. Feilen som innføres av en god målemikrofon, er også veldig liten. Typisk innenfor noen tidels dB (ref kalibreringskurven).

En god mikrofon leveres med kalibreringskort. iPhone, HTC, Samsung +++ gjør ikke det.
    nei di gjør ikke det,men jeg sjekket kalebringskurven etter, jeg brukte db måleren på tlf min,og kurven var perfekt den,slik jeg ville ha den

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    umh... forstår jeg deg riktig hvis jeg sier at du skulle dobbelt sjekket auto oppsettet ved å måle DB fra hver enkelt høyttaler? og at du da fant DB feil i same posisjon som mikrofon var med tlf?

hvis det er riktig, er jeg redd du i grunn roter det til for deg selv. Mikrofonen til forsterkeren tror jeg er mer egnet til å ta inn lyd fra rommet enn din tlf. en ørliten vinkel endring på tlf vil endre resultatet ditt. hva gjorde du når du målte bak HT? snudde du på tlf eller hadde du den i samme posisjon? Snudde du den, kan du ikke sammenligne resultatet med framme, siden du ikke vil klare å få samme vinkel. snudde du den ikke, vil du få feil, siden mikrofonen er feil vei pga det begrensete inntaket av lyd den har.
    Jeg vil jo bare si at det er en grunn til at en god DB måler koster 5-700kr, at en kalibrert mikrofon koster mer enn en karaoke mikrofon.

Til syvende og sist, er det viktigste at du like din lyd, men jeg syns rådene dine ikke er så gode for den generelle bruker som trenger hjelp. Jeg kan ikke mye av dette her og er ganske ny, men akkurat det har jeg skjønt.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    umh... forstår jeg deg riktig hvis jeg sier at du skulle dobbelt sjekket auto oppsettet ved å måle DB fra hver enkelt høyttaler? og at du da fant DB feil i same posisjon som mikrofon var med tlf?

hvis det er riktig, er jeg redd du i grunn roter det til for deg selv. Mikrofonen til forsterkeren tror jeg er mer egnet til å ta inn lyd fra rommet enn din tlf. en ørliten vinkel endring på tlf vil endre resultatet ditt. hva gjorde du når du målte bak HT? snudde du på tlf eller hadde du den i samme posisjon? Snudde du den, kan du ikke sammenligne resultatet med framme, siden du ikke vil klare å få samme vinkel. snudde du den ikke, vil du få feil, siden mikrofonen er feil vei pga det begrensete inntaket av lyd den har.
    Jeg vil jo bare si at det er en grunn til at en god DB måler koster 5-700kr, at en kalibrert mikrofon koster mer enn en karaoke mikrofon.

Til syvende og sist, er det viktigste at du like din lyd, men jeg syns rådene dine ikke er så gode for den generelle bruker som trenger hjelp. Jeg kan ikke mye av dette her og er ganske ny, men akkurat det har jeg skjønt.
    ja jeg dobbelt sjekket med tlf,akkurat der mikrofonen stod var bare to, høytalere jeg måtte skru ned 0,5 og ein høytaler jeg måtte øke med 0,5 ps jeg brukte mikrofon før jeg gjorde dette,så jeg har ikke fiklet med avstanden, phase, etc

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei di gjør ikke det,men jeg sjekket kalebringskurven etter, jeg brukte db måleren på tlf min,og kurven var perfekt den,slik jeg ville ha den
    Du kan jo erstatte alle konsulenter med denne perfekte tilnærmingen. Ingen grunn til å hverken utdanne seg, eller ha skikkelig utstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Jeg vil jo bare si at det er en grunn til at en god DB måler koster 5-700kr,

Skal den være kalibrert og sertifisert for profft bruk snakker vi heller 16.000,- og opp til 80.000,-

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo erstatte alle konsulenter med denne perfekte tilnærmingen. Ingen grunn til å hverken utdanne seg, eller ha skikkelig utstyr.
    +1

Det er bare å bøye seg i støvet her:-P
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal den være kalibrert og sertifisert for profft bruk snakker vi heller 16.000,- og opp til 80.000,-
    jo det er sant, men jeg tenkte mer for oss hobby folk som liker og leke rundt i eget hus. Da holder nok en enkel en fra feks Radio Shack

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det kan sikkert stemme det,men jeg går ikke og kjøper meg mikrofon som koster 16.000 og opp til 80.000 kr, det får folk gjøre som dem vil,lurer på hvilket anlegg du har jeg, siden du mener at skal det være kalibrert,til profft bruk og koste mellom 16.000-80.000

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det kan sikkert stemme det,men jeg går ikke og kjøper meg mikrofon som koster 16.000 og opp til 80.000 kr, det får folk gjøre som dem vil,lurer på hvilket anlegg du har jeg, siden du mener at skal det være kalibrert,til profft bruk og koste mellom 16.000-80.000
    Dette var snakk om en avansert DB måler. Ikke bare mikrofon.

Hva har anlegget mitt med saken å gjøre?

Men for ordens skyld. HT er en hjemmesnekkret klone (sånn nesten) av JBL K2 S9800. Elektronikk er under planlegging.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var snakk om en avansert DB måler. Ikke bare mikrofon.

Hva har anlegget mitt med saken å gjøre?

Men for ordens skyld. HT er en hjemmesnekkret klone (sånn nesten) av JBL K2 S9800. Elektronikk er under planlegging.
    men jeg skal ta med meg, rådene videre jeg vettu...da er jeg ferdig med og, snakke om romkorreksjon,nå er jeg faktisk lei av heile diskusjonen for og si det rett ut..........

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men jeg skal ta med meg, rådene videre jeg vettu...da er jeg ferdig med og, snakke om romkorreksjon,nå er jeg faktisk lei av heile diskusjonen for og si det rett ut..........

Bra du tar med deg rådene, for jeg er faktisk lei av å lese det du skriver...
    Du hadde (hvis du satte målemic riktig og ikke sto i veien) en riktig DB-måling av høyttalerne dine. Det du gjorde etterpå med en mobiltelefon var å ødelegge det. Om du liker DIN EGEN måling av DB bedre er din sak og flott for deg.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Bra du tar med deg rådene, for jeg er faktisk lei av å lese det du skriver...
    Du hadde (hvis du satte målemic riktig og ikke sto i veien) en riktig DB-måling av høyttalerne dine. Det du gjorde etterpå med en mobiltelefon var å ødelegge det. Om du liker DIN EGEN måling av DB bedre er din sak og flott for deg.
    trur ikke dere har forstått meg enda jeg,og samme kan det være,du blir lei av å lese hva jeg skriver,må slutt å lese innleggene da vettu:twisted:

Side 25 av 38 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •