Kalibreringstråd. Hvordan få mest mulig ut av receiveren din. - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 24 av 38 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 745
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tommas
    Heisann, har et lite "issue" med oppsettet mitt:

Yamaha RX-V3067 koblet via en Adcom effektforsterker som kjører front + senter. I dag testet jeg stereo fra Squeezebox, og det hørtes utrolig pjuskete ut. Med 7ch stereo er det bra drag, men med 2 kanaler eller straight er volumet utrolig lavt og stort sett bare diskant.

Det viser seg at det kunne kommer litt lyd fra diskant, og det er ikke så mye som en millimeter bevegelse i de fine kobberfargede elementen i front. Senter derimot spiller som bare det...

Frontrekka er satt opp som "small", og i power management er det satt opp til "7ch + Front".

Er neimen ikke sikker på hvor lenge det har vært slik, jeg har tenkt mest på å se film 8)

Noen ideer om hvor feilen kan ligge?
    Nå ser jeg ikke noe mer om oppsettet ditt, men har du subwoofer, om ikke må du sette fronter til large.

Edit: Så oppsettet ditt nå på side 23. Jeg gikk inn i stuen å testet med power management satt til både Front og Normal. Fikk ingen forskjell her oss meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har 2 sub'er, men virker som all mellomtone på et eller annet vis er borte fra frontene men ikke fra senter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem løst, brukerfeil som vanlig ;-)

"Noen" hadde glemt å skru til skruene etter å ha byttet til bananplugger, så metallstengene mellom terminalene hadde ikke kontakt lenger...

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spotify,abrahamsen usb dac og pure direct.

På volum -40 så er bassen enormt mye bedre i stereo enn pure. Der mangler det en del, mens stemmer blir tydeligere og midbassen kanskje er bedre i pure.

Skal det ikke være mer bass enn det er i pure? stereo/audyssey legger på masse ekstra? Åpenheten er helt rå i pure men skulle hatt bassen i tillegg som den er i stereo, DA blir jeg fornøyd.

Må vel jobbe med plassering av høyttalere sikkert.. står 2.5m fra hverandre og 25cm fra bakvegg. Ikke vinklet høyttalerne noe..

Fristende å betale noen for å få satt det opp perfekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan gjennomføre MCACC

Ok, det er noe jeg ikke helt forstår med denne MCACC-greia! (Herregud! At ikke manualen forklarer ting bedre!!?? -Hva tror de? At folk skal gjette seg frem til hva man skal gjøre og hvordan ting fungerer???)

Any-hoo... oppsettet er altså B&W805 som front, B&W ASW 10CM som subwoofer og Pioneer SC-LX83 som reciever.

Alt ble koblet og frontene ble bi-ampet for mer trøkk. Men det manglet! Trøkket og bassen. Pjuskete lyd også.

Så er spørsmålet; hva kan denne MCACC gjøre?? Jeg kjørte det en gang. Vet ikke helt hvordan det skulle gjøres så jeg prøvde meg frem.

Var det bare å plugge inn mic'en og velge Memory 1 og så trykke start?? Resten gjør seg selv?? Hele greia tok 1 minutt... Det var det?? Er det alt??

Eller skal jeg gjøre det fra flere lytteposisjoner?? Det står tydelig i manualen at man ikke må flytte på mic'en under kalibrering og ikkenoe om å bruke alle de 6 Memory'ene til nye posisjoner etter at den første er ferdig.

Er det det jeg skal gjøre? Velge ny memory, f.eks Memory 2 og så lytteposisjon 2???

Rart at det ikke jobber en eneste vettug person i hele Pioneer-konsernet som kan gi helt basale svar i denne manualen...!!

Så gjorde jo MCACC en dårlig jobb også da.. bassen og trøkket manglet fortsatt!! Den beregnet mine 805 som Large, enda de er små! (De er riktignok high-end som går veldig dypt, men jeg satte manuelt frontene som small og likevel kom de ut som large etter kalibrering.) Utrolig irriterende! Ikke rart bassen og trøkket manglet.

Jeg satte så sub på PLUS men da ble den bare rotete og rungende. Ikke pen hi-fi lyd til 50 000 kr dette!!!

Så satte jeg frontene manuelt til small og sub IKKE som plus, og skrudde opp volumet på sub'en og gikk inn og tok +8 db på level på sub'en. Da ble det både trøkk og bass.

Men dette kan da ikke være fremgangsmåten som forventes å gi best resultat?? Har jeg gjort noe feil?? Tror jeg hørte at man aldri skal gå inn og endre på level og slikt til +8 db slik jeg gjorde. Hvorfor ikke i så fall??

Kan man etter at MCACC er kjørt gå inn og endre på EQ nivåene på de forskjellige frekvensene? Hvordan gjør man det i så fall??

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

det er veldig enkelt dette med romkorreksjon,jeg lastet ned ein db måler fra android marked,så målte jeg slik at det vart lik db på alle høytaler+subbene,og der fikk jeg den perfekte lyden...ps jeg brukte automatisk romkoreksjon først da får og få riktig avstand og sånt,så brukte jeg denne db jeg lastet ned ble knall bra det gitt:-P

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holm_thomas@hotmail.com
    det er veldig enkelt dette med romkorreksjon,jeg lastet ned ein db måler fra android marked,så målte jeg slik at det vart lik db på alle høytaler+subbene,og der fikk jeg den perfekte lyden...ps jeg brukte automatisk romkoreksjon først da får og få riktig avstand og sånt,så brukte jeg denne db jeg lastet ned ble knall bra det gitt:-P
    Ble litt nysgjerrig på denne...
    Hva gjorde du egentlig av justeringer på receiveren etter utført automatisk romkorreksjon? Hvilken receiver er det du benytter?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ble litt nysgjerrig på denne...
    Hva gjorde du egentlig av justeringer på receiveren etter utført automatisk romkorreksjon? Hvilken receiver er det du benytter?
    Etter hva jeg har lest her så har han en sony reciever, og han har sikkert stilt inn level på fronter og subb til å måle lik output (ifølge android db måler)

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Lastet ned en db måler"?? Man må vel ha en fysisk mikrofon og et software?
    Holder det å bruke mikrofonen på en smarttelefon og en app?

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    "Lastet ned en db måler"?? Man må vel ha en fysisk mikrofon og et software?
    Holder det å bruke mikrofonen på en smarttelefon og en app?
    nei jeg brukte bare tlf etter,automatisk romkorreksjon ja,så målte jeg slikt at jeg fikk lik db på alle høytalere på 80 hz,

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke, jeg lastet ned en db måler på min HTC engang, flere faktiskt, de var helt på trynet og målte totalt feil.

Men om hans måler med avvik på si 30dB men den likevel måler dB riktig, så vil han jo på en måte kunne justere til samme nivå på alle sammen :P

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    vet ikke, jeg lastet ned en db måler på min HTC engang, flere faktiskt, de var helt på trynet og målte totalt feil.

Men om hans måler med avvik på si 30dB men den likevel måler dB riktig, så vil han jo på en måte kunne justere til samme nivå på alle sammen :P
    lel om din målte feil, så er det ikke sikkert min gjorde det vettu,har du vert her og hørt lyden du da

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lel om din målte feil, så er det ikke sikkert min gjorde det vettu,har du vert her og hørt lyden du da
    Leser du ikke hva han skriver engang?

Han sier jo at selv om ikke db målingene til en telefon er riktige ( noe de som regel ikke er ) så vil du alikevel få likt volum på alle høytalerene hvis du bruker tlf din til å justere de likt.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

når jeg brukte tlf min som db måler,før det første må det være, helt stille inne på rommet, og husk det nå da at hver høytaler er forskjellig,som frontene mine,centeren min,subbene mine,jeg brukte automatisk romkorreksjon først før og måle opp level,phase,avstand etc...så gikk jeg inn manuelt på speakers og satt alt på small,dette er lurt å gjøre for di,som har subber,så hadde jeg 80 hz på front,center,bak høytalerene...så tok jeg den db måleren jeg,lastet ned på android marked,forsikret meg at det var ingenting som forstyrret...så går du inn på manuelt på speaker,så går du gjennom hver høytaler først og se hva måleren,på mobilen gir,og der du ser du har høyere eller lavere db,så tar du bare og justerer manuelt på denne høytaleren til du får likt db på alle....og jeg skal låve meg det folkens, det er greit dette tar litt men det er absolutt verdt det...når jeg gjorde dette så fikk jeg...på frontene fikk jeg 0.0 db,center fikk jeg + 1.5 bakhøytalerene - 1.0 db og til slutt subwooferene - 3.0 db og alt dette på small og 80 hz...håper dette var bedre forklart,jeg er ikke så flink til og skrive,men jeg liker og hjelpe folk ps husk folkens dette er verdt det tru meg,etter jeg hvar ferdig med denne romkorreksjonen, og spilte noe musikk etter på, jeg fikk rett og slett frysninger av den fine lyden som kom...lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå du bruker telefonen slik til å gjøre bredbåndsmålinger er det utrolig viktig hvordan du har plassert mikrofonen. En slik mikrofon er ikke omni hele veien.

Til rentonemåling er telefon helt ubrukelig.

Dette er IKKE en måte jeg vil annbefale folk å kalibrere systemer på.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Nå du bruker telefonen slik til å gjøre bredbåndsmålinger er det utrolig viktig hvordan du har plassert mikrofonen. En slik mikrofon er ikke omni hele veien.

Til rentonemåling er telefon helt ubrukelig.

Dette er IKKE en måte jeg vil annbefale folk å kalibrere systemer på.
    må se hva jeg har skrevet da man, jeg brukte automatisk romkorreksjon først for og måle avstand,phase,etc men etter jeg har gjort dette,så gjorde jeg dette med tlf...jeg brukte mikrofon først skjønner du,men så syntes jeg noe manglet med lyden,derfor jeg gjorde dette med ein db måler på tlf,etter det vart lyden perfekt

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må se hva jeg har skrevet da man, jeg brukte automatisk romkorreksjon først for og måle avstand,phase,etc men etter jeg har gjort dette,så gjorde jeg dette med tlf...jeg brukte mikrofon først skjønner du,men så syntes jeg noe manglet med lyden,derfor jeg gjorde dette med ein db måler på tlf,etter det vart lyden perfekt
    Jeg har skjønt eksakt hva du har gjort, men du kan ikke stole på at telefonen din måler rett dB. Blant annet er den ekstremt følsom for hvordan du har plassert den.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg skjønner du er skeptisk,men du skulle vert her og hørt lyden,så har du vel sagt noe anet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg skjønner du er skeptisk,men du skulle vert her og hørt lyden,så har du vel sagt noe anet
    Nå er forsåvidt dette ikke relevant, men du ville aldri imponert med med en Synergy F20.

Men jeg tror ikke du forstår hva jeg sier. Det kan godt hende DU likte lyden bedre etterpå, men det betyr ikke at lyden har blitt jevnere. Det er like stor sannsynlighet for at du har stilt det skjevere. Om DU foretrekker det slik er helt greit.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Nå er forsåvidt dette ikke relevant, men du ville aldri imponert med med en Synergy F20.

Men jeg tror ikke du forstår hva jeg sier. Det kan godt hende DU likte lyden bedre etterpå, men det betyr ikke at lyden har blitt jevnere. Det er like stor sannsynlighet for at du har stilt det skjevere. Om DU foretrekker det slik er helt greit.
    er det mulig,ingen ting som er stilt skjevere her,hvordan har jeg kunnet gjort det da,når jeg brukte automatisk rom korreksjon først,alt jeg gjorde etterpå hva og stilte litt manuelt på frontene,centeren,bakhøytalerene,og subwooferene,klipsch f20 syngery høytalerene er veldig brae di,har ikke kjøpt di vist ikke vettu,men men du får nå ha dine teorier,om romkorreksjon... det finnes mange muligheter og stille inn et hjemmekino på:-D

Side 24 av 38 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •